YLE uhritarinoi "perheenäidistä"

Ilmeisesti jokainen palstamamma painaa päivittäin samaa säännöllistä työaikaa? Enhän minä tuota tunnin työaikaa noudattanut kuin joskus satunnaisina päivinä. Halvempaa minulle olisi toki ollut asua lähempänä työpaikkaa, mutta kuten jo totesin. ratkaisu mahdollisti vaimolle muutaman minuutin työmatkan kävellen, eikä toista autoa (vielä silloin) suuriruokaisen Volvon lisäksi tarvittu.
Oleellista tarinassa oli se, että kokonaisuus perheen kannalta ratkaisee, mutta työnantajalla ei ole velvollisuus räätälöidä töitä henkilökohtaisesti työmatkojen mukaan.
Mielenkiintoista oli naisten suusta kuulla, että mies joka joustaa vaimonsa eduksi on luuseri.

Tämä 👍😐

Lue juttu? Lainat oli otettu palkan aikana.

Ja hei, sulle on mennyt vaikka mitä turhaa. Mitä teet täällä muuta kuin haukut naisia ja mitä lisäarvoa se tuo yhteiskunnalle?
Lakkaa kyyläämästä muita ja tee jotain hyödyllistä. Olet vieläkin velkaa yhteiskunnalle.

Se, että ottaa lainaa lomamatkoihin, ei ole ikinä järkevää. Ei sitten mitenkään, vaikka asian mitenpäin tahansa kääntäisi.

• Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
Jep. Suomi on nyt sen edessä jolloin joudutaan pakon edestä miettimään mihin rahat riittävät ja mihin ne eivät riitä.

Edessä on hirveää huutoa ja älämölöä joka taholta.

Ei oikeastaan huutoa maksajien taholta, vaan niiden taholta, jotka ovat eläneet muiden rahoilla. On ikävä luopua saavutetuista eduista.

• Tykkää
Julkinen sektori, elämäntapatyöttömät, "hyväntekeväisyys"järjestöt...

Julkinen sektori on varsin tarpeellinen työvoima kansalle, mutta trendien mukaan hallinto niissä on kasvanut älyttömäksi ja byrokratia imee tehot työstä.
Järjestöt puolestaan ovat osittain tuottaneet palveluita jotka kuuluisi julkiselle puolelle, mutta siirrettäessä ne työt järjestöille on saatu rakennettua taas yksi valtava hallintohimmeli, joka imee rahaa moninkertaisesti.

• Tykkää
Julkinen sektori on varsin tarpeellinen työvoima kansalle, mutta trendien mukaan hallinto niissä on kasvanut älyttömäksi ja byrokratia imee tehot työstä.
Järjestöt puolestaan ovat osittain tuottaneet palveluita jotka kuuluisi julkiselle puolelle, mutta siirrettäessä ne työt järjestöille on saatu rakennettua taas yksi valtava hallintohimmeli, joka imee rahaa moninkertaisesti.
Mä en koe kompostintarkastajia tarpeelliseksi työvoimaksi kansalle.

Taas kerran YLE on tehnyt uhritarinan, jossa tuo "uhri" itse paljastuu ongelmiensa syyksi. Hänen ongelmanaan ei ole vuokra vaan se, että hän maksaa vuokran verran kulutusluottojen (pikavippien?) kuluja. Miksi yhteiskunnan pitäisi osallistua kulutusluottojen maksamiseen?
Jos "Leena" olisi jättänyt ne lomamatkat tekemättä, joihon hän ei ollut etukäteen säästänyt, tuolla 850€ summalla pystyisi maksamaan oman asunnon lyhennykset ja korot.
Etkö ymmärtänyt lukemaasi, vai valitsitko olla ymmärtämättä? Vai oletko oikeasti sellainen harvinainen tapaus, joka ei lainaa ota? Itse nimittäin olen sellainen tapaus ja voin sanoa, että tuntemieni ihmisten joukossa olen todellinen poikkeus. Lähestulkoon jokaisella ihmisellä on läpi aikuiselämänsä ollut jatkuvasti yhtä jos toista lainaa maksettavana ja mikäli heiltä hyväpalkkainen työ menisi alta, sillä olisi tosiaan seuraamuksia perheen talouteen. Lainaan tähän alle nämä pari sinulta huomaamatta jäänyttä kohtaa:

"Vielä viime vuonna asiat olivat hyvin. Leenalla oli koulutustaan vastaava työ yrityksessä, jossa hän oli työskennellyt parikymmentä vuotta. Hän uskalsi elää tavallista lapsiperheen elämää"

""Hän otti aiemman työnsä aikana kulutuslainoja muun muassa perheen lomamatkoihin. Aiempi palkka olisi riittänyt niiden takaisinmaksuun.

Nykyisillä tuloilla rahat eivät enää riitä kaikkeen. Lainoja Leena haluaa lyhentää, jotta säilyttää luottotietonsa.".

Leenan taloudellinen tilanne muuttui työpaikan lähtiessä alta. Leena työllistyi pian uudelleen, mutta joutui ottamaan vastaan työn huomattavasti pienemmällä palkalla. Leena muuttaa ystävänsä sohvalle maksaakseen velkansa pois sen sijaan, että päästäisi ne ulosottoon.

Leena toimii juuri niin kuin vastuuntuntoinen kunnon kansalainen toimii. Leena hoitaa asiansa. Leena näyttää esimerkkiä lapselleen siitä, että duunia tehdään eikä jäädä sohvalle makaamaan. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sinäkin olet kirjoittanut n. miljoona viestiä tänne palstalle, jossa edellytät juuri tuollaista suoraselkäisyyttä ihmisiltä.

