Tapahtui tänään pihalla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä tuli mieleeni tilanne vuosien takaa. Muutimme uutee rivitaloyhtiöön ja olin silloin n. 10-vuotias, pikkusiskoni oli 6 v. Pihassa asui ennestään kolme n. 4-5-vuotiasta lasta (kahden perheen lapsia). Kun me tulimme pihalle ensimmäisiä kertoja, nuo lapset hyökkäsivät kimppuumme hakkaamaan kiroillen ja huutaen. Eihän se toki meille oikea uhka ollut mutta kuvastaa sitä, mitä hyvämaineisen asuinalueen pihoillakin tapahtuu....Nämä hakkaajat olivat ns. ideaaliperheiden lapsia (isillä audi jne.).

Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23910129:
Moniko täällä ihan tosissaan haluaa riitoihin mustalaisten kanssa?

Niinpä. Kyllä minä ainakin ymmärrän hyvin ap:tä. Kurja tilanne. Itse en tekisi muuta kuin välttelisin heitä jatkossa parhaani mukaan ainakin niin ettei oltaisi hirveästi omalla pihalla samaan aikaan, ainakaan niin, ettei muita ole paikalla. Kyllä pieni pelko on joskus ihan tarpeen ja tervettä itsensä suojaamista, ihan turha muuta mussuttaa. Ja tuskin tässä tapauksessa äidille sanominen ainakaan mitään hyvää saa aikaan, valitettavasti. Samoin, ihan heti en llähtis myöskään tekemään ls-ilmotusta. Onko lähellä muuta kivaa leikkipaikkaa?

Lasten nimet kyllä alkavat M-kirjaimella (ainakin toisen,toisen nimeä en tiedä), mutta aika huonoa tuuria jos ovat samat kun tää maa on kuitenkin aika iso :D

Ja sulle joka vinguit että en jaksanut persettäni nostaa,niin olin pihan toisella puolella niin oli hieman pakko huutaa! Lapset juoksivat esikoiseni perässä ja esikoinen juoksi karkuun,aloin siinä vaiheessa huutamaan että lopettavat,saivat esikoisen kiinni ja kävivät kiinni häneen niin en mitenkään ehtinyt 2v sylissäni juosta sinne,joten huusin ja lähdin rivakasti sinne päin!

Onneksi tuossa melko lähellä on toinenkin leikkipaikka,pelkään vaan että seuraavat sinne meitä kun tosiaan kukaan ei noita lapsia vahdi. Nyt juuri katsoin etteivät ole pihalla niin uskalletaan mennä ulos..toivon mukaan eivät nyt aamusta tule :( Voi tietysti olla että vanhemmat laittavat lapset pihalle kun huomaavat että muitakin on pihalla :/

Olen sitten varmaan raukka,mutta en halua mustalaisten kanssa riitoihin. Joskus olen erehtynyt heille muusta aiheesta sanomaan ja sain vuosien riesan silloisista naapureistani..

Kuulostaa niin tutulta. Asutaan väliaikaisesti kaupungin vuokrakerrostalossa, tässä tulee ja menee perheitä koko ajan (iso taloyhtiö, 68 asuntoa) ja kaikenlaisia muksuja tossa pihassa on ollu. Ihan noin törkeitä tyyppejä ei oo ollu että käsiksi käyvät, mutta toissailtanakin yksi 4vuotias pikkupoika huuteli mulle ja yhdelle naapurin rouvalle että te ootte tyhmiä, mä tapan teidät :\ ei kovin kivaa tekstiä 4 vuotiaan suusta. Ja toinen vähä vanhempi lapsi leikki hiekkalaatikolla itsemurhan tekemistä. Jes, upeeta seuraa... siis lapsethan on syyttömiä olotilaansa, mutta ihania vanhempia on tosiaan juu. Ja tässäki laukkaa kaikki muksut 3vuotiaasta ylöspäin ilman valvontaa vaikka on iso kerrostaloalue (6hehtaarin tontti ja paljon vaaranpaikkoja). Monen lapsen vanhempia ei näy koskaan pihassa, korkeintaa parvekkeella tupakalla käyvät, ja muksut juoksee valtoimenaan pihassa ja mä sitten joudun niitä ojentaa kun ei omat vanhemmat tee mitään.

