Ystävä haluaisi että alkaisin hoitamaan hänen lastaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä voisin hoitaa ystävän lasta tolla summalla helposti, en luultavasti kehtaisi ottaa edes enempää. Varsinkin jos tarjoutuu itse hoitamaan vaipat ja ruoat, joten niihin ei mene rahaa. Kun se tosiaan on ystävä, eikä lapsikaan ole vieras... Mutta tietysti olettaen, ettei se vaikuttaisi omiin menoihini. Itse en kovin paljon liikuskele kotipihaa pidemmälle arkena, ehkä kauppaan joskus, joten en kokisi ongelmaksi.

tosi tyhmää ystävältäsi suuttua tollaisesta. ei ketään voi pakottaa hoitamaan kenenkään lasta. ei rahasta eikä ilman. kyllä jokaisella on oikeus päättää elämästään. tässä tapauksessa siitä, ettei halua hoitaa muiden lapsia kuin omaansa. ja kenelläkään ei ole siihen nokan koputtamista

Mnusta on myös tarkemmin ajateltuaan oikeus muuttaa mieltään. Jos siis pitää paikkaansa, että ensin on luvannut, mutta ennen hoidon aloittamista muuttaakin mielensä. Ei tietenkään mielellään edellisenä iltana....

Tää kuulostaa jotensakkii tutulta, t: saman kokenut

Erona se et minul oli 2 pientä lasta ja olin raskaana. Ystävän laps 9kk. Tarjos vähemmän kuukaudessa+vaipat (ei ruokia ).
"koska siehä nyt muutekii oot vaa kotona seuraavatkii 3 vuotta ni hyvihä siin viel yks menee"
Ja koska kieltäydyin samantien, veti suuret herneen palot nenään ja kai ne siel o viäkii kun en oo sen jälkeen mitään kuullu koko "ystävästä" (yli 5 vuoteen :whistle: )

Ei ollu sitäkää aatellu et kun nuorimmaiseni syntyy, kuka hänen lastaa ois hoitanu sen ajan, ja sektio oli tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Tää kuulostaa jotensakkii tutulta, t: saman kokenut

Erona se et minul oli 2 pientä lasta ja olin raskaana. Ystävän laps 9kk. Tarjos vähemmän kuukaudessa+vaipat (ei ruokia ).
"koska siehä nyt muutekii oot vaa kotona seuraavatkii 3 vuotta ni hyvihä siin viel yks menee"
Ja koska kieltäydyin samantien, veti suuret herneen palot nenään ja kai ne siel o viäkii kun en oo sen jälkeen mitään kuullu koko "ystävästä" (yli 5 vuoteen :whistle: )

Ei ollu sitäkää aatellu et kun nuorimmaiseni syntyy, kuka hänen lastaa ois hoitanu sen ajan, ja sektio oli tiedossa.

kiva "kaveri" sulla... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mnusta on myös tarkemmin ajateltuaan oikeus muuttaa mieltään. Jos siis pitää paikkaansa, että ensin on luvannut, mutta ennen hoidon aloittamista muuttaakin mielensä. Ei tietenkään mielellään edellisenä iltana....

Peesi. Aluksi voi hyvinkin tuntua siltä, että toinen lapsi menisi siinä sivussa. Tähänhän usein perustui ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta se, että moni oman lapsensa kanssa kotona oleva päätti ottaa hoitolapsen. Pahimmillaan jaksoivat hommaa pari päivää, jotkut pari viikkoa ja jotkut pari kuukautta. Jotkut toki pidempäänkin, mutta eivät läheskään kaikki. Mä törmäsin tähän aikoinaan, kun siskoni lähti töihin ja olikin sitten vähän väliä ilman hoitopaikkaa lapselleen, kun hoitaja vaan lasta haettaessa ilmoitti, että huomenna ei tarvitse tuoda enää. Mä toimin silloin siskoni lapselle varahoitajana ja opin huomaamaan, että toinen lapsi ei todellakaan mennyt siinä sivussa. Siskonpojalla oli aivan erilaiset rytmit ja rutiinit kuin omallani, joten niinä päivinä, kun poika oli mulla hoidossa, oma lapseni joutui olemaan välillä ilman päiväuniakin. Jos kyse olisi ollut jonkun muun kuin siskoni lapsesta, en olisi suostunut edes varahoitajaksi.

toisaalta ei ole kiva jos on ensin jossain välissä luvannut, että alkaa hoitamaan. jos on aikaisemmin ollut puhetta, niin olis varmaan voinut sanoa, että katsotaan sitten kun asia on ajankohtainen. se on tietty niin helppo luvata asioita silloin kun ne ei ole ajankohtaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
toisaalta ei ole kiva jos on ensin jossain välissä luvannut, että alkaa hoitamaan. jos on aikaisemmin ollut puhetta, niin olis varmaan voinut sanoa, että katsotaan sitten kun asia on ajankohtainen. se on tietty niin helppo luvata asioita silloin kun ne ei ole ajankohtaisia.
Tämä on ihan totta. Mutta on parempi todeta asia nyt kuin viikon päästä ystävän aloitettua työt.

