Voiko exä vaatia isyystestejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se sama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

se sama

Vieras
Kerroin joskus kun exä näki mut ja mun vauvan kaupassa ja säikähti. Exä ei siis ole lapsen isä, mut luulee kai olevansa. Ei kai se voi vaatia isyystestejä jos mä oon naimisissa?

Jos lapsi on syntynyt avioliitossa, niin ei voi. Silloinhan aviomies on lapsen isä. Olisi aikamoista kiusantekoa, jos aviossa olevan naisen lapsen isyyden haluaa selvittää satunnainen ohikulkija väittämällä itseään lapsen isäksi.

Jos lapsi on syntynyt avioliitossa, niin muilla miehillä ei ole minkäänlaisia oikeuksia vaatia lapsen suhteen yhtään mitään. Vaikka siis tietäisi 100% olevansakin lapsen isä, ei ole mitään oikeuksia, ellei aviomies itse kiistä olevansa lapsen isä. Näin käsittääkseni.

Kerroin joskus kun exä näki mut ja mun vauvan kaupassa ja säikähti. Exä ei siis ole lapsen isä, mut luulee kai olevansa. Ei kai se voi vaatia isyystestejä jos mä oon naimisissa?
Äidiltä voi poistua oikeus estää isyyden selvittäminen - Kotimaa - Turun Sanomat
Suomessa tehdään vuosittain noin 1 500 isyystutkimusta, suurin osa isäehdokkaiden pyynnöstä. Isä on kuitenkin melko aseeton, jos lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja lapsen äiti kieltää isyyden selvittämisen. Avioliitossa syntyneeseen lapseen ulkopuolisella isällä ei ole mitään oikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Äidiltä voi poistua oikeus estää isyyden selvittäminen - Kotimaa - Turun Sanomat
Suomessa tehdään vuosittain noin 1 500 isyystutkimusta, suurin osa isäehdokkaiden pyynnöstä. Isä on kuitenkin melko aseeton, jos lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja lapsen äiti kieltää isyyden selvittämisen. Avioliitossa syntyneeseen lapseen ulkopuolisella isällä ei ole mitään oikeuksia.

Näin.

Avioliitossa oleva mies on automaattisesti lapsen isä, ellei ilmeisesti sitä erikseen jotenkin yritä kumota jotenkin tai näyttämällä ettei se pidä paikkaansa. Mutta siis joku toinen mies ei voi vaatia yhtään mitään, jos lapsi on kirjattu aviomiehen lapseksi. Näin se vaan menee.

Uusimmat

Yhteistyössä