Miksi jotkut tahallaan hankkiutuvat taloudellisesti ahtaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ei voi ymmärtää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ei voi ymmärtää"

Vieras
Uusimmassa Kaksplussassa on se juttu lapsiperheiden rahankäytöstä. Siinä oli yksi quote, mikä kummastutti. Jotenkin näin se meni: "Rahat eivät riitä, sillä olen itse kotihoidontuella ja mieheni on pitkäaikaistyötön". Mulla ei vain mene jakoon, miksi tuollaisessa tilanteessa nainen ei voi hakea töitä ja mies hoitaa lapsia kotona? Onko se joku itseisarvo, että se on välttämättä oltava äiti, joka niitä lapsia hoitaa? Sen vielä voin jotenkuten ymmärtää, että kotihoito on joillekin itseisarvo, mutta että äidin kotihoito...

Samaa olen ihmetellyt. Tai että valitetaan ettei löydy töitä ja samaan hengenvetoon kerrotaan ettei mikä vaan paska duuni (= esim. siivoojan työ) kelpaa. Vaikka sitten koulutuskin puuttuisi "paremman" työn tekemisestä.

juu en ymmärrä minäkään. itse hakeuduin esikoisen äitiyslomalla töihin koska mies opiskeli. jotenkin kasvatus selainen että jonkun kuuluu tehdä työtä jos perhettä.
mutta toisaalta toimeentulotuki on yhtä suuri kuin yhden hengen palkka, jos perhettä on. eli se pelkkä toisen työ ei taloudellisesti kannata. paremminhan ne ehtivät tienata marjoilla, sienillä, huutiksilla, kirppareilla ja vaikka millä tavoilla, pimeään työtä jne, kun molemmat kotona ja on vielä kivaa ja rentoa lastenhotioa sellainen ja yhteiskunta maksaa.

Kyllä monelle kelpaisi täälläkin työt, mutta kun niitä ei kauhiasti ole tarjolla. Hyvä se sieltä isommilta paikkakunnilta soittaa suutaan. Tämä paikkakunta oli yksi pahimpia paikkoja viime vuonna työttömyysluvuissa tällä seudulla, että repikää siitä.

En mäkään ymmärrä, miksi tuossa tilanteessa ei äiti voi lähteä töihin ja isä hoitaa lasta kotona.

(tai isä uudelleenkouluttautua, mennä toiselle paikkakunnalle töihin, tms)

Kyllä monelle kelpaisi täälläkin työt, mutta kun niitä ei kauhiasti ole tarjolla. Hyvä se sieltä isommilta paikkakunnilta soittaa suutaan. Tämä paikkakunta oli yksi pahimpia paikkoja viime vuonna työttömyysluvuissa tällä seudulla, että repikää siitä.

Tuo nyt on aivan eri asia jos verrataan niihin jotka eivät edes yritä hommata niitä töitä.

[QUOTE="eee";21998417]On toki oikeus, onhan sitä ihmisellä oikeus vaikka tappaa itsensä. Mutta ehkä tällaisilta kotona olijoilta voisi sitten poistaa oikeuden tiettyihin tulonsiirtoihin.[/QUOTE]

niin että jos äiti haluaa olla lasten kanssa ni rahat pois.Tai jos isä ei löydä töitä ni rahat pois..jess hyvältä kuulostaa:confused:

[QUOTE="eee";21998417]On toki oikeus, onhan sitä ihmisellä oikeus vaikka tappaa itsensä. Mutta ehkä tällaisilta kotona olijoilta voisi sitten poistaa oikeuden tiettyihin tulonsiirtoihin.[/QUOTE]

Miten sä lähdet määrittelemään kriteerit millä perusteella keneltäkin viedään tuet? Miten määrität rajat miten pitkälle ihmisen pitää olla valmis uhrautumaan ja uhraamaan perheenjäseniltään saadakseen töitä, jos nyt mietitään vaikka sitä paikkakunnan vaihdosta pois sukulaisten ja ystävien (lue: sen kuuluisan tukiverkon) läheltä vain työn perässä?

Yhteistyössä