Yli 3v kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Kaksipiippuinen juttu...
Jos kotirouvana ollaan omakustannuksella, ts. mies elättää eikä yhteiskunta, niin hyväksyn. Tätini oli tällä tavalla kotona pitkään, kun lapset olivat jo koulussakin.
Mutta jos kotona ollaan vuosikaudet työttömyyskorvausten turvin, ilman aikomustakaan koskaan mennä töihin, niin sitä en katso kovin hyvällä. Vielä vähemmän tykkään siitä, että eletään sossun turvin kun työttömyyskorvauksetkin ovat jo menneet työstä ja koulutuksesta kieltäytymisen takia. Mutta kukin toki tekee omat päätöksensä.

Ei kun tarkoitan sellaisia, jotka sinnittelevät siis yhdellä normipalkalla. Ei sossusta saa mitään jos toinen on kokopäivätöissä. Eikä työkkäristä. Sekin ottaa toisen tulot huomioon.

Saahan sieltä, jos sen työssäkäyvän palkka ei ole suuren suuri, ja jos kotona on useampi lapsi. Sekä sossusta että työkkäristä saa.
Mutta joo, kun miehen palkalla eletään, niin asia on täysin ok mun mielestä. En tosin tajua, miksi joku haluaisi olla pienillä rahoilla kotona "isojen" lasten kanssa, mutta ei mun tarvitsekaan tajuta :).

Minä olen kahden yli 3 vuotiaan kanssa kotona syystä että olen työttömänä. Ei nyt ihan mihin tahansa oo varaa mut ikinä ei oo ruuan takia tarvinnu pihistellä ja ulkomaillekkin ollis tarkotus kesällä lähteä. Meillä mies tekee kovasti töitä yrittäjä kun on.

Eli ainoa, joka kehtaa sanoa, että on kotona yli 3v kanssa, on siis sellainen, joka sanoo, heti samassa lauseessa, että ulkomaille kesällä, ja mies tekee kovasti töitä ja on yrittäjä.

No onko se nyt mun vika jos meillä ei taloudellisesti niin tiukkaa????? Ekassa viestissä oli että,

"Joka kehtaa sanoa, että joutuu katsoa mitä kaupasta ostaa eikä ole rahaa etelänmatkoihin? "

Mä nyt vaan ajattelin kertoa että mä olen kotona vaikka ei mitään suurituloisia olla ja siltikin on varaa lähteä käymään lomalla.

Mä olen ajatellut olla kotona siihen asti, kun eka on 4 vuotias. Toinen olisi silloin 2-vuotias. Tämä toinen ei ole vielä syntynytkään, joten onhan tämä vähän aikaista miettiä. En haluaisi laittaa hoitoon ennen, kun toinen on sen kaksi. Menevät sitten vuorohoitoon aikanaan. En ole harkinnut ekan viemistä hoitoon etukäteen. Vuorohoitopaikkaan ei edes saisi, kun itse on kotona. Ja ei olisi kiva viedä ensin muualle ja sitten joutua paikkaa vaihtamaan. Kerhoissa olen ajatellut lasten kanssa käydä ja muuta virikettä miettiä. Mies on keskipalkkanen ja pystyy elättämään. Rikastumaan ei päästä, mutta pärjätään pienien menojen vuoksi. Mutta ehtiihän tässä vielä vaikka mitä tapahtumaan ettei näitä suunnitelmia voi varmaksi sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mä olen ajatellut olla kotona siihen asti, kun eka on 4 vuotias. Toinen olisi silloin 2-vuotias. Tämä toinen ei ole vielä syntynytkään, joten onhan tämä vähän aikaista miettiä. En haluaisi laittaa hoitoon ennen, kun toinen on sen kaksi. Menevät sitten vuorohoitoon aikanaan. En ole harkinnut ekan viemistä hoitoon etukäteen. Vuorohoitopaikkaan ei edes saisi, kun itse on kotona. Ja ei olisi kiva viedä ensin muualle ja sitten joutua paikkaa vaihtamaan. Kerhoissa olen ajatellut lasten kanssa käydä ja muuta virikettä miettiä. Mies on keskipalkkanen ja pystyy elättämään. Rikastumaan ei päästä, mutta pärjätään pienien menojen vuoksi. Mutta ehtiihän tässä vielä vaikka mitä tapahtumaan ettei näitä suunnitelmia voi varmaksi sanoa.

