Penninvenytys osa 1. Ensimmäinen kauppareissu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?;23171506:
Ihanan edullista tuo leipä tuolla teidän leipomossa, jos tuolla hinnalla saa esim. kunnon ruisleipäpusseja. Sellaisessa kannattaa käydä ostoksilla, jos on kohtuullisen matkan päässä. AP mitä leipää ostit? Onko kaikki paketit samaa vai eri leipiä?

100% ruis 3 pss, Ruis revitty 3pss, Ruispalat 6 pss, Muhku porkkanasämpylöitä 1 pss, Juustosämpylöitä 1 pss, Kauparapoja 2 pss, Paahtoleipää 3 pss, Täyshyvät 2 pss ja Jyväset-leipää 1pss.

Eli erilaisia leipiä ostin ja reilu puolet oli ruisleipää :)

muuten huomasin, kun tuijotin plussan sivuilta meän plussapistetaulukkoa, että meillä on tässä kuussa mennyt vasta 160 € rahaa kauppaan :D ja tossa on tosiaan kaikki meidän ruuat kun käymme vaan k-ketjun kaupoissa aina :D näyttää hyvältä tää kuukausi vaikka en oo ees penniä venyttänyt :D

Mä en kyl tajunnu mikä kohta tuos listassa oli "pennin venyttämistä".
Ehkä leipä ja vaipat,,mut jso ihan tosissaan halusi säästää ni jättäis vaipat vaan ostamatta.

Ihan totta ettet ikinä oo kiisseliä tehny,vaik sulla on tieten yks isompikin lapsonen?

Millasta kasvishöystöä teillä syödään? Mun kasvislisukkeet kaipais vaihtelua:)

Perussetissä on yleensä paprikaa, sipulia, sieniä, valkosipulia. Variaatiossa on mukana jotain näitä kesäkurpitsaa, ruusukaalia, tomaattia, purjoa. Kukkakaalia/porkkanaa syödään vaan raakana. En mä näissä oo mikään ekspert. Maustaminen inspiraation mukaan :) Pannulla paistaminen.

muuten huomasin, kun tuijotin plussan sivuilta meän plussapistetaulukkoa, että meillä on tässä kuussa mennyt vasta 160 € rahaa kauppaan :D ja tossa on tosiaan kaikki meidän ruuat kun käymme vaan k-ketjun kaupoissa aina :D näyttää hyvältä tää kuukausi vaikka en oo ees penniä venyttänyt :D

No on kyllä todella vähän...meinaan että sehän on sama summa, kuin mitä mulla on mennyt vain tällä yhdellä kauppareissulla. Joskin teillä on toki pienempi perhekin, mutta silti :)

Meillä on itseasiassa sellaisia vanhasta lakanasta ommeltuja naamapyyhkeitä, joita käytetään juurikin lasten naamanpuhdistamiseen jne :) Mutta jotenkin silti koen käteväksi tuon talouspaperin. Jos esim lattialle putoaa lusikallinen puuroa, niin näppärimmin nappaan sen talouspaperilla ylös. Jotenkaan ei tunnu kivalta käyttää samoja rättejä naamaan ja lattiaan, vaikka pesukone ne kuinka puhdistaakin.

Mutta tarkoitus on tosiaan siis rajoittaa ja vähentää sitä talouspaperin käyttöä :)

Mä ruukaan laittaa syöttötuolin alle vahakankaan palasen,se on sit näppärä pyyhkästä puhtaaks,tai nakata päivän päätteeks koneeseen.
Ja ihan sellanen juttu käytös et lattialle ja pöydille ihan omat rätit.Ihan kuten muillekki talon tiloille esim.vessa;)

Yhtä lailla voisi kysyä että miksi marinoitua? Haluatko maksaa oranssista lisäainemömmöstä samaa kilohintaa kuin puhtaasta lihasta? (Tämä siis marinoimattoman kanan ihmettelijälle).

