Voiko pienen lapsen jättää kotiin nukkuun jos käy kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffssf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jotain sairaskohtausta ei voikaan ennustaa, mutta en kyllä itselleni antaisi anteeksi jos jotain tapahtuisi silloin kun olen kaupassa (!)

Jollekin 1 veelle iskee aikamoinen paniikki jos herää ja huomaa että on ihan yksin.

Roskat minä saatan viedä kun lapset nukkuu, siinä menee ehkä minuutti.

Monet 1-vuotiaat nukkuvat jo ihan omissa huoneissaan, ja heräävät aina yksin, ja tietävät, että kohta äiti tai isi tulee hakemaan sängystä. :)

[QUOTE="Vieras";24325637]Puol tuntia ehkä turhan pitkä aika, mä oon joutunut jättämään n.10 minuutiksi kun koiraa oon käyttänyt pihalla, jos mies ei kotona.

Sama aika menee suihkussa, johon mä en ainakaan kuule itkua/yms. Mä voin liukastua myös siellä suihkussa...

Ja jos joudun viemään koiraa, niin että lapsetbjää kotiin. Niin joko puhun miehen/ jonkun kanssa puhelimessa tai ainakin lähetän viestiä että oon takaisin, niin tietää että lapset ei jää yksin jos jotain tapahtuis.[/QUOTE]

Minäki käyn suihkussa lasten nukkuessa. Siitä ei tulisi muuten yhtään mitään.

Kun lapseni oli 1-2- vuotias meillä oli kaupaan lyhyempi matka kuin roskakatokseen tai pyykkitupaan. Kaupassa en kyllä koskaan käynyt niin että lapsi olisi jäänyt yksin, siihen ei ollut tarvetta, mutta pyykkituvassa ja roskakatoksessa kävin kyllä useamman kerran lapsen nukkuessa ja pari kertaa jopa hänen hereillä ollessaan. Laitoin matkasänkyyn leikkimään siksi aikaa. Nuo molemmat olivat sellaisessa paikassa, että kotiin yksin jättäminen tuntui turvallisemmalta kuin mukaan ottaminen.

[QUOTE="vieras";24325665]Ei tietenkään.

Itsellä kun on kato tällä hetkellä 5v 3v11kk ja 2v muksut. Silti en lähde kauppaan niin et jäävät keskenään tänne. En nukkuessa enkä hereillä ollessa.[/QUOTE]

Joo, eli sun tilanne ei vartaudukaan ap:n skenaarioon. Kyse oli ap:n skenaariosta. Tuon ikäiset lapset on ihan eri asia, kuin yksi 1-2 vuotias.

Monet 1-vuotiaat nukkuvat jo ihan omissa huoneissaan, ja heräävät aina yksin, ja tietävät, että kohta äiti tai isi tulee hakemaan sängystä. :)

Mun lapset on reilu 1 veenä olleet jo ei pinniksessä, ja aiemminkin kiipeilivät pinniksestä pois herättyään.
Ja pinniksessä kiljuivat heti kun heräsivät äitiä. Pitkä aika se on 10 min ootella kun mamma on kaupassa vertaamassa kahvimerkkejä :P

Et itsekään välttämättä havaitsisi kaasuvuotoa kotona. Mitä jos sinä saat sairauskohtauksen kotona? Kuka auttaa? Miten sinä ylipäänsä uskallat elää ollenkaan, jos pelkäät noin kovasti kaikkea? Kuinka suurella todennäköisyydellä nuo kamaluudet tapahtuu juuri silloin, kun satut käymään vaikka 5 minsan kauppareissulla, jolle tuskin tulee tarvetta kuitenkaan joka ikinen ilta?

En voisi ottaa riskiä, että noin tapahtuisi kun olen kaupassa. Lähipiirissä on tulipalo, joka syttyi sähkölaitteesta omistajan ollessa kotikadulla koiraa ulkoiluttamassa. Koko kämppä paloi kymmenessä minuutissa ja yhtä hyvin olisi voinut siinä mennä vauvakin. Sillehän ei mitään voi jos minäkin palan mukana, mutta riskiä että minun takia noin kävisi lapselle, en voi ottaa. Ei vauvan kauppaan mukaan otto voi olla niin hankalaa.

Mun lapset on reilu 1 veenä olleet jo ei pinniksessä, ja aiemminkin kiipeilivät pinniksestä pois herättyään.
Ja pinniksessä kiljuivat heti kun heräsivät äitiä. Pitkä aika se on 10 min ootella kun mamma on kaupassa vertaamassa kahvimerkkejä :P

Hmm, voiskohan siis mitenkään olla, että riippuu myös lapsesta?
Jotkut heräävät monta kertaa yössa ja huutavat, jotkut nukkuvat hyvin ja viihtyvät sängyssä hetken.

Jos kaupassa voisi oikeasti käydä alle 10 minuutissa matkoineen niin voisin piipahtaa. Ovelta näkee kassajonot, jos on pitkät niin takaisin vain kotiin. Käyn pyykkituvassa, viemässä roskia, hakemassa isompaa lasta pihalta, hakemassa postia, suihkussa jne. Olisihan se kiva, jos ei tarvisi ikinä jättää yksin, mutta kyllä nyt pitää oikeasti pystyä posti- tai roskalaatikolla käymään päivisinkin kun kotona ei ole muita aikuisia.

Kaikki lapset ei ole niin kekseliäitä, kuin sinun kullannuppusi, että kiipeilevät kuin apinat konsanaan 1 vuotiaina. JOS jollain mammalla on tarve tehdä tuollainen kauppareissu se pari krt vuoden aikana, ja JOS satuukin niin hassusti, että se lapsi sattuisi juuri silloin heräämään, niin tuskin siitä jäisi elinikäisiä traumoja. On se niin helppo huudella silloin, kun pitää itseään ihan parhaana äitinä jossain asiassa, jolla voi yrittää päteä. Minä tosin liputan vähän rennommille mammoille, joiden lapset silti ovat hyvässä turvassa.

En jättäisi kymmentä minuuttia pidemmäksi ajaksi (tuo kymmenenkin ehkä vähän liikaa). En sen takia, että hysteerisesti pelkäisin jotain kamalaa tapahtuvan, vaan siksi, että tuntuu inhottavalta ajatella, että lapsi heräisikin ja joutuisi paniikkiin.

En jättäisi kymmentä minuuttia pidemmäksi ajaksi (tuo kymmenenkin ehkä vähän liikaa). En sen takia, että hysteerisesti pelkäisin jotain kamalaa tapahtuvan, vaan siksi, että tuntuu inhottavalta ajatella, että lapsi heräisikin ja joutuisi paniikkiin.

Kymmenen minsaa on mullakin suunnilleen maksimi. Onhan se inhottavaa, mutta koirakin on kusetettava ja suihkussakin käytävä.

Kaikki lapset ei ole niin kekseliäitä, kuin sinun kullannuppusi, että kiipeilevät kuin apinat konsanaan 1 vuotiaina. JOS jollain mammalla on tarve tehdä tuollainen kauppareissu se pari krt vuoden aikana, ja JOS satuukin niin hassusti, että se lapsi sattuisi juuri silloin heräämään, niin tuskin siitä jäisi elinikäisiä traumoja. On se niin helppo huudella silloin, kun pitää itseään ihan parhaana äitinä jossain asiassa, jolla voi yrittää päteä. Minä tosin liputan vähän rennommille mammoille, joiden lapset silti ovat hyvässä turvassa.
No en ole sanonut olevani huippumamma, en ole sitä monessakaan asiassa. Vähän turhankin rento kasvatuksellisesti, mutta silti - sen ainokaisen kauppareissun himoni sentään osaan tyydyttää ja siirtää seuraavaan päivään tms. kun lapset on mukana / niille on vahti.

edit, ja kiitos - mun ipanat on tosi kullannuppuja :D parhaita kaikista toki ;)

Viimeksi muokattu:
Huh huh, onpa vastuuntuntoinen äiti jos jättää lapsen yksin kotiin ku käy kaupassa.. ootko ottanu huomioon et vaikka jos sattuis tulemaan tulipalo, ei auta vaikka olisit vaan 15 minuutin päässä.. nykyäänhän kaiken maailman viallisista sähköjohdoista voi syttyä tulipalo.. kannattaako ehkä käyttää ehkäisyä tulevaisuudessa ettei tarvitse miettiä tälläsiä asioita??

