Miksi ihmeessä haluaisin nukkua jossain perhepedissä?:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoko olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tuleva kylmä äiti;22876134:
Juu, olen tuleva kylmä äiti, olemme päättäneet että lapsi nukkuu omassa sängyssä ja siirtyy mahdollisimman pian omaan huoneeseen. Mies (vaikka käy töissä) aikoo osallistua ihan yhtälailla lapsemme kasvatukseen ja elämään, myös siis yöherämisiin.

Meillä kun ei mies kykene imettämään niin turha sen on yöllä heräillä.

[QUOTE="just";22876568]Ajattelinki asiaa vauvan näkökannasta..
Jos aikuinen nukkuu toisen ihmisen kanssa, miksi oletetaan, että vastasyntynyt, joka ei edes välttämättä vielä ymmärrä olevansa äidistään erillinen olento, haluaisi nukkua yksin? "[/QUOTE]

On se hassua miten tällä palstalla kaikki tietävät tasan tarkkaan, miltä vauvoista tuntuu ja osaavat ajatella asiaa "vauvan näkökannasta".

Älyttömin juttu on esimerkiksi tämä, että "vauva ei ymmärrä olevansa äidistä erillinen olento"? Jos se ei sitä ymmärtäisi, niin kuinka se voisi edes kärsiä erosta?

Juuri muutama päivä sitten luin Sinkkosta, joka siteerasi ulkomaalaista tutkijaa (olen pahoillani mutten muista kyseisen hepun nimeä tähän hätään). Tutkijan mukaan jo vastasyntynyt pystyy tekemään varsin hyvän eron itsensä ja ulkomaailman välille.

Mutta ei, tällä palstalla hormonihuuruiset äidit ovat keksineet juuri ja täsmälleen, miltä vauvasta tuntuu, ja käyttävät sitä lyömäaseena toisia äitejä vastaan.

Miksi monet ajattelevat niin mustavalkoisesti? Perhepetiläiset huutaa kuinka kylmää on laittaa vastasyntynyt eri huoneeseen nukkumaan -ihan kuin se olisi ainoa vaihtoehto perhepedille. Meillä 5 kk vauva on nukkunut alusta asti omassa sängyssään meidän sänkymme vieressä. En voisi kuvitellakaan nukkuvani yhtään kauempana vauvasta, mutta jos joku niin tekee niin eipä asia minulle kuulu. Meillä ei ole mitään kiirettä siirtää vauvaamme toiseen huoneeseen, hän saa nukkua meidän makuuhuoneessa ainakin vuoden ikäiseksi. Todennäköisesti nukkuu pitempäänkin, koska meillä ei tällä hetkellä ole talossa valmista huonetta vauvalle.

Vauvat ovat yksilöitä, äidit ja isät ovat yksilöitä. Se mikä toimii jossain perheessä, ei välttämättä toimi toisessa. Mieheni nukkuu todella sikeästi ja siksi en uskalla ottaa vauvaa väliimme nukkumaan. Itse en voisi kuvitellakaan laittavani vauvaa eri huoneeseen nukkumaan, joten vauva nukkuu meidän kanssamme samassa huoneessa omassa sängyssään. Ihan viime aikoina olen ottanut tavaksi ottaa vauvan viereeni aamupäiväunille, on kyllä ihanaa kööllötellä ja nukkua vauvan kanssa :)

[QUOTE="Tööt";22876738]

Vauvat ovat yksilöitä, äidit ja isät ovat yksilöitä. Se mikä toimii jossain perheessä, ei välttämättä toimi toisessa. [/QUOTE]

Ihanaa! Jollain äidillä on säilynyt järkikin.

Mun vauva on hieman yli kuukauden ikäinen ja me nukutaan perhepedissä. Yhden yön olen nukkunut ilman vauvaa, ensimmäinen yö sairaalassa, kun olin niin kipeä sektiosta etten voinut ottaa vauvaa vierelle, se olikin melkoisen tuskaa. Tuntuisi kauhealta nukkua eri sängyssä ja vielä eri huoneissa pienen avuttoman murusen kanssa, en sellaiseen kyllä pystyisi. Mun vauva tykkää ainakin läheisyydestä jota saa kokea myös öisin vieressä. On oikeastaan hölmöä, että vanhemmat saavat unikaverikseen toisen ihmisen, mutta lapsen pitäisi nukkua yksin ilman toista ihmistä, se on oikeestaan aika pelottavaakin.

