Voiko pienen lapsen jättää kotiin nukkuun jos käy kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffssf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jättäisi, siinähän voisi jo itsellekin tapahtua kauppareissulla vaikka mitä.
Ja B) tuollaisesta voi tulla helposti tapa ja unien aikana hoidetut asiat kasvavat ja matkat ja ajat pitenevät...

Mä tiedän tapauksen jossa äiti jätti 4 ja 5 vuotiaat kotiin nukkumaan ja lähti itse käymään lähikuppilassa. Hänestä tehtiinkin lastensuojelu ilmoitus, joka sitten katsottiin aiheettomaksi. (Mitä ei mielestäni ollut!)

No perustelkaa nyt sitten miksi EI voi jättää vaikka saunomisen ajaksi muksua itkuhälyttimen päähän eri rakennukseen?

Tai turvallisesti pinnasänkyyn ja kävästä kaupassa parinsadan metrin päässä hakemassa, vaikka kermaa? Menee viis minuuttia.

No perustelkaa nyt sitten miksi EI voi jättää vaikka saunomisen ajaksi muksua itkuhälyttimen päähän eri rakennukseen?

Tai turvallisesti pinnasänkyyn ja kävästä kaupassa parinsadan metrin päässä hakemassa, vaikka kermaa? Menee viis minuuttia.

Just ja just itkuhälyttimen ymmärrän. Vaikkakaan nekään ei mitään henkivakuutuksia ole.

Kuinka moni lapsi on jätetty pinnasänkyyn turvallisesti ja laps onkin päällään lattialla. Yks kirkas päivä kiipeääkin sieltä pois. Ei se mamman aamukahvi ole niin tärkeä, ettei sitä voisi aamulla hakea yhdessä muksun kanssa!

Tämä on minusta ihan ok. Jos lapsi alkaa ääntelehtimään, niin minä en edes heti mene lapsen luokse muutenkaan, sillä usein se lapsi kuitenkin jatkaa uniaan. Jotkut on varmaan vähän hysteerisiä. Meillä on nyt tosin useampi pieni lapsi, joista yksi on ihan vauva, että nyt en kyllä edes harkitsisi pientäkään poistumista. Ymmärrän kyllä, että joillakin tuollainen pieni poistuminen voi onnistua.

[QUOTE="vieras";24325458]Just ja just itkuhälyttimen ymmärrän. Vaikkakaan nekään ei mitään henkivakuutuksia ole.

Kuinka moni lapsi on jätetty pinnasänkyyn turvallisesti ja laps onkin päällään lattialla. Yks kirkas päivä kiipeääkin sieltä pois. Ei se mamman aamukahvi ole niin tärkeä, ettei sitä voisi aamulla hakea yhdessä muksun kanssa![/QUOTE]

Se lapsi voi olla päällä siellä lattialla, vaikka kotona oletkin! :D Vai tosiaanko sinä tuijotat sitä lasta siellä pinnasängyssä koko yön? Meillä ainakin lapset nukkuu muutenkin eri huoneessa. Hui kamalaa!!!

Aina on tulipalon tai kaasuvuodon vaara. Ei se pieni lapsi osaa pinnasängystään kiivetä tulta karkuun ja soittaa palokuntaa? Asuntoon voi päästä eläin tai vaikka varas, joka vahingoittaa lasta.

Menetkö kauppaan autolla? Entäs jos ajat kolarin? Entä jos saat kaupassa sairaskohtauksen, ja kukaan ei tiedä lapsesi olevan yksin kodissa itkemässä nälissään?

Omasta pihasta (ainaki omakotitaloissa) luultavasti kerkeät vielä auttamaan, kaupasta et. Omassa pihassaki käyttäisin kyl itkuhälytintä.

[QUOTE="Vieras";24325503]Se lapsi voi olla päällä siellä lattialla, vaikka kotona oletkin! :D Vai tosiaanko sinä tuijotat sitä lasta siellä pinnasängyssä koko yön? Meillä ainakin lapset nukkuu muutenkin eri huoneessa. Hui kamalaa!!![/QUOTE]

Voi luoja näitä..

Toki se lapsi voi pudota minun ollessani kotona. Mutta silloin minä sen myös välittömästi kuulen ja pääsen lasta lohduttamaan.
Vai onko sulla joku intuitio joka siel kassa jonossa ilmottaa, et nyt äkkiä kotio, Ville-Veikko kiipeää sängystä pois??
Ja tsädään sitten pikana himaan..Niinkö??

Aina on tulipalon tai kaasuvuodon vaara. Ei se pieni lapsi osaa pinnasängystään kiivetä tulta karkuun ja soittaa palokuntaa? Asuntoon voi päästä eläin tai vaikka varas, joka vahingoittaa lasta.

Menetkö kauppaan autolla? Entäs jos ajat kolarin? Entä jos saat kaupassa sairaskohtauksen, ja kukaan ei tiedä lapsesi olevan yksin kodissa itkemässä nälissään?

Omasta pihasta (ainaki omakotitaloissa) luultavasti kerkeät vielä auttamaan, kaupasta et. Omassa pihassaki käyttäisin kyl itkuhälytintä.

Et itsekään välttämättä havaitsisi kaasuvuotoa kotona. Mitä jos sinä saat sairauskohtauksen kotona? Kuka auttaa? Miten sinä ylipäänsä uskallat elää ollenkaan, jos pelkäät noin kovasti kaikkea? Kuinka suurella todennäköisyydellä nuo kamaluudet tapahtuu juuri silloin, kun satut käymään vaikka 5 minsan kauppareissulla, jolle tuskin tulee tarvetta kuitenkaan joka ikinen ilta?

