"Mä elätän meidät, joten mun ei tarvi tehdä MITÄÄN kotitöitä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24113351]Olisiko sittenkin kannattanut ottaa miehen luonteesta selvää ennen naimisiin menoa tai lasten tekoa? kuinka pitkä oli aika tutustumisen ja avioitumisen välillä?[/QUOTE]

Noin 4,5 v. Eikä tämä meillä alussa mennyt näin. Ainakaan muistaakseni. Ja asioista on puhuttu, esim. juuri tästä kotitöiden jaosta ja lapsenhoidon vastuusta jne, jo ennen lapsia ja ennen avioitumistakin. Eipä tuo vaan tainut oikeasti kuunnella. Ei se muutenkaan mua yleensä kuuntele/kuule.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrin;24113407:
Noin 4,5 v. Eikä tämä meillä alussa mennyt näin. Ainakaan muistaakseni. Ja asioista on puhuttu, esim. juuri tästä kotitöiden jaosta ja lapsenhoidon vastuusta jne, jo ennen lapsia ja ennen avioitumistakin. Eipä tuo vaan tainut oikeasti kuunnella. Ei se muutenkaan mua yleensä kuuntele/kuule.

kokeile olla alistumatta. nyt alkaa vaikuttamaan siltä että mies todellakin pitää sinua palvelijana. kannattaisi varmaan nostaa kytkintä jossain vaiheessa.

siellä valitat? Mene ite töihin, päästä miehes työpäivän jälkeen harrastamaan ja tee vielä kotityöt. Ei varmaan ärsyttäis tulla kotiin ja alkaa tekemään kotitöitä työpäivän päätteeksi vaikka toinen on ollut kotona koko päivän? Ja elättäisit vielä miehen...huh, on tää nykyajan naistenvaatimustaso ihan uskomatonta!

Voi jestas, tuon takia mä en ikinä jää miehen tulojen varaan - en ikinä!

Oon ollut osittaisella hoitovapaalla mutta se aika töistä pois on LAPSELLE eikä kotitöille, varsinkin kun menettää töistä saamansa palkan. En todellakaan anna palkkaani pois hoitaakseni kotia yksin kun kaksi aikuista on perheessä. Joku roti sentään...

No siinä vaiheessa kun me molemmat ollaan oltu päivä töissä ja MÄ haen kaupasta ruoat, kuopuksen päikystä ja teen illalla safkat perheelle niin kyllä mua pikkasen riepoo...mutta näin muuten ei juurikaan. Kotona ollessani aattelin sen niin, et koti on mun vastuulla..ja en todellakaan ole mikään supermamma joka puunaa ja tuunaa 24/7, ihan pe rusjutut oloen yrittänyt hoitaa kunnialla. Ja mies tienaa ne suurimmat rahat.:saint:

[QUOTE="huh";24113331]Ei tulisi mieleenkään opettaa kersoille niin leuhkaa ja ylimielistä asennetta, että rahalla maksetaan siitä, että joku muu tulee ja pesee jonkun toisen ylisuuren lukaalin tai jos on vähemmän rahaa niin joutuu tehdä enemmän työtä.

Risulla perseelle moisille vätyksille, jotka perse homeessa makaavat kun ovat olevinaan rikkaita työssäkävijöitä.

Jokainen jolla vähänkään moraalia, hankkii sen kokoisen kodin ja sen verran kersoja kuin itse jaksaa hoitaa ja pitää kunnossa.[/QUOTE]