[QUOTE="harmaa";23171605]Mä en kyl tajunnu mikä kohta tuos listassa oli "pennin venyttämistä".
Ehkä leipä ja vaipat,,mut jso ihan tosissaan halusi säästää ni jättäis vaipat vaan ostamatta.

Ihan totta ettet ikinä oo kiisseliä tehny,vaik sulla on tieten yks isompikin lapsonen?[/QUOTE]

No esim. ne tarjouslihat...ne oli kaikki punaisella lapulla. Siinä säästi ihan selvää tahaa 30% :)

Ja mä valitsin kapuassa halvimmat omenat, päärynät, appelsiinit ja mandariinit. Lisäksi valitsin Arlan maidon, joka oli Valion maitoa edullisempaa. Myös kermasta valkkarin edullisimman, kuin myös ketsupista, hiutaleista ja jauhoista.

Lisäksi jätin kauppaan aikakausilehdet, makeiset sekä limpparit. Tällaiseen höttöön mulla menee useampi kymppi kuussa :)

Ja olen tehnyt koulussa kotsan tunnilla kiisselitä. Mutta esikoiselle sitä on turha tehdä, hän ei sitä kiisseliä kuitenkaan syö. Marjat ovat yksi niistä ruoka-aineista joita hän ei pysty syömään.

Viimeksi muokattu:
No on kyllä todella vähän...meinaan että sehän on sama summa, kuin mitä mulla on mennyt vain tällä yhdellä kauppareissulla. Joskin teillä on toki pienempi perhekin, mutta silti :)

joo mä kans ihan hämmästyin, mutta sitten aloin miettiin ja huomasin ettei tässä kuussa olla ostettu miehelle energiajuomia ollenkaan eikä kaljaa :D ja ne on aina ollut suurimmat rahareiät meidän kauppalaskuissa :) ja muutenkin ollaan ostettu vähemmän herkkuja kaupasta.. eli tietää ainaki nyt et mihin ne rahat meän perheessä on hävinnyt :D

joo mä kans ihan hämmästyin, mutta sitten aloin miettiin ja huomasin ettei tässä kuussa olla ostettu miehelle energiajuomia ollenkaan eikä kaljaa :D ja ne on aina ollut suurimmat rahareiät meidän kauppalaskuissa :) ja muutenkin ollaan ostettu vähemmän herkkuja kaupasta.. eli tietää ainaki nyt et mihin ne rahat meän perheessä on hävinnyt :D

Jep, meilläkin ne on ne herkut, jotka nostaa ihan hirmuisesti meidän kauppalaskua.

Hyvät ostokset!
Vielä, kun opit tekemään ruokaa, niin hyvä on!
Varmaan kaikki kommentoijat eivät tiedä, että sulla ei ollutkaan tarkoitus tinkiä ihan kaikesta, vaan vähentää vain lasku n. 550 euroon kuussa.
Teetkö rahkasta marjarahkaa/hedelmärahkaa välipalaksi vai meneekö nuo kuntosalilla käyvälle miehellesi?
Tuorejuustoa/Koskenlaskijaa voi käyttää muuten vain puolet/ruoka ja niin sitä riittää pidemmälle.
Sinuna ostaisin joskus myös tomaattimurskaa ja tekisin siitä kastiketta (esim. jauheliha) tai vaikka makaronilaatikkoon piristykseksi. Ehkä ostatkin joskus.
Hedelmiä tosiaan paljon, mutta sehän on vain hyvä! Ja voihan sitä ostaa tarjous/sesonkihedelmiä.

[QUOTE="vieras";23171678]Hyvät ostokset!
Varmaan kaikki kommentoijat eivät tiedä, että sulla ei ollutkaan tarkoitus tinkiä ihan kaikesta, vaan vähentää vain lasku n. 550 euroon kuussa.
Teetkö rahkasta marjarahkaa/hedelmärahkaa välipalaksi vai meneekö nuo kuntosalilla käyvälle miehellesi?
Tuorejuustoa/Koskenlaskijaa voi käyttää muuten vain puolet/ruoka ja niin sitä riittää pidemmälle.
Sinuna ostaisin joskus myös tomaattimurskaa ja tekisin siitä kastiketta (esim. jauheliha) tai vaikka makaronilaatikkoon piristykseksi. Ehkä ostatkin joskus.
Hedelmiä tosiaan paljon, mutta sehän on vain hyvä! Ja voihan sitä ostaa tarjous/sesonkihedelmiä.[/QUOTE]

Ja siellähän oli tomaattimurskaa. sori.

