mummeliisa oletko tullut ajatelleeksi turvallisuustekijöitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HARMAANA JO PITKÄÄN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
H

HARMAANA JO PITKÄÄN

Vieras
kun näin avoimesti esiinnyt tällä saitilla. oletko ajatellut että kyseinen toiminta voi aiheuttaa lapsillesi tai lapsenlapsillesi turvallisuus uhan. niin ja kiusallistakin on...

Sama koskee anatolia, Savannaa, Leukistista, Riepua jne.. Osa varmaan tiedostaa riskit, osa ei tajua. Toivotaan ettei mitään kellekään tapahdu.

Huomenta,

Olen toki ajatellut jo vuosien ajan ja ajoittain perheen kanssa tuota jälkimmäistä pohtinutkin.
Koen kuitenkin että avoimuus on turvallisuuttaa lisäävä, eikä vähentävä tekijä. Minun tai läheisteni ei tarvitse koskaan pelätä "paljastuvamme" koska olemme avoimia jo nyt, niin netissä kuin esim lehtijutuissa ja vastaavissa.

Minä muuten en koe esiintyväni erityisen avoimesti tällä saitilla, mutta blogini on julkinen ja siellä olen kyllä mahdollisimman avoin.

:)

Viimeksi muokattu:
Mulle ei ole näissä tämän tyyppisissä ketjuissa koskaan oikein selvinnyt, minkälaisia nämä turvallisuusuhat on?
Jos esiintyy omana itsenään keskustelufoorumilla internetin ihmemaailmassa, niin mitä sellaista turvallisuuden vaarantavaa siitä voi seurata, mitä ei voisi tapahtua muutenkin?

Mulle ei ole näissä tämän tyyppisissä ketjuissa koskaan oikein selvinnyt, minkälaisia nämä turvallisuusuhat on?
Jos esiintyy omana itsenään keskustelufoorumilla internetin ihmemaailmassa, niin mitä sellaista turvallisuuden vaarantavaa siitä voi seurata, mitä ei voisi tapahtua muutenkin?

no, tuota, kun puhutaan lasten ja lastenlastenkin asiat niin onpa kiva

Myös sisarusteni, vanhempieni, appivanhempieni, adoptoidun tädin ja muiden läheisteni siltä osin kun ne elämääni liittyvät eikä koske asioita jotka he itse kokevat niin yksityisiksi, etteivät toivo mainittavan.

Esimerkiksi Lylen, sen lapsenlapseni joka kuoli -07 elämäntarina on ihan alusta viime hetkiin ja hautajaisiinkin asti kokonaan blogissani. En tiedä onko se "kiva", mutta "hyvä" on.

:)

Mä just eilen höpöttelin Siwan kassan kanssa lapsistani ihan avoimesti. Siinä oli 2 ihan tuntematonta ihmistäkin kuulolla. Tartteekohan mun nyt laittaa kaikki yhteystiedot salaisiksi, ruveta kulkemaan paperipussi päässä ja maalata autoni kilvet piiloon mustalla miranolilla?
Jokuhan voi vaikka hakea niiden kilpien perusteella mun puhelinnumeron ja ositteenkin, ja tehdä....ööö...emmä tiedä mitä, mutta jotain. ;)

Hmm.Aika monethan blogin pitäjät esiintyy omalla nimellä ja kuvalla.Mutta harvemmin oon kuullut että siitä mitään sen kummempaa ois seurannut.Ehkä ilkeitä kommentteja kommenttiboksiin muttei muuta.Ja voihan sitä saada kimppuunsa vaikka naapurin Peran...Ja luulis kaikkien stalkkereitten pari kertaa miettivän uskaltaako Mummeliisalle edes mennä kun siellä on niin paljon porukkaa:D