Mutta sitten käännät tämän tilanteen netissä ilkkumiseksi sen sijaan, että antaisit tsemppipeukun kanssakulkijalle, joka on joutunut heikkoon asemaan olosuhteiden pakosta. Ei löydy rohkaisevia sanoja myöskään 17-vuotiaalle nuorelle, joka on huolissaan äidistään ja myöskin menettänyt toisen kotinsa.

Etkö ymmärtänyt lukemaasi, vai valitsitko olla ymmärtämättä? Vai oletko oikeasti sellainen harvinainen tapaus, joka ei lainaa ota? Itse nimittäin olen sellainen tapaus ja voin sanoa, että tuntemieni ihmisten joukossa olen todellinen poikkeus. Lähestulkoon jokaisella ihmisellä on läpi aikuiselämänsä ollut jatkuvasti yhtä jos toista lainaa maksettavana ja mikäli heiltä hyväpalkkainen työ menisi alta, sillä olisi tosiaan seuraamuksia perheen talouteen. Lainaan tähän alle nämä pari sinulta huomaamatta jäänyttä kohtaa:

"Vielä viime vuonna asiat olivat hyvin. Leenalla oli koulutustaan vastaava työ yrityksessä, jossa hän oli työskennellyt parikymmentä vuotta. Hän uskalsi elää tavallista lapsiperheen elämää"

""Hän otti aiemman työnsä aikana kulutuslainoja muun muassa perheen lomamatkoihin. Aiempi palkka olisi riittänyt niiden takaisinmaksuun.

Nykyisillä tuloilla rahat eivät enää riitä kaikkeen. Lainoja Leena haluaa lyhentää, jotta säilyttää luottotietonsa.".

Leenan taloudellinen tilanne muuttui työpaikan lähtiessä alta. Leena työllistyi pian uudelleen, mutta joutui ottamaan vastaan työn huomattavasti pienemmällä palkalla. Leena muuttaa ystävänsä sohvalle maksaakseen velkansa pois sen sijaan, että päästäisi ne ulosottoon.

Leena toimii juuri niin kuin vastuuntuntoinen kunnon kansalainen toimii. Leena hoitaa asiansa. Leena näyttää esimerkkiä lapselleen siitä, että duunia tehdään eikä jäädä sohvalle makaamaan. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sinäkin olet kirjoittanut n. miljoona viestiä tänne palstalle, jossa edellytät juuri tuollaista suoraselkäisyyttä ihmisiltä.

Mutta sitten käännät tämän tilanteen netissä ilkkumiseksi sen sijaan, että antaisit tsemppipeukun kanssakulkijalle, joka on joutunut heikkoon asemaan olosuhteiden pakosta. Ei löydy rohkaisevia sanoja myöskään 17-vuotiaalle nuorelle, joka on huolissaan äidistään ja myöskin menettänyt toisen kotinsa.

Leena otti velkaa lomamatkoihin, joihin hänellä ei alunperinkään olisi ollut varaa, jos ne pitää maksaa lainalla???
On aivan eri asia ottaa lainaa esim. asuntoon, joka on realisoitavissa tarpeen tullen kuin ottaa lainaa lomamatkoihin.

• Tykkää

"Leena toimii juuri niin kuin vastuuntuntoinen kunnon kansalainen toimii."

Mun mielestä vastuuntuntoinen kunnon kansalainen ei joudu viiskymppisemä kaverin sohvalle nukkumaan.

Taas kerran YLE on tehnyt uhritarinan, jossa tuo "uhri" itse paljastuu ongelmiensa syyksi. Hänen ongelmanaan ei ole vuokra vaan se, että hän maksaa vuokran verran kulutusluottojen (pikavippien?) kuluja. Miksi yhteiskunnan pitäisi osallistua kulutusluottojen maksamiseen?
Jos "Leena" olisi jättänyt ne lomamatkat tekemättä, joihon hän ei ollut etukäteen säästänyt, tuolla 850€ summalla pystyisi maksamaan oman asunnon lyhennykset ja korot.
Mitenköhän tämä "uhri" pärjää sitten kun hän joutuu tai pääsee eläkeelle?

Tulot tippuu entisestään ja lainoja pitäisi maksaa...

"Leena toimii juuri niin kuin vastuuntuntoinen kunnon kansalainen toimii."

Mun mielestä vastuuntuntoinen kunnon kansalainen ei joudu viiskymppisemä kaverin sohvalle nukkumaan.
Tämä ei vaan ole mielipidekysymys. Minä voisin sanoa, että mielestäni vastuuntuntoinen kunnon kansalainen ei voi halvaantua kolarissa, mutta tuollaisella mielipiteellä ei ole mitään relevanssia.

Minun perheeni on näemmä elänyt epätavallista lapsiperheen elämää. Asuntolainan lisäsi olen kerran ottanut luottoa, koska halusin tehdasuuden turvallisen farkun ensimmäisen lapsen synnyttyä. Tuon lainan maksoin pois vuodessa, sen jälkeen olen aina maksanut autot suoraan tililtä.
VISA-korttia olen käyttänyt lähinnä nettiostoksiin, en koskaan luottokorttina vaan maksanut aina 100-prosenttisesti edellisen kuukauden laskun.

On kansantalouden kannalta huolestuttavaa, jos "tavallinen elämä" tarkoittaa jenkkimalliin lainarahalla elämistä. Vielä huolestuttavampaa on, jos oletetaan yhteiskunnan kantavan taloudellista vastuuta tuosta tietoisesta riskinotosta.
Leena joutui "koska muutkin"-kierteeseen. Surullista. Työssä jatkaminen potkujen jälkeen on positiivista, mutta uhriutuminen omien kulutuslainojen takia ei.
17-vuotias kyllä pärjää, vaikkei enää voi nukkua äidin luona.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä