Aiheutinko tosiaan äitini alkoholisoitumisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :`(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:`(

Vieras
Äitini on alkoholisti ja ollaan tässä menneenä viikonloppuna oltu hieman taistelutantereella, kun olen niin väsynyt tähän vahtaamiseen ja huoleen. Äitini on jankuttanut nyt koko ajan sitä, että "olenko joku automaatti jonka elämäntehtävä ei ole kuin hoitaa sinun tyttöäsi? " Olen viikonlopusta asti tätä miettinyt, että joo lapsemme on ollut hänellä hoidossa meidän työkiireiden vuoksi, mutta aina on kysytty passaako tulla ja hän on itse tarjoutunut hoitamaan..,mutta nyt se onkin sitten se syy alkoholisoitumiseen?? En voi katsoa itseäni enää peilistä jos äitini nyt kuolee tuohon alkoholin käyttöön jonka minä olen tietämättäni aiheuttanut

Kuten varmaan tiedät, alkoholismi on sairaus, ja sairas ihminen puhuu mitä sattuu. Ei sun äidin sairaus ole sun vika. Sairasta ihmistä ei kannata liikaa rasittaa.
Mun äiti on psyykkisesti sairas ja syyttelee mua välillä sairaudestaan. Mä kuitenkin tiedän ettei mulla ole sellaisia voimia että olisin mun äidin sairastuttanut, eikä tahtoakaan. Mä oon itse päättänyt etten lastani jätä yksin äidin vastuulle, koska se olis äidille liian rankkaa.

Äitisi on siinä vaiheessa, että syyttelee muita juopottelemisestaan. Ilmeisesti muita parempia tekosyitä ei ole sille keksinyt (koska asiat niin hyvin), niin sitten ottanut noinkin naurettavan jutun syyksi.

Juu tiedän, että alkoholismi on sairaus ja syytöksiä varmasti tulee kaikilta alkoholisteilta, mutta olen nyt vaan miettinyt tätä mahdollisuutta, että olen tavallaan epähuomiossa rasittanut häntä liikaa ja siitä tämä kaikki johtuu :`( Äitini on nyt siinä kunnossa, että pelkään menettäväni hänet joten nyt nuo syytökset tuntuvat vielä karummillta jos hän tähän menehtyy olenko osa syyllinen pyörii ajatus mielessä.. Saisimpa edes nukuttua, mutta eih..

Juu tiedän, että alkoholismi on sairaus ja syytöksiä varmasti tulee kaikilta alkoholisteilta, mutta olen nyt vaan miettinyt tätä mahdollisuutta, että olen tavallaan epähuomiossa rasittanut häntä liikaa ja siitä tämä kaikki johtuu :`( Äitini on nyt siinä kunnossa, että pelkään menettäväni hänet joten nyt nuo syytökset tuntuvat vielä karummillta jos hän tähän menehtyy olenko osa syyllinen pyörii ajatus mielessä.. Saisimpa edes nukuttua, mutta eih..

ET ole. Tiedäthän itsekin että se on sairaus johon kuuluu muiden syyttely ja syiden etsiminen muualta kun itsestä. Tiedätkö sen että alkoholisti sairastuttaa myös läheisisään noilla puheillaan jne jne...Nyt älä lähde tuohon suohon että sun syy ois. Jos ei se asia ois sun lapsen hoito niin se syyttely ois jotain muuta.

Paljon mahdollista, että olet ollut iso tekijä äitisi tilanteeseen. Hän on yrittänyt täyttää pyyntösi venyen äärimmilleen, eikä ole pystynyt kertomaan sinulle, ettei jaksaisi. Joku sen kamelin selän katkaisee ja tässä tapauksessa itsekkyytesi.

Lapselle olisi varmasti ollut varaa palkata hoitaja, koska niitä työkiireitä on ollut paljon niin ehkä sitten tulojakin sen verran.

[QUOTE="vieras";23367154]Paljon mahdollista, että olet ollut iso tekijä äitisi tilanteeseen. Hän on yrittänyt täyttää pyyntösi venyen äärimmilleen, eikä ole pystynyt kertomaan sinulle, ettei jaksaisi. Joku sen kamelin selän katkaisee ja tässä tapauksessa itsekkyytesi.

Lapselle olisi varmasti ollut varaa palkata hoitaja, koska niitä työkiireitä on ollut paljon niin ehkä sitten tulojakin sen verran.[/QUOTE]
Varsin väsynyttä hauskaa. Unet ilmeisesti jääneet väliin.

[QUOTE="vieras";23367170]Varsin väsynyttä hauskaa. Unet ilmeisesti jääneet väliin.[/QUOTE]
Täällä ei osata olla empaattisia ja asettua sen toisenkin osapuolen asemaan. Helppo vaan tuomita suoralta kädeltä. (En ole alkoholisti, mutta mietin tosiaan sitä äidinkin asemaa).

