Voinko antaa pankkikorttini miehelleni ja se käytellä sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29239965:
No noi pari ny vaa ilkeilee. Emmä mun korttia anna kassalle eikä sen tarvitse sitä pyytääkää jos ei jostain syytä toimisi niin koitaisin toisella kortilla.

Ilkeilee ja ilkeilee, mutta se on tosi että sut voidaan pysäyttää, ja vaatia se kortti vaikka poliisin voimin, jos kassalla herää vahva epäilys ettei kortti ole sinun(siinä on esim.miehen nimi), kysehän on silloin maksuvälineen väärin käytöstä!
Ei siittä silti sakkoja saa, jos sinulla on korttia lupa käyttää, ja et ole sitä pöllinyt tms, mutta se poisottomaksu siittä napsahtaa! Eihän kassa voi tietää onko sinulla lupa vai ei käyttää miehesi korttia?

Se maksukortti on kortin myöntäneen pankin omaisuutta, johon on myönnetty henkilökohtainen käyttöoikeus sen käyttäjälle. Kortin omistajana siis pankki ja käyttäjäoikeus kortin halitijalla.

Korttia ja siihen liittyvää tunnuslukua saa käyttää ainoastaan kortinhaltija. Kortinhaltija vastaa kortin oikeudettomasta käytöstä, jos kortinhaltija on antanut kortin tai tunnusluvun sivulliselle. Kortinhaltija vastaaa kortin oikeudettomasta käytöstä enintään 150 euroon saakka (poisottopalkkio kortin poisottajalle).

Ja kassahenkilöllä on oikeus ottaa kortti myös siitä sirulukijasta pois, mikäli epäilee kortin väärinkäyttöä.

Tämän vuoden alusta on tullut muutos kortin poisottamiseen. Enää ei saa ottaa korttia pois vaikka sillä yrittää maksaa mies naisen nimellä olevalla kortilla, vaan kortti pitää antaa takaisin ja pyytää toista maksuvälinettä.

Näin kertoi minulle tammikuussa Osuuspankin täti.
En sitten tiedä onko kaikissa pankeissa sama homma, mutta eipä tuntuis kovin kivalta jos mun kortti varastettais ja ennenkuin huomaisin sen sitä voisi käyttää huolettomasti useassa eri liikkeessä ilman, että sitä otetaan pois :headwall:

Yhteistyössä