No ei todellakaan voi jättää minkäänlaisen kauppareissun ajaksi.

Kyllä mekin mökillä käydään rantasaunassa kun lapset nukkuu, mutta meillä on aina mukana itkuhälytin josta kuulee pienimmänkin risauksen mitä makkarissa kuuluu.

Kauppareissullahan voi ajaa kolarin tai jäädä auton alle tai mitä vaan.. Kukaan ei sitten tiedä että se pieni siellä kotona yksin hätääntyy. Entä jos syttyy vaikka tulipalo? Meillä rantasaunasta näkee mökin ja kotipihaa haravoidessa tai kasvimaata kitkiessa kyllä huomaa tulipalon, mutta 400metrin päässä lähikaupassa sitä ei kyllä näe.

Ja turha väittää, ettei nyt lähikaupassa käydessä mitään voi sattua, kun todellakin voi.
Sille ei sitten mahda mitään jos lapsen nukkuessa kotipihaa haravoidessa tuupertuu tai mökillä teloo itsensä rantasaunassa ja lapsi nukkuu sisällä.

Ihan eri luokan riski on kuitenkin poistua kotoa ja jättää lapsi yksin sinne.

Mä olin 8kk kun kiipesin pois pinniksestä.. että kyllä ne pienetkin ihan oikeasti voi osata.

Kysehän ei ole pelkästään siitä että lapsi voi herätä ja joutua vähän aikaa yksin odottelemaan kun äiti on siellä kahvihyllyllä miettimässä ottaako pressaa vai mokkaa.. Voi myös sattua jotain paljon pahempaa.

Se lapsi voi kiivetä sieltä sängystä ylös ja keksiä vaikka mitä älytöntä omaksi huvikseen ja satuttaa itsensä.
Ja se "no ei se sieltä osaa kiivetä, ei ole koskaan kiivennyt" ei riitä. Niin vaan minutkin oli äiti hetkeä aiemmin kantanut pinnasänkyyn josta en koskaan ollut edes yrittänyt tulla pois. Ja sitten konttasinkin äidin luo olohuoneeseen..

Myöskään se kauppareissun aikana syttynyt tulipalo ei ole mikään kaukaa haettu juttu, niitä "ilman syytä" syttyneitä paloja sattuu jatkuvasti..

Minäkin liputan niille vähän rennommille mameille, joiden lapset ovat turvassa. Mutta sellaisen äidin lapsi ei yksinkertaisesti ole turvassa, joka lähtee kauppaan ja jättää lapsen yksin.

Viimeksi muokattu:
en ikinä olisi jättänyt kauppareissun ajaksi.
kamalin kuulemani juttu on, kun tuttuni oli jättänyt pikkuveljensä kotiin yksin kauppareissun ajaksi mentyään ostamaan kaljaa. tämä alle 1-vuotias osasi kontata, mutta tuttuni oli laittanut pikkuvejensä reppuun (pää siis näkyviin) ettei pääsisi konttaamaan mihinkään. tosi järkyttynyt olin tästä.

Mä voin saada sairaskohtauksen kotonakin, ja se itkee nälissään siellä sängyssään eikä kukaan pysty auttamaan. Kaupassa saisin varmaan takellettua, että lapsi on kotona yksin. Ja saisin apua..

Kauppaan 200 metriä, ei en aja autolla.

Varas voisi myös tappaa minut ja vahingoittaa lasta sen jälkeen jos on meille tullakseen.

Kissaa kummempia ei liiku tässä taajama-alueella.

Meillä ei ole kaasua missään, joten kaasuvuoto on epätodennäköinen.

