Ymmärrän perhepedin edut, mutta yksi asia minulle ei aukea;

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyisin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyisin vaan

Vieras
Miksi sitä lasta ei osaksi yöstä silti saisi laittaa pinnikseen?

Aika riskialtista minusta jättää lapsi yksikseen laidattomaan sänkyyn, kun vanhemmat oletettavasti vielä valvovat illalla lapsen mennessä nukkumaan. Kyllähän sen lapsenkin on parempi nukkua turvallisessa paikassa, mistä ei pääse putoamaan, eli esim pinniksessä. Voihan sen lapsen sitten jos se herää nostaa vanhempien viereen. Ja jos ei herää, niin hyvinpä ilmeisesti nukkuu yksinkin.

Ja miten se on jotenkin julmempaa laittaa lapsi nukkumaan turvalliseen pinnasänkyyn yksin, kun yksin vanhempien sänkyyn? Yksinhän se alkuun on kummassakin paikassa?

Jotenkin minusta kuulostaa kamalammalta, että lapsi heräisi yksin isosta sängystä mihin on äidin kanssa yhdessä nukahtanut, kun että heräisi pikkuisesta pesästään mihin itse nukahtikin...

Meillä siis lapsi nukkuu illan omassa sängyssä ja havahtuu yleensä siihen kun me vanhemmat menemme nukkumaan ja tulee silloin viereen. Kamalia traumoja siis ilmeisesti noista pinnasängyssä vietetyistä tunneista tiedossa.

Mä olen käsittänyt niin, että nimenomaan lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin nukkumaan, vaan jompikumpi vanhempi menee aina nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi...

No mä oon aina miettinyt, että meneekö perhepetiläiset samaan aikaan vauvan kanssa nukkumaan. Se olisi musta aika hankalaa, kiva kuitenkin illalla tehdä kotitöitä ja omia juttuja rauhassa. Ja jos ei mene, niin samaa ihmettelen mitä sinä. Pienempänä mun tyttö nukahti omaan sänkyyn mutta tottui tuossa puolitoistavuotiaana nukahtamaan mun viereen. Ja mähän en voinu sitten liikkua siitä mihinkään, oli pakko mennä aina samaan aikaan nukkumaan. Siksi se lopetinkin pian viereen nukuttamisen. Yöllä tyttö on kyllä tervetullut viereen ja usein aamuyöstä kömpiikin itse viereeni.

meillä vauva oli iltavalvoja ja alkoi lopullisesti yöunille vasta yhtaikaa mun kanssa.
En ollut alunperin uskaltanut ajatella perhepetiä, mutta parin viikon itsekseen nukuttamisyritysten jälkeen vaan siirryttiin siihen

Mulla oli tuo vauva ikää 2vko ensi alkuun sängyssä mun vieressä, ihan siksi, että mun oli helpompi olla, kun saatoin koska vain avata toisen silmän ja varmistaa, miten vaavilla oli asiat. Muutamaa yötä myöhemmin alkoi olla jo luottamusta siihen, että pärjätään ja lisäksi sen verran univelkaa, että katsoin parhaaksi laittaa vauvan koppaansa yöksi.

Kun vauva nukkui vieressäni, koppa oli vedetty aivan sängyn laitaa vasten, ettei vauva vain olisi päässyt putoamaan. Ilman laitaa en olisi uskaltanut ottaa viereen. Sängyn keskelle vielä vähemmän, sillä mies nukkuu niin raskaasti, ettei ehkä osaisi varoa pientä.

Täytyy tunnustaa, etten ole vielä raaskinut jättää vauvaa yksin nukkumaan. Joko pötkötän vieressä lukemassa kirjaa tai sitten vauva nukkuu vaikka vaunukopassa kanssani samassa huoneessa, jos on jotain tekemistä. Eli tämä ei ole vielä päässyt heräämään täysin yksin jätettynä. Sitten kun pikku hiljaa maltan ottaa välillemme enemmän etäisyyttä, aion antaa vauvan tottua nukahtamaan koppaansa. Jos vaikka sitten myöhemmin olisi helpompaa muutenkin oppia omaan sänkyyn. Koppa on vielä niin lähellä, että yletyn sängystäni käsin rauhoittamaan vauvaa kädelläni, jos kuuluu kitinää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mä olen käsittänyt niin, että nimenomaan lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin nukkumaan, vaan jompikumpi vanhempi menee aina nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi...

