viikko-viikko systeemi ja maksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kmt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kmt"

Vieras
Tuli mieleen että miten menee kustannukset ja maksut jos lapset on viikko-viikko systeemillä?
Olen tapaillut nyt jonkin aikaa miestä jolla kolme lasta ja lapset tosiaan joka toinen viikko isällään.
Lapsilisät kuittaa äiti yh-korotuksineen. Oli nyt vihjaillut että elatusapua pitäisi miehen alkaa maksaa.
Miksi?
Mä en tajua näitä kun itsellä lapsi asuu minun luona muutamaa päivää lukuunottamatta koko ajan, eli ei omakohtaista kokemusta.
Mutta tuntuisi hullulta että elareita vielä pitäisi maksaa. Joutui hankkimaan isoman asunnon että lapset mahtuu olemaan ja vesimaksut yms siinä missä äidilläkin, lapsilla ei ole harrastusmaksuja.
Miten mä en nyt käsitä tätä :)
Miten tää lain mukaan menee, jos te joilla sama viikko-viikko menetelmä, kertoisitte?

Tuohon elariin vaikuttaa molempien vanhempien tulot. Eli vaikka olisi vko-vko systeemi ja esim isällä suuremmat tulot kun äidillä niin elareita tulee maksaa. Pöllöltähän tämä kuulostaa mutta näin se menee, nimim. kokemusta on.

Ai jaa, mut kai tohon sit menotkin luonnollisesti katsotaan, molemmilla vanhemmilla järjestelyn takia melko samat menot, tulotkin taitaa melko tasoihin mennä mitä kuullut olen. äiti tietysti vaatteet kustantaa mut saahan hän ne tuetkin. Muuta tavaraa näyttävät ostavan molemmat

Ihana äitipuoli, heti alkaa haukkana kytätä, ettei vaan mies laita liikaa rahaa johonkin turhuuteen kuten lapsiinsa!! Kyllä viikkosusteemissäkin maksetaan elareita. Jos kaikki laskut ja hankinnat menevät esim. Äidille, niin siinä on iso kustannuserä kuukausittain, kun hommaa kaikki vaatteet, harrastusvälineet, maksaa harrastukset, päivähoidot, matkaliput, koulukirjat, tietsikat, kaiken!! Ja tulot voivat olla pienemmät kuin lasten isällä.

Ihana äitipuoli, heti alkaa haukkana kytätä, ettei vaan mies laita liikaa rahaa johonkin turhuuteen kuten lapsiinsa!! Kyllä viikkosusteemissäkin maksetaan elareita. Jos kaikki laskut ja hankinnat menevät esim. Äidille, niin siinä on iso kustannuserä kuukausittain, kun hommaa kaikki vaatteet, harrastusvälineet, maksaa harrastukset, päivähoidot, matkaliput, koulukirjat, tietsikat, kaiken!! Ja tulot voivat olla pienemmät kuin lasten isällä.

EI en ole äitipuoli enkä sellaiseksi aiokaan, mielenkiinnosta kysyin.
Ja minähän sanoin että vaatteita lukuunottamatta ovat maksaneet molemmat juttuja lapsille, harrastuksia ja päiväkotimaksuja ei ole.
Tulot ja asumismenot about samat.
että ei tarvii heti olla syyttelemässä ja arvostelemassa, lukematta edes kunnolla, jos nyt vain kysyin silkasta mielenkiinnosta!

meil sovittiin osituksen yhteydes et mä saan talon ja tavarat ja ex-miehen ei tarvii maksaa elareita. Mä maksan sit enemmän lasten menoja (vaatteet jne) kun saan lapsilisät.

Täältä löytyy laskuri: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Tietysti vanhemmat voivat sopia mitä tahansa muutakin, mutta jos riidaksi menee, niin tuomioistuimen päätös olisi varmaankin aika lailla yhtenevä sen kanssa, mitä tuo laskuri tulokseksi antaa.

Ja joo, viikko-viikkosysteemissäkin etävanhempi joutuu lähtökohtaisesti maksamaan elareita. Ne pienenee vain luonapitovähennyksen verran, joka on 54 - 63,5 € lapsen iästä riippuen. Etävanhemman ei toki tarvitse tällöin ostaa lapsille juuri muuta kuin ruoka kotonaan, lähivanhemman pitäisi maksaa kaikki muut menot.

Meillä on viikko- viikko systeemi ja meillä ei kyllä kumpikaan maksa elareita suuntaan taikka toiseen. Minä saan lapsilisän. ex-miehellä on oletettavasti paremmat tulot, mutta en ole häneltä mitään halunnut ja vaatteet yms. kummatkin hommaa suurinpiirtein yhtä paljon. Meillä on pian se tilanne edessä kun lapsi aloittaa eskarin ja pitäisi sitten uusi järjestely kekesiä. Asumme siis vierekkäisillä paikkakunnilla. Pelkään että tästä tulee kova riita sillä ex haluaisi että poika menee siellä kouluun ja minä tietenkin että täällä. Minulle poika on sanonut haluavansa olla täällä viikot ja mennä sitten isälle viikonloppuina. Otin asian jo varovasti puheeksi, mutta sain exän puheista sellaisen käsityksen että pelkää joutuvansa maksamaan elareita jos lapsi asuu enemmän täällä vaikka olen sanonut että edelleenkään en ole elareita haluamassa.

Yhteistyössä