Ymmärrän perhepedin edut, mutta yksi asia minulle ei aukea;

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyisin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuolle lapselle on turvallisempaa nukkua pääsääntöisesti omassa sängyssä. Meillä on sen verran pehmeä sänky, että vauvan viereen ottaminen olisi ollut riskaabelia. Toisekseen nyt kun tuo on 10kk niin kerran nukkui päikkyjä mun ja miehen välissä ja herättiin siihen kun kuului kova kolahdus ja sen perään huuto, kun jätkä tippui sängystä. Oli kiivennyt mun yli, enkä mä edes siihen herännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
No mulle taas ei oo auennut se, että se vauva syötetään tissistä "siinä sivussa" ja äiti saa jatkaa uniaan. Eikö sitä röyhtäytetä silloin jos se nukkuu perhepedissä?

no ei tietenkään jos siinä kumpikin vaan jatkaa uniaan. Meillä vauva ei syö varsinaisesti öisin vaan nukahtaa uudelleen het kun saa tissin suuhun.

Jos vauvalla on masuvaivoja niin sillon tietysti pitää röyhtäyttää, ihan sama missä nukkuu.

Miksi ylipäänsä pitää vauhkota tästä asiasta puoleen tai toiseen?
Toisille sopii perhepeti ja toisille ei.
Vai pitäisikö perheen nukkumisjärjestelyihin kysyä lupa kaks plussan palstalta ?!

Alkuperäinen kirjoittaja Meemis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja Meemis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mä olen käsittänyt niin, että nimenomaan lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin nukkumaan, vaan jompikumpi vanhempi menee aina nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi...

No mutta eihän siinä ole mitään järkeä! Kyllähän se parisuhdekin on vielä olemassa (?) lapsenkin synnyttyä.

Mitenkäs se samaan aikaan nukkumaan meneminen estää parisuhteen? Voihan siinä vauvan nukkuessa halia ja pusia, seksin voi hoitaa vaikka päivällä. Meillä käytiin myös keskusteluja (vaihdettiin kuulumiset, suunniteltiin tulevaa...) lapsen nukahdettua, ei herännyt ääniimme.

Häh? Eli te pistätte lapset katsomaan pikkukakkosta ja meette sillä välin panemaan?

Nukkuuhan se pieni lapsi päikkärit! Eikä nuku silloin perhepedissä.

no mun mies käy päivisin töissä. Ei kaikilla ole mahdollista yhteiskunnan tuella panna päivisin.

1. jotkut nukkuu todella levottomasti ja vauva voi jäädä alle tai jos aikuinen unissaan huitaisee, potkii, kääntyilee, on aika riskialtista nukuttaa vauvaa samassa sängyssä.
2. eikö olisi heti helpompaa nukuttaa vauva OMASSA sängyssä? jos vuoden, kaksi on tottunut vanhempien sänkyyn, on totuttaminen omaan sänkyyn aika vaikeaa
3. jokainen parisuhde kaipaa läheisyyttä ja hellyyttä kumppaniltaan, vaikka ne lapset maailman napoja onkin.

Mun lapsonen on nukkunut seinän vieressä, ja minä siinä ulommalla laidalla. Ei oo voinut putoilla minnekään.

Mutta eri asia varmaan niillä joilla 2 vanhempaa samassa sängyssä.. meinaan että se sänky ei ehkä monella ole seinän vieressä.
Mutta ei sieltä kyllä minnekään tipu, oli tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1. jotkut nukkuu todella levottomasti ja vauva voi jäädä alle tai jos aikuinen unissaan huitaisee, potkii, kääntyilee, on aika riskialtista nukuttaa vauvaa samassa sängyssä.
2. eikö olisi heti helpompaa nukuttaa vauva OMASSA sängyssä? jos vuoden, kaksi on tottunut vanhempien sänkyyn, on totuttaminen omaan sänkyyn aika vaikeaa
3. jokainen parisuhde kaipaa läheisyyttä ja hellyyttä kumppaniltaan, vaikka ne lapset maailman napoja onkin.