Mä just eilen höpöttelin Siwan kassan kanssa lapsistani ihan avoimesti. Siinä oli 2 ihan tuntematonta ihmistäkin kuulolla. Tartteekohan mun nyt laittaa kaikki yhteystiedot salaisiksi, ruveta kulkemaan paperipussi päässä ja maalata autoni kilvet piiloon mustalla miranolilla?
Jokuhan voi vaikka hakea niiden kilpien perusteella mun puhelinnumeron ja ositteenkin, ja tehdä....ööö...emmä tiedä mitä, mutta jotain. ;)

Kutsuu itsensä kahville tai lähettää sinulle joulukortin?
Minulle nuo molemmat kammottavuudet ovat nettiavoimuuden vuoksi tapahtuneet.
:D

Hmm.Aika monethan blogin pitäjät esiintyy omalla nimellä ja kuvalla.Mutta harvemmin oon kuullut että siitä mitään sen kummempaa ois seurannut.Ehkä ilkeitä kommentteja kommenttiboksiin muttei muuta.Ja voihan sitä saada kimppuunsa vaikka naapurin Peran...Ja luulis kaikkien stalkkereitten pari kertaa miettivän uskaltaako Mummeliisalle edes mennä kun siellä on niin paljon porukkaa:D

Itseasiassa minä uskon, että suurempi yksityisyyden varjelu houkuttaa enemmän stalkereita.
Ihmisestä, jota voi pelotella "paljastamisella" saa paljon helpommin otteen kuin sellaisesta, jolle sanoo "Tiedän että asut sillä kadulla" ja saa iloisesksi vastaukseksi että "Joo. Talonnumero on 53. Ollaan asuttu jo 14 vuotta ja hyvin viihdytty. Kivaa aluetta."

Nyt minä paljastan jotta mies on tyhjentänyt auton takaluukun, joten lähdemme hänen ja adoptoidun tädin kanssaan ensin Seinäjoelle hakemaan lapsenlapselle joululahjaksi tilattu uusi turvaistuin ja sieltä sitten Tuuriin täyttämään auton takaluukku edullisilla elintarvikkeilla ensi viikkoa varten.

Kotiväki on menossa slalommäelle päiväksi. Eväät jo tehtiin valmiiksi.
Mutta joku ystävällinen stalkeri voisi kyllä pistäytyä jossain vaiheessa- vävy nimittäin jää nikkaroimaan uutta petshophyllyä ja listoittamaan pikkueteistä ja hän varmaan ilahtuisi seurasta.
(Oma listasaha mukaan, kiitos)
;)

Kutsuu itsensä kahville tai lähettää sinulle joulukortin?
Minulle nuo molemmat kammottavuudet ovat nettiavoimuuden vuoksi tapahtuneet.

Siis ihan kauheeta. :O

Mulla seisoo muuten pihassa "palstahevonen".
Siis kopukka, jonka omistan puoliksi ihmisen kanssa, johon olen tutustunut tällä palstalla.

Onhan se sikäli kyllä karua, että mun kengitys-, ja heinälaskut olis puolikkaan hevosen verran pienempiä, jos en olisi ollut täälläkin avoimesti oma itseni :'(

Viimeksi muokattu:
Tietojen heittely Facebookiin vaarantaa kaikkien yksityisyyden
Lehtikuva
Tietojen heittely Facebookiin vaarantaa kaikkien yksityisyyden
Yksityisyydestään piittaamattomat Facebook-käyttäjät aiheuttavat hallaa kansalaisten tietosuojalle halki yhteiskunnan, brittiasiantuntija varoittaa.
Hyvä6
KommentoiKommentoi
Lähetä kaverilleLähetä
Tulosta (HTML)Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)Tallenna (PDF)
Del.icio.usDel.icio.us
FacebookFacebook
twitterTwitter
Tuomas Linnake
Tuomas Linnake
11.1.2010 11:27
Kommentit 13

Facebook ja muut vastaavat verkkopalvelut voivat viedä yksityisyyden niiltäkin, jotka eivät koskaan palveluja käytä. Syynä ovat asiantuntijan mukaan sellaiset käyttäjät, jotka kertovat itsestään internetissä liian paljon.

