Ystävän outo käytös, narsismiako??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja La Boheme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

La Boheme

Vieras
Haluaisin kuulla mielipiteen tästä "ystävyydestä". Kaksi naisihmistä, tunnettu 10v josta kaksi läheisemmin. Olen jotenkin aina ihaillut ystävää, pitänyt selittämättömällä tavalla coolina tyyppinä, ja olin iloinen kun lähennyimme. Alusta asti kuitenkin hän on pitänyt minua varpaillaan, ja en ole täysin voinut olla oma itseni hänen seurassaan. Se, mikä nyt katkaisi kamelin selän, on hänen toistuvat yhtäkkiset raivokohtaukset jossa haukkuu minut aivan lyttyyn. Niitten jälkeen saattaa mennä muutama viikko ja hän ottaa muina miehinä yhteyttä, ja kun saan soperrettua että et sinä noin voi käyttäytyä, hän nauraa ja kohauttaa harteitaan ja on niinkuin ei mitään. (tässä vaiheessa totean itselleni olevan tyhmä kun olen sietänyt noita kohtauksia, sitä vain häkeltyy toisesta niin että ajattelee itse ylireagoineensa..!)
Lisäksi hän vaihtaa mielipiteitään lennossa, ja aina kaikki mitä minä sanon, on hänen mielestään väärin, tai tyhmästi ajateltu ja hän jokaisella tapaamisella saa minut kyseenalaistamaan omia ajatuksiani. Jaksaa jaaritella sellaisista muista ystävistään joita minä en tunne, mutta ei puolta sanaa minun muista kavereista. Matkii joittenkin ihmisten käyttämiä ´sloganeita´, puhetyyli muuttuu aikaajoin, hän on kuin tuuli joka muuttuu sekunnin välein. Hän mollaa avioliittoani, ihmettelee kuinka mieheni jaksaa minua, ja kertoo kuinka hän olisi parempi nainen miehelleni (uskomatonta eikö!). Mutta eipäs puhutakaan siitä, että hänen oma miehensä heitti hänet pihalle ja otti eron, jaa miksiköhän..?
Se, mikä hämmentää eniten, on se että MIKSI hän on ollut tiiviisti tekemisissä kanssani jos minä olen niin kamala ihminen kuin hän antaa olettaa? Ja nuo raivarit, kesken normi puhelun saattaa yhtäkkiä napsahtaa ja tulla täyslaidallinen painokelvotonta tekstiä. Minut on kasvatettu niin että noin ei ihmisille puhuta, -IKINÄ.
Persoonallisuushäiriö? Jakomielitauti? Narsisti?
Sen sentään olen tajunnut, vasta nyt, että tälläisestä kannattaa pysyä helvetin kaukana.

Nyt kun sain tämän kirjoitettua, mietin itsekin, MIKSI olen sietänyt häntä. Joillakin on sellainen ote toisiin ihmisiin, ja minä näköjään helppo nakki sellaiselle. Olen vähän pettynyt itseenikin, dammit. -ap-

Tuon tyyppinen ystävä oli minullakin. Ilkeili ollessaan pahalla tuulella, oli ihana ollessaan hyvällä tuulella. Aina oletti että otan vastaan kaiken mitä hän suoltaa. Mm. avioliittoani haukkui, yritti kylvää epäilyksen siementä mm. mieheni luotettavuudesta.
Jätin sen ystävyyssuhteen koska se kulutti minua, vei aikaani kohtuuttomasti ja kun rehellisesti pohdin, en saanut ystävyydestä muuta kuin huolta ja pahan mielen. Oli todella rentouttavaa poistaa hänet elinpiiristä, olisinpa herännyt jo aiemmin.

Jospa hän haluaakin sinun kauttasi lähestyä miestäsi? Mollaamalla sinua ja nakertamalla itsetuntoasi hän yrittää kävellä ylitsesi. En voi käsittää että joku joka on ystäväsi tai kaverisi sanoisi että olisi parempi nainen miehellesi.

Nyt tosiaan otat itseäsi niskasta kiinni, ei KUKAAN tarvitse tuollaista kaveria kuin tämä huutelija!

Puhut kuin minun suullani "varoituksen sana"!! Minun avioliitto on ollut onnellinen ensihetkistä asti, mutta tämän ystävän ilmaantuessa tiiviimmin kuvioihin, aloin mustasukkaiseksi. Ihmettelin aiemmin OMAA KÄYTÖSTÄNI, vaikka syy olikin tämä käärme elämässämme. Alitajuisesti pelkäsin aina hänen ilmestyvän ovelle ilmoittamatta ja aloittavan kotini arvostelun, joten se laukaisi pakonomaisen siivousvimman. Nyt, kun en häntä enää kotiini päästä, saan olla huoletta kotonani. Kirjoitettuna kuulostaa ihan oudolta koko soppa, olisi pitänyt aiemmin avautua.

Kiitos sinulle "Myy" :) tuota olen aiemmin epäillytkin, että vamppaa miestäni. Se varmaan vituttaakin häntä, kun ei ole onnistunut, ja nähnyt onnellisen elämämme.

Aika selvältä narsistilta tuo kuulostaa. Ne käyttäytyvät juurikin niin että ensin hakevat luottamuksen hirmu mukavalla ja kivalla käytöksellä. Sitten kun on päässyt lähelle ystävää ja voittanut luottamuksen niin alkaa tuo pompotus. Se alkaa tapahtumaan niin pikkuhiljaa ja taitavasti että siinä saattaa olla todella syvällä suossa kun sen lopulta tajuaa.

