Penninvenytys osa 1. Ensimmäinen kauppareissu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä poikkea apteekkiin jos kukaan ei sinne pakota. Varo erityisesti lääkkeitä, joiden apuaine rikkoo soluja elimistössä ja niihin soluihin sit tarttuu kaikki pöpöt, jotka taas tarvii hirveesti hiilaria:-)

Ihan tosi, noi apteekkivalmisteet kannattaa jättää syömättä, vaikka ilmaiseksi sais:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

Oikein hyvän näköistä kiisseliä!
Innostuin eilen sun viestiketujun innostamana itsekin keittämään lapsille vadelma-mustikkakiisseliä. Hyvin maistui nuorimmalle ja keskimmäiselle, esikoinen maistoi vain pari lusikallista.

Apua, miten jollain voi mennä 900 euroa kuussa ruokaan? Meillä menee korkeintaan puolet tuosta ruokakauppaan. Toisaalta mä en kyllä tykkää semmosista asioista, jotka toisille kuuluu ihan normiostoslistaan. En ikinä juo energiajuomia (yäk yäk yäk), limpparia toosi harvoin, suklaata tai karkkiakaan en välitä syödä juuri koskaan. Joten niitä ei tule ostettua heräteostoina oikeastaan ikinä.

Miten kahvia voi kulua 3 pakettia viikossa???? Sehän tarkoittaa puoli pakettia kahvia/hlö/päivä, miten se on mahdollista????? En oikeesti usko tuohon.

[QUOTE="huh";23173712]

Miten kahvia voi kulua 3 pakettia viikossa???? Sehän tarkoittaa puoli pakettia kahvia/hlö/päivä, miten se on mahdollista????? En oikeesti usko tuohon.[/QUOTE]

Se kolme pakettia viikossa oli meidän perheessämme, ei Chefin.
Meitä on aika monta ja kovin pidämme kahvista eli helposti menee.
:)

[QUOTE="huh";23173712]Apua, miten jollain voi mennä 900 euroa kuussa ruokaan? Meillä menee korkeintaan puolet tuosta ruokakauppaan. Toisaalta mä en kyllä tykkää semmosista asioista, jotka toisille kuuluu ihan normiostoslistaan. En ikinä juo energiajuomia (yäk yäk yäk), limpparia toosi harvoin, suklaata tai karkkiakaan en välitä syödä juuri koskaan. Joten niitä ei tule ostettua heräteostoina oikeastaan ikinä.

Miten kahvia voi kulua 3 pakettia viikossa???? Sehän tarkoittaa puoli pakettia kahvia/hlö/päivä, miten se on mahdollista????? En oikeesti usko tuohon.[/QUOTE]

Niin siis edelleenkään meillä ei mene 900 euroa kuussa ruokaan, vaan ruokakauppaan. Siellä ruokakaupassa myydään hyvin paljon muutakin, kuin vain ruokaa.

Ja kahvia meillä kuluu varmaan 2 pakettia kuussa, jos sitäkään. Vain mies juo meillä kahvia.

oletko nyt jo selvillä siis mitä ruokia aiot valmistaa tulevina päivinä ostoksistasi ?

No itseasiassa en. Tarkoitus oli suunnitella etukäteen, mutten sitten jotenkaan ehtinyt. Niinpä sitten ostin ihan sellaista perushuttua, josta saa tehtyä mitä tahansa.

Tänään ruokana oli jonkinlainen jauheliha-makarooni-sipuli-juustovuoka, jonka mies oli tehtyn, kun olin päikkäreillä. Välipalaksi lapset otti hedelmiä ja iltapalaksi riisipuuroa ja kiisseliä...tosin vain vauva suostui sitä kiisseliä syömään, eli ei tehnyt kauppaansa isommille, vaikka se mun mielestäni olikin hyvää.