Jos itsensä paljastaminen tällä tavalla yleistyy, se laskee tohtori Kieron O'Haran mukaan yleisiä odotuksia yksityisyydestä. Ja sillä voi olla viime kädessä vaikutusta siihen, miten tuomioistuimet päättävät tapauksista, joissa joku kokee yksityisyytensä loukatun.

Tohtori O'Hara Southamptonin yliopistosta mainitsi juhlissa otetut valokuvat esimerkkinä BBC:n artikkelissa. Vielä kymmenen vuotta sitten kuvia saatettiin oletusarvoisesti jakaa ystäväpiirin kesken. Mutta nykyään oletus on hänen mukaansa, että tällaiset valokuvat tulevat hyvinkin internetiin tuntemattomien ihmisten katseltaviksi.

Yksityisyys ei ole
sosiaalinen normi

350 miljoonan käyttäjän Facebook näkee asian hieman toisin. Perustaja Mark Zuckerberg totesi viikonloppuna, että yksityisyys ei ole enää sosiaalinen normi.

– Ihmiset ovat tottuneet jakamaan tietojaan paitsi enemmän myös entistä avoimemmin ja entistä useamman ihmisen kanssa. Tämä sosiaalinen normi on jotakin, joka on kehittynyt ajan kuluessa, Zuckerberg tokaisi San Franciscon Crunchies Awards -tilaisuudessa The Guardian -lehden mukaan.

Tietoturvayhtiöt ovat jo pitkään varoitelleet käyttäjiä jakamasta tietojansa linjoilla. Rikolliset keräävät tietoja ahkerasti ja käyttävät niitä jatkuvasti uusissa juonissaan.

http://www.itviikko.fi/tietoturva/2010/01/11/tietojen-heittely-facebookiin-vaarantaa-kaikkien-yksityisyyden/2010330/7

jokainen kertokoon mitä tykkää , mut en käsitä, miksi ei suostuta myöntämään, että riski on kuitenkin olemassa aina. sitä suurempi mitä suuremmalle joukolle kertoo asioitaan ja levittelee kuviaan.
sekopäitä kun on maailma täynnä. joku jota ottaa kupoliin jonkun jutut,voi napsahtaa. ainiin.mut eihän sellasta voi tietenkään tapahtua.ainaka omalle itselle.

Esim lomalle lähdöt kannattaa ehdottomasti kertoilla julkisesti netissä, tarkkojen päivämäärien kera toki. Ja mielellään samalla palstalla/blogissa, mistä on helposti kerättävissä muutakin tietoa, kuten nimi, osoite, miten lomalla ollessa yleensä koti on tyhjillään ja minä päivinä kukkien kastelija mahdollisesti pistäytyy. Sieltä saa myös tiedon, miten se isäntä nyt vallan riehaantui ja osti monen tonnin laajakuvatelkkarin, anoppi antoi lahjaksi tuhansien arvoisia perintökoruja, missä ja miten se iskä niitä metsästysaseita oikein kotona säilyttää. Luontevasti toki sitten keskustellaan myös siitä, miten kodin turva-asiat on hoidettu, mainitaan jopa sen hälytyshärjestelmän toiminta ja sen puutteet. Ja mitä nyt kukakin eri gallupeissa sattuu kyselemään. Jne jne. Mutta toki kukin tavallaan,

Minäkään en oikein tajua mitä pahaa on esimerkiksi kuvien laitossa nettiin? Suomessa on kuitenkin jo melkein kymmenen vuotta ollut yleisesti ihmisillä omia kuvia netissä (IRC-galleria, Facebook, MySpace, blogit) jne. Kuinka monelle on sattunut jotain? Kyllä, netissä, varsinkin nuorten suosimilla sivuilla (esim. IRC-galleria) on saalistajia, jotka houkuttelevat nuoria tapaamaan, mallinkuviin ym. mutta uskoisin, että Mummeliisa ei tällaisen uhriksi joudu vaan osaa tarvittaessa kieltäytyä.

