yksin synnyttämään - miten varaudun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiukka pelottaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiukka pelottaa!

Vieras
Kaipaisin neuvoja, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon (ja mukaan) kun lähtee yksin synnyttämään. Minulla ei siis ole mahdollisuutta ottaa puolisoa mukaan koska hänen on jäätävä hoitamaan lapsiamme, meillä ei ole ketään (ei isovanhempia, ei kummeja, ei sukulaisia jne) jota voisimme pyytää katsomaan lapsia synnytyksen ajaksi. MLL:n hoitajaakaan ei voi tällä pienellä paikkakunnalla saada "äkkivaroituksella" vaan pitää tilata 2 arkipäivää ennen - etukäteenhän sitä ei voi tietää milloin synnytys alkaa.

Olen siis orientoitunut siihen että synnytän yksin. Takana on 1 synnytys ja 1 sektio, joten ihan ensimmäisen kerran "shokkia" ei ole tiedossa.

Mitenköhän homma toimii siellä sairaalassa - ymmärrän hyvin että kätilö ei todellakaan ole koko aikaa pitämässä seuraa minulle - mutta saanko vaikka jonkun soittokellon jolla voin kutsua sitten kätilöä hätiin jos vaikka alkaa ponnistuttamaan? Mitä kaikkea kannattaisi ottaa mukaan ajanviihdykkeeksi, kun sitä puolisoa ei ole seuralaisena?

Ajatus yksin synnyttämisestä on vähän pelottava, mutta toisaalta mukavampi silti kuin se ajatus että ottaisin jonkun vieraan ihmisen tai palkatun doulan mukaan synnytykseen. Kai sitä ennenvanhaankin naiset pärjäsivät itsekseen kun miehiä ei vielä ainakaan 70-luvulla päästetty mukaan.

Kokemukset varsinkin yksin synnyttäneiltä olisivat todella tarpeeseen!

En mitään viihdykettä kyllä kaivannut itse synnytksen ajaksi, oli vähän muuta mietittävää.
Soittokellot on synnytyssaleissa, useampiakin taitaa.
Hyvin se menee. :)

Kaikillahan on soittokello, on siellä puoliso tai ei. Mä en ainakaan olis pystynyt keskittymään yhtään mihinkään ajanvietteeseen, niin oli kipeetä ja kauheeta. Vesipullo oli mun ainoo ajanviete ja tarpeellinen.

Oletko nyt ihan tosissaan selvittänyt tuon MLL:n homman? Siis kun hehän voivat sieltä antaa sulle vaikka viiden eri hoitajan yhteystiedot, ja soitat heille läpi ja kysyt onko kuka heistä mihin aikaan käytettävissä sinä aikana, vaikka 2 viikon sisällä.

Vielä jatkan että ainakin itse opiskelija-aikoihin olisin voinut mihin vuorokauden aikaan vaan mennä MLL:n kautta lastenhoitajaksi. Eikö teillä ole lasten kauttakaan ketään tuttavia jotka voisi katsoa lapsia sillä aikaa?

Yksin minäkin olen menossa, en oo mitenkään varautunu..Kai siellä sen ajan jotenkin saa kulumaan..Ristikkolehti tai kirja olis varmaa iha hyvä olla mukana jos oikein pitkäveteiseks meinaa mennä...

Itse en kyllä pahemmin kaivannut ketään tai mitään siihen olotilaan, kätilö lykkäsi mulle soittokellon, kun jäin välillä yksin. Mulla tosin pyöri siinä ympärillä välillä pari opiskelijaa, jotka tais olla enemmänkin kiinnostuneita niistä laitteista joihin olin kytketty. :D
Ihan hyvä kokemus "yksinolosta" huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja hiukka pelottaa!:
Kaipaisin neuvoja, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon (ja mukaan) kun lähtee yksin synnyttämään. Minulla ei siis ole mahdollisuutta ottaa puolisoa mukaan koska hänen on jäätävä hoitamaan lapsiamme, meillä ei ole ketään (ei isovanhempia, ei kummeja, ei sukulaisia jne) jota voisimme pyytää katsomaan lapsia synnytyksen ajaksi. MLL:n hoitajaakaan ei voi tällä pienellä paikkakunnalla saada "äkkivaroituksella" vaan pitää tilata 2 arkipäivää ennen - etukäteenhän sitä ei voi tietää milloin synnytys alkaa.

Olen siis orientoitunut siihen että synnytän yksin. Takana on 1 synnytys ja 1 sektio, joten ihan ensimmäisen kerran "shokkia" ei ole tiedossa.

