Yks asia on mietityttänyt (rokotteista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MargeSimpson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MargeSimpson

Aktiivinen jäsen
28.03.2007
7 538
1
36
Ei siis pelkästään tuo sikainfluenssarokote, mutta lähinnä nyt siitä tuli mieleen kun sehän on moniin rokotteisiin verrattuna aika uusi ja onko sitten tietoa vaikutuksista niin paljoa...
Sanotaan että se on turvallinen, kaikkien kannattaa ottaa se ja sivuvaikutuksia saattaa tulla sellaisia ja tällaisia ja piste.

Niin mistä ne sivuvaikutukset kertoo..? Onko se normaalia ettei jonkun rokotuksen jälkeen pysty vuorokauteen kävelemään..? Tulee kuume ja särkyä, mutta parin päivän päästä kaikki kunnossa?

Mua ainakin epäilyttää aina vaan enemmän kaikki rokotukset... Niitä on yhdistelty paljon ja mä en vaan jotenkin ihan luottavaisin mielin vois mennä jotain uutta piikkiä... Varsinkaan raskaanaollessa. Onneksi tuo pienin on jo syntynyt...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuikku:
Meillä on ollut lapsia polilla, ihan näistä neuvolan uusista rokotteista. Vaikka niiden piti olla niin parempia kuin vanhat. Kyllä jokainen rokotus on riski.

Oikeesti :| Joo, kyllä on vuosien aikana mun suhtautuminen näihin muuttunut... Sen kun vaan tietäis mikä on oikeesti paras ratkaisu...

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Eikö ne sivuvaikutukset kerro eniten siitä, että rokote tehoaa. Eli jos nousee sen jälkeen kuume, niin oma immuunijärjestelmä on silloin alkanut toimia ja hyvä niin.

Niinhän sitä sanotaan, mut kuinka hyvä se loppujenlopuksi on, että niitä rokotteita otetaan vaikka kuinka monta erilaista, nykyään viel samaan aikaan... Mikä on ok immuunijärjestelmälle ja millon menee jotain pieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuikku:
Kyllä meillä rokotetaan jatkossakin. Hampaita kiristellen.

Niin varmaan meilläkin. Tai hampaita kiristellen se on kyllä ollut jo jonkin aikaa... Mä olen vaan ollut tyytyväinen että se heti vastasyntyneille annettava rokote on jätetty pois... Sitten kun osais päättää mitä tekee muiden rokotusten kanssa jatkossa.

Minä luotan asiantuntijoihin, pakkohan se on. Ei minulla ole mitään mahdollisuutta saada ajantasaisempaa ja luotettavampaa tietoa asiasta kuin heillä on. Rokotus on kuitenkin pienempi paha kuin ne sairaudet, joita vastaan rokotetaan.

Meillä rokotetaan omalla ohjelmalla. Kaikki jälkijunassa, ja muun voinnin mukaan. Sikapiikki tosin heti kun saa. Perheessä riskiryhmäläisiä 4 ja koululaisiakin jo 3.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minä luotan asiantuntijoihin, pakkohan se on. Ei minulla ole mitään mahdollisuutta saada ajantasaisempaa ja luotettavampaa tietoa asiasta kuin heillä on. Rokotus on kuitenkin pienempi paha kuin ne sairaudet, joita vastaan rokotetaan.

Onhan se toisaalta näinkin, mutta toisaalta oon aika varma että niistä haitoista ja vakavista (olkootkin sitten harvinaisia) haittavaikutuksista ei kerrota.
Ja eihän esim. sikainfluenssa ole läheskään jokaisella paha. Toki ehkä joillakin riskiryhmäläisillä SAATTAA olla, mutta tätä hommaa ja hysteriaa on kyllä siihen nähden paisuteltu aika paljon... :/

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Eikö ne sivuvaikutukset kerro eniten siitä, että rokote tehoaa. Eli jos nousee sen jälkeen kuume, niin oma immuunijärjestelmä on silloin alkanut toimia ja hyvä niin.

Eli voiko tulkita niin, että jos sivuvaikutuksia ei tule tai ovat hyvin pieniä, oli täysin turhaa ottaa rokote?

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Onhan se toisaalta näinkin, mutta toisaalta oon aika varma että niistä haitoista ja vakavista (olkootkin sitten harvinaisia) haittavaikutuksista ei kerrota.

Minua kiinnostaisi tietää millaiset sivuvaikutukset terveydenhoitajien pitäisi raportoida eteenpäin, siitä ei ole juuri kerrottu neuvolassa. Esimerkiksi keskimmäiseni sai vesirokkorokotteesta kovan kuumeen ja lihaskipuja, tuoteselosteessa se oli merkitty melko harvinaiseksi sivuvaikutukseksi, joita on alle 1%lla rokotetuista. Kerroin siitä terkalle ja hän hämmästeli, ei kuulemma koskaan ollut kuullut kenenkään saaneen siitä niin rajuja oireita. Mutta en kyllä usko että hän siitä teki haittavaikutusilmoitusta. Olisikohan pitänyt?

Yhteistyössä