Missä on ne kauhutarinat bloginpitäjistä, joille on avoimen blogin vuoksi tapahtunut jotain pahaa?

jokainen kertokoon mitä tykkää , mut en käsitä, miksi ei suostuta myöntämään, että riski on kuitenkin olemassa aina. sitä suurempi mitä suuremmalle joukolle kertoo asioitaan ja levittelee kuviaan.
sekopäitä kun on maailma täynnä. joku jota ottaa kupoliin jonkun jutut,voi napsahtaa. ainiin.mut eihän sellasta voi tietenkään tapahtua.ainaka omalle itselle.

Voi napsahtaa? Ettäkö joku sekopää näkee vaikka mun kuvan netissä, napsahtaa, selvittää
kuka olen ja missä asun, tulee ja tappaa mut. Niinkö?
Enpä usko.

[QUOTE="huoh";22696657]Voi napsahtaa? Ettäkö joku sekopää näkee vaikka mun kuvan netissä, napsahtaa, selvittää
kuka olen ja missä asun, tulee ja tappaa mut. Niinkö?
Enpä usko.[/QUOTE]

ei niitä tietoja tarvitse selvittää edes,kun ne on kaikkien saatavilla.
toki, ei sinun ole pakko uskoa tuohon uhkaan, mutta minä uskon.en tietenkään itke pieluksia tyynystä sen takia märäksi, mutta en kuitenkaan osittain tuosta syystä näe tarpeelliseksi kertoa täällä missä sun, laittaa lasteni nimiä ja kuvia jne jne.
jos täällä yksärillä jotkut saa ties mitä uhakuksia, niin ei sekään ihan tervettä ole.ai niin.mut taas mä unohdin vissiin, et nettiuhkailut ei voi ikinä muuttua oikeiks.

Niin, ystäväni kertoi kovin avoimesti asioistaan. Kunnes mukava stalkkeri bongasi postilaatikosta postia. Sai käsiinsä ajan kanssa perheen syntymäajat ja sosiaaliturvatunnukset.

Tällä hetkellä heillä on enemmän kun mun vuositulot (yrittäjä joka saa normipalkan) erilaisia laskuja ja pätkiä. Lehtiä, koiranruokaa, telkkari 42" jne. Jopa nimikoituja servettejä ;)

Kai ne asiat joskus selviää, mutta maksuhäiriömerkintöjen pelossa makselevat. Selvittely vaan on kovin hidasta.

[QUOTE="vieras";22696654]Esim lomalle lähdöt kannattaa ehdottomasti kertoilla julkisesti netissä, tarkkojen päivämäärien kera toki. Ja mielellään samalla palstalla/blogissa, mistä on helposti kerättävissä muutakin tietoa, kuten nimi, osoite, miten lomalla ollessa yleensä koti on tyhjillään ja minä päivinä kukkien kastelija mahdollisesti pistäytyy. Sieltä saa myös tiedon, miten se isäntä nyt vallan riehaantui ja osti monen tonnin laajakuvatelkkarin, anoppi antoi lahjaksi tuhansien arvoisia perintökoruja, missä ja miten se iskä niitä metsästysaseita oikein kotona säilyttää. Luontevasti toki sitten keskustellaan myös siitä, miten kodin turva-asiat on hoidettu, mainitaan jopa sen hälytyshärjestelmän toiminta ja sen puutteet. Ja mitä nyt kukakin eri gallupeissa sattuu kyselemään. Jne jne. Mutta toki kukin tavallaan,[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus :)

Minä ihmettelen sitä, että kaikki pitää kertoa netissä. Silloin täytyisi olla erittäin huomaavainen ainakin läheisiään kohtaan jos esiintyy tunnettuna ja kuvallaan. Tällä palstalla on hämärtynyt kokonaan se raja, mitä lapsistaan voi kertoa silloin jos heidän äitinsä on tunnistettavissa.

Harva lapsi vähän isompana haluaa että muut ihmiset saavat täältä lukea kaikenlaisia asioita elämästään. Eri asia on se, jos lupa on kysytty.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä