"Mä elätän meidät, joten mun ei tarvi tehdä MITÄÄN kotitöitä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24120837:
Kuinka pirun hitaasti sä siivoat, jos et saa miehesi työpäivän aikana (8h?) kämppää siistiksi, vaan se jää vielä niin sekaiseksi, että miehenkin pitäisi töiden jälkeen auttaa sua siinä??!?!

Niin, ne lapsethan kannattaa tosiaan opettaa siihen, että sotkevat vaan sen 8 h:n aikana eikä sitten enää illalla.

Minä olin tuollainen porsas kun itse kävin töissä ja mies oli lapsen kanssa kotihoidontuella. Oletin miehen tekevän kaikki kotityöt ja ruoat. Ja niin se tekikin. Ja vielä opiskeli siinä sivussa. Miten ihmeessä se on ehtinyt tehdä lapsen kanssa mitään? Ja miten siitä lapsesta tuli niin älykäs, kun on isänsä kanssa kotitöitä tehnyt päivät? Tyttö on erittäin älykäs matemaattisesti.

[QUOTE="apsi";24113136]Kyllä mä yritän tehdä mahd. paljon kotitöitä kun oon lasten kaa kotona. Mut Yleensä kerran viikossa (to tai pe ilta) siivoan paremmin (imurointi, tarkempi järjestely) ja mies katsoo lapset sen aikaa. Mut meillä on mies myös hoitanut vuoden lasta kotona ja tietää mitä se arki on ja mitä se on kun toinen osapuoli "elättää perheen", joten hänkin onneksi osallistuu aika paljon hommiin. Ainakin tyhjentää / täyttää tiskikonetta ja pesee pyykkiä tai laittaa kuivumaan. Ja kaikki miesten hommat kuuluu sille (auton huollot, renkaat, lamput, hyllyjen asennukset, yms.)

Mut jurppeis muakin jos asia noin ilmastaisiin. Ehdota ukolles vaihtoa. Meet ite töihin ja se jää kotiin vaikka vuorotteluvapaalle :)[/QUOTE]

näin meilläkin. Mun mielestä ihan oikeudenmukaista, teen itse niin paljon kuin ehdin ja mies mitä oikeasti jaksaa. Ei viitsi ihan vierestä katsella kokoajan. Ja tosiaan, mies tekee vielä ne ns miesten työt kokonaan.

Ainut mikä jurppii (ainahan pitää olla jotain valittamista), on se että omaa aikaa ei juurikaan ole. Pääsen kyllä johonkin jos haluan, mies katsoo lapset, muttei tee sinä aikana mitään kotihommia sillä aikaa, eli takaisin tullessani kotona on oikeasti kaaos, jota minä olen hoitanut jatkuvalla ylläpitosiivouksella hallinnassa :D Toisaalta ymmärrettävää, pitäähän lastenkin kanssa olla, eikä vain puunata paikkoja kun kerrankin palkkatyöstä vapaata.

Taidan saada kakkaa niskaani, mutta avaan suuni kuitenkin.

Tiedän melkoisen hyvin, millaista miehelläni on töissä, koska olen itsesamassa ammatissa ja työpaikassa. (nyt olen vanhempainvapaalla) Ja oikeasti voin sanoa, että töissä on huomattavasti rankempaa kuin yhden vauvan kanssa kotona. Työpäivän jälkeen takki on usein tyhjä, lapsenhoitopäivän jälkeen jaksaa vielä illallakin touhuilla.

Niinpä teen ihan mielelläni kotitöitä ja suon miehelle vapaa-aikaa. Ja toivon, että hän suo saman minulle sitten, kun osat vaihtuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24121192:
Kerros vähän lisää? Mitä sun siivoukses oikeastaan käsittää?

Äsken mm. keräsin pikkumiehen levittämät lelut ja muut tavarat paikoilleen ja vähän isompien lasten tiskipöydälle jättämät kamat laitoin tiskikoneeseen. Lajittelin pyykkiä aamua varten valmiiksi koneeseen yms.
Jos nyt otetaan aikaa siitä, kun mies on tullut töistä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Äsken mm. keräsin pikkumiehen levittämät lelut ja muut tavarat paikoilleen ja vähän isompien lasten tiskipöydälle jättämät kamat laitoin tiskikoneeseen. Lajittelin pyykkiä aamua varten valmiiksi koneeseen yms.
Jos nyt otetaan aikaa siitä, kun mies on tullut töistä kotiin.