Sun juttus on nyt kuule aika ufoja. Jos tarkoitat että se on makaamista perse homeessa kun käydään töissä, niin luultavasti sekä minä että mieheni ovat ihan eri alalla työssä kuin sinä. Ja nuo muutkin juttusi meni nyt aivan yli minun ymmärryskykyni, mutta eipä se haittaa, tuskin se siitä valkenisi vaikka selittäisist uudelleenkin... Meillä on 200 neliötä ja ihan kykenen sen mainiosti hoitamaan lasten hoidon lomassa, kun pitää yllä siivousta niin ei siihen mene kuin puolituntia päivässä ja muut hommat hoitaa toisessa puolessatunnissa, että kyllä minä lasten hoidon parista sen verran löydän aikaa, en tarvitse siihen apulaista, tosin työelämässäkin kykenen kyllä vähintään yhtä kovaan työhän siinä kahdeksassa tunnissa minkä siellä vietän. Ei tulisi mieleenkään jättää perukoneita yms. miehen työksi kun tulee töistä, mutta maassa maan tavalla. Ja kyllä tässä menisi isompikin huusholli samalla vaivalla, mutta eipä siihen ole tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrin;24113328:
Mutta kun mies jotenkin edellyttää tiettyä tasoa. Se ei kestä yhtään sotkua, mutta silti ei tee sotkulle itse mitään. Tai sitten tekee ja murisee ja vittuilee samalla, että mun olis pitänyt siivota. Tällöin joko paineesta menen auttamaan siivoamisesta tai protestoin tekemättä mitään (ja tuntien huonoa omaa tuntoa).

Jos keittiön tasoille on unohtunut jotain ja lattialle muutama palapeli sikin sokin, niin paikka on "kaaoksessa". Ja jos itse höllään, niin illalla saadaan kyllä molemmat aikaan ihan kiitettävä siivo, enkä halua aamulla heti herätä siivoamaan, vaan puhtaaseen kotiin.

Tosi ällöttävä mies. Ihan oikeasti edellyttäkööt. Mitä sitten jos "edellyttää"?! Anna olla. Siivotkoot itse. Mieti mikä elämässä on oikeasti tärkeää. Lapsuus on ohi yhdessä hetkessä. Älä hukkaa sitä jynssäämällä kotia miehesi takia! Ei vuonna 2011 äidin kunnia asia ole kiiltävä koti vaan se millaisen suhteen olet saanut rakennettua lapseesi. Arvostaako lapsesi tulevaisuudessa yhteistä aikaanne vai puhdasta kotianne? Mieti myös millaisen perheen, äidin ja isän, mallin haluat antaa lapsellesi. Mieti näitä asioita siksi, että sitten kun sinulla on itsellä arvot täysin kohdallaan sinun ei enää tarvitse miettiä mitä tehdä "kun mies edellyttää...". ;)

Jokainen joka asuu jossain muualla kuin hotellissa niin hoitaa asumisesta aiheutuvia jälkiä. Pyykkiä, siivousta.
Jokainen joka syö, niin laittaa ruokaa ja osallistuu aterian jälkien korjaamiseen.

Jos ei halua tehdä mitään niin silloin muuttaa hotelliin ja ostaa sapuskansa ravintolasta. Se varmaan maksaa koko kuukausipalkan verran jo yhdeltä henkilöltä, hyvä jos riittää.

Silloin ei voi perustaa perhettä, jos ei aio tehdä mitään, koska lapsista tulee aina ylimääräistä työtä paljon.

Jokaisen pitäisi kai myös kantaa oma vastuunsa perheen taloudesta. Maksaa asumisesta aiheutuvia kuluja, laskuja, ruokakustannuksia...

Se juttu tuppaa aika usein unohtamaan tasa-arvoa vaativilta kotiäideiltä. Vaaditaan kotitöiden suhteen tasa-arvoa, mutta perheen talous jätetään hyvillä mielin täysin isännän harteille.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Mä olen aina ihmetellyt tätä tasa-arvo asiaa,kun vaaditaan miestä siivoomaan ja huolehtimaan lapsista,muttei sitten nainen voi tehdä "miesten töitä". Esim.vaihtaa renkaita.kasata huonekaluja..