[QUOTE="mmm";23910602]Kuulostaa niin tutulta. Asutaan väliaikaisesti kaupungin vuokrakerrostalossa, tässä tulee ja menee perheitä koko ajan (iso taloyhtiö, 68 asuntoa) ja kaikenlaisia muksuja tossa pihassa on ollu. Ihan noin törkeitä tyyppejä ei oo ollu että käsiksi käyvät, mutta toissailtanakin yksi 4vuotias pikkupoika huuteli mulle ja yhdelle naapurin rouvalle että te ootte tyhmiä, mä tapan teidät :\ ei kovin kivaa tekstiä 4 vuotiaan suusta. Ja toinen vähä vanhempi lapsi leikki hiekkalaatikolla itsemurhan tekemistä. Jes, upeeta seuraa... siis lapsethan on syyttömiä olotilaansa, mutta ihania vanhempia on tosiaan juu. Ja tässäki laukkaa kaikki muksut 3vuotiaasta ylöspäin ilman valvontaa vaikka on iso kerrostaloalue (6hehtaarin tontti ja paljon vaaranpaikkoja). Monen lapsen vanhempia ei näy koskaan pihassa, korkeintaa parvekkeella tupakalla käyvät, ja muksut juoksee valtoimenaan pihassa ja mä sitten joudun niitä ojentaa kun ei omat vanhemmat tee mitään.[/QUOTE]

Niin ja noista ne ääritapaukset ovat/päätyvät myös lastensuojelun asiakkaiksi. Toki ilman syytä, sehän on täällä kuultu ja nähty, kun lastensuojelu piinaa virheettömiä vanhempia minkä ehtii. Kun OIKEASTI tuollaisia ihmisiä ei ole olemassakaan...

Mä en oo ikinä hävennyt tulistumisiani, ja lapsiini ei kajota millään lailla! Olen kun naarasleijona aivan sama sillon vaikka vastassa olis 10 mustalaista

No sun lapset saattaa tuosta joskus tulla kärsimään. Toki lapsia pitää puolustaa silloin kun he ovat sen tarpeessa,(joku uhkaa lasten terveyttä tai kun kiusaaminen ei lopu. Mutta ei joka tilanmteessa voi alkaa meuhkaamaan kuin mielenköyhä ensimmäiseksi ihan vaan , että joku toinen lapsi ottaa kädestä lelun. Sun lasten pitää oppia puolustamaan itseään, sun täytyy heille opettaa se. He ovat tasavertaisia muiden ikäistensä lasten joukossa, mielestäni heidän pitäisi aika pitkälle antaa selvittää omat riitansa. Se on sitä ihmiseksi kasvua, toki aikuinen sitten ohjaa jos ei mene oikein, mutta jos ensimmäisenä raivoat muille kun sun lapsiasi kohdellaan kaltoin, niin sä teet lapsillesi sillä hallaa. Käytöksesi altistaa lapsesi koulukiusaamiselle. Minä ainakin sain hävetä tuollaista äitiä ja muut käyttivät äitini käytöstä hyväksi kiusatessaan ja haukkuivat sekä minua, että äitiä minulle. Hänellä kun oli tapana aina ajaa meidän etua joka tilanteessa kuin leijona, niin yllättäen siitä asetelmasta ei muu maailma tykkää, että yhden lapset on jotain tarkoin vartioituja pyhimyksiä pihaleikeissä, joiden äiti on aina mäkättämässä vieressä joka tilanteeseen. Erityisesti juuri tuollaisten lasten kimppuun käydään joukolla kun sinä et ole paikalla.

Hei ap, ei tosiaankaan kannata riitautua noiden kanssa. Kannataisi melkein muuttaa ellet sitten jaksa odottaa että he muuttaa. Kaikkea voi sattua. Me muutettiin pois tuollaiselta alueelta, eikä kaduta yhtään.

[QUOTE="madame";23907420]siis ap aikuisena pakenee 2v ja 5v lapsia :o mitä? minä en käsitä yhtään! miksi? otat kiusaajaa käsivarresta ja talutat hänet kotia, sanot hänen äidilleen että tämä lapsesi kiusasi ja satutti minun lapsiani, toivot että se loppuu. ja jätät kakaran siihen.

nyt sä pakenit vitsi minkä vallan tunteen lapset saivat.[/QUOTE]

Itse en omien lasteni kustannuksella, ala "tappelemaan" vieraiden lasten kanssa. Jos puistossa ei ole rauhallista, menen lasteni kanssa mielummin pitämään laatuaikaa muualle.

Ihan sama kuka siellä olisi vastassa, puolustaisin lastani.
En todellakaan antaisi joidenkin kakaroiden pahoinpidellä/kiusata lastani ja sen jälkeen kurkkisin ikkunasta koska uskaltaisi mennä lasten kanssa pihalle ja ilmeisesti juosta takaisin sisälle jos nämä kiusaaja lapset saapuvat paikalle.
Todellakin menisin sanomaan asiasta vanhemmille ja sanoisin niin monta kertaa että menisi perille. Tulkoot kostamaan yön pimeinä tunteina, voin mennä sitten päivän valoisina tunteina poliisien kanssa vastavierailulle.
Kuulostaa ehkä kliseiseltä mutta puolustan lastani henkeni kaupalla, niinkuin vanhempien kuuluukin.

Kyllä mä karjuin pää punaisena naapurin romanipojalle kun mätki meidän lapsia ilman syytä, ei suostunut puhumaan joten sitten talutin hänet kotiovelleen ja vanhempien kanssa selvitys tapahtuneesta myös.
Samaa mieltä siinä että kyllä nyt aikuisen pitää osata puolensa pitää etenkin lasten ollessa kyseessä. Tiukkaa puhuttelua toiminnasta ja otat lelut takaisin jos eivät anna, sitten vanhempien pakeille ja jos sieltäkään ei löydy kiinnostusta niin viranomaisilta senkin edestä!

[QUOTE="Mom";23910915]Kyllä mä karjuin pää punaisena naapurin romanipojalle kun mätki meidän lapsia ilman syytä, ei suostunut puhumaan joten sitten talutin hänet kotiovelleen ja vanhempien kanssa selvitys tapahtuneesta myös.
Samaa mieltä siinä että kyllä nyt aikuisen pitää osata puolensa pitää etenkin lasten ollessa kyseessä. Tiukkaa puhuttelua toiminnasta ja otat lelut takaisin jos eivät anna, sitten vanhempien pakeille ja jos sieltäkään ei löydy kiinnostusta niin viranomaisilta senkin edestä![/QUOTE]

hyvä! ei ne romanit mitään mörköjä ole.pahempia hulluja voi olla tavallisissakin.
Mulla oli joskus romaneja naapureina ja kyllä mä niille uskalsin suorat sanoa.ja silti välit pysyi.

Kyllä meillä on naapureina romaneja,muksut ovat vähän riehakkaita ja välillä rikkovat leluja tai metelöivät pihalla.Mutta heidän vanhempansa puuttuvat kyllä jos tilanteita tulee,suorastaan häpeävät ja pyytävät anteeksi huonoa käytöstä. Taloyhtiön pihakoivusta on taitettu muutama oksa,lapset ne itse joutuvat hakemaan ja sisällä odottaa piiskaus.Sen jälkeen on rauhallista taas hetken aikaa.
En itse antaisi lapsille selkäsaunaa mutta se on näköjään heidän tapa.