Jos alkoholismia sairautena yhtään tuntee, niin juomisen syy voi olla vaikka väärin jalkaan mennyt sukka, tai se että myöhästyy bussista. Alkoholistille juomiseen syyksi kelpaa ihan mikä tahansa. Sitä oikeaa syytä kuitenkaan harva myöntää - sitä että on oikeasti riippuvainen alkoholista ja on alkoholia on saatava missä tahansa, milloin tahansa ja seurauksista riippumatta.

Alkoholistin toipuminen alkaa siitä, että myöntää itselleen, että hänellä on ongelma, joka on ihan hänen omaa syytään.

Jokainen miestä joutuu välillä toimimaan vaikeissa tilanteissa ja stressin alaisena. Se on ihan normaalia. Se miten me ratkaistaan ne tunteet ja käsitellään meidän pahaa oloa vaihtelee. Sun äitis on tarttunut pulloon.

Se on sun äitisi ratkaisu. Etkä sinä ole vastuussa äitisi pääröksistä. Aika monta sataa litraa viinaa saa kiskoa ennen kuin alkoholisoituu. Miten ihmeessä sä olisit siitä vastuussa, äitisi on ihan itse ne kurkkuunsa kaatanut.

Kuten jo monta kertaa mainuttukin, alkoholismi on sairaus. Äitisi on aikuinen ihminen, etkä sinä ole hänestä vastuussa, et voi pakottaa häntä tajuamaan tilannettaan, et voi pakottaa hakemaan apua tai hakeutumaan hoitoon. Minä tein aikoinaan tylyn ratkaisun ja pistin välit poikki, en jaksanut enää. Tämä johti siihen, että äitini vihdoinkin ymmärsi ja pyrkii raittuiteen, tie on tietysti pitkä ja kivinen, mutta siinä olen valmis tukemaan.

Et missään tapauksessa voi aiheuttaa äitisi alkoholismia. Äiti ihan itse ottaa. Älä mietikään sellaisia.

Liikaa hoidattaminen on ihan asia erikseen, se ei liity alkoholismiin ollenkaan. Äidilläsi on mahdollisuus sanoa ettei jaksa nyt hoitaa. Sanoithan, että olette kysyneet sopiiko. Äitisi vastuulla, jos valehtelee vastauksen. Minusta nämä kaksi asiaa eivät liity yhteen, muuta kuin siten että äitisi yrittää keksiä mahdollisimman tunteisiin käypää tekosyytä.

[QUOTE="vieras";23367154]Paljon mahdollista, että olet ollut iso tekijä äitisi tilanteeseen. Hän on yrittänyt täyttää pyyntösi venyen äärimmilleen, eikä ole pystynyt kertomaan sinulle, ettei jaksaisi. Joku sen kamelin selän katkaisee ja tässä tapauksessa itsekkyytesi.

Lapselle olisi varmasti ollut varaa palkata hoitaja, koska niitä työkiireitä on ollut paljon niin ehkä sitten tulojakin sen verran.[/QUOTE]

Täysi peesi.
Itse kuljen bussilla työmatkat ja tekee oikein pahaa kuunnella kuinka mummot valittaa toinen toiselleen että
- ei voi sopia viikonlopulle mitään kun taas se Matin porukka tuo ne lapset meille hoitoon ja vaikka kuinka koitan sanoa niin eihän se auta kun heillä on niin kiirettä ja kamalasti työ stressiä siinä nbe taas lauantai aamuna jo oli oven takana klo 7.00 kun Matti vain jätti kassit eteiseen ja sanoi että tulevat sitten sunnuntai iltana joskus hakemaan.

Samaa kuulee kun on näitä lasten lomia,
kun ei heillä ole varaa pitää päiväkodissa kun on hiihtoloma he toi sitten meille ne lapset mutta olisihan se kiva kun olisi ennakkoon kysytty koko viikon ne meillä asui ja oli yötä

Ja mitä kun nämä lapset kasvaa teineiksi, mummot ja vaarit ylpeitä jos lapsi ottaa kokeesta hyvän numeron vaan nopeaan se teini oppii tuotakin käyttämään hyväkseen.
Bussissa myös kuultua,
hitsi kun tarvisi rahaa mutta vahemmat ei anna joten
tein itse kokeen ja tietenkin täydet pisteet sain taas mummolta 30e ja naurua päälle
(ette usko kuinka teki pahaa ja olisi tehnyt eräskin sananen näille tyttösille sanoa) :(

Että kyllähän niitä isovanhempia nykyään aika häikäilemättömästi käytetään hyväksi, meillä nyt menoa eihän mummolla voi olla kun on eläkkeelläkin,
suututaan jos mummo parka koittaa edes vihjailla että olisi omaakin menoa vaan sitten ei anneta lapsenlapsia nähdä ollenkaan kun et kerran suostu olemaan ilmainen lapsenvahti :(
Kyllä minua todellakin säälittää nykyvanhempien oman navan tuijotus, ja jotenkin on tunne kun nämä lapset kasvaa aikuiseksi ja saavat lapsia ei näillä lasten tulevilla isovanhemmilla edelleenkään ole aikaa sillä hehän on tottuneet ettei edes omistaan tarvinut vastuuta kantaa, rahatukko kouraan niin kakarat pysyy hiljaa.