Mitenköhän homma toimii siellä sairaalassa - ymmärrän hyvin että kätilö ei todellakaan ole koko aikaa pitämässä seuraa minulle - mutta saanko vaikka jonkun soittokellon jolla voin kutsua sitten kätilöä hätiin jos vaikka alkaa ponnistuttamaan? Mitä kaikkea kannattaisi ottaa mukaan ajanviihdykkeeksi, kun sitä puolisoa ei ole seuralaisena?

Ajatus yksin synnyttämisestä on vähän pelottava, mutta toisaalta mukavampi silti kuin se ajatus että ottaisin jonkun vieraan ihmisen tai palkatun doulan mukaan synnytykseen. Kai sitä ennenvanhaankin naiset pärjäsivät itsekseen kun miehiä ei vielä ainakaan 70-luvulla päästetty mukaan.

Kokemukset varsinkin yksin synnyttäneiltä olisivat todella tarpeeseen!

Mä olin kyllä miehen kanssa, mut jos oon rehellinen, niin ei siitä mitään hyötyä siellä salissa ollut. En halunnut, että muhun kosketaan tai edes pidetään kädestä ja oma keskittyminen meni ihan siihen ilokaasun hengittämiseen ja suppareista selviämiseen.

No onpa tylsää. :/ Kyllä ottaisin tuossa tilanteessa olevan pariskunnan lapset hoitooni koska vaan jos tietäisin vaan heidän tilanteensa. Yksin synnyttämiseen ei kuitenkaan varmaan tarvitse/kannata varautua sen kummemmin kuin kaksin synnyttäessäkään, jos ajankulua kaipaa, niin voihan sitä ottaa mukaan jonkun cd-levyn, jos synnytysosastolla on soittimia joita saa lainata niin voi ainakin kuunnella musiikkia. Mä ottaisin äänikirjan. :D Kuuntelin esikoisen synnytyksen avautumisvaiheessa kokoajan äänikirjaa. Mutta mä olenkin sekopää. :D

Voisithan sä kysäistä kun menet että olisiko sellaista kätilöä jolla olisi opiskelija mukana. Opiskelijalla on yleensä aikaa olla siellä salissa mukana kun hoitavat vain yhtä synnyttäjää kerralla. Myös lääkäriopiskelijoita voi olla paikalla jos yo-sairaalassa olet, kaverilleni oli sellainen pitänyt seuraa kun joutui yksin synnyttämään.

onpa täällä kilttejä ihmisiä, kun melkein jo tarjoutuvat lastenhoitoavuksi! Enemmän lähimmäisenrakkautta kuin mitä omilta vanhemmiltani saan (lapsillani on siis isovanhemmat, mutta sellaiset jotka eivät ole nähneet lapsenlapsiaan kuin kerran sukuluhlissa, eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsista, eivät soita, lähetä synnttärikorttia tai muutakaan. Eivät myöskään auta minua (=omaa lastaan), jos olen joskus erehtynyt valtavassa pulassa pyytämään apua niin luuri on lyöty korvaan ja sanottu vaan että hoida itse ongelmasi, ei kiinnosta auttaa!

Enköhän siis pärjää yksin - pakkohan se on. Halusin vain siis sanoa sen että mieltä lämmittää se, että joku tuntematonkin ihminen voi olla ystävällisempi kuin omat vanhemmat jotka sentään ovat "lihaa ja verta". Eipä se empaattisuus ole vielä kokonaan kuollut tältä planeetalta :)

Itse olin yksin synnyttämässä kuopusta, kun mies ei kerinnyt mukaan. Itsellänikään ei ollut mukana kuin kännykkä ja neuvolakortti (suoraan ultrasta synnyttämään). Ajanviihdykkeeksi oli lehtiä ja taisi radiokin olla päällä, mut eihän niihin ehtinyt keskittyä :D On sulla kyllä tylyt sukulaiset :| Oma ex-isäpuoleni tuli hakemaan esikoisen hoitoon vaikka meinasin, että olisin itse kerinnyt käydä. Jos olisin lähtenyt niin vauva olisi syntynyt matkalla =)

no mulla oli läppäri ja mokkula mukana, ei siinä paljon miestä tarvittu, olihan mulla palsta. :D
oli mulla se mieskin siellä kyllä matkassa. :)
jotain ajanvietettä siis vaan mukaan, niin kyllä se aika kuluu. olet vaan mahdollisimman pitkään kotona. :)