Tuo on eri asia...sulla on se kaksivuotias, josta saa kotihoidontukea, ja silloin kotona olo on ihan "normaalia" =)

Lapsi kotona, nyt 4v. Mutta meillä kotona AuPair. Kuopus käy 2krt/vkossa kerhossa sekä muskarissa. Eskarilainen normaalisti eskarissa ja 2 koululaista koulussa. Teen töitä yrittäjänä, joten säädän työaikani ja teen paljon töitä kotona. Olemme siis välimaastossa..ei ihan tarhalaisia muttei kotiäitejä.

No en todella olisi. Miksi ihmeessä kukaan on kotona yli 3-v kanssa, minkälainen pikkuvanha paskiainen siitä mahtaa tulla kun on päivät pitkät vain aikuisen kanssa.

Eikö sun lapsillas ole ollut kavereita? Tai vaikka sisaruksia? Meillä ainakin 2v:llä on 1 sisarus + 5 samanikäistä kaveria.Joten eipä tarvi pelkästään aikuisen seurassa olla.

Miksi haluat olla 3v;n kanssa kotona? On syynä oma halusi olla mielummin kotona kuin työelämässä tienaamassa elantoa perheellesi?Etko jaksa aamuisia herätyskellon herätyksiä? Etko halua palata työelämään? Vai väitätkö ajattelevasi lastasi?

Alkuperäinen kirjoittaja kujan katti:
Mä menin osa-aika töihin kun keskimmäinen täytti 3 v. Osa töistä osui viikonlopuillekin eli hoitopäiviä kertyi 1 -3 viikossa, joskus oli viikko ettei ollenkaan. Ns. puolikasta virkaa tein. Saman aion toteuttaa tämän kuopuksenkin täytettyä kolme.

Miekin voisin tällaista vaihtoehtoa harkita kunhan pikkukakkonen ensin syntyy ja täyttää kolme. Poika lähtee varmaan iltapäivä/aamupäivä kerhoon tms. täytettyään syksyllä 3vee ihan että saa olla ikäistensä kanssa parinakolmena päivänä viikossa, mutta kyl mie aattelin sen suurimman osan ajasta itse hoidella. :)

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Miksi haluat olla 3v;n kanssa kotona? On syynä oma halusi olla mielummin kotona kuin työelämässä tienaamassa elantoa perheellesi?Etko jaksa aamuisia herätyskellon herätyksiä? Etko halua palata työelämään? Vai väitätkö ajattelevasi lastasi?

Minusta on normaalia että kun on tehnyt lapsia, haluaa normaali ihminen heistä pitää huolen. Vielä vähän aikaa sitten oli normaalia, että joku oli lapsia varten: oli mummo tai äiti tai joku, jolla oli pullat valmiina, tai sämpylät kun tuli koulusta. Surettaa tämä hektisyys ja kiire ja suorittaminen.

Minä en ymmärrä mitä järkeä on kitkuttaa yhden ihmisen palkalla ja kitkuttaa kotiäitinä jos siihen ei ole varaa (huom! se on eri asia jos mies on oikeasti hyvätuloinen).Miten joku voi nauttia kotona olemisesta isojen lasten kanssa ja kitkuttaa toisen palkalla,sit otetaan asumistuet ym vastaan.

Minä en ymmärrä mitä järkeä on kitkuttaa yhden ihmisen palkalla ja kitkuttaa kotiäitinä jos siihen ei ole varaa (huom! se on eri asia jos mies on oikeasti hyvätuloinen).Miten joku voi nauttia kotona olemisesta isojen lasten kanssa ja kitkuttaa toisen palkalla,sit otetaan asumistuet ym vastaan.