Millonkohan ne vanhemmat sitten saa edes hetken olla kaksistaan? Onneksi meidän tyttö nukuu omassa huoneessaan tyytyväisenä koko yön.

No mutta eihän siinä ole mitään järkeä! Kyllähän se parisuhdekin on vielä olemassa (?) lapsenkin synnyttyä.

meillä poika nukkui ihan omassa pinnasängyssä meidän huoneessa alusta asti.
Tosin äippäpakkauksen laatikossa ensin ja se oli pinnasängyssä.
Valvotti muutenkin melkein 4 k, joten laatikko otettiin pois ja nukkui pinnasängyssä.
Itse en uskaltanut ottaa sänkyymme nukkumaan, koska mieheni ja minä olemme varsinaisia pyörijöitä sängyssä.
Kun vaihtis omaan sänkyyn ja huoneeseen tuli eteen ei ole kertaakaan tullut viereen nukkumaan ja haluaa nimenomaan nukkua omassa sängyssä.

Meidän perhepedistä ei päässyt putoamaan, ja aamulla &yösyönnille herättiin sieltä mihin oltiin illalla nukahdettukin - äidin kainalosta.

Mä en oo koskaan tykännyt siitä, että mennään nukkumaan omaan sänkyyn ja siirrytään siitä sitten vanhempien sänkyyn jossain vaiheessa yötä. Ei yöllä kuulu rampata, öisin nukutaan :)

Eikä todellakaan menty samaan aikaan nukkumaan kuin lapset :D

Mä en tod. menis vuosikausia klo 20 nukkumaan joka ikinen ilta. Sain siitä kystäkyllin jo muutamassa kuukaudessa kun nuo lapset oli vauvoja ja ne piti tuntikausia tissittää yöunille. Sillon menin samaan aikaan heidän kanssa sänkyyn ja kun siirsin omaan sänkyyn, jäin itsekin nukkumaan, koska ei ollut varmaa miten kauan meni että taas tarvitaan tissiä. Olin tosi helpottunut kun tissittely lyheni ja tutti alkoi kelvata. Sain hieman omaakin aikaa illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki ei nuku aikaisin:
meillä vauva oli iltavalvoja ja alkoi lopullisesti yöunille vasta yhtaikaa mun kanssa.
En ollut alunperin uskaltanut ajatella perhepetiä, mutta parin viikon itsekseen nukuttamisyritysten jälkeen vaan siirryttiin siihen

Mutta teillä taitaa olla aika pieni vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No mutta eihän siinä ole mitään järkeä! Kyllähän se parisuhdekin on vielä olemassa (?) lapsenkin synnyttyä.

Onhan täällä monesti kirjoitettu, että parisuhdetta voi hoitaa vauvankin kanssa ja seksikin hoituu päivällä...

Mitenkäs se samaan aikaan nukkumaan meneminen estää parisuhteen? Voihan siinä vauvan nukkuessa halia ja pusia, seksin voi hoitaa vaikka päivällä. Meillä käytiin myös keskusteluja (vaihdettiin kuulumiset, suunniteltiin tulevaa...) lapsen nukahdettua, ei herännyt ääniimme.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meidän perhepedistä ei päässyt putoamaan, ja aamulla &yösyönnille herättiin sieltä mihin oltiin illalla nukahdettukin - äidin kainalosta.

Mä en oo koskaan tykännyt siitä, että mennään nukkumaan omaan sänkyyn ja siirrytään siitä sitten vanhempien sänkyyn jossain vaiheessa yötä. Ei yöllä kuulu rampata, öisin nukutaan :)

Eikä todellakaan menty samaan aikaan nukkumaan kuin lapset :D

Eli sä valvot sängyssä illat lapset kainalossasi?

Toinen mitä mä oon miettinyt on se, että miksi on ok nukuttaa lapsi yksikseen vaunuihin päiväunille ja kenties jättää se pihalle / parvekkeelle nukkumaan, mutta yöllä yksin nukkumisesta se saa traumoja?

Siis mikä idea siinä perhepedissä muutenkin on? En voisi ikinä kuvitella, että nukkuisin vauvani kanssa samassa sängyssä, enkä siis saisi nukuttua yhtään! Miten lapsi oppii mitään itsenäisyyttä, kun ei edes omaan huoneeseen laiteta nukkumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Meemis:

Mitenkäs se samaan aikaan nukkumaan meneminen estää parisuhteen? Voihan siinä vauvan nukkuessa halia ja pusia, seksin voi hoitaa vaikka päivällä. Meillä käytiin myös keskusteluja (vaihdettiin kuulumiset, suunniteltiin tulevaa...) lapsen nukahdettua, ei herännyt ääniimme.

