Ystävä haluaisi että alkaisin hoitamaan hänen lastaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Onpas vaikeeta:
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Ehkö ystävä ei tiennyt että saa kotihoidontuen ja siksi tarjosi pienempää summaa.
Itse maksoin kaverille 20e päivässä ja vein omat ruat& vaipat.
Ihan hyvinhän se tekee ku pimeesti saa oman tuen lisäksi.

Mä sanoisin että ihan hyvin se sulle tekee (jos lapsesi alle 3v), kun sä saat kotihoidontuen, jolloin maksettavaa jää paljon alle kunnallisten hoitomaksujen. :o

Oletko ajatellut että ehkä maksoin kunnalle jo 450e hoitomaksuja kolmesta muustakin mutta nuorinta en halunnut vieraalle viedä?
Ja maksoin ruuat ja tuttelit itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dffd:
Jos ystäväsi menee töihin ja lapsi menee kunnalliseen (tai yksityiseen) päivähoitoon, niin ystäväsi ei saa kotihoidontukea ja joutuu maksamaan 233 e/kk hoitomaksuja. Jos joku hullu suostuisi hoitamaan tuolla 233 eurolla hänen lastaan ohi virallisten teiden, niin ystäväsi saisi lisäksi vielä kotihoidontuen. Aika törkeää, että hän ei tarjonnut myös sitä sinulle.

Entä vastuukysymykset? Mitä jos ystäväsi lapselle sattuu jokin onnettomuus sinulla hoidossa ollessa? Onko vakuutusasiat kunnossa? Tuskinpa. Entä, jos sinun täytyy käydä lääkärissä, hammaslääkärissä tai viedä oma lapsesi neuvolaan tai hammaslääkäriin? Silloin ei ole mukavaa raahata myös vierasta lasta mukana. Jos haluat lähteä lomailemaan lapsesi kanssa jonnekin kauemmas pariksi päiväksi tai vaikkapa vain kylään ystäviesi luokse. Vieras lapsi rajoittaa aivan liiaa elämää. Se on silloin täyttä työtä, eikä mitään hoitovapaata.

En ikimaailmassa itse suostuisi hoitamaan muiden lapsia omalla hoitovapaallani. Mikään raha ei korvaa sitä pientä aikaa, jonka äiti ja lapset saavat keskenään viettää. Meillä nukuttiin aamuisin pitkään, mikä ei onnistuisi, jos joku toisi oman lapsensa aamutuimaan. Välillä lomailtiin viikko mummolassa, joskus käytiin shoppailemassa kauppakeskuksessa, usein kierreltiin eri leikkipuistoja lähialueilla. Usein myös ystäväni lapsineen tuli meille kylään tai itse kävimme kyläilemässä.

Törkeään käytöstä ystävältäsi.

No kun tätä mäkin mietin. :/ ollaan tyttöni kanssa paljon isällä ja äidilläni, jopa viikkokin kerrallaan. asuvat 30km päässä meistä, sinne on aina kiva mennä rauhoittumaan.. nämäkin reissut olisivat sitten pois.

eli jos oon heittäny joskus pari kk sitte että voisin ottaa hoitoon ja asialle on vaan naureskeltu, oonko mä nyt kamala jos en otakkaan? jos mistään rahasta tai muustakaan ei sovittu.

et ole kamala, hän vain syyllistää nyt sinua kun itsellään on paha olo lapsen hoitoon viemeisestä ja sinä jäät vielä kotiin.

Nauti lapsesi kanssa ihanista pumpulipäivistä ja tehkää kaikkea mukavaa, ne päivät on niin pian käytetty ja se raahautuminen aamutuimaan työhön ja lapsen hoitopaikkaan alkaa.

Mun tarvii tunnustaa, että olen varmaan hullu kun rupeasin hoitamaan lasta tolla hinnalla jos lapsi olisi hyvän ystäväni :D Nytkin hoidan monena iltana ystäviemme lapsia ja monesti on viikonlopunkin lapsia hoidossa(2-3 kappaletta) ja en pyydä mitään rahaa. Joskus tuovat jotain ruokaa vähän...ja olen kyllä siihen vallan tyytyväinen.