Et. Mutta äidilläsi on ollut ehkä vaikeuksia asettaa rajojaan. On sitten väsynyt ja ehkä alkanut käyttää alkoholia rentotutumiseen ja siitä sitten luiskahtanut käyttö lapasesta.

Et tietenkään aiheuttanut, mutta peiliin katsominen on varmasti paikallaan. Sinun tilanteessasi miettisin huolellisesti sekä suhdettasi omaan äitiisi että suhdettasi omiin lapsiisi. Mikä on sinun elämässäsi tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää?

Kahta erillistä asiaa ei pitäisi sotkea keskenään. Et ole aiheuttanut kenenkään alkoholisoitumista kuten et muutakaan sairautta. Jokainen voi vastata lopulta vain omasta itsestään ja terveydestään. Tiettyjä ennakko-oireita voi tietenkin ulkopuolinen huomata, mutta edes niihin ei ole aina helppo puuttua, aikuista ihmistä ei voi pakottaa hoitoon tai muuttamaan elämäntapojaan.

Jotta et tuntisi huonoa omaatuntoa lapsen hoidattamisesta äidillä, asiaa olisi ehkä pitänyt miettiä aikanaan, oliko se todella ainut vaihoehto tai miksi siihen tilanteeseen ajauduttiin. Miksi äitisi ei pystynyt kieltäytymään jos koki sen liian raskaaksi, oliko hänellä siihen oikeasti mahdollisuutta. Olisiko väsyminen pitänyt huomata jostakin. Keskustelittiko lapsen hoidosta riittävästi...

No et.
Mun ex joi koska sillä oli niin paskamainen ämmä (=mä) ja tämän se kertoi syyksi kaikille, myös mulle päin naamaa. Kun keräsin kamani ja lähdin, ex joi koska mä jätin sen. vuosia se ruikutti kaikille (myös mulle) että se juopottelu on mun syyni, jos mä vaan tulisin takas ei enää ottais....

sitä ihmettelen että kuinka olet uskaltanut antaa lapset äitillesi hoitoon :O Tiesitkö jos äitisi ratkeaisi juomaan kun lapsesi siellä on ja se selviää viranomaisille että olet tietoinen äitisi ongelmasta olet silloin jättänyt lapsesi heitteille.
Olisikohan kannattanut miettiä jotain muuta lastenhoitajaa kuin ottaa alkoholisoitunut ihminen josta ei takeita milloin ratkeaa, ainiin mutta muillehan olisi tarvinut maksaa mummihan on varmaan ollut ilmainen hoitaja.
Ja oletkohan oikeasti edes kuunnellut äitiäsi
monikin vanhus sanoo vihjaten kun ei kehtaa sanoa kovin suoraan ja joskus olisi itsekin syytä miettiä kuinka usein ne lapset sinne mummilaan vie.

alkoholistit syyttää aina muita ongelmistaan. oma äitini on myös alkoholisti, on ollut jo kauan. ja hän on aina syyttänyt minua siitä, koska mulla oli teini-iässä vaikea vaihe jolloin oli yöpoissaoloja ja kaikkea muuta mitä nyt vaikea teini tekeekään. mutta mä muistan, että se alko juomaan jo kun mä olin ala-asteella. mut älä nyt herranenaika ainakaan lasta anna enää sinne hoitoon.

No eihän ap ole alkoholistille lapsiaan tietoisesti antanut hoitoon. Nythän tuo alkoholismi on vasta käynyt ilmi.

Tuollainen naurettava syyttely ja toisten niskaan loan kaataminen on juuri sitä sairautta, josta ei tosiaan kannata välittää paskaakaan. Jos sitä aina aletaan miettimään, niin koko lähipiiri ja maailma sitä "taakkaa" on alkoholistien niskaan kaatanut, jos ei kerran toista ihmistä vaan mitenkään saa rasittaa eikä aikuiselta ihmiseltä voi odottaa rehellistä kieltoa jos jaksaminen loppuu.

Siinä kyllä ottaa itselleen ihan käsittämättömän määrän vastuuta ja rasitetta elämäänsä, jos alkaa kantaa jokaisen läheisen ongelmia ja syyttelemään niistä itseään. Niin, ainahan olisi voinut käyttää koko elämänsä toisten paapomiseen niin ettei hellanteltut vaan ahdistu tai sairastu kun niillä on niin vaikeaa ja muilla on niin helppoa...

Yhteistyössä