Miten isoja isommat lapset ovat? Voisivatko laittaa itse astiansa koneeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24121192:
Kerros vähän lisää? Mitä sun siivoukses oikeastaan käsittää?

Vaikka päivällä olis siivottu niin illalla usein täytyy vielä siivota esim. lasten leikit pois. Ruoan sekä iltapalan jälkeen korjataan tiskit pois + katotaan että keittiö jää siistiksi ennen nukkumaanmenoa. Illalla meillä voi hyvin vielä pyöriä pyykkikone (esim. kestoja en tosiaan jätä haisemaan tai jos on käynyt joku pissavahinko). Kesäisin on myös suotavaa imuroida eteinen joka ilta, sen verran koirat ja kersat kantaa hiekkaa sisälle. Eli toisinsanoen sellaista pientä järjestelyä on koko ajan. Siivouksen päälle sitten ne muut kotityöt; lasten kylvetys ja muut iltatoimet, ruuan ja iltapalan laitto jne.

Minä ainakin käsitin että ap toivoo miehensä auttavan juurikin näissä, eli laittaa vaikka ne omat tiskinsä suoraan koneeseen eikä jätä kaikkea kuin p*skan perseestään.

Ja muutenkin. Kuka muka aina ehtii tehdä KAIKKI kotityöt miehen työpäivän aikana lasten kanssa? Olettaen ettei istuta kotona pehva ruvella koko päivää? Minä ainakin käsitän että niiden lasten kanssa touhuaminen ja niiden hoito on ensisijaista, sitten hoidetaan koti. Helpon vauvan kanssa vielä ehtii mukavasti, mutta jos onkin vähän vaativampi vauva ja menevä taapero? tai kenties vielä enemmän kersoja...

Mulle riitti se, että siippa vei roskat töihin lähtiessään, korjasi omat astiansa tiskiin ja omat likaiset vaatteensa pyykkikoriin, yms. Eli vaikka ei varsinaisesti siivonnut, niin oli kuitenkin sotkematta lisää. Kyllähän tuo lisäksi sitten siivoilikin joskus, muttei säännöllisesti, enkä sitä vaatinutkaan häneltä. Minähän olin kotona, mulla oli aikaa.

Näin meilläkin.

[QUOTE="jjj";24121298]Vaikka päivällä olis siivottu niin illalla usein täytyy vielä siivota esim. lasten leikit pois. Ruoan sekä iltapalan jälkeen korjataan tiskit pois + katotaan että keittiö jää siistiksi ennen nukkumaanmenoa. Illalla meillä voi hyvin vielä pyöriä pyykkikone (esim. kestoja en tosiaan jätä haisemaan tai jos on käynyt joku pissavahinko). Kesäisin on myös suotavaa imuroida eteinen joka ilta, sen verran koirat ja kersat kantaa hiekkaa sisälle. Eli toisinsanoen sellaista pientä järjestelyä on koko ajan. Siivouksen päälle sitten ne muut kotityöt; lasten kylvetys ja muut iltatoimet, ruuan ja iltapalan laitto jne.

Minä ainakin käsitin että ap toivoo miehensä auttavan juurikin näissä, eli laittaa vaikka ne omat tiskinsä suoraan koneeseen eikä jätä kaikkea kuin p*skan perseestään.

Ja muutenkin. Kuka muka aina ehtii tehdä KAIKKI kotityöt miehen työpäivän aikana lasten kanssa? Olettaen ettei istuta kotona pehva ruvella koko päivää? Minä ainakin käsitän että niiden lasten kanssa touhuaminen ja niiden hoito on ensisijaista, sitten hoidetaan koti. Helpon vauvan kanssa vielä ehtii mukavasti, mutta jos onkin vähän vaativampi vauva ja menevä taapero? tai kenties vielä enemmän kersoja...[/QUOTE]

Minusta nuo kaikki ovat aika pieniä hommia, johin ei todellakaan mene kauaa aikaa ja jotka kyllä terve ihminen ehtii ja jaksaa tehdä illan aikaan.
En mä lasten kylvetystä laske kotityöksi, en myöskään heidän nukuttamistaan, iltasadun lukemista, tms.