Sun kannattaa ap perustella vielä asiaa ystävällesi niin, että hänen on parempi viedä lapsensa kunnalliselle perhepäivähoitajalle kuin tuoda lapsi hoitoon sulle. Jo ihan senkin takia, että pph:lla ollessaan lapselle on myös varahoitopaikka, jos hoitaja on sairaana tai lomalla tai hoitajan lapsi sairaana. Myöskin vakuutusasiat on pph:n luona kunnossa. Ja luonnollisesti myös se, että ystäväsi ei tarvitse maksaa pimeänä.

Olis varmaan pitäny kirjottaa tää heti tohon alkuun, ettei mua tultais nyt syytteleie valehtelijaksi. Monta kuukautta sitten kun ystävä puhui että tekee pahaa viedä päiväkotiin, heitin että mä voisin ehkä alkaa hoitaan lasta. Mut sillon ei puhuttu summista ei mistään muusta, se jäi naureskelun jälkeen siihen. En tajunnut miten hän voi ottaa tosissaan tollasen nauru heiton?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olis varmaan pitäny kirjottaa tää heti tohon alkuun, ettei mua tultais nyt syytteleie valehtelijaksi. Monta kuukautta sitten kun ystävä puhui että tekee pahaa viedä päiväkotiin, heitin että mä voisin ehkä alkaa hoitaan lasta. Mut sillon ei puhuttu summista ei mistään muusta, se jäi naureskelun jälkeen siihen. En tajunnut miten hän voi ottaa tosissaan tollasen nauru heiton?
Tässä on varmaan käynyt niin, että tämä ystävä nyt mielessään siirtää sinulle sen syyllisyyden tunteensa, josta itse ajatteli pääsevänsä, kun ei tarvisi viedä kunnalliseen hoitoon vaan toisi sinulle. Ja on ottanut tosissaan heittosi, nyt sitten ajattelee, että olet pettänyt lupauksesi.

sitäpaitsi tuskin hän tota heittoa otti vakavissaan, koska oli kuitenkin hakenut pph:lta ja päiväkodista paikkaa. nyt kun on tiltanne käsillä et pitäs lapsi viedä, on helppo sanoa mulle et sä lupasit.

Alkuperäinen kirjoittaja :
No ei kyllä tasan ole.

Miksei voi olla? Kun tiesi kuitenkin kertoa, että sinä itse olit heittänyt idean kehiin (vaikkakin se oli puoleltasi vitsi)..

Kuka tahansa nyt voisi sanoa noin :D
ja sen tiedän että tämä ystävä ei tasan palstalla käy. Mutta eipä se mitään vaikka oliski, saispa ainakin asian selvitettyä.

Hän oli yrittänyt saada pph:lta paikkaa, mutta kaikki täynnä.
Sitten kannattaa kuitenkin hänen kanssaan puhua siitä, että lapsi ei todellakaan menisi siinä sivussa. Ja hän tuskin edes haluaisi - jos tarkkaan ajattelisi - , että hänen lapsensa vaan menisi sivussa. Sano hänelle, että sun mielestäsi vastuu ystäväsi lapsesta olisi sulle liian suuri mennäkseen vaan siinä sivussa.

Hän oli yrittänyt saada pph:lta paikkaa, mutta kaikki täynnä.
mä tekisin sinuna niin, että hoitaisin lasta sen aikaa, siis vain sen aikaa, että ystävä saa hoitopaikan lapselle. ja ihan sen takia, että olisin joskus heittänyt ilmaan ajatuksen, että mä voin hoitaa ehkä sun lastas kun menen töihin. toisille kun tällaiset heitot tarkoittaa sitä, että sä olet luvannut hoitaa lasta. koska ilmeisesti ystäväsi, ei sitten ole tajunnut, että hoitopaikat on kiven alla, ja että niitä pitää alkaa hakemaan paljon ennen tarvetta, jos meinaa saada

Jos ystäväsi menee töihin ja lapsi menee kunnalliseen (tai yksityiseen) päivähoitoon, niin ystäväsi ei saa kotihoidontukea ja joutuu maksamaan 233 e/kk hoitomaksuja. Jos joku hullu suostuisi hoitamaan tuolla 233 eurolla hänen lastaan ohi virallisten teiden, niin ystäväsi saisi lisäksi vielä kotihoidontuen. Aika törkeää, että hän ei tarjonnut myös sitä sinulle.

Entä vastuukysymykset? Mitä jos ystäväsi lapselle sattuu jokin onnettomuus sinulla hoidossa ollessa? Onko vakuutusasiat kunnossa? Tuskinpa. Entä, jos sinun täytyy käydä lääkärissä, hammaslääkärissä tai viedä oma lapsesi neuvolaan tai hammaslääkäriin? Silloin ei ole mukavaa raahata myös vierasta lasta mukana. Jos haluat lähteä lomailemaan lapsesi kanssa jonnekin kauemmas pariksi päiväksi tai vaikkapa vain kylään ystäviesi luokse. Vieras lapsi rajoittaa aivan liiaa elämää. Se on silloin täyttä työtä, eikä mitään hoitovapaata.

