Viettekö lapsenne hoitoon jos itse olette kotona? Lue ja mieti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tietenkään vie vapaalla, lomalla tms. Sairaslomalla en pääsääntöisesti vie, mutta kerran olen niin tehnyt. Olin tuolloin yli viikon korkeassa kuumeessa ja pari ekaa pv hoidin lapset (tuolloin 2v ja 4v)kotona. Toisin sanottuna yritin pysyä peiton alla sohvalla hereillä ja seurailla mitä lapset tekevät (kun eivät ne terveinä kokopäivää lasten ohjelmiakaan halua katsoa). Välillä aina huomasin nukahtaneeni, sillä olin niin tokkurassa kuumeesta. Kun heräilin, nuorempi lapsi oli kiipeillyt ties minne keittiön kaapeille jne. Oli siis lasten kannalta turvallisempi mennä pk ja minä sain todellakin nukkua. Tuolloinkin lapset olivat hoidossa max 5tuntia ja heti, kun kuumeeni helpotti, olivat kotona. Muulloin en ole vienyt sairastaessani lapsia hoitoon.

Kumpi on lapsen etu, mun vapaapäivänä lähteä klo 5.20 junalla kohti Helsinkiä työhöni liittyville messuille, ja illalla tulla takaisin niin että ollaan noin klo 20 kotipihassa?

Vai mennä isän viemänä hoitoon klo 8 ja tulla kotiin klo 16 niinkuin kaikkina muinakin arkipäivinä?.

Vai kuuluuko vastaus että mitään ei saa enää tehdä sen jälkeen kuin on ÄITI.

[QUOTE="vieras";25441275]Siis jos makaan kotona sairaslomalla 40 asteen kuumessa tai noidannuolessa tai migreenissä, niin minun pitäisi pitää 2,5 v. vilkas lapseni kotona? Hahhah sanon minä, en todellakaan.[/QUOTE]

No jos noi ois iskeny sulle kun lapsi oli 9kk, niin kukas sen ois hoitanut?
Kyllä vaan kuule aika moni naine hoitaa lapsensa kotona, vaikka ovat kipeinä.

[QUOTE="essi";25441619]No jos noi ois iskeny sulle kun lapsi oli 9kk, niin kukas sen ois hoitanut?
Kyllä vaan kuule aika moni naine hoitaa lapsensa kotona, vaikka ovat kipeinä.[/QUOTE]

No onneksi on sen verran turvaverkkoa, että kamalassa taudissa löytyis apua muualtakin. Ekan aikaan olin tosi kipeä, kun lapsi oli jotain 7kk. Äitini tuli avuksi kahdeksi päiväksi. Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä joidenkin sädekehän kiillotusta. Me ollaan erilaisia, toisen tarvitsevat kipeänä enemmän lepoa, eikä se tee heistä yhtään sen huonompia äitejä.

Alkuperäinen kirjoittaja laskepa tämä;25441316:
4lasta /aikuinen eli 12 lasta ja 3 aikuista. ensimmäinen tulee klo 6.30 ja lähtee siis viimeistään 14.30 seuraava klo 8 -16 ja kolmas 10-18. eli kaikki 3 aikuista ovat paikalla yhtä aikaa klo max 10-14.30 . Ja jos joku tulee kipäksi niin vielä vähemmän...
missä toimitaan näin? täällä ainakin hoitajilla on se 4/4,5lasta per hoitaja ja sit ollaan ylitöissä jos lapsia on liikaa kahden hoidettavaksi. ja jos joku tulee kipeäksi on täällä ainakin ns kiertävät hoitajat, jotka tulee avuksi tai sitten siirretään hoitjia toisista paikoista jos ei muuten onnistu.

[QUOTE="essi";25441619]No jos noi ois iskeny sulle kun lapsi oli 9kk, niin kukas sen ois hoitanut?
Kyllä vaan kuule aika moni naine hoitaa lapsensa kotona, vaikka ovat kipeinä.[/QUOTE]

Kyse on kuitenkin siitäkin, että onko kaikki pakko tehdä vaikeimman mukaan? Onko pakko aina hoitaa lapset kotona jos on olemassa vaihtoehtojakin?