En varmasti itsekään ottaisi ystävän lasta hoitoon, jos ei rahallisesti olisi aivan pakko tai toisen pakottava tilanne vaatisi sitä väliaikaisesti. Näin pikaisesti ajateltuna tuo ystäväsi ehdottama hoitomaksukin on tosi pahasti alakanttiin (itse en olisi kehdannut ehdottaa noin alhaista summaa). Ja sitten kun on kaksi ihan pientä hoidettavana, niin oma arki kyllä muuttuu todella paljon. Toinen lapsi ei mene siinä sivussa ja tuon ikäiset eivät vielä tarvitse varsinaisesti leikkikaveria. Tällaiset tapahtumat pahimmassa tapauksessa voivat valitettavasti syödä ystävyyden (itsellä kokemusta vastaavantyyppisestä). Toivottavasti teidän tapauksessanne välinne palautuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Mun tarvii tunnustaa, että olen varmaan hullu kun rupeasin hoitamaan lasta tolla hinnalla jos lapsi olisi hyvän ystäväni :D Nytkin hoidan monena iltana ystäviemme lapsia ja monesti on viikonlopunkin lapsia hoidossa(2-3 kappaletta) ja en pyydä mitään rahaa. Joskus tuovat jotain ruokaa vähän...ja olen kyllä siihen vallan tyytyväinen.
Mun mielestä on vähän eri asia hoitaa muiden lapsia silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin kuin tehdä sitä päivätyökseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä on vähän eri asia hoitaa muiden lapsia silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin kuin tehdä sitä päivätyökseen.

Samaa mieltä, tosin taitaneet tässäkin huomata, mistä saa ilmaista hoitoa lähes milloin vain :whistle:

Ensinnäkin suuttuminen ystävältä tuossa tilanteessa on omituista. :/

Toisekseen se summa on todella pieni tuosta työstä, vastuusta ja vapauden menetyksestä mistä tässä ollaankin moneen kertaan kirjoiteltu.

Meillä on itsellä ollut välillä lastenhoitajia palkattuna kotiin kun on miehen kanssa mennyt yövuorot päällekäin ja tälläkin kokemuksella korostaisin sitä varahoitopaikan merkitystä. Meillä onneksi oli useampia hoitajaehdokkaita ja välillä kyllä oli oma hommansa ja jännityksensä alkaa soitella muita vaihtoehtoja läpi kun vakihoitaja muutamaa tuntia ennen h-hetkeä soitti ja ilmoitti juuri oksentaneensa... Eli monella tapaa se kaverikin pääsee helpommalla kun vie lapsensa kunnalliseen hoitoon.

Peesi. Nuo satunnaiset hoitokeikat voidaan sopia sellaiseen ajankohtiin milloin ne passaa hoitajalle. Ei ole pikkujuttu suunnitella koko viikko-ohjelmaansa vieraan lapsen mukaan.

ja se yksi todella oleellinen juttu tuossa oli myös se ap:n liikkuminen kahden noin pienen lapsen kanssa. Ilman niitä tuplarattaita ei edes pääse minnekään ja todella ikävää jos hoitolapsen takia tarvitsee jättää ne kaikki kaupassakäynnitkin iltaselle. Puhumattakaan sitten omista lääkäreistä, neuvoloista jne.

Kirjoitin, että tällä hetkellä hoidan vaan iltaisin ja viikonloppuisin, koska päivät olen töissä(ja hoidan muuten työksenikin lapsia),mutta tarkoitin sitä , että jos nyt olisin alle 3-vuotiaan kanssa kotona niin voisin kyllä hoitaa tolla reilulla 200e jonkun hyvän ystäväni lasta en nyt mitään vuosi kaupalla, mutta puol vuotta- vuosi kyllä menisi =)

muoks...eli ehkä mä vaan oon liian hyväsydäminen tai sit oon se jälkimmäinen eli hullu :saint:

ihan samaa mieltä. silloin tällöin hoidettuna omat lapset saavt tarpeellista lapsikontaktia mutta on eri asia sitoutua hoitamaan lapsia työkseen

En alkaisi hoitaa enää mistään hinnasta. Jos kehtaa ystävälle tarjota alle 1v hoidosta alle itse saamansa kotihoidontuen, ja vielä yksinhuoltajaystävälle, eli itse ajatteli rikastua sillä että ystävä hoitaa lapsen ilmaiseksi, niin ei tuon lapsen hoitaminen olisi herkkua. Vaatimukset olisivat järkyttäviä. Erittäin röyhkeältä ihmiseltä kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Onpas vaikeeta:
Ehkö ystävä ei tiennyt että saa kotihoidontuen ja siksi tarjosi pienempää summaa.
Itse maksoin kaverille 20e päivässä ja vein omat ruat& vaipat.
Ihan hyvinhän se tekee ku pimeesti saa oman tuen lisäksi.

