Jouluna juominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lille"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi kummassa sulla on vaihtoehtoina kännit tai ei alkoa ollenkaan? Tämä on juuri se asetelma mihin tämä yksi kirjoittaja viittasi ja mikä myös mua ärsyttää. Hyvin monet aikuiset osaavat oikeasti käyttää alkoholia oikein lasten ollessa samassa talossa. Oikeasti. Ja jos jotkut eivät osaa niin se ei musta liity nyt tähän mitenkään.

Siis jos nuo kaksi olisivat ainoita vaihtoehtoja.

Mulla on muistiin piirrettynä kuva (siitä on jossain olemassa vielä ihan oikeakin valokuva, mutta en sitä tarvitse), jossa isäni makaa sammuneena sohvalla, äitini istuu hänen jaloissaan viinilasi kallellaan ja aivan umpikännissä. Siihen aikaan 7-vuotias pikkusiskoni istuu lattialla heidän edessään prinsessamekko päällään ja hymyilee kameraan.

Ei, meilläkään ei koskaan pilata yhtäkään joulua alkoholilla.

Kun nämä alkoholisti-valttikortit vedetään esiin niin koko keskustelu vesittyy minusta.

Kaikilla ei ole ollut alkoholistia perheessä! Musta on sanomattakin selvää että tuollaisin kokemuksin ei alkoholia joulupöydästä varmaankaan löydy. Mutta se ei tee meistä muista alkoholisteja jotka sen jouluviinimme haluamme.

• Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
Ei pahemmin kuulu mulle itselle. Ruokapöydässä kyllä on viiniä, mutta ei minulle, koska en siitä pidä. Korkeintaan vissyllä tai spritellä lantrattua valkkaria. Konjakki/likööriä löytyy kahvipöydästä, mutta en siitäkään pidä. Glöginsä saa terästää, mut vaikka kirkkaita juonkin muulloin, niin en pidä siitä glögissä. Joten mä tyydyn sitten saunasiideriin. Mies ei känniin mene lasillisesta viiniä, konjakkihömpsystä ja yhdestä terävästä glogistä ja parista saunakaljasta, eikä näitä oteta peräperään vaan yhden päivän aikana.

Miksei alkoholi saisi kuulua joulun viettoon, mikäli juominen ei ole humalanhakua. En ymmärrä mikä siinä joillakin on niin kauheesti vastaan. En minäkään pane vastaan alkoholittomia joulunviettoja.

Ihanko totta annatte teinien juoda sitä mitä haluavat juhlassa, tai miksei arjessakin? Mä en ainakaan antaisi kokikselle tilaa ruokapöytään oli sitten ruokana makaronilaatikko tai juhlaruoka. Toki sallisin sen juomisen satunnaisesti enkä kieltäisi ostamista kotiin mutta ei se minusta kuulu ruokapöytään ellei sitten ruokailla mäkkärissä.

Mitä teillä teinit sitten saavat juoda joulupöydässä?

En tajua mitä outoa/pahaa limpparissa on, juhlan kunniaksi. Itse join lapsena aina limpparia joulupöydässä, se oli ikään kuin se lapsen juhlajuoma.

[QUOTE="juu";25040155]Mitä teillä teinit sitten saavat juoda joulupöydässä?

En tajua mitä outoa/pahaa limpparissa on, juhlan kunniaksi. Itse join lapsena aina limpparia joulupöydässä, se oli ikään kuin se lapsen juhlajuoma.[/QUOTE]

Meilläkin lapsuudessa limsa oli se lasten kuohuva :)

[QUOTE="vieras";25040147]Saunaoluet ehkä, ei mitään sen kummempaa. Humalassa meillä ei lasten nähden olla koskaan.[/QUOTE]

Ja meillä ei viinitkään kuulu joulupöytään tai muihinkin pöytiin, koska kukaan meillä ei viineistä tykkää. Että maitoa/mehua/vettä tai Julmustia, vai mitä Juhlajuomaa se Suomen kaupoissa onkaan, niillä meidän joulut on pärjätty oikein hyvin. :D

Mä taas en yhtään ymmärrä että MIKSEI niitä teinejä voisi huomioida? Ei arkiruokailussa, mutta varsinkin jouluna. Se kun on meidän jokaisen juhla ja perhejuhla. Mun mielestä on ihanaa jos ja kun silloin koitetaan jokaisen toiveita huomioida. Saattaa olla että mulla on liian löysä nuttura, mutta mä todellakin pidän enemmän paheksuttavana sitä, että nuorison tahto jyrätään kuin sitä, että pöydästä löytyy hienon viinin lisäksi vähemmän hienoa cokista.

Näinpä :) Mitähän niiden teinien sitten kuuluisi juoda, kun limu ei ole tarpeeksi hienoa. Ei varmaan maitokaan käy, joten siis vettä? Vai olisiko jokin mehu fiiniä?