Vastaväitteet:

1. Ensimmäinen ajatus perhepedistä puhuttaessa on usein: "Entä jos kierähdän vauvan päälle?" Äiti on kuitenkin luonnostaan niin tietoinen vauvansa läsnäolosta, ettei tätä tapahdu. Eikä vauvakaan ole tilanteessa täysin puolustuskyvytön, vaan todennäköisesti herää itkemään, jos joku yrittää hänen päälleen kierähtää. Vain silloin, jos äiti on alkoholin, huumeiden tai huumaavien lääkkeiden vaikutuksen alainen, yhdessä nukkumista tulisi välttää. Turvallisuusnäkökohtia ei muutenkaan kannata ohittaa ilman paneutumista asiaan. Vauva kannattaa sijoittaa äidin ja seinän tai laidan väliin, sillä isä ei ehkä ole yhtä tietoinen vauvasta kuin äiti eivätkä isään päde hormonien aiheuttamat unen muutokset.

2. Perhepedissä hyväksytään lapsen tarve olla vanhempansa lähellä niin yöllä kuin päivälläkin. Yhdessä nukkuvat perheet eivät usein pidä esimerkiksi vauvan yöheräämisiä huonona tapana, josta on päästävä eroon, vaan kehitysvaiheena, joita tulee ja menee. Näissä perheissä perustan laskeminen turvallisuuden ja läheisyyden varaan nähdään tärkeämpänä kuin lapsen varhainen itsenäistyminen.

"Varhaislapsuudessa maksimaalisesti vanhempiensa lähellä ollut lapsi on kolme-, neljävuotiaana erittäin kyvykäs suuntautumaan ulkomaailmaan", kertoo Jukka Mäkelä kiinnittymistutkimukseen viitaten. Hän kumoaa myös väitteen siitä, etteivät perhepedissä nukkuvat lapset koskaan oppisi nukkumaan yksin: "Lapset siirtyvät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen sitten, kun oman tunnemaailman hallinta on kunnossa. On lapsia, jotka tarvitsevat läheisyyttä pidempään, mutta hekin siirtyvät ajallaan". Kun lapset siirtyvät perhepedistä omiin huoneisiinsa, heillä on positiivinen ja luottavainen käsitys nukkumisesta. He eivät yhdistä nukkumista yksinjäämiseen.

3. Toisinaan perhepetiä arvostellaan sillä, että sen sanotaan olevan pahaksi vanhempien seksielämälle. Lasta huonosta seksielämästä tuskin kannattaa syyttää ja nukkumajärjestelytkin ovat sivuseikka jos vain mielikuvitusta riittää. Elämä on täynnä valintoja ja vaihtoehtoja riittää. Seksiä voi harrastaa myös nukkuvan lapsen ollessa samassa huoneessa, jopa samassa sängyssä, kunhan muistaa huumankin keskellä ottaa sen huomioon. Toisia lapsen läsnäolo saattaa häiritä ja silloin voi siirtyä rakastelemaan vaikkapa olohuoneeseen tai kenties kokeilla kerrankin sitä kuuluisaa keittiönpöytää... Tässäkin kohden saattaa olla paikallaan tehdä kompromisseja ja rukata sitä tärkeysjärjestystä. Vanhempien hyvä keskinäinen suhde on onnellisen perhe-elämän perusta mutta ei liene reilua asettaa vastakkain aikuisten hallittavissa olevia tunteita ja haluja lapsen vielä kehittymättömien tunteidenhallintakykyjen kanssa.

