Ymmärrän perhepedin edut, mutta yksi asia minulle ei aukea;

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyisin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Meemis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä olen käsittänyt niin, että nimenomaan lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin nukkumaan, vaan jompikumpi vanhempi menee aina nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi...

No mutta eihän siinä ole mitään järkeä! Kyllähän se parisuhdekin on vielä olemassa (?) lapsenkin synnyttyä.

Mitenkäs se samaan aikaan nukkumaan meneminen estää parisuhteen? Voihan siinä vauvan nukkuessa halia ja pusia, seksin voi hoitaa vaikka päivällä. Meillä käytiin myös keskusteluja (vaihdettiin kuulumiset, suunniteltiin tulevaa...) lapsen nukahdettua, ei herännyt ääniimme.

Häh? Eli te pistätte lapset katsomaan pikkukakkosta ja meette sillä välin panemaan?

Eikä vauva kai katso telkkaria??? Mitä ihmettä ajattelet, mulla ei ole ISOJA lapsia vaan yksi kaksivuotias, joka ei ENÄÄ nuku perhepedissä, nukkui yksivuotiaaksi.

No mihin te laitatte sen alle yksivuotiaan päivällä seksin ajaksi? Vai sekö nukkuu kyllä päivällä yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Siis mikä idea siinä perhepedissä muutenkin on? En voisi ikinä kuvitella, että nukkuisin vauvani kanssa samassa sängyssä, enkä siis saisi nukuttua yhtään! Miten lapsi oppii mitään itsenäisyyttä, kun ei edes omaan huoneeseen laiteta nukkumaan?

Meillä nukuttiin perhepedissä noin 2½ vuoden ajan molempien kanssa, ja itsenäisempiä lapsia saa hakea...siis moninverroin omatoimisempia ja reippampiahan nuo on mitä suuri osa ikäisistään :snotty: , anteeksi vaan KUN joku vetää tästäkin taas herneet nenään :D

Ja meillä kaikki nukkuivat öisin hyvin, sekä lapset että vanhemmat :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Eli sä valvot sängyssä illat lapset kainalossasi?

Ööö...en todellakaan ole valvonut yhtään iltaa sängyssä lapset kainalossani (eikä meillä enää perhepetiä ole, lapset on jo 3½ v ja 5½ v).

Olin vieressä kunnes nukahtivat, sitten tulin katsomaan telkkaria tms.

Ja menin nukkumaan, kun väsytti. Ja olin näinollen taas vieressä, kun heräsivät, tai kun vauva kaipasi tissiä.

Eli sä et edes tiedä vaikka ne olis siellä heräilleet ja sitten uinahtaneet takaisin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en tod. menis vuosikausia klo 20 nukkumaan joka ikinen ilta. Sain siitä kystäkyllin jo muutamassa kuukaudessa kun nuo lapset oli vauvoja ja ne piti tuntikausia tissittää yöunille. Sillon menin samaan aikaan heidän kanssa sänkyyn ja kun siirsin omaan sänkyyn, jäin itsekin nukkumaan, koska ei ollut varmaa miten kauan meni että taas tarvitaan tissiä. Olin tosi helpottunut kun tissittely lyheni ja tutti alkoi kelvata. Sain hieman omaakin aikaa illalla.

Mä taas en jaksanut imettäessä valvoa yhtään pidempään kuin kahdeksaan. Kyllähän isomman (vaikka parivuotiaan) voi jättää sänkyyn yksin nukkumaan, ei meillä ainakaan tuon ikäinen tipahtele mihinkään. Sängyn voi myös laittaa seinän viereen ja sitten toiselle puolelle lattialle vaikka tosi pehmeän maton niin ei satu, JOS sattuu tipahtamaan. Tai voi nukuttaa lasta omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä. Meillä toimii tuo jälkimmäinen hyvin parivuotiaan kanssa, nukkuu pinniksessä meidän vieressämme.
No ehkä joo. Tai sit voi opettaa omaan sänkyyn ja siirtää ½v omaan huoneeseen. Mä en muutenkaan ole mikään "Vuoden äiti", ei tulis mieleenkään nukkua lasten kanssa, olkoon miten julmaa hyvänsä. Saattaa mun kantani johtua traumasta kun en itsekään ole vanhempien vieressä nukkunut. Tai sitten ei.