Ihan nyt kauhistutan, mutta itsekin olin ajatellut joulupöydässä juoda limua ja olen sentään kahden lapsen äiti. :D Lapset sen sijaan juovat maitoa. Itse en pidä viinistä enkä oluesta, maitoa en osaa enää juoda (opin siitä irti lapsena, kun laktoosi-int. todettiin) ja vesi tuntuisi tylsältä. Vaihtoehtoina ovat siis limu tai mehu. Kauhistus ;)

No mulla siinä on kyse tiettyjen pöytätapojen siirtämisestä sukupolvelta toiselle. Ja mun mielestä kokis ei nyt vain kuulu juhlapöytään.

Ei siinä mitään, sä teet tottakai kuten parhaaksi näet. Ihmetyttää vaan jos alat arvostelemaan toisten tapaa, etenkin jos vetoat samalla pöytätapojen opettamiseen (yksi joulu tuskin yleisesti ottaen pöytätapoja pilaa).

Meillä ei ole teini-ikäisiä, joten en osaa vielä sanoa mitä itse tulevaisuudessa teen jos teini toivoo kokista joulupöytään. Mutta ihan uteliaisuudesta kysyn että mitä teille sitten teinit juo/ tulee juomaan? Siis olettaen että aikuiset saa ruoan kanssa (juhlan kunniaksi) viiniä. Juoko teinit maitoa, vettä vai mitä?

Ei meitä kiinnosta, mitä siellä Keski-Euroopassa ajatellaan, kun siellä jo lähtökohdat on ihan erilaisia ihan asenteesta lähtien.

Mutta vertaile toki, vaikka aikasi kuluksi.

Mua kyllä kiinnostaa, ehkä siksi kun asun Keski-Euroopassa. Mutta joo, ei täällä tuollaista edes kysytä, eikä ketään kiinnosta muutenkaan toisten juomiset. Ja nyt tulee shokki, näin viime viikolla kun oli vielä terassikelit kaksi mammaa vauvat Manducoissa nauttimassa olutta. Paikallinen kaveri ei edes huomannut ja ihmetteli miksi edes kiinnitän moiseen huomiota. Mutta olet siinä oikeassa että asenteet on erit.

Mä kyllä väitän että tällä palstalla on aina joulun alla monta kiertävää ketjua siitä kuin lapsille kuuluu alkoholiton joulu.

Ja joka kerta mä ajattelen että meillä on sellainen alkoholiton joulu, vaikka siihen voi se ruokaviini kuuluakkin.
Todennäköisemmin ne muksut on enemmän sekaisin kaikesta siitä sokerista, kun mitä minä siitä lasillisesta viiniä :D

Mua kyllä kiinnostaa, ehkä siksi kun asun Keski-Euroopassa. Mutta joo, ei täällä tuollaista edes kysytä, eikä ketään kiinnosta muutenkaan toisten juomiset. Ja nyt tulee shokki, näin viime viikolla kun oli vielä terassikelit kaksi mammaa vauvat Manducoissa nauttimassa olutta. Paikallinen kaveri ei edes huomannut ja ihmetteli miksi edes kiinnitän moiseen huomiota. Mutta olet siinä oikeassa että asenteet on erit.

Minua lakkaa kiinnostamat muiden tavat, jos siinä samalla arvostellaan toisten tapoja. Tyhmästi ilmaisin itseäni, anteeksi siitä kaikille.

Kun nämä alkoholisti-valttikortit vedetään esiin niin koko keskustelu vesittyy minusta.

Kaikilla ei ole ollut alkoholistia perheessä! Musta on sanomattakin selvää että tuollaisin kokemuksin ei alkoholia joulupöydästä varmaankaan löydy. Mutta se ei tee meistä muista alkoholisteja jotka sen jouluviinimme haluamme.

Meillä on (ainakin toivottavasti) viiniä ruokapöydässä. Ja kirjoitin myös haaveilevani munatotista tai alkoholipitoisesta glögistä illalla :).

Mutta usko pois: TODELLA moni lapsi joutuu kärsimään humalaisista vanhemmistaan jouluna. TODELLA moni vanhempi EI osaa kohtuudella juomista, edes jouluna.

Musta alkoholi vaan ei kuulu jouluun. Mä siis en oo mitenkään neuroottinen alkoholin suhteen ja muuten käytänkin jonkun verran, mutta jouluna vaan ei.