Emme ole perhepetiläisiä, mutta nyt nuoremman ollessa jo sen verran iso, että osaa itse liikkua, olemme huomanneet, että tyttö menee omaan sänkyynsä nukkumaan, mutta jossain vaiheessa kömpii meidän sänkyyn. Sieltä hänet löydämme useasti kun itse nukkumaan menemme.
Liittyen nyt vain tuohon lapsen nukkumiseen yksin isossa sängyssä. Meillä kun luulisi olevan kivempi nukkua omassa sängyssä, veljensä kanssa samassa huoneessa eikä yksin meidän sängyssä.. Mutta sinne se tyttö vain kimpoaa itsensä. :)
Ja kun viemme hänet siitä omaan sänkyynsä, niin viim aamulla hän meidän viereen kipittää. Ja mä inhoan kun on joku kiinni kainalossa ja potkii! Tähän vain on ollut totuttava, esikoinen on aina nukkunut vain omassa sängyssään, eikä edelleenkään halua viereen (harvoina kertoina ehkä kun on ollut kipeä ). Lapset vaan on erilaisia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kysyisin vaan:
Miksi sitä lasta ei osaksi yöstä silti saisi laittaa pinnikseen?

Aika riskialtista minusta jättää lapsi yksikseen laidattomaan sänkyyn, kun vanhemmat oletettavasti vielä valvovat illalla lapsen mennessä nukkumaan. Kyllähän sen lapsenkin on parempi nukkua turvallisessa paikassa, mistä ei pääse putoamaan, eli esim pinniksessä. Voihan sen lapsen sitten jos se herää nostaa vanhempien viereen. Ja jos ei herää, niin hyvinpä ilmeisesti nukkuu yksinkin.

Ja miten se on jotenkin julmempaa laittaa lapsi nukkumaan turvalliseen pinnasänkyyn yksin, kun yksin vanhempien sänkyyn? Yksinhän se alkuun on kummassakin paikassa?

Jotenkin minusta kuulostaa kamalammalta, että lapsi heräisi yksin isosta sängystä mihin on äidin kanssa yhdessä nukahtanut, kun että heräisi pikkuisesta pesästään mihin itse nukahtikin...

Meillä siis lapsi nukkuu illan omassa sängyssä ja havahtuu yleensä siihen kun me vanhemmat menemme nukkumaan ja tulee silloin viereen. Kamalia traumoja siis ilmeisesti noista pinnasängyssä vietetyistä tunneista tiedossa.

Täällä on nähtävästi tapeltu taas perhepedin eduista ja haitoista :snotty:
itsse en ole kokennut tarpeelliseksi nostella lasta sängystä toiseen, joten lapset ovat saaneet nukkua perhepedissä ja herätä siellä yksin tai äidin vieressä.
Kuvittelisin että vauvalla on turvallinen olo kun peti tuoksuu äidille, joten mitään julmaa en siinä näe jos vauva yksin makaa äidin tuoksuisessa vuoteessa.
Se mitä en ymmärrä on jatkuva perhepeti aiheesta tappelu....

Deborah Jackson: Three in a bed kirja:

Kirjaa lukiessa alkaa tosiaan vaikuttaa päättömältä se, millaisia ponnistuksia länsimaiset vanhemmat suorittavat yrittäessään saada vastasyntyneen tai pienen vauvan nukkumaan omassa sängyssään. Jackson käy läpi tutkimuksia, joiden mukaan läheisyys on elintärkeää vastasyntyneelle vauvalle: iho, äidin läsnäolo ja kosketukset. Ilman näitä vauva kärsii, sen kehitys hidastuu. Tämä tiedetään, samoin se, että huutaessaan lapsi ei suinkaan harjoita keuhkojaan (kuten Viktorian ajan Englannissa väitettiin).

Läheisyys ja ihokosketus on lapselle elintärkeää, ja Jacksonin siteeraaman asiantuntijan mukaan vauva tarvitsee äidin läheisyyttä vielä enemmän yöllä kuin päivällä; enemmän pimeässä kuin valoisan aikaan. Kosketuksen kautta vauva saa ensimmäiset havaintonsa maailmasta - pienen lapsen näköaisti on vielä rajoittunut.