[QUOTE="vieras";23171678]Hyvät ostokset!
Hedelmiä tosiaan paljon, mutta sehän on vain hyvä! Ja voihan sitä ostaa tarjous/sesonkihedelmiä.[/QUOTE]

Tosiaan, tarkoitus ei ole kituuttaa minimiin, vaan pudottaa lasku sinne 550€ kuussa :)

Rahkaa käyttää myös muut perheenjäsenet välipalaksi joko sellaisenaan, tai sitten mehun/marjojen kanssa. Pääsääntöisesti niitä puputtaa kuitenkin mies.

Tuon vinkin noukinkin jo eilisestä ketjusta, eli etä puolikas paketti juustoa riittää...mä kun olen aina laittanut koko paketin :)

Tomattimurskaa tosiaan oli listassa, mutta ihan hirmuisesti en sitä tykkää käyttää, kun en erityisemmin sen mausta pidä. Mutta kyllä sitäkin välillä syö :)

Ja hedelmistä tosiaan valitsin aina kilohinnaltaan edullisimman. Eikä tuo määrällisetsi ole montaa. 5 päärynää, 6 bamaania, 6 omenaa, 5 appelsiiniä ja 5 mandariiniä. Jos meistä jokainen syö yhden hedelmän päivässä, niin eihän nuo riitä kuin vain viideksi päiväksi :)

Nyt oon viel enemmän järkyttyny:O
Siis 900e kauppaan,mitä ihymettä teil oikeen syödään.
Mä ku pidin tuota tän alotuksen listaa ihan normi listana,josta siitä ois voinu säästää:/

Meillä 2+3 ja kauppaan menee jotain 500e.Vauva tosin vasta kuukauden ikäinen,et ei pitempiaikaista kokemusta 5hengen perheen menoista.
Joulukuuhun asti meil meni 400-500e kauppaan,riippuen siit pitikö pesuaine/vaippavarastoja lisätä.Tuostakin määrästä osi viel paljon karsittavaa karkit esim.

Mielenkiintoinen ketju.
Odotan kovasti jatkoa.

Itse en ole tällä hetkellä kiristämässä omaa talousbudjettiani, mutta aina välillä kyllä "hymähtelen" joillekin menoille. Kahvi yksi sellainen. On yksi asia epämääräisesti ajatella että sitä menee kyllä paljon, toinen laskea, että kolme pakettia viikossa ei riitä ja siitä rakentaa sitten ajatusketju jonka loppupäässä tajuaa, että menee yli 600 euroa vuodessa pelkkään kahviin!

:D

Tomattimurskaa tosiaan oli listassa, mutta ihan hirmuisesti en sitä tykkää käyttää, kun en erityisemmin sen mausta pidä. Mutta kyllä sitäkin välillä syö :)

QUOTE]

Tähän vinkkinä, Prismassa on Rainbown paseerattua tomaattia, sellanen tetra-purkki..
On paljon miellyttävämpää käyttää kuin perustomaattimurska. Eikä ole kovin paljon kalliimpaa.
Itse en voi sietää tomaatinkantoja joita on AINA tomaattimurskassa, tuossa ei ainakaan erotu (ehkä on, mutten niitä näe - riittää mulle.. ;) )
Sitä on myös ainakin yrttimaustettuna jos tahtoo vähän makuvaihtoehtoa..
Miinuksena on muös suolattua... :(
Mutta itse olen vastaavasti jättänyt ruoasta suolanlisäämisen pois.

Yhteistyössä