Noh, päivällä voin ja otankin saunassa oluen tai kaksi, mutta siinä ne joulun alkot sitten onkin. Jouluruokien seuraksi kun kotikalja vaan sopii niin paljon paremmin kuin mikään alkoholipitoinen (nojoo, kait kotikaljassakin hiukan niitä voltteja on) vaikka punkusta muuten tykkäänkin, niin jouluruokien kanssa se vaan ei sovi.
Glögikin on paaaaljon parempaa alkoholittomana :)

Näin juuri minullakin. Ja tarkkana saa olla noiden saunajuomienkin kanssa, kun kuitenkin käydään aattona mummoloissa eli ajokunnossa pitää kuitenkin olla. Ja aattoiltana se uni tulee kyllä ennen kuin ehtisi mitään viinipulloa korkkaamaan.

Sivuhuomiona tähän limsakeskusteluun: viinien ohella juhlapöydässä on tarjolla kivennäisvesiä. Niitäkin on nykyään jos minkälaisiksi maustettuina. Siis mieluummin tätä "kuohuvana" kuin sokerilimpparia, alkoholittomana vaihtoehtona teineille ym.

Itselläni on jyrkkä ei-kanta. Minusta jouluun ei kuulu alkoholi. Itse olen päättänyt toki pitäytyä alkoholista ainakin siihen asti täysin, kun lapset ovat täysi-ikäisiä. Minulle on tärkeää antaa lapsilleni raittiista elämästä malli ja olla heidän käytettävissään aina jos jotain sattuisi. Isovanhempien luona pappa (ja osa muistakin sukulaisista) juo olutta ja konjakkia joulupöydässä.

[QUOTE="vieras";25040169]Näinpä :) Mitähän niiden teinien sitten kuuluisi juoda, kun limu ei ole tarpeeksi hienoa. Ei varmaan maitokaan käy, joten siis vettä? Vai olisiko jokin mehu fiiniä?
[/QUOTE]

Tätä minäkin ihan tosissaan ihmettelen. Mitä lapset/teinit sitten saavat juoda, jos limu on ehdoton ei juhlapöydässä?

Jouluun kuuluu ruokaviinit ja samppanja jälkiruoan yhteydessä. Glögiä myös, parempaa punaviini/terästettynä kuin sokerimehuna. Glögiä tosin harvemmin juuri aattona, mutta joulupäivänä tms. Koskaan ei humalassa olla ja joulut ovat aina kaikkien mielestä ihania ja rauhallisia. Ystävät tulvat lapsineen meille joulupäivänä lähes joka vuosi, silloinkin otetaan viiniä tms eikä kukaan edelleenkään ole humalassa eikä yksikään lapsi kärsi.

Ei siinä mitään, sä teet tottakai kuten parhaaksi näet. Ihmetyttää vaan jos alat arvostelemaan toisten tapaa, etenkin jos vetoat samalla pöytätapojen opettamiseen (yksi joulu tuskin yleisesti ottaen pöytätapoja pilaa).

Meillä ei ole teini-ikäisiä, joten en osaa vielä sanoa mitä itse tulevaisuudessa teen jos teini toivoo kokista joulupöytään. Mutta ihan uteliaisuudesta kysyn että mitä teille sitten teinit juo/ tulee juomaan? Siis olettaen että aikuiset saa ruoan kanssa (juhlan kunniaksi) viiniä. Juoko teinit maitoa, vettä vai mitä?

Arvostelemaan? Eiköhän kyse ollut oman mielipiteen ilmaisusta.

Meillä ei ole teini-ikäisiä vielä mutta kun on niin en kyllä kokista laita joulupöytään. Se on minun mielipiteeni asiasta. Kivennäisvesi olisi sopiva ruokajuoma mitä itsekin välillä juon ruoan kanssa. Tai maito. Tai tavallinen vesi. Yleensäkään en kannata limujen juomista mutta kukin tavallaan. Tajuan kyllä että on olemassa erilaisia perheitä ja erilaisia tapoja. Ilmaisin OMAN tapani tässä ketjussa.

Tarjolla on ruokaviini, glögi ja ehkä joku konjakki kahvin kanssa, mutta en kyllä muista että olis kukaan koskaan ollut edes hiprakassa jouluna. Itse juon sen yhden glögin ja lasin viiniä.

Meillä on (ainakin toivottavasti) viiniä ruokapöydässä. Ja kirjoitin myös haaveilevani munatotista tai alkoholipitoisesta glögistä illalla :).

Mutta usko pois: TODELLA moni lapsi joutuu kärsimään humalaisista vanhemmistaan jouluna. TODELLA moni vanhempi EI osaa kohtuudella juomista, edes jouluna.

Ja mitä sitten? Todella, todella moni lapsi ei kärsi vanhempiensa kohtuullisesta käytöstä. Kyllä uskon että maailmassa tapahtuu paljonkin pahoja asioita. En vain näe miten se liittyy tähän ketjuun kun kyse oli useimmilla alkoholin asiallisesta käytöstä.

Taalla on aina lasten synttareillakin aikuisille viinia ja olutta tarjolla, en tieda onko tama Suomessa tapana, mutta epailen :D.

Yhteistyössä