En tiedä sellaista romania,tai muutakaan ihmistä kenelle ei uskaltaisi mennä sanomaan jos ongelmia tulee. Mitä jos joku kuriton lapsi heittää vaikka kiven sinun lapsen päähän,lapsesi saa aivovaurion,tai kivi osuu silmään ja lapsesi menettää näkönsä toisesta silmästä,joko silloin uskaltaisit puuttua? Vai jättäisitkö lapsesi makaamaan ja juoksisit karkuun?
Nyt tervettä järjenkäyttöä,omaa lasta kuuluu puolustaa,oli tilanne mikä tahansa!

[QUOTE="anna";23910880]Ihan sama kuka siellä olisi vastassa, puolustaisin lastani.
En todellakaan antaisi joidenkin kakaroiden pahoinpidellä/kiusata lastani ja sen jälkeen kurkkisin ikkunasta koska uskaltaisi mennä lasten kanssa pihalle ja ilmeisesti juosta takaisin sisälle jos nämä kiusaaja lapset saapuvat paikalle.
Todellakin menisin sanomaan asiasta vanhemmille ja sanoisin niin monta kertaa että menisi perille. Tulkoot kostamaan yön pimeinä tunteina, voin mennä sitten päivän valoisina tunteina poliisien kanssa vastavierailulle.
Kuulostaa ehkä kliseiseltä mutta puolustan lastani henkeni kaupalla, niinkuin vanhempien kuuluukin.[/QUOTE]

itse taas opetan lapseni mielummin tulemaan kotiin turvaan, kuin hyökkäämään kiusaajan kimppuun... tosin huonolla menestyksellä. Eli en ala toisten lapsille kuria pitäämään sen enempää kuin tarvis enkä myöskään ihan vähästä mene vanhemmille valittamaan. Mun lapset ovat silti oppineet puolensa pitämään.

[QUOTE="Tiu";23909026]Joo..tän takia en koskaan ole asunut kaupungin vuokrataloissa, enkä tule asumaankaan![/QUOTE]

Riippuu tuurista. Täällä oli yksi muita terrorisoiva perhe (suomalainen), mutta nykyään he käyttäytyvät hyvin meitä kohtaan. En ole aivan varma vieläkö he huutavat muille lapsille, mutta ainakin meitä kohtaan he ovat asiallisia. Kerran he saivat torilla aikamoisen julkisen läksytyksen toiminnastaan, mutta muuten olemme kohdelleet heitä kohteliaasti ja lopulta se tuotti tulosta.

Eli suositan kohteliasta ja ystävällistä toimintaa, mutta kun tulee asia niin siitä pitää tarvittaessa tiukasti sanoa. Sen jälkeen sen voi unohtaa ellei naapuri käyttäydy taas huonosti.

Kaupungin vuokra-asunto ja erinomainen piha, en usko että omistusasunnossakaan pääsisi samaan yhteisöllisyyteen.

Tää nyt ei kuulu asiaan millään lailla, mutta pieni muisto romanilapsista :) Esikoinen oli ihan vauva, ja kärryteltiin hänen kanssaan kauppaan. Vaunuissa oli suojana hyttysverkko, niinkuin nyt yleensä kesällä on. N. 5-vuotias romanityttö, ja n. 4-vuotias romanipoika lähtivät seuraamaan minua, kun lähdin kaupasta kotiin päin. Halusivat katsella vauvaa, ja romanipoika kysyi huolestuneena " Miks sä olet laittanut tohon tuollaisen rätin, sehän tukehtuu sinne" :D Vähän hymyilytti, kun selostin asian oikean laidan. "Ahaa".

Itse olen tullut aina "hirviölasten" kanssa toimeen, tuossa tilanteessa olisin varmaan pyytänyt lapsia leikkimään kanssamme, ja jos kiusa olisi jatkunut, olisin ottanut lapsia käsistä kiinni, ja vienyt äitinsä luo näytille, ja samalla esitellyt itseni, ja kutsunut vaikka kaffille kun ovat uusia naapureita. Ja ihan hyvässä hengessä.

Uusimmat

Yhteistyössä