Ylireagoinko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syntipukin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syntipukin äiti

Vieras
Lapseni päiväkodissa on muskari kerran viikossa. Ryhmän lapset olivat riehuneet ryhmässä ja vanhemmillekin siitä kerrottiin. Oma lapsi oli yksi riehujista ja kovasti hänelle koetin puhua, että pitää käyttäytyä nätisti. On ratkaisuna oli sitten, että yksi lapsi, minun lapseni, siirrettiin toiseen ryhmään. Lapsi ei tunne ketään tämän ryhmän lapsista. Nyt lapsi ei enää halua mennä muskariin ollenkaan. Luulin että kyse oli vain rangaistuksesta, mutta nyt sitten on päätetty ettei lapsi pääse omien kaverien kanssa muskariin enää ollenkaan. Toisen ryhmän muskari on myös eri päivänä, sinä päivänä kun muut menevät muskariin, lapseni leikkii yksin.

En halua puolustella lastani, mutta mun mielestä on epäreilua, että vain yksi siirrettiin toiseen ryhmään, kun kuitenkin useampi lapsi siellä riehui. Eikö olisi voinut edes kahta siirtää, että olisi edes joku tuttu kaveri? Ilmoitin nyt, että lapsen ei ole pakko sinne muskariin mennä jos ei halua.Eipä kyllä ollut tädin mielestä hyvä sekään... Mitähän tässä tekisi? Lapsi tykkäsi ennen kovasti muskarista mutta nyt itkee ettei halua enää mennä. Miksi yhdestä tehdään syntipukki?

luultavasti oma lapsesi villitsi ne muut mukaansa ja tilanne ryhmässä rauhoittui kun se pahin riehuja saatiin pois pelistä, kuullostaa epäreilulta mutta jo yhdenkin lapsen siirtäminen ryhmästä pois saattaa aiheuttaa sen että koko ryhmä rauhoittuu! Jos asia sinua painaa niin kysy päiväkodin tädeiltä miksi vain sinun lapsesi on siirretty eri ryhmään.

Mielestäni asiasta olisi pitänyt ensin keskustella teidän vanhempien kanssa ennen kuin jotain noin "radikaalia" ratkaisua tehdään. Missä on kasvatuskumppanuus kysyn minä? Mielestäni on aika normaalia, että nykyajan lapset riehuvat ja pistävät aikuisia välillä 6-0 koska kunnon rangaistuskeinoja ei enää saa käyttää ja aikuiset ovat käytännössä katsoen aika keinottomia ison lapsiryhmän kanssa. Meidän päiväkodissa voidaan lapsi viedä naapuriryhmään syömään tai pukemaan, jos se ei omassa ryhmässä sillä hetkellä onnistu, mutta en kyllä ketään laista laittaisi pysyvästi toisen ryhmän muskariin eivätkä ne kyllä ottaisikaan, koska oma ryhmä kärsii siitä sitten myös.

[QUOTE="hoitaja";22280663]luultavasti oma lapsesi villitsi ne muut mukaansa ja tilanne ryhmässä rauhoittui kun se pahin riehuja saatiin pois pelistä, kuullostaa epäreilulta mutta jo yhdenkin lapsen siirtäminen ryhmästä pois saattaa aiheuttaa sen että koko ryhmä rauhoittuu! Jos asia sinua painaa niin kysy päiväkodin tädeiltä miksi vain sinun lapsesi on siirretty eri ryhmään.[/QUOTE]

Joo ymmärrän tuon. Mutta miksi vain yksi siirretään vieraaseen ryhmään? Varsinkin kun kyse syksyllä aloittaneesta lapsesta, joka juuri ja juuri ryhmäytynyt. Olisi nyt voinut jonkun laittaa kaveriksi. Ja ei kyllä ole ollut joka kerta mun lapsi joka villitsee, meinaan ensimmäisillä kerroilla vein lapsen sinne kun muut jo olivat paikalla ja villiä meno oli jo silloin. Kyllä lapsi tietää tehneensä väärin, itkee mulle että lupaa olla nätisti nyt.

Ai niin mutta kun päiväkodissa ei ajatella mitään lasten kannalta. Mikä vaan aikuisille helpointa.

Mun mielestäni tuo on ylireagointia päiväkodin puolelta. Kyseessä on kuitenkin päiväkoti-ikäiset lapset. Ja yleensä tuppaa käymään niin, että kun yksi villiintyy, se vetää mukanaan muutaman muunkin. Parempi ratkaisu olisi ehkä ollut se, ettei kaverukset olisi enää olleet ihan vierekkäin siellä muskarissa.

Pahinta tuossa on musta se, että lapsi jätetään nyt sitten yksin leikkimään, kun muut menee muskariin. Ja nimenomaan se, että tämä yksi otetaan nyt sitten joksikin esimerkiksi muille, että miten käy jos riehuu.

No aion kyllä keskustella asiasta sekä muskarin vetäjän että oman ryhmän hoitajan kanssa. Jännää musta oli myös se, että muutama viikko sitten ryhmästä oli yksi tyttö viikon poissa, muskari oli mennyt hienosti kaikilta ja mun oma oli ollut se joka oli saanut tarran koska oli kaikkein kilteimmin.

Ehkäpä ensi viikolla selviää että mikä tässä mättää. En kyllä aio jättää tätä tähän koska joku roti silläkin miten lapsia kohdellaan. Monta juttua oon antanut olla mut nyt ottaa sen verran aivoon.

kukaan ei taas päiväkodissa ajattele asiaa tämän eristetyn lapsen kannalta kunhan vaan saadaan ryhmä toimimaan. tosi kurjaa. puhu ihmeessä päiväkodissa ja vaadi. tosi kurjaa äidinkin mennä töihin kun tietää että lapsella jokin hullusti. mitäs päiväkodin johtaja sanoo.

Mun mielestä on ylireagointia päiväkodin puolelta. Kyllä lapselle pitäisi antaa mahdollisuus korjata käytöksensä. Voitaisiinko sopia niin, että siirtyy samaan ryhmään takaisin, mutta jos meno jatkuu liian villinä niin siirtyy toiseen ryhmään tai lopettaa muskarin. Luultavasti olisi jatkossa rauhallisemmin.

Yhteistyössä