Miten joku voi nauttia työssäkäymisestä kun lapset ovat keskenään kotona yksin?

Minusta on normaalia että kun on tehnyt lapsia, haluaa normaali ihminen heistä pitää huolen. Vielä vähän aikaa sitten oli normaalia, että joku oli lapsia varten: oli mummo tai äiti tai joku, jolla oli pullat valmiina, tai sämpylät kun tuli koulusta. Surettaa tämä hektisyys ja kiire ja suorittaminen.

En koe olevani huono äiti vaikka kaikki neljä lastani ovat lähteneet hoitoon 2v iässä. Olemme sovitelleet työajat lapsillemme "paremmiksi" eli ei aikaisia aamuherätyksiä ja tarhapvän pituus max 6h sekä max 3pvää/vko.

Olen työtön palattuani saanut energiaa työstäni jota voin hyödyntää lapsiini/perheeseen. Olen työhön palattuani saanut taloudellisen tilanteeni paremmaksi kuin hyväksi ja näin ollen pystynyt tarjoamaan lapsilleni (jokaiselle) kaikki hyväksi koeteut /halutut harasteet. Pystyn tarjoamaan elämyksia matkustelulla maailman ympäri, pystyn elämään ilman rahojen laskua ja tarjoamaan lapsilleni vain hyvää ja parasta mitä voi rahalla saada. Koen olevani hyvä äiti tekemällä töitä sopivasti ja viettämällä rauhaisaa ja levollista aikaa vapaa-aikanani lasten kanssa. Olen palkannut myös siivoojan sekä auPairin jotta vapaa-aikani ei kulu siivotessa (sen osaa ammattilainen paremmin) ja auPair voi tehdä ruokaa jms kun koen aikani tärkeämmäksi muualle.

Tämä on meidän valinta enkä kadu sitä.

Mitä sä horiset??

Alkuperäinen kirjoittaja anu:

En koe olevani huono äiti vaikka kaikki neljä lastani ovat lähteneet hoitoon 2v iässä. Olemme sovitelleet työajat lapsillemme "paremmiksi" eli ei aikaisia aamuherätyksiä ja tarhapvän pituus max 6h sekä max 3pvää/vko.

Olen työtön palattuani saanut energiaa työstäni jota voin hyödyntää lapsiini/perheeseen. Olen työhön palattuani saanut taloudellisen tilanteeni paremmaksi kuin hyväksi ja näin ollen pystynyt tarjoamaan lapsilleni (jokaiselle) kaikki hyväksi koeteut /halutut harasteet. Pystyn tarjoamaan elämyksia matkustelulla maailman ympäri, pystyn elämään ilman rahojen laskua ja tarjoamaan lapsilleni vain hyvää ja parasta mitä voi rahalla saada. Koen olevani hyvä äiti tekemällä töitä sopivasti ja viettämällä rauhaisaa ja levollista aikaa vapaa-aikanani lasten kanssa. Olen palkannut myös siivoojan sekä auPairin jotta vapaa-aikani ei kulu siivotessa (sen osaa ammattilainen paremmin) ja auPair voi tehdä ruokaa jms kun koen aikani tärkeämmäksi muualle.

Ihan ok. Entä jos haluaa opettaa lapsille, että matkustelu tuhoaa maapallon ja kaikki muu turha kuluttaminen? Jos haluaa opettaa lapset että elämässä voi olla muuta sisältöä kuin kuluttaminen? Ja toisten ihmisten käyttäminen (kuten siivoustyö, haluaisitko sinä siivota toisten koteja?

Mitä sä horiset??

Koululaisetkin tarvitsevat vanhempiaan.

Mitä sä horiset??

Koululaisetkin tarvitsevat vanhempiaan.