En ikimaailmassa itse suostuisi hoitamaan muiden lapsia omalla hoitovapaallani. Mikään raha ei korvaa sitä pientä aikaa, jonka äiti ja lapset saavat keskenään viettää. Meillä nukuttiin aamuisin pitkään, mikä ei onnistuisi, jos joku toisi oman lapsensa aamutuimaan. Välillä lomailtiin viikko mummolassa, joskus käytiin shoppailemassa kauppakeskuksessa, usein kierreltiin eri leikkipuistoja lähialueilla. Usein myös ystäväni lapsineen tuli meille kylään tai itse kävimme kyläilemässä.

Törkeään käytöstä ystävältäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja dffd:
Jos ystäväsi menee töihin ja lapsi menee kunnalliseen (tai yksityiseen) päivähoitoon, niin ystäväsi ei saa kotihoidontukea ja joutuu maksamaan 233 e/kk hoitomaksuja. Jos joku hullu suostuisi hoitamaan tuolla 233 eurolla hänen lastaan ohi virallisten teiden, niin ystäväsi saisi lisäksi vielä kotihoidontuen. Aika törkeää, että hän ei tarjonnut myös sitä sinulle.

Entä vastuukysymykset? Mitä jos ystäväsi lapselle sattuu jokin onnettomuus sinulla hoidossa ollessa? Onko vakuutusasiat kunnossa? Tuskinpa. Entä, jos sinun täytyy käydä lääkärissä, hammaslääkärissä tai viedä oma lapsesi neuvolaan tai hammaslääkäriin? Silloin ei ole mukavaa raahata myös vierasta lasta mukana. Jos haluat lähteä lomailemaan lapsesi kanssa jonnekin kauemmas pariksi päiväksi tai vaikkapa vain kylään ystäviesi luokse. Vieras lapsi rajoittaa aivan liiaa elämää. Se on silloin täyttä työtä, eikä mitään hoitovapaata.

En ikimaailmassa itse suostuisi hoitamaan muiden lapsia omalla hoitovapaallani. Mikään raha ei korvaa sitä pientä aikaa, jonka äiti ja lapset saavat keskenään viettää. Meillä nukuttiin aamuisin pitkään, mikä ei onnistuisi, jos joku toisi oman lapsensa aamutuimaan. Välillä lomailtiin viikko mummolassa, joskus käytiin shoppailemassa kauppakeskuksessa, usein kierreltiin eri leikkipuistoja lähialueilla. Usein myös ystäväni lapsineen tuli meille kylään tai itse kävimme kyläilemässä.

Törkeään käytöstä ystävältäsi.

No kun tätä mäkin mietin. :/ ollaan tyttöni kanssa paljon isällä ja äidilläni, jopa viikkokin kerrallaan. asuvat 30km päässä meistä, sinne on aina kiva mennä rauhoittumaan.. nämäkin reissut olisivat sitten pois.

eli jos oon heittäny joskus pari kk sitte että voisin ottaa hoitoon ja asialle on vaan naureskeltu, oonko mä nyt kamala jos en otakkaan? jos mistään rahasta tai muustakaan ei sovittu.

dffd: Asiaa kirjoitit :flower: Vieraan lapsen hoitaminen on ihan työtä, vaikka kyse olisikin ystävän lapsesta. Se rajoittaa omaa elämää aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin työ. Et ole vapaa käymään lääkärissä tai hoitamaan omia asioitasi kuten olet hoitovapaalla ollessasi. Ja yleensäkin työn tekeminen ilman kirjallista työsopimusta on tyhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
dffd: Asiaa kirjoitit :flower: Vieraan lapsen hoitaminen on ihan työtä, vaikka kyse olisikin ystävän lapsesta. Se rajoittaa omaa elämää aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin työ. Et ole vapaa käymään lääkärissä tai hoitamaan omia asioitasi kuten olet hoitovapaalla ollessasi. Ja yleensäkin työn tekeminen ilman kirjallista työsopimusta on tyhmää.
Samaa mieltä, se vaan tuntuu eriltä sen henkilön mielestä, joka on leppoisasta viettänyt ystävättären ja lapsien kera yhteistä aikaa, tuntuu että tässähän se menisi samassa. Ei ajattele loppuun asti ja jos oikeasti ajattelisi jutun loppuun asti toisin päin, niin tuskin odottaisi tällaista ystävältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Samaa mieltä, se vaan tuntuu eriltä sen henkilön mielestä, joka on leppoisasta viettänyt ystävättären ja lapsien kera yhteistä aikaa, tuntuu että tässähän se menisi samassa. Ei ajattele loppuun asti ja jos oikeasti ajattelisi jutun loppuun asti toisin päin, niin tuskin odottaisi tällaista ystävältä.
Ap:n ystävän on hyvä miettiä sitäkin, miten ajattelisi järjestää lapsensa hoidon niinä päivinä, kun ap ei voisi lasta hoitaa. Meillä oli aikoinaan systerin kanssa sopimus, että jos mulla oli jotain muuta menoa, systeri ottaa poikansa mukaansa töihin. Harvalla kuitenkaan on tällaista mahdollisuutta.

Yhteistyössä