Mä sanoisin että ihan hyvin se sulle tekee (jos lapsesi alle 3v), kun sä saat kotihoidontuen, jolloin maksettavaa jää paljon alle kunnallisten hoitomaksujen. :o

Oletko ajatellut että ehkä maksoin kunnalle jo 450e hoitomaksuja kolmesta muustakin mutta nuorinta en halunnut vieraalle viedä?
Ja maksoin ruuat ja tuttelit itse.

Ehkä maksoit, ehkä et, mutta se ei millään lailla liity siihen paljonko kaverisi sai kuussa siitä että hoiti lastasi. Siis edelleenkin, mun mielestä sä hyödyit sun kaverin kiltteydestä.

Se oli ihan sun oma valinta ettet vienyt myös nuorinta kunnalliseen hoitoon, eihän se ois maksanut sulle kuin parikymppiä lisää kuussa. Tai olisit jäänyt niiden kanssa kotiin, kaikkien, jos kerran päiväkoti olisi ollut ihan kamala paikka kuopukselle. Juu, olisit jäänyt ilman palkkaa, mutta sitäkin kannattaisi joskus lasten määrää suunnitellessa miettiä mistä repii ne rahat niiden elättämiseen. (Kavereiden selkänahasta näköjään... :( )

Sama juttu, mäkin luultavasti rupeaisin.. :)

Kirjoitin, että tällä hetkellä hoidan vaan iltaisin ja viikonloppuisin, koska päivät olen töissä(ja hoidan muuten työksenikin lapsia),mutta tarkoitin sitä , että jos nyt olisin alle 3-vuotiaan kanssa kotona niin voisin kyllä hoitaa tolla reilulla 200e jonkun hyvän ystäväni lasta en nyt mitään vuosi kaupalla, mutta puol vuotta- vuosi kyllä menisi =)

muoks...eli ehkä mä vaan oon liian hyväsydäminen tai sit oon se jälkimmäinen eli hullu :saint:

Mä varmaan kans lukeudun sit hulluihin tai liian kiltteihin, koska oon hoitanut ja hoitaisin varmasti jatkossakin jos en olisi töissä. Ei hankaloittanut elämääni mitenkään, joten enpä nähnyt syytä kieltäytyäkkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla siis itsellä vähän päälle vuoden ikäinen tyttö. Ollaan vietetty kamalasti aikaa parhaan ystäväni ja hänen lapsensa (10kk) kanssa. Nyt on ystävä palaamassa takaisin töihin, ja pyysi jos alkaisin hoitamaan hänen poikaansa, kun tuntuu niin pahalta viedä päiväkotiin.
Antais mulle siis ton 233e kuussa ja itse tois ruuat ja vaipat lapselleen.
Oon nyt miettiny asiaa, enkä ala hoitamaan lasta , ainakaan tolla summalla.
Itse oon vielä tyttöni kanssa kotona, joka on todella äitin perään.
Haluan olla tyttöni kanssa vielä ainakin vuoden kotona, ja haluan, että voimme tehdä mitä haluamme millon huvittaa, enkä halua olla kiinni 5 päivää viikossa 8-4, vaan tuon ystäväni lapsen takia...

Ystävä meni ja suuttui. Sanoi että eihän mulla parempaakaan ole, että ihansama jos hänen poikansa olisi meidän mukana puistossa ja arjessa muutenkin. Eihän se ole kun 8 tuntia päivässä.

Riitahan tästä tuli ja iso tulikin, mun mielestä mulla on oikeus kieltäytyä, ja vaan silläkin syyllä että haluan vielä kun voin viettää oman tyttäreni kanssa kahdenkeskistä aikaa, ja tosiaan lähteä vaikka keskellä viikkoa keskellä päivää mihin tahansa. Vaikka matkoillekkin. Kaikki tämä olisi pois jos alkaisin hoitamaan ystäväni poikaa... ja mielestäni tuo 233 kuussa on vähän, että luopuisin tästä kaikesta.

No vaikea tilanne on siinä että mitä nyt sanon ystävälleni. Riita oli kamala ja hän on selvästi eri mieltä asiasta kun minä.. Tosi paha mieli mutta eihän se mun ongelma ole jos hän haluaa palata töihin ja mä en vielä?

minäkin meinasin pyytää ystävääni hoitamaan lastani mutten kyllä tuolla hinnalla olis kehdannut pyytää. Meinasin tarjota kh-tukea + kuntalisää eli 500 euroa + ruoat päälle. Mutta sitten tilanne muuttui ja pitää etsiä pph nyt.

Yhteistyössä