Minusta nuo kaikki ovat aika pieniä hommia, johin ei todellakaan mene kauaa aikaa ja jotka kyllä terve ihminen ehtii ja jaksaa tehdä illan aikaan.
En mä lasten kylvetystä laske kotityöksi, en myöskään heidän nukuttamistaan, iltasadun lukemista, tms.

Niin minustakin. Siksi mä oletan että mun mieheni pystyy niitä suorittamaan myös työpäivänsä jälkeen. ( Niinkuin pystyykin, mutta ap:n ei? ) No kotityötä tai hoitoa, tehtäviä hommia silti.

Jopas on paljon 50-lukulaisia vastauksia. Että mies saa elellä kotonaan kuin hotellissa. Rikkaa ei tarvitse ristiin laittaa kun kerta tulee tienaamasta perheen elatuksen. Kai nyt miehelle pitää olla drinkki valmiina ja olla heti hieromassa jalkoja kun herra astuu sisään...

Minä olen meillä ensisijaisesti kotona hoitamassa lapsia tällä hetkellä. Niiden hoito on ykkössijalla. Kotia hoidetaan mitä ehditään. Usein ehditään paljonkin, joskus ei juurikaan muuta kuin ruuan tekoa ja astioiden korjausta. Loput tehdään sitten illalla ja mies osallistuu nurkumatta ja ihan oma-alotteisesti tähän operaatioon.

Silloin kun olen töissä, minulla on ihan lakisääteiset ruoka- ja kahvipaussit. Senpä vuoksi en myöskään kotona ollessa pistele menemään kotitöitä peräsuoli pitkällä kokonaista 8 tuntia, vaan silloin harvoin kun lapset yhtäaikaa ovat päiväunillä niin todellakin relaan itsekin.

Itse olen tällä hetkellä vielä äitiyspäivärahalla, mikä on ihan sievoinen summa. Senpä takia meillä mies ei todellakaan vastaa yksin meidän perheen toimeentulosta. Senpä vuoksi hänellä ei olisi mitään perusteitakaan heittää mitään ap:n miehen lausumia "totuuksia". Minulla tosin on niin ihana mies, että hän ei edes ajattelisi niin vaikka tuloni perheeseen olisivat 0 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Sittenhan on ihan ok että mieskin hoitaa ne...

Niin no, miksi ei. Ei esim. kylvetys ole minusta sellainen juttu että se olisi automaattisesti äidin/ kotona olijan tehtävä vaan sen voi tehdä kumpi vaan.

[QUOTE="jjj";24121298]Vaikka päivällä olis siivottu niin illalla usein täytyy vielä siivota esim. lasten leikit pois. Ruoan sekä iltapalan jälkeen korjataan tiskit pois + katotaan että keittiö jää siistiksi ennen nukkumaanmenoa. Illalla meillä voi hyvin vielä pyöriä pyykkikone (esim. kestoja en tosiaan jätä haisemaan tai jos on käynyt joku pissavahinko). Kesäisin on myös suotavaa imuroida eteinen joka ilta, sen verran koirat ja kersat kantaa hiekkaa sisälle. Eli toisinsanoen sellaista pientä järjestelyä on koko ajan. Siivouksen päälle sitten ne muut kotityöt; lasten kylvetys ja muut iltatoimet, ruuan ja iltapalan laitto jne.
--
Ja muutenkin. Kuka muka aina ehtii tehdä KAIKKI kotityöt miehen työpäivän aikana lasten kanssa? Olettaen ettei istuta kotona pehva ruvella koko päivää? Minä ainakin käsitän että niiden lasten kanssa touhuaminen ja niiden hoito on ensisijaista, sitten hoidetaan koti. Helpon vauvan kanssa vielä ehtii mukavasti, mutta jos onkin vähän vaativampi vauva ja menevä taapero? tai kenties vielä enemmän kersoja...[/QUOTE]

No ohhoh, onpa sulla hommaa! Tulee vähän mieleen sanonta laiska töitään luettelee!
Meillä on kaksi alle 4-vuotiasta lasta, mutta kumma kyllä tämä arki pyörii ihan mukavasti, kun ottaa sen jälkikasvun mukaan siivoukseen, ruoanlaittoon ja muuhun kodinhoitoon.