Jos mulla olisi noidannuoli, enkä pääsisi sängystä ylös niin tottahan meidän perheessä mies veisi lapset hoitoon, jotta saavat siellä ulkoilua, kunnollisen aterian, luetaan kirjoja, kavereita joiden kanssa leikkiä.

Sinä ehkä haluat olla marttyyriäiti ja hoitaa kaiken yksin vaikka ei olisi edes pakko. Minä koen että perhepäivähoito on omalle perheelleni hyvä vaihtoehto, hoitopäivät lyhyitä ja turvallinen hoitaja. Olen parempi ja levänneempi äiti kun voin käyttää kielitaitoani ja ammattitaitoani työpäivän aikana ja toteuttaa itseäni ammatissa johon olen opiskellut pitkään.

Miksi kaikki elämä pitäisi oikeasti lopettaa siihen että saa lapsen/lapsia?

Tämä järjestely että äiti on yhden lapsen kanssa vuosikausia kotona tekemättä mitään on melko uusi. Aikaisemmin hoidettiin karjaeläimet, lämmitettiin taloa, laitettiin ruokaa puuliedellä, pestiin pyykit avannossa jne. Miten se eroaa siitä että nykyisin joku tekee palkkatyötä kotoa?

Onko huono asia hankkia lastenhoitoapua jos omat voimat menee sairastaessa?

Jos olen kipeä niin kuopus on hoidossa.
Mä en itsekään jää kotiin minkään pikkuvaivan vuoksi.
Harvoin oon saikulla, mutta viime keväänä olin viikon todella pahassa flunssassa kuumettakin 40 parhaimmillaan.
En olis pystynyt oleen lapsen kanssa kun vaan nukuin pari ekaa päivää.
Kyllä olis toi 5v kin tylsistynyt kun ei olis päässyt ulos,
en ois edes jaksanut lukea tms.
Viimeisenä saikkupäivänä pidin pojan kotona, kun ajattelin että itsellenikin tekee hyvää hieman ulkoilla ja puuhailla jotain.

Mun mielestä on todella erikoista jos joku on tosissaan sitä mieltä, et vilkkaan 5v:n pitäs olla koko päivä ( monta päivää ) lähes itsekseen neljän seinän sisällä?

[QUOTE="vieras";25441496]En jaksa lukea, ei kiinnosta. Totta helvetissä vien hoitoon jos olet itse kipeä :D En ole mikään marttyyriäiti joka hoitaa lapset vaikka sairaalasta käsin. Olen kyllä ollut kun on ollut PAKKO mutta enää ei ole joten miksi tehdä vaikeimman kautta? Ja palstan yh-mammat ilmeisesti unohtaa sen että toisilla on mies joka vie ja hakee. Meillä on lapsi osa-aikahoidossa töiden takia mutta välillä on hoidossa ja minä "makaan" kotona ja tämä on meidän perheelle paras ratkaisu vuosien kokemuksella :)[/QUOTE]

Jos mies lähtee töihin viideksi ja hoitopaikka aukeaa 6.30,niin ei niitä lapsia sinne päiväkodin portillekaan voi jättää odottamaan.Siksipä olen useasti joutunut sairastamaan kotona lasten kanssa.Mutta näille tilanteille ei kukaan voi mitään.Elämää se vain on :)

Anteeksi mutten ymmärrä pointtiasi lainkaan?! Oma asenteesi päiväkoteja kohtaan paistaa niin pahasti läpi, ettei sinusta varmaan lapsia saisi sinne lainkaan laittaa? Tuntuu myös ettet välttämättä ihan ymmärrä sitä että perheitten tilanteet ja tukiverkot ovat hyvin erilaisia.

Jokainen joka tuo lapsen hoitoon oli kotona tai ei, omaa varmasti hyvän syyn sille.

Ihan idioottimaista jonkun hoitajan tulla kaksplussalle valittamaan asiasta!

Fiksua on se että äiti tai isä pitää huolta jaksamisestaan,ei se että polttaa itsensä loppuun.

Isommat ovat olleet hoidossa kuntouttavista syistä kokoajan kun olen ollut kuopuksen kanssa kotona. Jos kuntouttavia syitä ei olisi niin olisivat virikehoidossa.

Vuorotyöläisinä meillä on ollut paljon arkivapaita aina. Tilanteesta riippuen ollaan pidetty lapsia kotona ja toisinaan hoidossakin. Sairaina (siis vanhempi sairas) ollaan aina viety hoitoon jos mahdollista, nuo pari vatsatautia poissulkien.

