Ylipainoinen teini, onko mitään tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28357057]Kulkeeko kouluun ja kavereille ym. kävellen tai pyörällä? Jos matka on liian pitkä siihen, niin voisitteko käydä vaikka jossain kaupassa kävellen, patistat pojan mukaan kantamaan kasseja avuksesi? En ehkä suoraan pakottaisi lenkille, mutta tuolla tavalla kiertämällä voisin kyllä vaatia sitä liikkeelle lähtöä, liikunta kun on siitä tympeä juttu että lähteminen on usein vastemieliestä, mutta toisaalta sen aikana ja jälkeen tulee hyvä olo, ja olisi oikeasti hyvä että joku vaikka pakottaa liikkeelle.

Kavereita voi tavata muutenkin kuin pitsalla, mä kieltäisin roskaruokapaikoissa käymisen ja ehdottaisin muita tapaamispaikkoja kavereille. Voisiko teille tulla, laittaisivat vaikka yhdessä jotain hyvää ja terveellsitä välipalaa, tai jaksaisitteko te vanhemmat tarjoutua viemään poikapourikan uimahalliin, keilaamaan tmv?[/QUOTE]

no just niin,kukas miehen alku ei haluaisi laittaa kavereiden kanssa jäkälää suuhun ja juoda sivistyneesti teetä.
ei tuossa iässä enää haluta kyytejä vanhempien kanssa mihinkään,se on oikeasti niin gay hommaa.
lopettakaa akat näiden typerien "neuvojen" antaminen.

[QUOTE="Rukka";28357099]Siinä on tosiaan painoa yllin kyllin. Aivan hirveä paino äidilläkin. Pojasta on ilmeisesti alettu huolestua siinä vaiheessa kun on alkanut painaa enemmän kuin äitinsä. Mutta tämä äiti vain hermostuu kun häntä neuvotaan eikä hänestä hän itsekään ole kuin lievästi ylipainoinen.[/QUOTE]

Olisikohan hermostumisen syynä kuitenkin esimerkiksi toi sun kirjoittamistyylisi ja tuollainen naurettava liioittelu (pojalla YLIpainoa 20 kg)? Ja se et itse asiassa ole antanut mitään konkreettisia neuvoja ap:lle, kuten monet muut tässä ketjussa ovat tehneet, sen sijaan sä vaan auot päätäsi ja kauhistelet.

[QUOTE="Rukka";28357122]Joku uusi harrastus voisi olla hyvä, vaikkajoku kamppailulaji. Miettikää nyt hei vähän, että haluuko ton painoinen teini mihinkään uimahalliin?[/QUOTE]

Olet ehkä oikeassa, että joku kamppailulaji vois iskeä "coolina" paremmin kun tarkemmin ajattelee...

[QUOTE="Rukka";28357122]Joku uusi harrastus voisi olla hyvä, vaikkajoku kamppailulaji. Miettikää nyt hei vähän, että haluuko ton painoinen teini mihinkään uimahalliin?[/QUOTE]

Voi hyvin haluta, jos häntä eivät omat kilot vaivaa. Tietysti jos siellä on kovaan ääneen kauhistelemassa sunlaisiasi kaunosieluja, niin voi olla, että se haluuminen loppuu kuin tiiliseinään.

Ainoa keino taitaa olla se ettei pojalla ole käteistä. Eli tili mistä ei itse pysty nostamaan ja sinne sitte kaikki tienestit. Onko ajatellut ajaa mopokorttia? Voisko kerätä rahaa mopoon? Tai sit johonkin muuhun isompaan juttuun. Ja saa esim jonkin tietyn summan käyttörahaa per viikko. Se summa sen verran pieni ettei sillä käy kuin kerran syömässä niin joutuu sit miettimään mihin oikeasti haluaa ne rahat käyttää.

Ja kyllä voi tuon ikäiselle jo puhua suoraan painosta. Sopikaa että saa jonkin palkinnon jos on esim 3-6 kk karkki/herkkulakossa. Ja paino pysyy ainakin samassa tai jopa tippuu. Ei siis mitään aikuisten laihdutuskuuria mutta että lapsi ite kiinnittäis huomiota siihen kuin paljon herkkuja mättää.