Jacksonin mukaan vanhempien olisi tärkeää tarkkailla lasta, niin että he näkevät, milloin lapsi viihtyy itsekseen ja tuntee olonsa hyväksi itsekseen nukkuessaan. Läheisyyttä kaivataan, jos lapsi itkee, sätkii jalkojaan turhautuneena, on levoton tai ei kykene rentoutumaan.

Käy muun muassa selväksi, että yöheräily ja uniongelmat ovat harvinaisempia niissä ympyröissä, joissa vauvat nukkuvat vanhempiensa vieressä. Eli paradoksaalisesti tapa erottaa vauvat vanhemmistaan, jotta vanhemmat saisivat nukkua rauhassa, aiheuttaakin usein päinvastaista.

"Miksi ihmeessä ammattilaiset ovat niin huolestuneita toisista tavoista, mutta eivät toisista ollenkaan. Me puemme vauvalle vaipat ja tiedämme, että niistä päästään kyllä eroon siihen mennessä, kun lapsi täyttää kolmekymmentäviisi. Silti vauvojen, jotka tuuditetaan uneen tai otetaan vanhempien sänkyyn nukkumaan, uhkaillaan jäävän loppuiäkseen riippuvaisiksi. Älkää vain rakastako niitä liikaa tai ne rupeavat vaatimaan sitä."

Loput täältä: http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apjackson.html

Alkuperäinen kirjoittaja kysyisin vaan:
Miksi sitä lasta ei osaksi yöstä silti saisi laittaa pinnikseen?

Aika riskialtista minusta jättää lapsi yksikseen laidattomaan sänkyyn, kun vanhemmat oletettavasti vielä valvovat illalla lapsen mennessä nukkumaan.

Ja miten se on jotenkin julmempaa laittaa lapsi nukkumaan turvalliseen pinnasänkyyn yksin, kun yksin vanhempien sänkyyn? Yksinhän se alkuun on kummassakin paikassa?

Meillä vauva ei nukahtanu pinnikseen. Oli helpointa ja järkevintä nukuttaa isoon sänkyyn, koska se sujui nopeasti ja aina ilman itkuja!

Parisänky on työnnettynä nurkkaan kiinni ja pinnis jalkopäässä laitana. Lisäksi toisella laidalla on turvalaidat kiinnitettynä. Ei pääse putoamaan.

Vauva jäi nukkuu pariksi tunniksi yksin siihen parisänkyyn ja äiti ja isä olivat sen ajan olohuoneessa. Vauva ei ehtiny herätä sinä aikana.

Kun vauva heräili öisin, ei itkenyt, itse ei tarvinnut nousta ylös koskaan, lyhyt imetys riitti ja vauva nukahti heti.

Vaivattomuus ja helppous ja itkuttomuus on ne syyt, miksi vauva nukkui perhepedissä.

Julmempaa pinnikseen silloin, jos sitä edeltää tuntikausien huudatus ja taistelu. Yleensä vauvat itkee ja nousee pystyyn, kun ne sinne laittaa. Onhan se nyt niin paljon helpompaa ottaa vauva seinän viereen makoilemaan ja nukuttaa ilman itkuja.

Mä olen kysynyt suunnilleen jokaisessa pp keskustelussa tuota päikkäriasiaa. Eli miksi on ok nukuttaa päivällä vaunuissa, miksi on ok häipyä vauvan vierestä illalla jos vauva vaikka herää, mutta ei kukaan ole siihen vastannut. Samaan vääntämiseen se aina ajautuu ja kukaan, ei siis YKSIKÄÄN, ole antanut mitään järkevää vastausta siihen.

