YH:sta uusperheeseen; tuet menee!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entinen-yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

entinen-yh

Vieras
Onko kellään mielipidettä seur. tilanteeseen: olen ollut 10-v yksinhuoltajana ja yrittäjänä, viimeisen vuoden työttömänä YH:na, lapsen isäkin 800 km:n päässä eli ei apua sieltä...Nooh, löysin sopivan miehen ja eikun yhteen muuttamaan. Ja, sittenhän käykin niin että lapsilisästä lähtee yh-korotus ja asumistuki lakkaa, kun työssäkäyvä mies tulee taloon. Talo on minun omani, vanha korjattava rötiskö eli ei ole varsinaista vuokranmaksua. Mulle yhteenmuutosta aiheutui 195 euron menetys tukia / kk, mikä on neljäsosa työttömänä saamastani koko kuukauden tulosta. Mies ilmoitti heti alkuun, että hän ei ala maksamaan minulle mitään käteissummaa vaan maksetaan laskut puoliksi, esim. sähkölaskua noin 70 e/kk per henkilö ja jotain muuta pientä, ehkä noin 20 e/kk. Jään silti rahallisesti miinuksen puolelle.

Mies muutti luokseni vuokra-asunnosta, jossa hänellä oli vuokraa 300 euroa ja sähköt 50 euroa päälle/kk eli hän voitti tässä kaupassa, minä hävisin sen 195 euroa. Olen yrittänyt tuoda tämä epäkohdan esille mutta mies vetoaa siihen, että hän tekee pihatöitä ja lämmitystä ja että minun pitäisi olla tyytyväinen tilanteeseen. Miehellä on auto, jonka kulut hän hoitaa, mutta joudun maksamaan hänen autonsa käytöstä bensakulut silloin kun sitä käytän, oma autoni on huonokuntoinen ja sillä hoidetaan raskaammat kuljetukset, mm. hänen muuttonsa ja siitäkään en ole senttiäkään bensarahaa ollut vailla. Olemme nyt asuneet yhdessä puoli vuotta ja tilanne on mennyt siihen, että olen melko lailla rahaton ja silti huomaan maksavani hänenkin ruokalaskuaan. Hän maksaa laskusta puolet ja se on hänen mielestään anteliasta, vaikka tosiasiassa hän maksaa omia ostoksiaan, joita ei syntyisi jos emme asuisi yhdessä.

Voisin olla tyytyväinen tilanteeseen, jos hän kykenisi todella esim. tekemään remppaa, mutta hän ei todellakaan osaa tehdä mitään talon suhteen, jopa lavuaarin viemärin aukaisu on hänelle ennen kokematonta. Hän kuitenkin metsästää ja kalastaa joten hän vetoaakin siihen, että hänen ansiostaa meillä on pöydässä hyvää ruokaa ja siksikään hän ei maksa asumisestaan mitään. Olen itse sitä mieltä, että jos kaikki talon eteen tehdyt työt ja hankitut paistit ovat vastikkeellisia eli maksan niitä sillä tukien puuttumisella niin minulla ei ole silloin varaa näihin ylellisyyksiin, jääköön piha putsaamatta ja hirvenlihat syömättä. Ostaisin mieluummin sillä 195 eurolla tarjousjauhelihaa ja palkkaisin kerran vuodessa metsurin kaataman pihapuita, se tulisi halvemmaksi kuin että pitää ukkoa, joka maksaa mulle 195 euroa joka ikinen kuukausi. Ja tässä pitää ottaa huomioon että lapseni on vasta 11-v ja työttömyysturvani on 600 euroa /kk eli että jokainen euro perheen elättämiseen ja talon pitoon olisi todella tarpeen.

Mitä mieltä olette, pitäisikö minun vaatia ukolta korvausta, tai vuokraa? Miten tätä tuenmenetystä on muissa perheissä kompensoitu? Pitääkö se olla sen yh-äidin , joka maksaa suhteen "kulut"? Olenko ollut liian kiltti, kun olen antanut toisen tulla talooni romuineen ja romppeineen vaatimatta rahallista korvausta? Nyt kun olen alkanut asiasta puhua niin ukko on alkanut uhkailemaan poismuutolla, että pääsen hakemaan Kelalta takaisin mulle kuuluvat etuudet. Onko normaalia käytöstä? Miksi ei vain voi tulla rahallisesti? Mitä mieltä olette?
Kiitos jo etukäteen, jos joku ihana ihminen jaksaa ottaa kantaa tähän ihmettelyyn...

Meillä kun muutettiin yhteen, ehtoina oli että mies maksaa puolet asumisesta sekä että maksaa puolet ruokakuluista. Samoin mies maksoi minulle menetettyä lapsilisän yh-korotusta vastaavan summan siihen asti kun menimme naimisiin.

Hmm, mä itse asun avomieheni omistamassa talossa, enkä maksa hänelle vuokraa. Enkä koe kusettavani miestä. Jotenkin minusta olis naurettavaa parisuhteessa joutua maksamaan toiselle vuokraa. Sittenhän minä muuttuisin avopuolisosta vuokralaiseksi.

Ap:n tapauksessa mies käy töissä, nainen elää muutamalla satasella kuussa. Oletko todella sitä mieltä, ettei naista käytetä hyväksi?

