"Saa lihava lapsikin joskus herkutella"- väite vs. Dr Phil

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Tohtori Pilissä oli eilen aiheena lasten liikalihavuus. Haastateltiin perheitä, joissa on lihavia lapsia, ja tutkittiin heidän ravitsemustaan.

Yksikin äiti selitti, että viettää tyttärensä kanssa laatuaikaa elokuvien parissa aika ajoin, ja ei raaski kieltää lapselta popcornia koska leffa ja popcornit kuuluvat yhteen, tms.

Dr Phil ja paikalla ollut lasten ravitsemuksen asiantuntija totesivat, että normaalisti terve (normaalipainoinen) lapsi voi huoletta syödä joskus sokerimuroja aamiaiseksi, tai vetäistä pikaruokaa nassuun, eikä hän siitä liho tms. Mutta liikalihava lapsi ei voi niin tehdä.

Täysin ristiriidassa siis palstalla alituiseen viljellyn "Saa lihava lapsikin joskus herkutella"- väitteen kanssa. Väitteen, joka otetaan esiin joka kerta kun joku on nähnyt lihavan lapsen Mäkkärissä tai ostamassa perhepussin sipsejä itselleen. Ainahan se on sen lapsen ainoa herkkupäivä kuukaudessa, tms.

Nyt voitte vapaasti haukkua läskirasistiksi jne, mutta minusta lääkärin kommentti siitä, että lapsensa liikalihavaksi syöttäminen on pahoinpitelyä, oli täysin asiallinen. Siinä vaarannetaan lapsen fyysinen terveys ja mielenterveys myös. Totesivat myös, että ei lapsi synny himoitsemaan roskaruokaa, sokeria, hiilareita, vaan perhe opettaa heidät sellaisiksi. Ja jos halutaan muutosta, niin koko perheen pitää muuttua. Ja että moni perhe väittää lapsensa syövän ihan normaalisti ja liikkuvan, mutta totuus on ihan toinen.

Tärkein kohta minusta oli se, että jos lapsella on joku sairaus tai aineenvaihdunnan ominaisuus joka vaikuttaa painon kerääntymiseen, niin sitä suurempi merkitys on oikealla ravinnolla ja liikunnalla. Ei siis voi ratsastaa "se syö samaa kuin me muutkin ja on silti lihava vaikka me vanhemmat ja sisarukset ollaan hoikkia"- kortilla.

Vaikka en olekaan erityinen Dr Phil-fani, niin joskus siinä on täyttä asiaa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
No itseasiassa, mulle th heitti tiistaina melkosen kommentin jota jäin oikein miettimään, on kuulemma nimittäin tutkittu että lasten ruokavalio on huonoimmillaan 1v-2v välisenä aikana, jolloin opetellaan syömään samaa ruokaa kuin muu perhe ja vaikka ensin vähän irvistelin asialle, aloin miettii et tottahan tuo on...Sorrun siihen itsekkin "antaa sen nyt maistaa, eihän tuo pieni määrä pahaa tee" jne jne...

Kummasti aloin miettii et pitäskö sitä koittaa vähän tehdä itsellekkin ruokaremonttia jotta sais lapselle ne hyvät ruokahommat opetettua.

Samaa mieltä. Mä en muutenkaan tajua että miksi se herkuttelu pitää tehdä roskaruualla ja hamppareilla. Saa mun mielestä kuka tahansa lapsi herkutella jos ne herkut on marjoja, hedelmiä ym.

Ja jos se olisi lapsen ainoa herkkupäivä niin lapsi ei olisi lihava, eikös tämä ole ihan fakta. Eli itseään ne vanhemmat vaan pettää tolla.

Tärkein kohta minusta oli se, että jos lapsella on joku sairaus tai aineenvaihdunnan ominaisuus joka vaikuttaa painon kerääntymiseen, niin sitä suurempi merkitys on oikealla ravinnolla ja liikunnalla. Ei siis voi ratsastaa "se syö samaa kuin me muutkin ja on silti lihava vaikka me vanhemmat ja sisarukset ollaan hoikkia"- kortilla.

Vaikka en olekaan erityinen Dr Phil-fani, niin joskus siinä on täyttä asiaa.