meillä sänky oli työnnetty seinään kiinni ja peittookin oli esteenä ettei kieri. vaikka ei se vastasyntyny ny 2m kieri.
varmaan sellanen ryömimisikänen on hyvä siirtää omaan sänkyyn jos ei nuku lattia tasossa ja kukkuu kovinkin pitkään vauvan nukahdettua. varsinkin jos vauva on sellainen ettei ilmoita että ollaan hereillä. turvallisempaa se on kun se että putoo lattialle.
paras on se että herää sieltä mihin nukahtaa,joten nukuta suoraan pinnikseen sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinu:
Mä olen kysynyt suunnilleen jokaisessa pp keskustelussa tuota päikkäriasiaa. Eli miksi on ok nukuttaa päivällä vaunuissa, miksi on ok häipyä vauvan vierestä illalla jos vauva vaikka herää, mutta ei kukaan ole siihen vastannut. Samaan vääntämiseen se aina ajautuu ja kukaan, ei siis YKSIKÄÄN, ole antanut mitään järkevää vastausta siihen.

meillä perhepedin tärkeimpiä syitä on se, että siinä vauvan saa nukahtamaan heti uudestaan ja ei tarvitse yöllä lähteä sängystä pois. Päiväunilla ei tarvitse nukahtaa uudestaan. Ja yöllä jos ei ole vauvan vieressä ja vauva herää niin äkkiäkös sen viereen pääsee kun kuulee et on heränny.

Meillä tosin vauva ei nuku vaunuissa kuin lenkillä ja illalla mä olen melkeen aina vieressä vaikka valvonkin, on läppäri tässä sängyllä... Päikkäreilläkin nukun yleensä vieressä. Siis yksillä päikkäreillä, sillon ku esikoinenkin.

Ei se nukkuminen mitään traumoja aiheuta, huudatus pinniksessä aiheuttaa.
Perhepedissä lapsi nukutetaan viereen, lapsen nukahdettua vanhemmat/vnahempi hipsivät muualla, menevät aikanaan nukkumaan, aamulla lapsi herää vanhempien vierestä.

Kyllä jollain on vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Ei se nukkuminen mitään traumoja aiheuta, huudatus pinniksessä aiheuttaa.
Perhepedissä lapsi nukutetaan viereen, lapsen nukahdettua vanhemmat/vnahempi hipsivät muualla, menevät aikanaan nukkumaan, aamulla lapsi herää vanhempien vierestä.

Kyllä jollain on vaikeaa.

No, niin on! En ymmärrä ap:n halua asettaa vastakkain pinnasängyssä nukuttaminen ja perhepeti. Mulle on aivan sama miten muut nukuttaa. Meillä toi perhepeti toimi parhaiten. Ja nyt 1v 5kk nukkuu melkein koko yön omassa "sivuvaunussaan", joka on pinnasänky ilman toista laitaa meidän sängyssä kiinni. Ikinä ei ole tarvinnut nukkumisen kanssa taistella.
Ja joku täällä ihmetteli, että eikö perhepedissä yöllä imetyksen jälkeen röyhtäytetä vauvaa... No, ei ole ikinä tarvinnut röyhtäyttää muutenkaan. Voiko se olla totta! Huono äiti; ei röyhtäytä vauvaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Liinu:

En voi muuta sanoo kun että on joillain sit ongelmat.

Meillä on nukuttu perhepedissä koska siin on paljon helpompi nukkua eikä tartte pomppia vahtiin itkevää lata sängyn vierelle. Pieni vauvahan havahtuu parin tunnin välein tarkistamaan ettei "lauma" ole kadonnut ympäriltä, ja säikähtää jos on yksin. Ihan pienenä poika oli myös oikea tissitakiainen ja nukuin itse paremmin kun imetyksiä varten ei sen kummemmin tarvinnut nousta. Ja jollekin kysyneelle, meillä ei ollut mitään mahavaivoja vaikkei röyhtäytettykään, oltiin kamalia. Päiväunilla vauva nukkuu vain sen yhden unijakson eikä sillä ole silloin sitä hätää, että lauma olisi kadonnut: kun herää ja havahtuu niin saakin herätä ja on aika herätä. Ei sen kummempia traumapelkoja oo meillä ollut vaan ihan siksi että oli meille paljon helpompaa niin nukutettiin vieressä. Ja isossa sängyssä on laidat.

Uusimmat

Yhteistyössä