Ihan samahan se mulle on miten naapurin Pirkko nukuttaa oman vauvansa. Mutta herkkänä ihmisenä perhepeti on meille kyllä ainut oikea vaihtoehto eikä muuta edes olla ajateltu.

no jos te koette sen paremmaksi vaihtoehdoksi niin mikään ei estä nukkumasta niin. on tuo neuvolasysteemi kumma - ensin syyllistetään niitä jotka nukkuu perhepedissä ja nykyään taas niitä jotka ei nuku perhepedissä. me nukutaan perhepedissä koska meillä yöt sujuu paremmin silleen. kokeiltiin ekan lapsen kans et nukkuis omassa sängyssä mut ei onnistunu, olin tolkuttoman väsyny. nyt on nukuttu perhepedissä ja se toimii meillä. Kaikki osapuolet on tyytyväisiä - myös mieheni joka pitää luonnollisena sitä että vauva nukkuu mun vieressä niin kauan kuin imetän öisin. Itse jaksan hyvin vaikka yöllä on heräilyjä, kun ei tarvi rampata sängystä ylös. Emme koe että vauva meidän sängyssä muodostais uhan meidän parisuhteelle. Emme oo ikinä tykänneet harrastaa seksiä sängyssä, emme ennen vauvaa emmekä nyt kun on lapsia, joten sekään ei oo ongelma meille. Muttä ymmärrän hyvin että kaikki perheet ei oo samanlaisia. Älä välitä neuvolatädin puheista, te itse päätätte miten teiän on parasta nukkua.

Lopputulos: Teki niin tai näin, on aina oikeassa ja väärässä.... ;) Joten lopetetaan siis toistemme tapojen arvostelu ja keskitytään vaan siihen mikä toimii parhaiten omissa perheissämme.

:O Neuvolassa ei vielä kertaakaan ole minulta kyselty missä lapsi nukkuu, saati sitä missä minä nukun, parivuoteessa vai jossain ihan muualla. Neuvolan tädille mun ymmärtääkseni riittää että lapsi kokee olonsa turvalliseksi ja saa perushoidon. Sen lisäksi se voisi kiinostaa saako lapsi, äiti tai isä nukuttua ja kuinka pitkiä pätkiä nukkuu.

Huomautampa tässä vaan että se ei ole mitään kylmyyttä jos pystyy nukkumaan ilman että lapsi on kainalossa. Teille jotka muuta väitätte niin totean vaan että mikä teillä on hätänä?!?!

Mutta pistäähän se tietty korpeemaan jos toisilla niissä hormoonihuuruissa säilyy vielä aivotoiminta ja itsellä ei. Mikään muuhan tätä teidän käytöstä ei selitä, kateus siitä että muualla nukutaan paremmin vaikka se onkin erilailla kuin teillä.

Ap, ilman muuta nukutte niinkuin teille parhaiten sopii. Meillä on ollut vaiheita jolloin nukuttiin vieressä, sitten taas omassa sängyssä meidän huoneessa ja nyt omassa sängyssä omassa huoneessa. Viereen jos kuvitteleekin ottavansa niin lapsi rupeaa leikkimään.... Itse nukun nyt parhaiten kun lapsi omassa huoneessaan, kuulen kyllä jos hätä tulee mutta en havahdu joka inahdukseen, eikä lapsikaan herää siihen kun isukki kuorsaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ja näin;22876802:
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Uni/Perhepeti-luo-turvaa/

Tässä linkissähän nimenomaan myös todetaan että lapsi voi turvallisesti nukkua omassa sängyssään vanhempien lähellä.

”Jos perhepeti on hankala vanhemmille, kannattaa laittaa lapsen sänky vanhempien sängyn viereen. Silloin lapsi on samassa tasossa, muttei pysty potkimaan vanhempia. Lapsi kokee olevansa vieressä, ja aikuinen voi silittää lasta pinnasängyn välistä tai sängyn laidan yli”, Kuronen sanoo.

Huomautampa tässä vaan että se ei ole mitään kylmyyttä jos pystyy nukkumaan ilman että lapsi on kainalossa. Teille jotka muuta väitätte niin totean vaan että mikä teillä on hätänä?!?!

Mutta pistäähän se tietty korpeemaan jos toisilla niissä hormoonihuuruissa säilyy vielä aivotoiminta ja itsellä ei. Mikään muuhan tätä teidän käytöstä ei selitä, kateus siitä että muualla nukutaan paremmin vaikka se onkin erilailla kuin teillä.

Ap, ilman muuta nukutte niinkuin teille parhaiten sopii. Meillä on ollut vaiheita jolloin nukuttiin vieressä, sitten taas omassa sängyssä meidän huoneessa ja nyt omassa sängyssä omassa huoneessa. Viereen jos kuvitteleekin ottavansa niin lapsi rupeaa leikkimään.... Itse nukun nyt parhaiten kun lapsi omassa huoneessaan, kuulen kyllä jos hätä tulee mutta en havahdu joka inahdukseen, eikä lapsikaan herää siihen kun isukki kuorsaa.

Hahhah! :D Voi sääli sinua kun noin pitää uhota. NORMAALI äidin hormonitoiminta tekee juuri sen,että haluaa olla lapsensa lähellä ja pitää lapsen vieressään.Ei niin,että lapsi nukkuu eri huoneessa.