Ap, sinä tiedät parhaiten mikä voisi motivoida lastasi. Minun pikkuveljeni oli tuonikäisenä samankokoinen, mutta hän pelasi jääkiekkoa, jossa oli treenit 4 kertaa viikossa ja salitreenit tulivat jossain vaiheessa mukaan. Hän söi ihan käsittömän paljon ja äitini oli huolissaan, mutta veljelleni tuli 16-17-vuotiaana kasvupyrähdys 160cm-> 185cm. Siinä kyllä paino tasantui.

Minusta oli tärkeää innostaa lastasi johonkin liikuntaharrastukseen, koska yleensä jos ei harrasta liikuntaa teininä niin ei sitä tule harrastettua aikuisenakaan. Harrastavatko hänen kaverinsa jotain, voisiko niistä jokin kiinnostaa poikaasi? Mites olisi kamppailulajit?

Voisit laskea poikasi kanssa paljonko hänellä menee herkkuihin kuukaudessa ja vuodessa rahaa ja sitten vertailla mitä hän olisi voinnut vastaavalla summalla ostaa (esim. puhelin, läppäri, vaateita, pelejä ym..). Jos poikasi saa tästä jonkilaisen inspiraation niin auta häntä säästämisessä, esim. avata oma säästötili.

Joo voi olla, että tuon ikäinen ei enää halua kyytiä vanhemmilta mihinkään, mutta kyllä meillä ainakin suostuu perheen yhteisille geokätkö-reissuille (valitsemme vaikeitakin ja pitkiäkin reittejä, joten samalla tulee vaellettua). Ja lähtee kyllä perheen yhteisille pyöräretkillekin (varsinkin jos kohteena on joku kiva paikka). Saatamme polkea 15 - 20 km, käydä jossakin (esim viime viikonloppuna Heurekassa) ja polkea takaisin kotiin.

Ja hän esim pyöräilee viikottain kavereidensa kanssa uimahallille (matkaa n 5km), ui sen tunnin-puolitoista ja pöyräilee takaisin kotiin.

Mun mielestä painosta ei tarvitse edes puhua. Sanot pojalle, että roskaruoan syömistä on rajoitettava, koska se on hyvin epäterveellistä.

Mitä sä tekisit, jos sun poika tekis jotain muuta terveydelle vaarallista? Sallisitko esim. joka päivä 10 energiajuomaa, jos ostaa omilla rahoillaan ja kaveritkin tekee niin?

Sun poika ei varmastikaan ole tyhmä, joten sovitte yhdessä jonkun käytännön, josta pitää kiinni. Laskette ensin yhdessä paljonko rahaa menee roskaruokaan kuukaudessa. Hankitte pojalle kortin, että voit tilitapahtumista seurata mihin rahat menee ja sovitte maksimi summan kuukaudeksi, mikä ruokaan saa mennä.

Itse pitäisin myös huolen siitä, että poika söisi aina ennen kotoa lähtöä mahan täyteen, jotta houkutus olisi mahdollisimman pieni sitten kaupungilla ollessa.

[QUOTE="vieras";28356728]Meillä kävi niin. Poika kun kasvaa pyrähti 15 senttiä ei painoa tullut yhtään lisää. Ja sitten kun tyttöystävä tuli kuvioihin, on syöminen unohtunut ja lenkkipolulle on kiire. Nyt 17-vuotiaana on pitkä ja raamikas, ei laiha, muttei ylipainoinenkaan.[/QUOTE]

Sama meillä. Kun tytöt alkoivat kiinnostaa niin poika alkoi itse dieetille ja pudotti painoa 20 kiloa. Kävi kuntosalilla ja jätti turhat syömiset pois. Esim. sipsit, karkit, pizzat ja hampurilaiset. Nykyään on 17 ja 180 pitkä ja painaa 80 kiloa. Paino siis kävi hänellä hetkellisesti yli 100 kilon.

Minä ehdottaisin myös tuota säästöprojektia eli jos poika itse säästää tietyn summan niin te maksatte loput. Jos poika on tienaamisesta innostunut niin tuo varmaan hyvinkin vetoaisi ja sitäpaitsi kavereille on kivampi kertoa säästävänsä mopokorttiin kuin että äiti ei anna rahaa käydä hampurilaisella.

Voisitte myös käydä yhdessä testailemassa eri liikuntalajeja jos löytyisi mieluinen, monissa kaupungeissa on nuorille erilaisia liikuntakortteja tms. tai sitten tutustumistunteja jotka ovat usein vielä ilmaisiakin eli ei heti tarvitse maksaa hirmuisia seuramaksuja.