Huomiseksi mies oli jättänyt jääkaappiin kilon paketin broilerin suikaleita marinaadissa. En tiedä onko mies suunnitellut siitä jotakin tiettyä, mutta jos ei, niin teen broilerimakaroonilaatikkoa, joka on ihan huippuhyvää.

Muutoin sitten on lähipäivinä luvassa varmaan mureketta ja erilaisia broileriruokia, kun sitä broiskua tuli ostettua. Lisukkeeksi sitten mielen mukaan pottuja, riisiä tai makaroonia.

Pitää ennen seuraavaa kauppareissua pohtia ruokia tarkemmin, jotta tietää mitä "extraa" pitää ostaa :)

Tarttis varmaan itekin laittaa ylös mitä ostaa, taas paukkuu yli 1000e s-bonus ostoja tälle kuulle vaikka oon käyny muuallakin :(
ja meitä on 2+2 tosin jos aplla on vaippakuluja niin meillä on teini johon uppoo ihan mikä vaan ja pohjattomasti
Meillä ei juurikaan osteta noita herkkuja (limpparipullo ehkä joka toinen viikko, karkkipussi joskus ja jouluna, eng juomia ei koskaan, sipsipusseja ehkä 2/kk jne)
Kait se sitten vaan menee ruokaherkkuihin.
Tänäänkin tein jauhelihakastiketta spagetin kanssa, spagettia meni pussillinen (500g vissiin siinä täysjyväpussissa on ) ja jauhelihaa 800g - lisukkeena oli vihreä salaatti ja porkkanaraaste. Lapset oli syöny koulussa lounaan ja me töissä. Yhtään ei jääny tosta satsista :)

Minua myös kiinnostaisi tietää kuinka pitkäksi aikaa tuo lihamäärä on ajateltu riittävän ja millaisia ruokia niistä on suunnitelmissa tehdä, sikäli kuin ap on ehtinyt miettiä sitä:)

Meillä menee lihaa 2 pakettia aina yhteen ruokalajiin, eli 600-800g ja sitä yhtä ruokalajia syödään 1-2 kertaa, ruoasta riippuen. Eli voisin ajatella että nuo lihat riittävät vajaaksi 2 viikoksi.

Enkä tosiaan ole vielä ajatellut mitään sen atrkempaa niiden ruokien suhteen :)

Meillä ei yks lapsista tykkää yhtään "roskasista" kiisseleistä.
Teen siis kiisselin niin et sihtaan sen siivilän läpi,sit kuplautan ja lopuks lisään haluttuja marjoja kokonaisina,jos lisään.

[QUOTE="sama";23173902]Niin meilläkin toi 500e kattaa kaiken.Paitsi vaatteita,ku niit ei tost meidän k-kaupast saa.
Enkä oo ikinä tehny mitään viikon ruokalistaa,enkä myöskään osta kaupast kaikekin halvinta mahdollista.[/QUOTE]

No meidän kaupasta saa myös vaatteita sekä mm. leluja, keittiövälineitä, kodintekstiilejä ja jopa polkupyöriä. Olen itseasiassa ostanut jopa meidän olohuoneen tapetit ko. Prismasta.

Ei niin mitään tietoa että mitä olen ostanut silloin, kun rahaa kauppaan on mennyt sen 900€. Kun en niitä ylös merkkaile. Mutta se summa sinne tosiaan on mennyt ja nyt sais sitten mennä vähempi.

[QUOTE="huh";23173712]Apua, miten jollain voi mennä 900 euroa kuussa ruokaan? Meillä menee korkeintaan puolet tuosta ruokakauppaan. Toisaalta mä en kyllä tykkää semmosista asioista, jotka toisille kuuluu ihan normiostoslistaan. En ikinä juo energiajuomia (yäk yäk yäk), limpparia toosi harvoin, suklaata tai karkkiakaan en välitä syödä juuri koskaan. Joten niitä ei tule ostettua heräteostoina oikeastaan ikinä.
[/QUOTE]
Meillä menee enemmän. Emmekä osta alkoholia, tupakkaa, lähes ollenkaan karkkeja tai limpparia. Okei, osa menee työpaikkaruokailuun, mutta kyllä tuo menee kolmelta ruokakauppaan (ml vessapaperit, pesuaineet). Kotimainen, luomu, reilukauppa eniten laskua tuovat. Sitten katson myös raaka-aineita ja esim juustoa ja leikkeleitä menee paljon. En osta halvinta, jos se on silkkoa sisältä. Jonkinverran menee kyllä vierasvaraa, sillä meillä käy vieraita 1-2 kertaa viikossa.

Mul on ainakin hankalaa tossa pihistelyssä se, että esikoiseni sattuu olemaan planeetan nirsoin lapsi. Joka huomaa kaiken. Sitä on turha yrittää huijata millään isolla purkkijogurtilla, kun sen mielestä vain ne pienet tietyt purkit on hyviä. Mikään muu maku, malli tai merkki ei kelpaa. :( Sama on vähän muissakin ruoissa... esim perunaa hän syö äärimmäisen harvoin, makaronia ei koskaan, riisiä vaan joskus. Kasviksia ei milloinkaan. Et HUOH. Kyl mä osaisin penniä venyttää, mut kun eräälle neidille ei kelpaa. :p

[QUOTE="vieras";23174218]Tarttis varmaan itekin laittaa ylös mitä ostaa, taas paukkuu yli 1000e s-bonus ostoja tälle kuulle vaikka oon käyny muuallakin :(
ja meitä on 2+2 tosin jos aplla on vaippakuluja niin meillä on teini johon uppoo ihan mikä vaan ja pohjattomasti
Meillä ei juurikaan osteta noita herkkuja (limpparipullo ehkä joka toinen viikko, karkkipussi joskus ja jouluna, eng juomia ei koskaan, sipsipusseja ehkä 2/kk jne)
Kait se sitten vaan menee ruokaherkkuihin.
Tänäänkin tein jauhelihakastiketta spagetin kanssa, spagettia meni pussillinen (500g vissiin siinä täysjyväpussissa on ) ja jauhelihaa 800g - lisukkeena oli vihreä salaatti ja porkkanaraaste. Lapset oli syöny koulussa lounaan ja me töissä. Yhtään ei jääny tosta satsista :)[/QUOTE]

Jos sulla on yhtä tylsää kun mulla, niin kirjaa tosiaan ylös joku kk :D

Meillä menee lihaa 2 pakettia aina yhteen ruokalajiin, eli 600-800g ja sitä yhtä ruokalajia syödään 1-2 kertaa, ruoasta riippuen. Eli voisin ajatella että nuo lihat riittävät vajaaksi 2 viikoksi.

Enkä tosiaan ole vielä ajatellut mitään sen atrkempaa niiden ruokien suhteen :)

Kiitos vastauksesta. Minä olen muuten tarkoituksella vähentänyt lihan määrää/ateria. Meillä siis syöjinä kaksi kevyttä toimistotyötä tekevää aikuista ja kaksi vähäruokaista teinipoikaa. Aiemmin meillä meni esim broilerin fileitä 2 kpl/ruokailija, etenkin jos file oli kokonainen. Nyttemmin teen usein ruokia, joissa file leikataan 3-4 osaan ja silloin yksi file/ruokailija riittää yhtä hyvin. Se on se tunne, että montako palaa ruokaa ottaa, ilmeisesti. Ja kun lisää kasvisten määrää, tulee ateriasta toivon mukaan ravitsemuksellisesti parempi. Ja perunan kanssa sama (vaikka muistan kyllä, että teillä ei perunaa mene paljon, kerron silti), valmistan perunan usein niin, että se pilkotaan viipaleisiin tai lohkoihin, yhdestä perunasta tulee useampi "pala" ja tulee otettua vähemmän. Ja kun kasviksia (parsakaalta, porkkanaa, fenkolia, ruusukaalta jne) on tarjolla, tulee otettua sitä kasvista enemmän.