Ja ei, en tunne pistoa sydämessäni.

Vien joskus joo.

Jos olen sairas, niin lapsella on mukavampaa olla pk:ssa kuin kotona puolikuolleen äidin kanssa. Migreeni esim. tekee musta ihan raadon. Sitäpaitsi, saikku on saikkua eikä lapsenhoitovapaata.

Jos mulla on jotain sellaista tehtävää, mihin en kaipaa lasta viereen häiritsemään keskittymistä, niin voin viedä lapsen hoitoon vaikka kotona olisinkin.

Enkä todellakaan tunne mitään pistoja sydämessäni tai muuallakaan, koska tämä tällä hetkellä ainoa päiväkoti-ikäinen lapsemme on siitä onnekas että hän ei käytännössä koskaan ole hoidossa täyttä viikkoa - ei edes silloin kun sekä mulla että miehellä on täysi työviikko.

Jos olisin oikeasti sairas, niin veisin tietenkin, että saisin kunnolla levätä ja parantuisin levon takia nopeammin! Joku päivä saatan myös viedä hoitoon ja ottaa itselleni "oman" päivän, jolloin herkuttelen, hemmottelen esim. kasvohoidolla, käyn shoppailemassa ja ulkona syömässä ja katselen vaikka leffoja. En pode syyllisyyttä, olen joskus oman aikani ansainnut. Repikääpä siitä :P

Kyllä mies vie hoitoon ellei lapsikin ole sairas.

Se menee niin, että jos lapsi jää kotiin, lapsi sitten katsoo 8h tuntia putkeen televisiota, minä nuokun sohvalla ja vinkuu kokoajan kaveriseuraa. Ruokailu hoidetaan 5 pakastetulla lihapullalla, maitolasilla ja jollain muulla yhtä terveellisellä tuotteella.

Toisena vaihtoehtona on, että lapsi menee päiväkotiin, saa nauttia hyvästä hoidosta, kaveriseurasta, ulkoilusta ja ravitsevasta ruuasta. Ryhmässä on muuten minimiä enemmän hoitajia... Ja lohduketta saa aina siellä. Miksi muuten tuo syli on aina näissä aloituksissa se esimerkki - istuuko todellakin teidän lapset vain ja ainoastaan sylissä? Meidän päiväkodissa muutama korkeintaan...

Nokyllähän kotiäiditkin sairastaa lasten kanssa. Mä NIIIN mielelläni laittasin lapset hoitoon ku oon ollu kipee. Oon harvoin mut kun oon niin kyllä on aivan hirveetä lasten kanssa sairastaa. Varsinki ku noi on niin vauhdikkaat eivätkä jaksa keskittyä lastenohjelmiin vielä.

Olen ollut työharjoittelussa useammassakin päiväkodissa ja voin sanoa ettei YKSIKÄÄN lapsi ole jäänyt huomiotta ainakaan minun ryhmässäni tai viereisessä ryhmässä. Yhdessä päiväkodissa oli vielä autismilapsi joten oli hänellekkin erikseen oma hoitaja aina paikalla ja oli myös vaikeasti allerginen melkein kaikelle mahdolliselle.

Hoitajat pitivät huolen siitä että olivat jokaisen lapsen kanssa päivän aikana ja huomioitiin lapsen tarpeita kyllä todella hyvin! Joten voin sanoa ettei jokaisessa päiväkodissa ole tätä "liikaalapsia, liianvähänhoitajia, eitarpeeksihuomiota" ongelmaa. Jos on vain pätevää henkilökuntaa tarpeeksi saadaan asiat järjestettyä hyvin.

Kyllä vien.
Mulla sattuu olemaan tässäkin jaksossa perjantait opetuksettoomia päiviä, mutta se ei tarkoita etteikö perjantaisin olisi kouluhommia. Eli lapset menee hoitoon ja mä teen läksyjä, etätehtäviä ja kouluprojekteja kotona. Mielumin niin, kun että teen niitä kaiket illat ja 4 päivää viikossa en käytännössä ole lasten kanssa ollenkaan.