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Yhdessä kodissa asuu yksi perhe. Minusta on järjetöntä että aletaan maksaa 5050 nihilisitisesti, vaikka yleensä mies syö enemmän, kokkaa ja siivoaa vähemmän. Miehen työnä esitetään renkaanvaihtoa.. niin.. omaan autoon, ei molempien.
Itse olin kotihoidontuella ja näytin miehelle ihan paperilla, kuinka kova tappio minulle tulee jos hän tahtoo muuttaa yhteen.
Hän oli jo "majaillut" vähän aikaa luonani ja ruokakaupassa oltiin käyty about vuorotellen eikä minulla silloinkaan tahtonut riittää rahat. Lapsen kanssa kun syötiin paljon vähemmän ja minulle kelpasi halvat kasvisruuatkin.
Mies ymmärsi mistä kiikasti, kun sanoin etten tahdo muuttaa virallisesti yhteen vaikka hän onkin tosi mukava kaveri. Hetken pohdittuaan hän ehdotti, että hän maksaa vuokran ja ruokakauppahomma pidellään suht ennallaan, koska se oli kätevintä ja joustavinta niin.

Ei siinä vuokranmaksusta olis kyse, jos toinen jotenkin korvaa sen mitä toinen menettää. Ja varsinkin jos se on heikompituloinen, joka ne tuet menettää ja toinen on töissä jne. Tulot ja menot syyniin ja paperille ja kunnon sopimus ja jos ei kelpaa niin sit pihalle.

Olis kannattanut puhua näistä asioista etukäteen sen miehen kanssa. Jos sitten eroatte muutaman vuoden päästä mies vaatii puolilasta talosta itselleen. Kannattaisi miettiä etukäteen ja tehdä siitä talosta paperi ettet menetä sitä...

Meillä tilanne, että ollaan molemmat työttömiä. Minä menetän yyhoo-korotuksen (noin 80e) ja mies saa lapsistani työmarkkinatukeen korotuksen.

Minä menetän ja mies saa, meneekö nyt aivan oikein? Onneksi meillä on yhteiset rahat, joten tämä ei ole ongelma, mutta varmasti on perheitä jossa ei ole yhteiset rahat ja silloin lasten vanhempi menettää rahaa ja se joka ei niistä ole rahallisesti vastuussa vastaavasti saa rahaa

Todellakin epäreilu tilanne. Mies pihalle, jos ei suostu maksamaan sinulle 'tulonmenetyksistäsi', varsinkin koska hän hyötyy rahallisesti tilanteesta ja tienaa sinua paremmin.

Hmm, mä itse asun avomieheni omistamassa talossa, enkä maksa hänelle vuokraa. Enkä koe kusettavani miestä. Jotenkin minusta olis naurettavaa parisuhteessa joutua maksamaan toiselle vuokraa. Sittenhän minä muuttuisin avopuolisosta vuokralaiseksi.

Naurettavaa on olettaa ettei tarvitse maksaa asumisesta vaan siksi jos kämppä/talo on toisen nimissä.

Täh!! Tuliko sulle todellakin yllätyksenä, että sulta lähtee tuet, jos toinen muuttaa saman katon alle? :O Koska ethän sinä enää silloin ole yh, vaan avoliitossa virallisten instanssien silmissä. Mutta kuvailemasi perusteella mies kuulostaa todella idiootilta loiselta, joten pihalle vaan... Tosin minäkään en käsitä sitä, että toinen maksaa PARISUHTEESSA vuokraa. Yhteisiin kuluihin kuuluu molempien osallistua, kuten nyt parisuhteessa on tapana, jos kerran samassa huushollissa asutaan (huolimatta siitä, kenen nimissä se talo on) mutta puhuttaessa vuokrasta, niin se menee terminä jo yli mun hilseen. JSSAP!

Ei siinä vuokranmaksusta olis kyse, jos toinen jotenkin korvaa sen mitä toinen menettää. Ja varsinkin jos se on heikompituloinen, joka ne tuet menettää ja toinen on töissä jne. Tulot ja menot syyniin ja paperille ja kunnon sopimus ja jos ei kelpaa niin sit pihalle.

En minäkään puhuisi mistään vuokran maksamisesta vaan että toinen ottaa myös osaa asumiskustannuksiin. Ja muihinkin menoihin tasapuolisesti.

Mutta olisin näistä asioista puhunut jo ennen yhteen muuttamista.

Täh!! Tuliko sulle todellakin yllätyksenä, että sulta lähtee tuet, jos toinen muuttaa saman katon alle? :O Koska ethän sinä enää silloin ole yh, vaan avoliitossa virallisten instanssien silmissä. Mutta kuvailemasi perusteella mies kuulostaa todella idiootilta loiselta, joten pihalle vaan... Tosin minäkään en käsitä sitä, että toinen maksaa PARISUHTEESSA vuokraa. Yhteisiin kuluihin kuuluu molempien osallistua, kuten nyt parisuhteessa on tapana, jos kerran samassa huushollissa asutaan (huolimatta siitä, kenen nimissä se talo on) mutta puhuttaessa vuokrasta, niin se menee terminä jo yli mun hilseen. JSSAP!

Eikös asumiskustannuksetkin ole noita yhteisiä kuluja?
Ehkä tässä nyt vain joku valitsi väärän sanan kun puhui vuokran maksamisesta.

[QUOTE="vieras.";29868372]Tuskin tässä nyt kukaan tarkoitti varsinaisesti vuokrasopimusta.
Tai vuokran perimistä.
Vaan ottamista osaa asumiskuluihin ja muihinkin kuluihin.

Mutta jokainen parihan nämä itse sopii mikä on kenellekin ok tapa :)[/QUOTE]

No mutta aloituksessahan talosta ei ollut mitään kuluja kun oli ap:n oma. Ja siis laskut maksettiin puoliksi. Oletan että tähän kuuluu siis sähkö, vakuutukset yms. Ja vaikka talosta olisikin lainaa niin eikait kukaan niin tyhmä ole että menee puolet toisen lainasta maksamaan saamatta mitään (eli puolta talosta) tilalle.

Yhteistyössä