no ei tuo enää mikään pieni ole, vaan leikki-ikäinen.
Ja meillä sai aamulla olla ihan omassa rauhassa, kun tuo ei todellakaan ole poikkeuksia lukuunottamatta mennyt nukkumaan kasilta. Ei vauvana nukahtanut ikinä ennen kymmentä ja yksi vieressä nukkumisen etu oli, et sai sen nukutettua nopeimmin kun meni yhdessä nukkuun.

Mitenkäs se samaan aikaan nukkumaan meneminen estää parisuhteen? Voihan siinä vauvan nukkuessa halia ja pusia, seksin voi hoitaa vaikka päivällä. Meillä käytiin myös keskusteluja (vaihdettiin kuulumiset, suunniteltiin tulevaa...) lapsen nukahdettua, ei herännyt ääniimme.

No missä se vauva silloin päivällä seksin aikana on? Yksin ilmeisesti? Miten se silloin eroaa siitä, että se olisi hetken yksin esim siellä pinniksessä illalla?

Eli sä et edes tiedä vaikka ne olis siellä heräilleet ja sitten uinahtaneet takaisin...

En tiedä, en. En tiedä sitäkään, heräsivätkö yöllä kun mä nukuin.

Mutta eiväthän nuo heränneet kuin syömään, kuopus varsinkin. Sen kuulin kyllä: tuhinaa, ähinää, rääkäisy :D

meillä neljä lasta ja kolem on nukkunut aina mun vieressä tuonne n. 2 vuotiaaksi asti... samaan aikaan menen nukkumaan nytkin kuopuksen kanssa n. 9 aikoihin ,köllötetään vierekkäin ja kun vauva nukahtaa olen läppärin kanssa tai katselen vain telkkua..juu ei enää jaksa paljon muuta tehdä kun koko päivän lasten kanssa touhunnut...mies töissä muualla mutta kun oli kotona niin touhusi omiaan olkkarissa...=)..ei jaksa nyt ottaa stressiä mistän parisuhteen hoitamisesta vaan nytkin kun lapset yksin hoidan niin helpommalla pääsen näin

Toinen mitä mä oon miettinyt on se, että miksi on ok nukuttaa lapsi yksikseen vaunuihin päiväunille ja kenties jättää se pihalle / parvekkeelle nukkumaan, mutta yöllä yksin nukkumisesta se saa traumoja?

Kaikilla ei perhepetiin ole syynä se, että lapsi saisi yksin nukkumisesta traumoja. Meillä perhepetiin AJAUDUTTIIN koska imettäminen oli näin helpompaa öisin, minusta oli paljon vaarallisempaa nostaa vauvaa omaan sänkyyn, kun itse olin kuin zombie, ties vaikka olisi lapsi tippunut lattialle kun olisin kesken kantamisen nukahtanut. Lisäksi vauvamme ei millään nukahtanut omaan sänkyyn (huusi parhaimmillaan kaksi tuntia), mutta nukahti kyllä helposti rattaisiin päivällä. Lopulta kyse oli vain siitä, että ME KAIKKI olimme tottuneet nukkumaan yöt yhdessä. Tässä vaiheessa oli helppoa siirtyä hiukan ''normaalimpaan' nukkumistapaan eli lapsi pinnikseen meidän sängyn viereen.

Ja lapsi nukkuu etupäässä siksi kanssamme samassa huoneessa, että asutaan PIENESSÄ kaksiossa. Makkareita ei yksinkertaisesti ole kuin se yksi =D Eikä haluta tehdä työhuone-ruokatila-olohuone -huoneestamme vielä vanhempien makuuhuonettakin...

No missä se vauva silloin päivällä seksin aikana on? Yksin ilmeisesti? Miten se silloin eroaa siitä, että se olisi hetken yksin esim siellä pinniksessä illalla?

