Yksinhuoltajat, miten pärjäätte/jaksatte?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Harkitsemme mieheni kanssa eroa. Jäisin siis 2v ja 3kk lapsien yksinhuoltajiksi. Miten yh:na jaksaa ja pärjää henkisesti? Olen nytkin paljon lasten kanssa yksin, mutta mietin, kuinka raskasta olisi, kun ei koskaan saisi käydä esim. suihkussa rauhassa, eikä antaa itkevää vauvaa toisen syliin, jos tuntuu ettei enää jaksa itse kanniskella jne.
 
Tyttö oli vuoden vanha, kun jäin yksinhuoltajaksi. Ja heti erottua oli energiaa ihan mielettömän paljon enemmän, ku ei tarvinnu enää pskasta parisuhteesta kantaa huolta.
 
Oon ollu yksinhuoltaja kohta 2v (poika pian 2v) ja ihan yksin pojan kanssa. Hyvin oon pärjänny vaikka välillä meinas seota ku väsytti. Piti kantaa itkevää lasta sylissä vaikka en olisi jaksanut, itkin ja kannoin :(.. Mutta oli niitä ja on vieläkin ihania hetkiä sekä välillä niitä huonompiakin..
 
Neljän lapsen yksinhuoltajaksi jäin keväällä. Rankka oli, mutta kannattaa ottaa vastaan ja pyytääkin kaikki mahdollinen apu joka vaan on tarjolla. Kunnista riippuen on ainakin perhetyöntekijöitä mahdollisuus saada. Täällä on perhetyö eriytetty lastensuojelusta ja sinne voi soittaa suoraan eikä siis ole lastensuojelun asiakas. Mulla on käynyt perhetyöntekijä siitä keväästä saakka. Tulee aina kun on joku meno, sovittava siis etukäteen mut lääkärit sun muut käynnit hoidetaan aina. Ja lisäksi käyvät jos heillä on aikaa antamassa mulle hetken olla, et vie lapsia pihalle ja saan pari tuntia tehdä mitä haluan.
Rahallisesti pärjään paremmin kuin parisuhteessa, vaikka olen kotihoidon tuella.
Mutta rankkaa on voimia :hug:
 
Mä jäin yh:ksi jo ennenkuin esikoinen syntyi. Miten pärjää? Asenteella. Tehdään tänään se, mikä on tärkeää. Huomenna se, mikä on vähemmän tärkeää. Ja huomisiahan elämässä riittää =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Neljän lapsen yksinhuoltajaksi jäin keväällä. Rankka oli, mutta kannattaa ottaa vastaan ja pyytääkin kaikki mahdollinen apu joka vaan on tarjolla. Kunnista riippuen on ainakin perhetyöntekijöitä mahdollisuus saada. Täällä on perhetyö eriytetty lastensuojelusta ja sinne voi soittaa suoraan eikä siis ole lastensuojelun asiakas. Mulla on käynyt perhetyöntekijä siitä keväästä saakka. Tulee aina kun on joku meno, sovittava siis etukäteen mut lääkärit sun muut käynnit hoidetaan aina. Ja lisäksi käyvät jos heillä on aikaa antamassa mulle hetken olla, et vie lapsia pihalle ja saan pari tuntia tehdä mitä haluan.
Rahallisesti pärjään paremmin kuin parisuhteessa, vaikka olen kotihoidon tuella.
Mutta rankkaa on voimia :hug:

Mä en saanu perhetyöntekijää ku kysyin neuvolasta apua ku olin jo ihan loppu. Sitten ku neuvolantäti sanoi että ei oikein oo mitään ja sitten purskahdin itkuun ku en jaksa enää yms... Johan rupes löytymään ku itkua tuli, minuu niin vihastutti silloin. Perhetyöntekijä minulle sitten sanoi että he eivät yleensä jää hoitaa lasta, hän sitten teki poikkeuksen ja jäi sen kerran kattoo poikaa. Ihan minuutilleen melkein sitten piti sanoa koska olen takaisin kotona. 1,5h olin poissa ja oli ihan liikaa sekin kuulemma :(.
 
Alkuun oli rankkaa. Lapsi oli puolivuotias kun erottiin ja tosiaan, suihkuun en ole sen jälkeen juurikaan yksin päässyt ja nukuttamisen hoitaa aina äti, kukas muu. Mutta kyllä ne siitä kasvaa, seuraava vaihe on se, että miten jaksaa vkl:n kun lapsi on isällä kun on tottunut olemaan aina lapsen kanssa. Tulee yksinäinen olo.
 
Kyllä meidän alakerran yh ainakin pärjää erittäin hyvin kun siivooja käy joka toinen viikko siivoamassa, äiti pesee pyykit ja varmaan silittääkin ne ja tekee muitakin kotitöitä ja ei ole mikään nuori yh enää ja lapsetkin koululaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kyllä meidän alakerran yh ainakin pärjää erittäin hyvin kun siivooja käy joka toinen viikko siivoamassa, äiti pesee pyykit ja varmaan silittääkin ne ja tekee muitakin kotitöitä ja ei ole mikään nuori yh enää ja lapsetkin koululaisia.

katkerako olet jostain?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kyllä meidän alakerran yh ainakin pärjää erittäin hyvin kun siivooja käy joka toinen viikko siivoamassa, äiti pesee pyykit ja varmaan silittääkin ne ja tekee muitakin kotitöitä ja ei ole mikään nuori yh enää ja lapsetkin koululaisia.
Meillä kävis varmaan siivooja joka viikko, jos ei olisi tuota puudelia :D

 

Yhteistyössä