Häh? Eli te pistätte lapset katsomaan pikkukakkosta ja meette sillä välin panemaan?

Silloin kun vauva ei vielä liikkunut tein barrigadeja tyynyistä tai peitoista vauvan turvaksi, jos en itse ollut vieressä (varsinkaan tokan kanssa en useinkaan mennyt samaan aikaan nukkumaan. Kun vauva alkoi liikkua niin ettei peittokumpareet enää estäneet (6kk) niin vauva siirtyi pinnikseen joka on sängyn vieressä sivuvaununa niin että vanhempien sängyn puolella on vain pieni laita. Tietenkään pinniksessä ei silloin voi olla missään kohtaa tosi korkeaa laitaa kun pohja on vanhempien sängyn tasolla, mutta meillä kumpikaan tytöistä ei ole ikuna pudonnut pinniksestään, eivät siis ole koskaan yrittäneetkään kiivetä muiden kuin parisängynpuoleisen laidan yli.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Siis mikä idea siinä perhepedissä muutenkin on? En voisi ikinä kuvitella, että nukkuisin vauvani kanssa samassa sängyssä, enkä siis saisi nukuttua yhtään! Miten lapsi oppii mitään itsenäisyyttä, kun ei edes omaan huoneeseen laiteta nukkumaan?

Miksi pienen vauvan pitää oppia itsenäisyyttä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en tod. menis vuosikausia klo 20 nukkumaan joka ikinen ilta. Sain siitä kystäkyllin jo muutamassa kuukaudessa kun nuo lapset oli vauvoja ja ne piti tuntikausia tissittää yöunille. Sillon menin samaan aikaan heidän kanssa sänkyyn ja kun siirsin omaan sänkyyn, jäin itsekin nukkumaan, koska ei ollut varmaa miten kauan meni että taas tarvitaan tissiä. Olin tosi helpottunut kun tissittely lyheni ja tutti alkoi kelvata. Sain hieman omaakin aikaa illalla.

Mä taas en jaksanut imettäessä valvoa yhtään pidempään kuin kahdeksaan. Kyllähän isomman (vaikka parivuotiaan) voi jättää sänkyyn yksin nukkumaan, ei meillä ainakaan tuon ikäinen tipahtele mihinkään. Sängyn voi myös laittaa seinän viereen ja sitten toiselle puolelle lattialle vaikka tosi pehmeän maton niin ei satu, JOS sattuu tipahtamaan. Tai voi nukuttaa lasta omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä. Meillä toimii tuo jälkimmäinen hyvin parivuotiaan kanssa, nukkuu pinniksessä meidän vieressämme.

Häh? Eli te pistätte lapset katsomaan pikkukakkosta ja meette sillä välin panemaan?

Nukkuuhan se pieni lapsi päikkärit! Eikä nuku silloin perhepedissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Miksi pienen vauvan pitää oppia itsenäisyyttä?

Tarkoitan, jos tässä perhepedissä nukutaan monta vuotta! Sairasta minusta..

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Eli sä valvot sängyssä illat lapset kainalossasi?

Ööö...en todellakaan ole valvonut yhtään iltaa sängyssä lapset kainalossani (eikä meillä enää perhepetiä ole, lapset on jo 3½ v ja 5½ v).

Olin vieressä kunnes nukahtivat, sitten tulin katsomaan telkkaria tms.

Ja menin nukkumaan, kun väsytti. Ja olin näinollen taas vieressä, kun heräsivät, tai kun vauva kaipasi tissiä.

Eikä vauva kai katso telkkaria??? Mitä ihmettä ajattelet, mulla ei ole ISOJA lapsia vaan yksi kaksivuotias, joka ei ENÄÄ nuku perhepedissä, nukkui yksivuotiaaksi.

Nukkuuhan se pieni lapsi päikkärit! Eikä nuku silloin perhepedissä.

No tämä se juttu onkin: miksi yöllä yksin nukkuminen aiheuttaa sille lapselle traumoja, mutta päivällä yksin nukkuminen ei?

Yhteistyössä