Eikä tässä ole kyse siitä, että pihisteltäisiin ruoasta, vaan siitä, että ateria olisi monipuolinen ja terveellinen, kuten sinullakin on tavoitteena:)

[QUOTE="vieras";23174267]Meillä ei yks lapsista tykkää yhtään "roskasista" kiisseleistä.
Teen siis kiisselin niin et sihtaan sen siivilän läpi,sit kuplautan ja lopuks lisään haluttuja marjoja kokonaisina,jos lisään.[/QUOTE]

Mä annoin maistiaiseksi pelkkää sitä kiisseliosaa, eli en laittanut marjoja siihen lusikkaan, eikä siltikään uponnut. Tosin se oli iahn tiedossakin, ettei esikoinen moista syö. Myöskään keskimmäinen ei tykkää esim. mehukeitoista, joten eipä tuokaan kelvannut. Vauva ainakin toistaiseksi vielä mussutti sitä innolla :D

Mul on ainakin hankalaa tossa pihistelyssä se, että esikoiseni sattuu olemaan planeetan nirsoin lapsi. Joka huomaa kaiken. Sitä on turha yrittää huijata millään isolla purkkijogurtilla, kun sen mielestä vain ne pienet tietyt purkit on hyviä. Mikään muu maku, malli tai merkki ei kelpaa. :( Sama on vähän muissakin ruoissa... esim perunaa hän syö äärimmäisen harvoin, makaronia ei koskaan, riisiä vaan joskus. Kasviksia ei milloinkaan. Et HUOH. Kyl mä osaisin penniä venyttää, mut kun eräälle neidille ei kelpaa. :p

No meillä on vähän sama tuon esikoisen kanssa. Ja hällä siis jopa ihan diagnoosi tuosta nirsoilusta. Ei tässä mikään auta...lapsi on laiha kuin luuranko, mutta kun se ei syö, niin se ei syö. Onneksi näemmä kuitenkin sitten senvertaa syö, että hengissä pysyy :)

Tiedän äidin, joka säästi ne "hyvät purkit" ja kaatoi toista jogurttia lapselle iltapalalle, hän vain "oli jo ottanut kannen pois valmiiksi" lapselle:saint: Lapsi luuli syövänsä sitä jackymakupalatyyppistä jogurttia, kun söi oikeasti vähän vähemmän epäterveellistä. En sitten tiedä oliko hyvä vai huono strategia.

Tiedän äidin, joka säästi ne "hyvät purkit" ja kaatoi toista jogurttia lapselle iltapalalle, hän vain "oli jo ottanut kannen pois valmiiksi" lapselle:saint: Lapsi luuli syövänsä sitä jackymakupalatyyppistä jogurttia, kun söi oikeasti vähän vähemmän epäterveellistä. En sitten tiedä oliko hyvä vai huono strategia.

Mäkin tiedän sellaisen äidin. :D Hänen lapsensa sanoi, että äiti, tämä jogurtti on pahaa, se on varmasti siitä isosta purkista. :D Strategia on mielestäni loistava, toimivuus meillä vaan huono. :p

No meillä on vähän sama tuon esikoisen kanssa. Ja hällä siis jopa ihan diagnoosi tuosta nirsoilusta. Ei tässä mikään auta...lapsi on laiha kuin luuranko, mutta kun se ei syö, niin se ei syö. Onneksi näemmä kuitenkin sitten senvertaa syö, että hengissä pysyy :)

No joo, meillä ei mitään diagnoosia kyllä ole, mutta lääkäri kyllä puhui jotain sellaisesta, että joillain on vaan kyky maistaa paremmin mm. karvaita makuja. Mä olen sitä mieltä, että tuolla lapsella on tosiaan uskomattoman hyvä makuaisti. Mutta eipä sekään ole nälkään kuollut. :)

Yhteistyössä