Tulien ollessa uunissa tai ruuan uunissa, en poistu kotoa ja jätä lapsia yksin sisälle.

En käytä omassa pihassa ollessani itkuhälytintä, lapsen itku kuuluu ulos. Ja jos ajan nurmikkoa, niin en kuule, mutten käytä.

Mein lapset on heränneet hyvin harvoin "kesken" unien huutamaan, tai muutenkaan eivät ole heränneet huutamalla ihan pieninäkään, vaan itsekseen jokellelleet pitkiäkin aikoja. Päikkäreitä nukkuvat säännöllisesti yleensä tietyn ajan.

Kerron miksi minä en jätä 1-vuotiastani koskaan yksin. Siksi, että perusturvallisuus ja perusluottamus kehittyvät ensimmäisten elinvuosien aikana ja haluan niiden olevan mahdollisimman hyvät. En halua lapseni heräävän (kertaakaan) huutamaan ja kuvittelevan (koska olen ajamassa nurmikko tai saunassa) tulleensa hylätyksi. Vauvahan ei tiedä, että äiti tulee pian, ei vaikka joka ikinen kerta aiemmin äiti olisi tullut pian. En halua että hän kaatuu pinnasängyssä ja satuttaa edes vähän itseään, ja itkee yksin. Haluan ylipäätään olla paikalla pian kun hän herää, koska ei tuon ikäisen tarvi vielä olla yksin. Enkä halua ottaa sitä riskiä että kuitenkin kävisi jotain, mitä tahansa, enkä olisi paikalla. En siis jättäisi lastani yksin kotiin, edes hetkeksi.

En ole hysteerinen, mutta tehnyt riittävästi lastensuojelutyötä ja päivähoitotyötä ja käynyt kouluni lasten kehityksestä. Sinä teet äitinä omat ratkaisusi, mutta minä en tekisi sinun ratkaisujasi.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24326656:
Kerron miksi minä en jätä 1-vuotiastani koskaan yksin. Siksi, että perusturvallisuus ja perusluottamus kehittyvät ensimmäisten elinvuosien aikana ja haluan niiden olevan mahdollisimman hyvät. En halua lapseni heräävän (kertaakaan) huutamaan ja kuvittelevan (koska olen ajamassa nurmikko tai saunassa) tulleensa hylätyksi. Vauvahan ei tiedä, että äiti tulee pian, ei vaikka joka ikinen kerta aiemmin äiti olisi tullut pian. En halua että hän kaatuu pinnasängyssä ja satuttaa edes vähän itseään, ja itkee yksin. Haluan ylipäätään olla paikalla pian kun hän herää, koska ei tuon ikäisen tarvi vielä olla yksin. Enkä halua ottaa sitä riskiä että kuitenkin kävisi jotain, mitä tahansa, enkä olisi paikalla. En siis jättäisi lastani yksin kotiin, edes hetkeksi.

En ole hysteerinen, mutta tehnyt riittävästi lastensuojelutyötä ja päivähoitotyötä ja käynyt kouluni lasten kehityksestä. Sinä teet äitinä omat ratkaisusi, mutta minä en tekisi sinun ratkaisujasi.

Oletko sä ihan tosissasi? Päivystätkö koko ajan lapsen sängyn vierellä vahtimassa, että milloin se herää, jotta sun naama on siinä näkyvillä heti ku se herää?? En minäkään lähtisi kauppaan ilman yksivuotiastani, mut kyllä puuhailen monesti esim. pihahommissa ja käymme mieheni kanssa saunassa hänen nukkuessaan. Mahdollinen huuto kuuluu meidän saunaan erittäin hyvin, se on tullut todettua. Pihalla ollessani käyn säännöllisin väliajoin kuuntelemassa ovelta tai ikkunan takaa, nukkuuko tyttö. Näin ollaan pärjätty mainiosti, eikä tuo tyttö mun mielestä mitenkään traumatisoitunut ole, päinvastoin, iloisin ja reippain taapero jonka tiedän.

Yhteistyössä