Teen osa-aikatyötä,olen viimeistään klo 15 kotona ja mulla on arkivapaita.
Eikä se paha juttu ole jos koululainen on joskus itsekseen muutaman tunnin.
Oppii itsekin tekemään jotain.

minä olen kotona 3.5 v lapsen kanssa.lähiaikoina toinen tulossa.en näe siinä mitään pahaa jos haluaa hoitaa lapsiaan kotona.jokaisen oma asia mielestäni.ja tosi tyhmää ruveta haukkumaan jonkun toisen ratkaisuja kun ei kuitenkaan tunne kokonaisuutta tai ihmisiä itsessään.tuskin sitä kuitenkaan pelkkää laiskuuttaan kotiin jäädään,on senverran paljon hommia kotona ollessakin....jokainen tekee omat ratkaisunsa lasten hyvinvointia ajatellen.kunnioitetaan toistemme ratkaisuja!

Alkuperäinen kirjoittaja anu:

Ihan ok. Entä jos haluaa opettaa lapsille, että matkustelu tuhoaa maapallon ja kaikki muu turha kuluttaminen? Jos haluaa opettaa lapset että elämässä voi olla muuta sisältöä kuin kuluttaminen? Ja toisten ihmisten käyttäminen (kuten siivoustyö, haluaisitko sinä siivota toisten koteja?

En ikävä kyllä sinällään ymmärrä kysymystäsi,koska en näe niille realistista pohjaa.

Matkustelu sinällään kylläkin tuhoaa (jonkun verran) ilmastoa. Suurin päästöjen aiheuttaja (matkustus muodossa) on laivaliikenne ja yksityisautoilu.Halvin juna ja lentokone. Itse suosimme junaa /lentokonetta kotimaassa ja koska rapakon taakse ei pääse kuin lentäen on se ainut vaihtoehto. Yksityisautoilu on meillä päin pakollista, kune i ole paikallisliikenettä-se on sitten päättäjien ongelma. Mutta mielestäni ilmastonpäästöihin voi vaikuttaa yksityinen ihminen kovin monella pienellä tavalla, joita perheemmekin noudattaa,ihan arjessa.

En mielestäni opete lapsilleni elämän sisällöksi kulutusta?Mutta jos haluaa nykypvänä harrastaa tai matkustaa tai ostaa vaatteita tai syödä jne se kuluttaa rahaa. Mutta ostaessa voi tehdä valintoja.Minä en esim. osta koskaan esim H&m tms halpaketjujen vaatteita koska epäilen niiden tuotantotapaa, halvan hinnan vuoksi sekä haluan opettaa lapsilleni aina sen että laatu on aina kestävämpää ja näin kestää monella ihmisellä ja lopuksi sen voi uusio käytää tai kierrättää.Lapseni eivät ole oppineet ostamaan trendikuteita muodin mukaan eivätkä niitä pydä vaan ovat oppineet klassisen pukeutumisen.Ruan suhteen sama asia....en osta halpaa kaukaa maapallon toiselta laidalta tuotua ruokaa vaan suosin lähiruokaa.
Vaihdamme autot 2v välein aina vähempipäästöisiin. Talomme lämpiää pelletillä tai puulla.

Mitä pahaa on ostaa palveluja ammattitaitoisilta tekijöiltä? Minä ostan siivouspalveluja,kampaamopalveluita, hierontapalveluita jne niiltä jotka alansa ammattilaisia.Au Pairimme lisäksi tuo kielitaitoa perheeseemme, jonka ylläpito on hyvin vaikeaa Suomessa, jossa englanninkieltä ei käytetä arjessa kouluissa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
1v ja 3v lapset ja olen kotona. On myös vakityö, mutta miehemme kanssa samaa mieltä että lapset hoidetaan kotona mahd.kauan.
Saako töistäsi olla hoitovapaalla pidempään, kuin sen, että nuorin lapsi on alle 3-vuotias? Olispa mullakin tuollainen työpaikka!

Yhteistyössä