Opasta lapsesi siivoamaan itse leikkinsä. Jos osaa kävellä ja tarttua esineeseen, niin varmasti onnistuu myös sen vieminen oikealle paikalleen. Astioiden laittaminen koneeseen ja pöydän pyyhkiminen kestää minuutin. Sitä paitsi tämän pitäisi olla aika automaattinen juttu syömisen jälkeen, vai miellätkö vessan vetämisenkin siivoamiseksi? Ymmärtäisin rutinasi pyykin pesusta jos oikeasti pesisitkin ne käsin, mutta kun sinä vain heität ne koneeseen, laitat pesuainetta, valitset ohjelman ja häivyt. Siinä koneen vieressä ei tarvitse edes päivystää vieressä. Se, että päätät imuroida juuri yötä vasten, on aivan oma päätöksesi. Jos kerran imuroit vuorokauden aikana kerran, niin se hiekan määrä ei muutu miksikään, teet sen sitten aamulla, päivällä, illalla tai yöllä.

Mutta on sulla raskasta, täytyy myöntää. Että te ihan joudutte kaiken tämän lisäksi peseytymään ja syömäänkin? Harjaatteko vielä hampaatkin? Ettei kai, kuulostaisi jo aika hullulta työmäärältä.

Meillä meni hoitovapaalla ollessani niin, että minä hoidin kaikki kotityöt ja lapsen. Miehelle oli ruoka valmiina ja kahvi keitetty kun tuli töistä. Ruuan jälkeen mies meni torkuille (noin puolesta tunnista tuntiin) ja sen jälkeen teki omia hommiaan/oli lasten kanssa. Minä tein loput kotityöt sillä aikaa.

Minä maksoin kaikki lasten hankinnat, turvaistuimista vaunuihin ja vaatteisiin. Maksoin omat laskuni, sekä ruokaa niin paljon kuin rahaa oli, maksoin myös tv-lupamaksun ja osan vakuutuksista. Mies maksoi vuokran, omat laskunsa, netin ja osan vakuutuksista ja ruuan sitten yleensä loppukuusta. Unohtuikohan joku...?

Menin töihin ja edelleen sama juttu jatkuu. Olen kotona vähän ennen miestä, haen lapset, teen ruuan. Yleensä on melkein valmista kun mies tulee kotiin. Korjaan jäljet, mies menee torkuille. Minä vietän aikaa lasten kanssa, mies heräilee ja puuhaa omiaan/on lasten kanssa. Minä teen silloin ne kotityöt mitä pitää tehdä ja olen lasten kanssa.

Silloin kun menin töihin, olin toiden jälkeen todella väsynyt. Kysyin mieheltäni, koska on minun vuoroni levähtää, mies käski nukkua samaan aikaan kuin hän. Myöhemmin nukkuminen olisi vaikuttanut yöuniini. En tosiaankaan voinut jättää yksin hereille 3- ja 5-vuotiaita lapsia, joista toinen on erityislapsi.

Nyt tätä on kestänyt vuoden verran ja yritän kovasti saada tilannetta hiukan muutettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24121511:
No ohhoh, onpa sulla hommaa! Tulee vähän mieleen sanonta laiska töitään luettelee!
Meillä on kaksi alle 4-vuotiasta lasta, mutta kumma kyllä tämä arki pyörii ihan mukavasti, kun ottaa sen jälkikasvun mukaan siivoukseen, ruoanlaittoon ja muuhun kodinhoitoon.

Opasta lapsesi siivoamaan itse leikkinsä. Jos osaa kävellä ja tarttua esineeseen, niin varmasti onnistuu myös sen vieminen oikealle paikalleen. Astioiden laittaminen koneeseen ja pöydän pyyhkiminen kestää minuutin. Sitä paitsi tämän pitäisi olla aika automaattinen juttu syömisen jälkeen, vai miellätkö vessan vetämisenkin siivoamiseksi? Ymmärtäisin rutinasi pyykin pesusta jos oikeasti pesisitkin ne käsin, mutta kun sinä vain heität ne koneeseen, laitat pesuainetta, valitset ohjelman ja häivyt. Siinä koneen vieressä ei tarvitse edes päivystää vieressä. Se, että päätät imuroida juuri yötä vasten, on aivan oma päätöksesi. Jos kerran imuroit vuorokauden aikana kerran, niin se hiekan määrä ei muutu miksikään, teet sen sitten aamulla, päivällä, illalla tai yöllä.