• Tykkää
[QUOTE="puhina";24120370]Mä olen aina ihmetellyt tätä tasa-arvo asiaa,kun vaaditaan miestä siivoomaan ja huolehtimaan lapsista,muttei sitten nainen voi tehdä "miesten töitä". Esim.vaihtaa renkaita.kasata huonekaluja..[/QUOTE]

Ystävä hyvä älä yleistä :) Meillä on työt jaettu siten, että toinen on tietyistä osa-alueista enemmän päävastuussa. Esim mies hoitaa auton, koska ymmärtää siitä enempi. Mutta minä huollan meillä ruohonleikkurin ja leikkaan nurmen. Mies vaihtaa palaneet lamput, mutta minä siivoan tukkeutuneet viemärit. Meillä mies imuroi, koska hänellä on matalampi kynnys siihen koska pitää imuroida. Minä vaihdan meillä lakanat, koska haluan ne vaihdettavaksi useammin kuin mies jne... Huonekalut kootaan yhdessä, koska ne on helmpompi niin koota. Ihan mukavasti menee kotityöt tasan ja tarvittaessa toista autetaan :D

Ei kai tässä mitään ihmeitä ole? Hirveä riitely. Siinä vaiheessa kun kumpikin ovat tehneet töitä tahollaan 7,5 tuntia, normaalin työpäivän, loput kotityöt jaetaan tasan. Eli kun mies on ollut töissä 7,5 tuntia ja nainen on tehnyt kotitöitä 7,5 tuntia, sen jälkeen tehdään yhdessä niitä kotijuttuja. Jos on jotain erikoismenoja niin aikuiset onnistuu niistä sopimaan keskenään.

Vai oliko tässä nyt kyse siitä, että nainen haluaisi käyttää vähemmän aikaa työntekoon kuin mies? Siinä tapauksessa sori, ei heru sympatiaa. Tasa-arvo ei tarkoita ihan sitä.

Miehes asenne haisee.

Kotona oleva toki hoitaa suurimman osan kotitöistä, mutta ei hän mikään palkattu palvelija sentään ole. Ja maksathan sinäkin oletettavasti osan kuluista kun saat kotihoidontukea ym?

Kyllä meillä mies auttaa jos tarvis. Pesee pyykkejä, laittaa tiskikoneen pyörimään ym pientä jos en itse kerkeä/jaksa. Lapsia hoitaa pyytämättä, luonnollisesti. Minä hoidan suuremmat jutut, lattian pesut, ikkunoiden pesut, lakanoiden vaihdot jne.

Jokaisen pitäisi kai myös kantaa oma vastuunsa perheen taloudesta. Maksaa asumisesta aiheutuvia kuluja, laskuja, ruokakustannuksia...

Se juttu tuppaa aika usein unohtamaan tasa-arvoa vaativilta kotiäideiltä. Vaaditaan kotitöiden suhteen tasa-arvoa, mutta perheen talous jätetään hyvillä mielin täysin isännän harteille.

Eikö tää ole aika normijuttua nykyään? Harvassa taloudessa on täysin tulottomia aikuisjäseniä.

Mä kyllä näen asian niin että kotona ollessa sitä aikaa on tehdä ne kaikki kotityöt. Mä en ainakaan kehtaisi laittaa miestä työpäivän päälle mitään pyykkäämään, tms.
Kotona olija voi organisoida työt niin etteivät kaikki jää sinne iltaan tai yhdelle päivälle, joten omien menojen/ harrastusten aikaan ( jolloin mies on lasten kanssa ) enimmät hommat on tehty.

[QUOTE="siis";24120704]Eikö tää ole aika normijuttua nykyään? Harvassa taloudessa on täysin tulottomia aikuisjäseniä.[/QUOTE]

Ainakin kun palstaa seuraa niin sellaisia naisia, joilla ei ole tuloja kotihoidontuen lisäksi, on paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrin;24113038:
Saan tosin melko paljon "omaa aikaa" iltaisin, jolloin mies sentään hoitaa lasta, mutta kotitöitä ei tällöinkään tee hitustakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrin;24113182:
Siis minä hoidan lapsen ja kodin, tämä paikka kiiltää perhana! Ja sama meno jatkuu myös miehen tullessa kotiin, vastaan lapsesta ja siivoan jatkuvasti pienimmätkin sotkut pois. Mies katsoo tv:tä tai tietokonetta.