Meillä vauva nukkui päikkärit parvekkeella rattaissa. Ja nukkui yksin tosiaan, en tunkenut hänen viereensä =D ja eroaa siitä, että rattaisiin nukahti, pinnikseen ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Mä en ylipäätään tajua tätä perhepetivouhotusta :o Kai nyt jokaisella on oikeus ihan omaan sänkyyn sentään?

Kai nyt jokaisella on oikeus nukkua ihan miten haluaa =D Vai onks teillä sulla ja miehelläkin eri sängyt ja vielä eri huoneissa? Että varmasti toteutuu yksin olon oikeus

Mä olen käsittänyt niin, että nimenomaan lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin nukkumaan, vaan jompikumpi vanhempi menee aina nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi...

No mutta eihän siinä ole mitään järkeä! Kyllähän se parisuhdekin on vielä olemassa (?) lapsenkin synnyttyä.

Niin no, kyllähän toi seksin hoitaminen päivällä sopii työttömille, ja muutenkin kaikenmaailman jutut voi hoitaa päivällä, jos ei oikeesti ole muuta elämää kuin koti. Mutta jos tosiaan isä tai äiti töissä päivät ja esim meillä, minä töiden ohessa opiskelen, niin illalle jää kuitenkin aika paljon hommaa mitä hoidella, kun lapsi mennyt nukkumaan.

Kaikilla ei perhepetiin ole syynä se, että lapsi saisi yksin nukkumisesta traumoja. Meillä perhepetiin AJAUDUTTIIN koska imettäminen oli näin helpompaa öisin, minusta oli paljon vaarallisempaa nostaa vauvaa omaan sänkyyn, kun itse olin kuin zombie, ties vaikka olisi lapsi tippunut lattialle kun olisin kesken kantamisen nukahtanut. Lisäksi vauvamme ei millään nukahtanut omaan sänkyyn (huusi parhaimmillaan kaksi tuntia), mutta nukahti kyllä helposti rattaisiin päivällä. Lopulta kyse oli vain siitä, että ME KAIKKI olimme tottuneet nukkumaan yöt yhdessä. Tässä vaiheessa oli helppoa siirtyä hiukan ''normaalimpaan' nukkumistapaan eli lapsi pinnikseen meidän sängyn viereen.

Ja lapsi nukkuu etupäässä siksi kanssamme samassa huoneessa, että asutaan PIENESSÄ kaksiossa. Makkareita ei yksinkertaisesti ole kuin se yksi =D Eikä haluta tehdä työhuone-ruokatila-olohuone -huoneestamme vielä vanhempien makuuhuonettakin...

Meillä suurinpiirtein sama homma: omaan sänkyyn ei nukahtanut millään ja yöllä imettämisen jälkeen ei enää viitsinyt lähteä nostelemaan nukahtanutta vauvaa omaan sänkyyn, koska yleensä heräsi siihen ja koko homma meni uusiksi.. plaah.. Nyt meidän 5kk on oppinut nukahtamaan omaan pinnasänkyyn -ihanaa!! Toki se pinnasänky on aivan kiinni meidän sängyssä -näin mun on helmpompi laittaa esim tuttia suuhun jos on tarvis.. Ja kyllä mä ainakin nautin siitä, ettei enää tarvi nukkua suurinpiirtein siinä yhdessä ja samassa asennossa koko yötä..

No meillä on vaan ajauduttu/haluttu nukkua lasten kans samassa sängyssä. Nykyjään tosin mies nukkuu vanhemman tytön (1v11kk) kanssa ja minä nuoremman (11kk). Alkuun kuopus oli kovin itkeväinen ja herätti yöllä 4-6kertaan, niin tämä käytäntö ollut paras, jotta mies jaksaa kulkea töissä. Hän ei millään raskis laittaa vanhempaa yksin nukkumaan öitä. Nuorempi edelleen hyvin herkkäuninen.

Meillä osi päivät sitten yhtä nukkumista.lapset kun nukkuvat eri aikaan päikkärit,niin saisin köllötellä sängyssä koko pitkän päivän.
Kait nuo nyt nukkua osaavat yksinään.Olen niiden kanssa sillon kun ovat hereillä,eikö se riitä?

