Etkö ymmärtänyt lukemaasi, vai valitsitko olla ymmärtämättä? Vai oletko oikeasti sellainen harvinainen tapaus, joka ei lainaa ota? Itse nimittäin olen sellainen tapaus ja voin sanoa, että tuntemieni ihmisten joukossa olen todellinen poikkeus. Lähestulkoon jokaisella ihmisellä on läpi aikuiselämänsä ollut jatkuvasti yhtä jos toista lainaa maksettavana ja mikäli heiltä hyväpalkkainen työ menisi alta, sillä olisi tosiaan seuraamuksia perheen talouteen. Lainaan tähän alle nämä pari sinulta huomaamatta jäänyttä kohtaa:
"Vielä viime vuonna asiat olivat hyvin. Leenalla oli koulutustaan vastaava työ yrityksessä, jossa hän oli työskennellyt parikymmentä vuotta. Hän uskalsi elää tavallista lapsiperheen elämää"
""Hän otti aiemman työnsä aikana kulutuslainoja muun muassa perheen lomamatkoihin. Aiempi palkka olisi riittänyt niiden takaisinmaksuun.
Nykyisillä tuloilla rahat eivät enää riitä kaikkeen. Lainoja Leena haluaa lyhentää, jotta säilyttää luottotietonsa.".
Leenan taloudellinen tilanne muuttui työpaikan lähtiessä alta. Leena työllistyi pian uudelleen, mutta joutui ottamaan vastaan työn huomattavasti pienemmällä palkalla. Leena muuttaa ystävänsä sohvalle maksaakseen velkansa pois sen sijaan, että päästäisi ne ulosottoon.
Leena toimii juuri niin kuin vastuuntuntoinen kunnon kansalainen toimii. Leena hoitaa asiansa. Leena näyttää esimerkkiä lapselleen siitä, että duunia tehdään eikä jäädä sohvalle makaamaan. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sinäkin olet kirjoittanut n. miljoona viestiä tänne palstalle, jossa edellytät juuri tuollaista suoraselkäisyyttä ihmisiltä.
Mutta sitten käännät tämän tilanteen netissä ilkkumiseksi sen sijaan, että antaisit tsemppipeukun kanssakulkijalle, joka on joutunut heikkoon asemaan olosuhteiden pakosta. Ei löydy rohkaisevia sanoja myöskään 17-vuotiaalle nuorelle, joka on huolissaan äidistään ja myöskin menettänyt toisen kotinsa.