Näissä ap:n teksteissä on taas "pienoista" ristiriitaisuutta havaittavissa. :headwall:

• Tykkää
Meillä muuten sama, paitsi minä elätin perheemme aiemmin. Nyt kun olen kotihoidontuella niin miehellä on ensi kerran "vastuu" taloudellisesti.
Minä olen aina hoitanut kotityöt yksin ja nyt kun olen lapsen kanssa kotona niin kyllähän se minulle kuuluukin. Mutta jos mies on vapaalla niin silti minulle jää vastuu lapsen hoitamisesta ja kotitöistä, eli mies viettää vapaa-aikaa ja minä olen edelleen "töissä".
Asioista todellakin puhuttiin ja väännettiin ennen lapsen tekoa ja puhutaan edelleenkin. Välillä sitä itsekin sokeutuu tilanteelle ja ajattelee tämän olevan yksin minun työni. Ja miksi mies valittaisi kun kaikki tulee valmiina, omia jälkiä ei osata edes korjata; sama kuin olisi taas äidin helmoissa.
Muutosta yritän saada koko ajan aikaiseksi mutta mitään "tajunnan räjäyttävää" en ole vielä keksinyt.
Joku sanoi tuolla aiemmin todella hyvin siitä että ei ole luopunut palkastaan hoitaakseen yksin lapsen ja kodin. Täytyy sanoa tuo miehelle; sillä jos palaisin töihin(miehen idea että olen kotona)niin palkkaisin kevyesti siivoojan kotiin, maksaisin lapselle lapsenvahdin, söisin ravintoloissa ruokani ja pesettäisin pyykkini pesuloissa.

Kuinka pirun hitaasti sä siivoat, jos et saa miehesi työpäivän aikana (8h?) kämppää siistiksi, vaan se jää vielä niin sekaiseksi, että miehenkin pitäisi töiden jälkeen auttaa sua siinä??!?!

• Tykkää
Reactions: Jaska-
Meillä mies kyllä siivoaa, laittaa pyykkejä ja yrittää vielä jopa nikkaroidakin jotain pientä lasten hoidon ohessa. Ruoka on valmiina kun tulen töistä kotiin :heart: Ikinä ei tulisi mieleeni vaatia että tee kaikki kotityöt kun minä kerran elätän meidät. Mies tekee mitä ehtii, enemmän arvostan sitä että hän viettää aikaa tehden yhdessä jotain lasten kanssa. Pelaa, lukee, vie uimaan, retkille jne... Musta on aivan ihanaa kun kun tulen kotiin ja tyttö juoksee mun luo silmät kirkkaina innoissaan kertoen että äiti äiti arvaa mitä me tehtiin tänään! Ne sotkut ehtii siivota myöhemminkin ja kämppää kiillottaa eläkepäivinä (jos lastenlasten vierailuilta ehtii :D )

Alkuperäinen kirjoittaja ärrin;24113182:
Siis minä hoidan lapsen ja kodin, tämä paikka kiiltää perhana! Ja sama meno jatkuu myös miehen tullessa kotiin, vastaan lapsesta ja siivoan jatkuvasti pienimmätkin sotkut pois. Mies katsoo tv:tä tai tietokonetta.
etkö sinä aluksi kirjoittanut että mies on iltasin lapsen kanssa ja sinä saat omaa aikaa? Mitä multa meni ohi?

Yhteisiä ne kotityöt ja lapsen hoito on silloin kun olette yhdessä. Jos sinä olisit töissä niin eihän sitä ruokaa ja siivoamista siellä kukaan sillä aikaa tekisi vaan molemmat tekisitte ne yhdessä.Miten miehesi ei arvosta työtäsi, lapsenhoitoa kotona.
Meillä on niin, että minä teen työnkotona eli hoidan lapsen päivällä ja mies käy kodin ulkopuolella töissä ja yhdessä sitte teemme kotityöt kun mies tulee kotia.
Palkka on hieman eri tehdystä työstä,muttaniin noita palkkaeroja olisi vaikka olisi molemmat kodin ulkopuolella hommissa.

Yhteistyössä