Mä en ylipäätään tajua tätä perhepetivouhotusta :o Kai nyt jokaisella on oikeus ihan omaan sänkyyn sentään?

Kai nyt jokaisella on oikeus nukkua ihan miten haluaa =D Vai onks teillä sulla ja miehelläkin eri sängyt ja vielä eri huoneissa? Että varmasti toteutuu yksin olon oikeus

Nyt oli kyse vouhotuksesta! Kaikilla nimenomaan on on oikeus nukkua miten haluaa, siksi tätä vouhotusta ihmetellään.
Heti jos ei imetä 5 vuotiaaksi ja nuku perhepedissä 18 vuotiaaksi, niin lapsi saa traumoja, näin niinkuin kärjistettynä.

Siis mikä idea siinä perhepedissä muutenkin on? En voisi ikinä kuvitella, että nukkuisin vauvani kanssa samassa sängyssä, enkä siis saisi nukuttua yhtään! Miten lapsi oppii mitään itsenäisyyttä, kun ei edes omaan huoneeseen laiteta nukkumaan?

minkä ikäisen lapsen sitten kuuluu olla itsenäinen sun mielestä? Perhepeti yleensä kuitenkin on vauvojen ja taaperoiden juttu.

Ja ihmiset on erilaisia, mä en osaa nukkua ilman mun lapsia enää. Miten muuten saat nukuttua miehes vieressä? Mua se häiritsee paljon enemmän.

Perhepeti ei ole mikään nykyajan keksintö! Ennen ihmiset asuivat ahtaasti eikä pieniin asuntoihin mahtunut kaikille omaa vuodetta, joten osa sisarruksista nukkui samassa sängyssä ja osa vanhempien kanssa!
Meillä perhepetiin AJAUDUTTIIN käytönnän syistä jo vauvaiässä, kun lapsi heräili sairautensa vuoksi yöllä monen monta kertaa ja tarvitsi lohdutusta. Sairauden suhteen tilanne on hieman helpottanut, mutta koska öisin edelleen ajoittain kipuja on ja lapsi tarvitsee lohdutusta ja apua, niin hän nukkuu edelleen osan yötä samassa sängyssä kanssamme.
Meillä akuisten jenkkisänky on hilattu kiinni lapsen vuoteeseen ja lapsi pääsee yöllä helposti kömpimään äidin viereen ja äiti taas saa lohdutettu lasta omassa vuoteesseen nousematta sängystä.
Onhan se toisinaan ahdasta, kun 3-vuotias päätyy nukkumaan poikittain, mutta kaikkeen tottuu!

en tiedä mutta mun lapset on aina nukkuneet vauvoina minun vieressä ja hyvin itsenäisiä ovat silti.
Minulla ei koskaan ollut omaa huonetta ja silti olin valmis muuttamaan pois kotoa 15vuotiaana ja muutin silloin toiseen maahan ja toimeen tulin loistavasti. Luulen, että tuo itsenäistyminen liittyy muuhun kuin vieressä nukkumiseen.

Kysymys ei ollut "miksi teillä nukutaan tai ei nukuta perhepedissä" vaan kysymys oli:

MIKSI ON VÄÄRIN LAITTAA LAPSI _HETKEKSI_ NUKKUMAAN PINNIKSEEN ILLALLA, mutta ei väärin laittaa yksin vanhempien sänkyyn?

Näin kuitenkin olen monen kuullut tekevän.

Kysymys ei ollut "miksi teillä nukutaan tai ei nukuta perhepedissä" vaan kysymys oli:

MIKSI ON VÄÄRIN LAITTAA LAPSI _HETKEKSI_ NUKKUMAAN PINNIKSEEN ILLALLA, mutta ei väärin laittaa yksin vanhempien sänkyyn?

Ei siinä oo mitään väärää.

mun ymmärtääkseni vauvan pitäisi nukahtaa ja herätä samassa paikkaa, siksi kai.

Yhteistyössä