Juurikin tuo toisen mielipiteiden mollaus ja itsensä parempana pitäminen. Sitten ne väliajat tuollaisten raivo- ja mollauskohtausten jälkeen ovat niin mukavia ja huippuja että niiden "voimalla" unohtaa ja taas mennään kohti seuraavaa kohtausta.

Onneksi huomasit riittävän ajoissa ettei sinulla mennyt parisuhde ja muut ystävyyssuhteet pilalle. Pysy kaukana narsisteista!

• Tykkää
Reactions: Owl
Kiitos sinullekin "narsistin ex-puoliso" :) Olen luullut että minulla on hyvä vainu ihmisten suhteen, mutta oppia ikä kaikki. Olisi pitänyt aikoinaan luottaa tunteeseen, kun mietin miksi tämän ihmisen seurassa pitää olla kusi sukassa..
Tuo on herättävä kohta; että raivotaan ja sitten on seesteisempi kausi, alitajuisesti olen aina pelännyt milloin räsähtää taas, vaan en enää. Muut ystäväni ovat olleet huolissaan suhteestani häneen, mutta en ymmärrä miten sokea olen ollut ja en ole heitä kuunnellut.

Olet kyllä jaksnut kauan tuollaista ystävää. Oman mieheni veli on tuollainen, mielestäni hänessä on paljonkin narsistisia piirteitä. Kaikki ovat ikäänkuin varpaillaan hänen lähettyvillään, koskaan ei tiedä milloin "räjähtää" ja silloin kielenkäyttö on ala-arvoista. Nämä räjähtämiset saattavat kohdistua myös lapsiin, omiin tai muiden.

90054.jpg

kaikenlaisia on maailmassa olemassa, mutta jos tulee kohdelluksi huonosti niin kannattaa huomioida oma osuus. ei takertua niihin asioihin joita toinen on. katsoisin vakavasti peiliin ja ottaisin opiksi.

Mulla on sukulainen (eno) täysin samanlainen.. Jännintä tässä on se että tää mun eno käyttäytyy mua kohtaan juuri noin, mutta ei mun siskoa kohtaan,, Tekeekö narsistit niin että niillä on joku tietty "kohde" ??

Sloganien toistamisesta tulee ainakin mieleen Aspergerin syndrooma. As-piirteistökin voidaan tulkita narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi hyvin helposti. Jos sattuu vielä olemaan Asperger-ADHD-yhdistelmä niin käytös voi olla todella rajua. Kun ei osaa asettua toisen asemaan ja tunteisiin, mutta on vaan pakko suoraan arvostella mitä sylki suuhun tuo niin aiheuttaahan se vaikeuksia kanssaihmisille. Ja tällaiset as-henkilöt ovat hyvin omanarvontuntoisia ja pitävät käytöstään oikeutettuna. Valtaväestö on aspergereiden mielestä tyhmää sakkia kun eivät siedä tai ymmärrä heidän oikkujaan, vaikka tuskin ääri-assien käytöstä sietää muutkaan "assit". Pitävät suorapuheisuuttaan perusoikeutenaan. Aspergeriin kuuluu myös hajamielisyys sen suhteen mitä on sanonut eilen, viime viikolla tai viime kuussa. Sikäli tutulta kuulostaa, että kun tällainen henkilö ottaa yhteyttä niin hän on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, koska ei välttämättä edes muista puuskiaan. Häpeää as-ihmiset eivät pysty tuntemaan juuri ollenkaan.

t: monta hyvin itsekeskeisesti oirehtivaa Asperger-ihmistä tietävä

Miltei jokaiselle lyödään nykyään narsistin leima otsaan, vaikka vakava narsismi diagnoosina on melko harvinainen! Tuo narsistiksi leimaaminen on joku muoti-ilmiö. Itsekeskeistä käytöstä harjoittava voi omata ihan muita tunnevammoja tai olla okeasti sillä neurologisella poikkeavuudella varustettu, mutta uskaliasta ja suorastaan tyhmää on lähteä suoralta kädeltä ketään narsuksi sanomaan, vaikka käyttäytyisi moukkamaisesti!

Jännä ajatustyyli #14:lla, jos minun peiliinkatsomisella poistuisi se tosiasia, että tässä maailmassa on niin paljon ihmisiä jotka kohtelevat toisia huonosti, niin kyllä, ottaisin elämäntehtäväkseni itseni kehittymisen jotta kukaan muu ei kärsisi, vaan kun sillä ei käytöshäiriöisiä paranneta. Tosin niitä ei paranna mikään, näemmä. Ja tuollaisen "uhriksi" joutuminen aiheuttaa häpeää, sekä pettymystä omaan itseen, kun on ollut vedätettävissä. Luin jostain, että jopa 15%lla on luonnehäiriötä, eli aika yleistähän tuo on, ja jos näitten toiminta olisi niin selkeän räikeää niin tuskin uhreja olisi laisinkaan! Ei me kaikki ollamitään surkeita reppanoita jotka antas talloa yli heti kättelyssä.

ei parannetakaan. tarkoitin peiliinkatsomisella vaan tarvetta, joka tuollaiselle suhteelle on. sinulle kaverisi edusti cooliutta, jota vissiin puuttuu, jollekin toiselle alistuminen on traumatisoitumisen vuoksi normaalia. luonnevikaiset ovat kuin kaikki sade ja tuuli eli aina olemassa. pelastaminen tai paheksuminen ei auta. oma lusikka vaan pois sopasta.