Onneksi näinä päivinä pystyy pitämään lyhyttä päivää ja silti mäkin saan jotain aikaiseksi :)

[QUOTE="kiisseli";25441820]Nokyllähän kotiäiditkin sairastaa lasten kanssa. Mä NIIIN mielelläni laittasin lapset hoitoon ku oon ollu kipee. Oon harvoin mut kun oon niin kyllä on aivan hirveetä lasten kanssa sairastaa. Varsinki ku noi on niin vauhdikkaat eivätkä jaksa keskittyä lastenohjelmiin vielä.[/QUOTE]
Niin koska heidän on pakko.

Mun ei ole. Ei tällä hetkellä. Kotiäitinä oli. Ja pian on taas. Mutta nautin tästä mahdollisuudesta niin kauan kun voin.

Jos olen ollut sairaana niin mies on vienyt lapset hoitoon. Olen myös vienyt kuopuksen toisinaan hoitoon vaikka olen ollut vapaalla, mutta päivä on ollut korkeintaan 6h. Joskus on näes pakko huoltaa kehoa sekä hoitaa kaikki maailman juoksevat asiat, ihan yksin.

Niin ja siis toki jos olen kipeänä viiknloppuna tai muuna päivänä milloin päiväkoti on kiinni ja mies töissä niin toki silloin hoidan lapset kotona. Mutta minulla tuo vaan vahvistaa näkemystäni siitä että aina mahdollisuuden tullen veisin lapset hoitoon kun olen itse kipeänä, vapaaehtoisesti en halua sairastaessani hoitaa lapsia samalla ja lasten on tuolloin ehdottomasti parempi olla hoidossa kuin kotona.

Mahdollisuuksien mukaan mies veisi ja hakisi lapset mutta tarpeentullen hoitaisin itse kuljetukset. Jos olisin niin sairas etten tuota matkaa pystyisi tekemään, eivät lapset todellakaan olisi edes turvassa kanssani.

[QUOTE="vieras";25441711]Kyse on kuitenkin siitäkin, että onko kaikki pakko tehdä vaikeimman mukaan? Onko pakko aina hoitaa lapset kotona jos on olemassa vaihtoehtojakin?

Jos mulla olisi noidannuoli, enkä pääsisi sängystä ylös niin tottahan meidän perheessä mies veisi lapset hoitoon, jotta saavat siellä ulkoilua, kunnollisen aterian, luetaan kirjoja, kavereita joiden kanssa leikkiä.

Sinä ehkä haluat olla marttyyriäiti ja hoitaa kaiken yksin vaikka ei olisi edes pakko. Minä koen että perhepäivähoito on omalle perheelleni hyvä vaihtoehto, hoitopäivät lyhyitä ja turvallinen hoitaja. Olen parempi ja levänneempi äiti kun voin käyttää kielitaitoani ja ammattitaitoani työpäivän aikana ja toteuttaa itseäni ammatissa johon olen opiskellut pitkään.

Miksi kaikki elämä pitäisi oikeasti lopettaa siihen että saa lapsen/lapsia?

Tämä järjestely että äiti on yhden lapsen kanssa vuosikausia kotona tekemättä mitään on melko uusi. Aikaisemmin hoidettiin karjaeläimet, lämmitettiin taloa, laitettiin ruokaa puuliedellä, pestiin pyykit avannossa jne. Miten se eroaa siitä että nykyisin joku tekee palkkatyötä kotoa?

Onko huono asia hankkia lastenhoitoapua jos omat voimat menee sairastaessa?[/QUOTE]

No mun pointti oli lähinnä just se, että joskus vaan on pakko hoitaa ite.
Ja kun on pakko, niin sitten sun, tai sen hekottelijan kaltaiset alkaa ton lässytyksensä sädekehänkiillottajista, tai marttyyriäideistä.
Ja kun vertailet tuohon menneeseen aikaan, niin oikeestiko luulet, että kuume, tai selkäkipu salli siihen aikaan jättää lehmät lypsämättä, ruuan tekemättä, tai talon lämmittämättä? Tai ne lapset hoitamatta?
Että silleen se eroaa nykyään kotona tehtävästä palkkatyöstä, jossa kipeänä voit jäädä sairaslomalle.

Ei ole lainkaan tyhmää pyytää apua, mutta on todella naivia kuvitella, että kaikki sitä halutessaan saisivat.

Yhteistyössä