Eilen illalla juttelin pojan kanssa suorempaan mitä aiemmin.

Kaveriporukka on tosiaan pääasiassa hoikkaa / normaalipainoista, vaikkei heilläkään pahemmin liikuntaharrastuksia ole. Viettävät kyllä paljon aikaa meilläkin iltaisin. Meillä on pitkät välimatkat ja useimmiten siis jäävät suoraan koulusa kaupungille hengaamaan ja siellä sitten käyvät "välipalaksi" pitsalla tai hampparilla. Busseja tulee 2t välein, eli kulkevat sillä (matkaa on 16km, eli melkoinen matka pyöräiltäväksi). Jos ulkoilevat / tapaavat toisiaan tässä kylällä, niin sitten poika kulkee kävellen, pyöräilystä ei tykkää. Välimatkat tässä kavereille / hengailupaikkoihin 500m-2km välillä.

Mitä tulee omaan painooni, niin kyllä, olen lievästi ylipainoinen. Ja nimenomaan lievästi, sen voi jokainen tarkistaa googlettamalla BMI-laskurin ja laittamalla siihen pituuteni ja painoni. Meitä on monenlaisia, osalle BMI 20 on jo ylipainoa, mutta itselläni on tapana luottaa ihan näihin virallisiin taulukoihin. Tiedän, etten ole paras esimerkki pojalle, ja sanoinkin sen eilen hänelle itselleen.

Sovimme pojan kanssa, että avaan hänelle maanantaina toisen tilin, ns. säästötilin ja laittaa saamansa / tienaamansa rahat aina sinne. Käyttärahaa annan sitten itse hänelle 10€/ viikko. Kokeillaan ainakin, auttaisiko tämä. Sovimme, että kun saa säästettyä, ostaa itselleen oman läppärin. Siihen tuskin menee kauhean kauaa, koska nyt pojalla oli käyttötilillään 261€, kun tarkistimme saldon. Isovanhemmat laittavat hänelle välillä rahaa, josta en kaikesta ole edes tiennyt!

Ehdotin pojalle tuota geokätköilyä, frisbeegolfia ja kuntonyrkkeilyä. Geokätköily oli ainoa, josta hieman innostui, sovittiin, että lähdetään kokeilemaan koko perheellä heti, kun tutustun tarkemmin asiaan.

Tsemppiä ap, ja hienoa kun olet kiinnostunut lapsesi terveyestä!

Minustakin ap on lievästi ylipainoinen, ja ihan turha häntä on syyttää pojan pyöreydestä.

Minun mielestäni tuon ikäiselle pojalle voi puhua jo ihan suoraan. Jos äiti on kiinnostunut, niin voittehan ottaa yhteisen laihdutusurakan, vaikka pienen kilpailun - kumpi saa ensin 5 kg tiputettua?

Tuo säästötavoite pojalle on tosi hyvä. Pojalle myös tietoa hyvistä ja huonoista ruuista - ei tuonikäinen välttämättä tiedosta syömisensä huonoutta.

Kesällä ainakin on helpompaa lisätä yhteistä liikuntaa. Kokeilkaa eri lajeja, liikuntaa on kivempaa kun laji on mieleinen. Sellainen, jossa huomaa nopeasti oman kehittymisen, lisää motivaatiota.

Tsemppiä, mitään ei ole vielä menetetty!

Niinhän se on, että syömätottumukset lihottavat nykylapsia, ei niinkään liikkumattomuus. Vaikka rahat ovat lapsen omia, vanhempi voi ohjailla ja neuvoa rahan käytössä. Itse olen sen verran "kauhea mutsi", että oma teinini ei saa omilla rahoillaan ostella herkkuja tai roskaruokaa, omat rahat voi käyttää materiaan tms. muuhun mukavaan. Ruoan ja herkkujen ostamiset hoidamme me vanhemmat myös lapsien osalta siihen asti kun kotona asutaan. Olisihan se epäreilua pienempiäkin sisaruksia kohtaan, että yhdellä lapsella olisi joka päivä herkkupäivä. Minun neuvoni siis on, että teini ei enää shoppaile roskaruokia eikä karkkeja salaa, hedelmät ym. terveelliset välipalat toki sallittuja. Ja kotiin aina syömään ruoka-aikoina, ei mäkkäriin. Vaikka kerran kuukaudessa pizza tms. on ok.

Yhteistyössä