Lapsi 2vee nukkuu sikeästi ja ei herää vaikka talo sortuisi alta. En siltikään ikinä jättäisi häntä kotiin yksin. Postin haen kyllä, siihen menee korkeintaan 2 minuuttia ja näköyhteys ovelle on. Roskia en veisi kun en näe silloin kotiamme vaikka sekin on lähellä.

no teorissa jos olisi 150% varmaa ettei lapsi herää, kukaan ei murtaudu asuntoon, ei tule tulipaloa, sinä itse et loukkaannut reissussa tms. Niin sitten voisi ehkä jättää.

Mutta koska mikään noista ei ikinä ole täysin varmaan, niin ei tietenkään voi jättää. Siellä kun sie kassalla juoruat myyjän kanssa siitä kylän villestä ja teille syttyy tulipalo. Noh, siinähän se sitten onkin.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Et itsekään välttämättä havaitsisi kaasuvuotoa kotona. Mitä jos sinä saat sairauskohtauksen kotona? Kuka auttaa? Miten sinä ylipäänsä uskallat elää ollenkaan, jos pelkäät noin kovasti kaikkea? Kuinka suurella todennäköisyydellä nuo kamaluudet tapahtuu juuri silloin, kun satut käymään vaikka 5 minsan kauppareissulla, jolle tuskin tulee tarvetta kuitenkaan joka ikinen ilta?
jotain sairaskohtausta ei voikaan ennustaa, mutta en kyllä itselleni antaisi anteeksi jos jotain tapahtuisi silloin kun olen kaupassa (!)

Jollekin 1 veelle iskee aikamoinen paniikki jos herää ja huomaa että on ihan yksin.

Roskat minä saatan viedä kun lapset nukkuu, siinä menee ehkä minuutti.

Mun 5v osaisi soittaa 112 jos mulle sattus jotain.
Tuskin vastaaja elämäänsä elää peläten. Fiksummat vaan kuin ei kato riskeeraa niitä kaikista rakkaimpiaan.

[QUOTE="vieras";24325542]Voi luoja näitä..

Toki se lapsi voi pudota minun ollessani kotona. Mutta silloin minä sen myös välittömästi kuulen ja pääsen lasta lohduttamaan.
Vai onko sulla joku intuitio joka siel kassa jonossa ilmottaa, et nyt äkkiä kotio, Ville-Veikko kiipeää sängystä pois??
Ja tsädään sitten pikana himaan..Niinkö??[/QUOTE]

Kaikilla ei ole tuollaisia Ville-Veikkoja, kuten sinulla. Oletko tullut ajatelleeksi? Meidän lapset saattaisivatkin jo lähteä haahuilemaan, jos lähtisin jonnekin, joten minä en lähde, mutta ymmärrän hyvin, että joku voi pikaisesti kipaista kaupassa, ilman, että lapsi joutuu saman tien suden suuhun.

[QUOTE="vieras";24325599]Mun 5v osaisi soittaa 112 jos mulle sattus jotain.
Tuskin vastaaja elämäänsä elää peläten. Fiksummat vaan kuin ei kato riskeeraa niitä kaikista rakkaimpiaan.[/QUOTE]

Osasiko silloin, kun oli 1-2 vuotias, kuten ketjun aloituksessa oli kerrottu?

[QUOTE="Vieras";24325604]Kaikilla ei ole tuollaisia Ville-Veikkoja, kuten sinulla. Oletko tullut ajatelleeksi? Meidän lapset saattaisivatkin jo lähteä haahuilemaan, jos lähtisin jonnekin, joten minä en lähde, mutta ymmärrän hyvin, että joku voi pikaisesti kipaista kaupassa, ilman, että lapsi joutuu saman tien suden suuhun.[/QUOTE]

Hienoa, että sinä ymmärrät. Lukemaasi et kuitenkaan näytä ymmärtävän =)

Mä voin saada sairaskohtauksen kotonakin, ja se itkee nälissään siellä sängyssään eikä kukaan pysty auttamaan. Kaupassa saisin varmaan takellettua, että lapsi on kotona yksin. Ja saisin apua..

Kauppaan 200 metriä, ei en aja autolla.

Varas voisi myös tappaa minut ja vahingoittaa lasta sen jälkeen jos on meille tullakseen.

Kissaa kummempia ei liiku tässä taajama-alueella.

Meillä ei ole kaasua missään, joten kaasuvuoto on epätodennäköinen.

Tulien ollessa uunissa tai ruuan uunissa, en poistu kotoa ja jätä lapsia yksin sisälle.

En käytä omassa pihassa ollessani itkuhälytintä, lapsen itku kuuluu ulos. Ja jos ajan nurmikkoa, niin en kuule, mutten käytä.

Mein lapset on heränneet hyvin harvoin "kesken" unien huutamaan, tai muutenkaan eivät ole heränneet huutamalla ihan pieninäkään, vaan itsekseen jokellelleet pitkiäkin aikoja. Päikkäreitä nukkuvat säännöllisesti yleensä tietyn ajan.

Puol tuntia ehkä turhan pitkä aika, mä oon joutunut jättämään n.10 minuutiksi kun koiraa oon käyttänyt pihalla, jos mies ei kotona.

Sama aika menee suihkussa, johon mä en ainakaan kuule itkua/yms. Mä voin liukastua myös siellä suihkussa...

Ja jos joudun viemään koiraa, niin että lapsetbjää kotiin. Niin joko puhun miehen/ jonkun kanssa puhelimessa tai ainakin lähetän viestiä että oon takaisin, niin tietää että lapset ei jää yksin jos jotain tapahtuis.

Yhteistyössä