Hahhah! :D Voi sääli sinua kun noin pitää uhota. NORMAALI äidin hormonitoiminta tekee juuri sen,että haluaa olla lapsensa lähellä ja pitää lapsen vieressään.Ei niin,että lapsi nukkuu eri huoneessa.

Minä säälin ihan hirveästi teidän "normaalien äitien" lapsia siinä vaiheessa, kun heille alkaa tulla muitakin tarpeita kuin ruoka ja läheisyys.

Enkä edelleenkään sano, että lapsen vieressä nukkumisessa olisi mitään pahaa. Mutta sen sijaan ahdaskatseisuudessa ja itsensä ylentämisessä on paljonkin pahaa.

Ja muutenkin, me sovimme jo kauan aikaa sitten, että jos lapsi tulee, ei se nuku samassa sängyssä.

Hauska lausahdus, mekin sovittiin noin kun otettiin koira, ja se on ollut helppo pitää.
kolmen lapsen kanssa on ollut pakko tinkiä ehdottomuudestaan.
Vauva aikana oli helpompaa laittaa takaisin omaan sänkyyn syönnin jälkeen, muuta mutru huulinen, itkuinen ja painajaista näkevä taapero on eri juttu.
Meillä on mietitty, että pitäisi hommata yksi sänky meidän sängyn viereen, olisi kaikille helpompaa ja niin se vaan on, että aikansa kutakin, nyt on lasten aika... kohta ne on jo niin isoja etteivät tule viereen.
Silloin varmaan tippa linssissä muistellaan nukkuvan lapsen tuhinaa kainalossa....

No HAHHAHAH vaan itsellesi. Te fanaatikothan tapaatte uhota ja olette jopa niin loistavia äidinvaistojenne kanssa että osaatte tuikituntemattomien äidinrakkautta arvioida, jopa epäilemällä onko äiti normaali ollenkaan. Mahdat olla tyytyväinen elämääsi. Harmi että sun pitää omaa paremmuuttasi korostaa alistamalla toisia, tuohan on ihan sairautta.

Ei muuta kun sovitaan rehvit, niin tulet mulle esittämään noi idotismit ihan livenä. Katotaan onko sulla pokkaa!

No HAHHAHAH vaan itsellesi. Te fanaatikothan tapaatte uhota ja olette jopa niin loistavia äidinvaistojenne kanssa että osaatte tuikituntemattomien äidinrakkautta arvioida, jopa epäilemällä onko äiti normaali ollenkaan. Mahdat olla tyytyväinen elämääsi. Harmi että sun pitää omaa paremmuuttasi korostaa alistamalla toisia, tuohan on ihan sairautta.

Ei muuta kun sovitaan rehvit, niin tulet mulle esittämään noi idotismit ihan livenä. Katotaan onko sulla pokkaa!

Rauhoituhan siellä nyt ihan vaan..Ei tarvii pelihousuja repiä :D

Kahden lapsen kanssa on silloin tällöin öisin heräilty ja käyty nukuttamassa uudelleen, mutta ei tuo nyt kohtuuttoman rankkaa ole ollut, kun ollaan mihen kanssa vuooteltu. Veikkaan että paljon enemmän noita yöheräämisiä tulee, kun kaikki samassa sängyssä maataan ja kun yksin kääntää kylkeä tai kuorsaa tai itkee niin kaikki havahtuvat.

Eli varsin hyväunisia lapsia sinulla. Siksi et ymmärrä, miksi joku voi jopa omasta mukavuudenhalustaan valita perhepedin/ samassa huoneessa nukkumisen.

Ihan vaan avauksen perusteella totean, että tottakai jokainen saa toimia siten miten parhaaksi näkee.

Meillä nukuttiin perhepedissä kuopuksen kanssa (ja esikoisenkin, osittain ja kausittain) koska halusimme nukkua yöt. En olisi halunnut nousta sängystä ja raahautua lastenhuoneeseen syöttämään vauvaa 2-10 kertaa joka hiton yö. Lisäksi uskon vakaasti siihen, että pikkuvauva nukkuu mieluiten tiiviissä kontaktissa vanhempiinsa.

Ei perhepeti sovi kaikille ja tuon asian pitääs kaikkien tajuta.

Meillä likka nukkui hyvin pinnasängyssä, samassa huoneessa kylläkin. Ylös piti nousta kuitenkin kun oli pulloruokinnalla.

En mä olisi uskaltanut nukkua vauva meidän välissä, olisin koko ajan peljännyt, että exä kääntyy vauvan päälle. Isompana likka nukkui mun vieressä kun hänellä ei ollut omaa sänkyä, mutta kyllä se verotti mun unta kun vieressä nukkui kiehkaava, potkiva ja tilaa vievä lapsi.

Yhteistyössä