Mutta on sulla raskasta, täytyy myöntää. Että te ihan joudutte kaiken tämän lisäksi peseytymään ja syömäänkin? Harjaatteko vielä hampaatkin? Ettei kai, kuulostaisi jo aika hullulta työmäärältä.

Eikös tässä ole jo todettu että ne on pieniä hommia, siksi oletan että mieskin niihin voi osallistua. Vai eikö noita tosiaan voi tehdä jos on ollut päivän töissä?

noloa tuollainen kun ei viittitä lukea.

Kuka se siellä vessan vetämisestä puhui? Kyllä mä laskisin sen kotitöihin jos pitä ukon perässä juosta vessa vetämään. Siis samoin olettaisin miehen tekevän oman osuutensa ns ylläpitotöistä eli astiat koneeseen, pyykit pyykkikoriin yms.

Aika sottasta pitää olla ellei päivän aikana ehdi siivoamaan. Meillä 1,5v ja 3,5v ja ihan hyvin ehditään ulkoilla, syödä, lukea, mitä milloinkin. Sen lisäksi ehdin pestä pyykkiä yms kotihommia. Ehtisin enemmänkin mutta päiväuniaikaan mieluummin nappaan kupin kahvia ja palstailen ihan rauhassa vähän aikaa ;)

Meillä kyllä mies tekee pojan iltapesut, sadut, lääkitykset ja käy sen kanssa pelaamassa palloa ja muuta työpäivän jälkeen. Mutta niitä ei kyllä kukaan laske kotitöiksi, vaan se on ihan tavallista perheen kesken vietettyä aikaa.

Mitä tulee tuohon kun joku sanoi että jokaisen pitäisi siivota itse talonsa, niin eipä muuten tule käymään. Mä menen elokuussa töihin, joten sillon tähän kämppään otetaan siivooja. Mieluummin vietän vapaa-aikaa vaikka lasten kanssa ulkona kuin luuttuamalla lattioita ja pyyhkimällä pölyjä. Siksi mä töissä käyn että mulla on varaa jotain ostaakin, ja mun vapaani on ehdottomasti vähintään sen arvoista mitä siivoojalle pitää maksaa. Enemmänkin.

Kyllä meilläkin oli aika monta vuotta hakusessa se perheen tunnelma ja kaiken jakaminen sekä miehen suhde lapseen ja minuun. Ei koti ole mikään paikka, jossa mies käväisee pesemässä urheiluvaatteensa. Koti ja parisuhde ovat lapsen kehityksen pohja ja perusta. Usein kestää aikansa, ennenkuin tajutaan, ettei sitä voi mitata rahalla eikä mitenkään muutenkaan, vaan jokaisen on ihan itse hoksattava kuinka pystyy toimimaan yhteisen hyvän puolesta.

Minä lasken sen mukaan, jääkö vapaa-aikaa saman verran molemmille. No toistaiseksi minulle on jäänyt enemmän vapaata ja siksi en kehtaa ääneen nurista.

Mies tekee kotitöitä vapaapäivinään.

mäkin ihmettelen kuinka vaikeaksi jotkut naiset pystyy asiat vääntämään. Itsellä kolme lasta ja aina on onnistunut kodin siisteyden ylläpitäminen vaivatta, vaikkei mies ole koskaan joutunut edes elättämään. Se ei toooodellakaan vie murto-osaakaan miehen työpäivän pituudesta, älkää nyt viitsikö. Ja hyvin kerkiätte ne kahvitkin vedellä ja löhötä sohvalla palstailemassa.

Mutta ei...miehen pitää raataa töissä, elättää teidät ja tulla kotiin tekemään kotityöt kun mammat ei jaksa tai kerkiä...

• Tykkää
Reactions: Tara74 ja Kurmeli

Yhteistyössä