Täytyisi olla ravitsemusasiat hallussa, eli ymmärrys millaisia määriä lapset tarvitsee. Ei kaikilla vaan ole. Musta on ihan eri asia syödä itse liikaa kun antaa lapselle.

Toiset tosiaan voivat syödä enemmän lihoamatta ja toiset lihoaa todella herkästi. Se on ehkä vaikeampi huomata?

Omat lapseni ovat kaikki hoikkia mutta kylla minusta aika pahalta tuntuu jos lihava lapsi ei saa koskaan herkutella, eiko tuokin voi johtaa traumoihin joissa suhde ruokaan vaaristyy entisestaan? Suositteletko samaa lihaville aikuisille? Etta ei koskaan herkuttelua?

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="mmm";25101443]
Ja jos se olisi lapsen ainoa herkkupäivä niin lapsi ei olisi lihava, eikös tämä ole ihan fakta. Eli itseään ne vanhemmat vaan pettää tolla.[/QUOTE]
"Normaalilla kotiruualla" saa myös lapsensa ja itsensä lihavaksi, jos annoskoot on aivan liian suuret kulutukseen nähden. Sitäpaitsi, "normaali kotiruoka" tuppaa olemaan joissain perheissä pelkkää hiilaria ja rasvaa.
Lapsi voi olla lihava vaikkei olisi yhtään suklaata tai sipsiä elämässään syönyt.

Sama mielipide.
Mun mielestä normaalipainoisella, terveellä lapsella (ja aikuisella) harva herkuttelu on ok, koska muuten on tervelliset (toivottavasti) elämäntavat. kerta viikossa esimerkiksi pieni karkkipussi on ok, mutta taas kokopäivän mässääminen ei.

sairaalloisen ylipainoisen lapsen mässyttäminen on sairasta, enkä hyväksy sitä ollenkaan. en edes kerran viikossa. valitettavasti näitä vanhempia löytyy paljon, jotka syöttää sontaa lapsilleen ja lapset kärsii. sen lopettaminen on yllättävän vaikeeta ja lapsi ihmettelee miksei saa syödä. kyllä sen on oltava sitten totaali ei ja uuden oppiminen.

[QUOTE="mmm";25101443]Samaa mieltä. Mä en muutenkaan tajua että miksi se herkuttelu pitää tehdä roskaruualla ja hamppareilla. Saa mun mielestä kuka tahansa lapsi herkutella jos ne herkut on marjoja, hedelmiä ym.

Ja jos se olisi lapsen ainoa herkkupäivä niin lapsi ei olisi lihava, eikös tämä ole ihan fakta. Eli itseään ne vanhemmat vaan pettää tolla.[/QUOTE]
Niinpä.

Mun mielestä lihava lapsi saa herkutella, mutta nimenomaan joskus erityistilanteissa. En kieltäisi lihavalta lapselta esimerkiksi synttärikakkua (tai siis viipaletta siitä, koko kakkua ei saisi syödä :D) tai pikkujouluissa joulutorttua.

Arjessa kuitenkin panostaisin siihen, että lapsi oppisi nauttimaan ihan tavallisen ruuan tuomasta hyvästä olosta ja oppisi "herkuttelemaan" terveellisellä ruualla. Ettei syöminen olisi sitä, että jos nyt tämän viikon syöt hyvin niin sunnuntaina mennään heseen ja ostetaan karkkia, ja lapsi väkipakolla söisi puurot ja leivät ja yököttelisi kasviksille ja aina pitäisi jotenkin palkita herkuilla se että syö tavallista ruokaa, kun se on mukamas niin pahaa. Tai miksi ylipäätään pitäisi palkita ruualla yhtään mitään?

Ei kai se aluksi helppoa ole, jos ruokailutavat ovat olleet ihan retuperällä, mutta mitä vähemmän herkkuja syö, sitä vähemmän niitä kaipaa, ja vihanneksista ja marjoista jne. voi oppia pitämään, jopa niin että kokee niiden syömisen herkutteluksi.

Omat lapseni ovat kaikki hoikkia mutta kylla minusta aika pahalta tuntuu jos lihava lapsi ei saa koskaan herkutella, eiko tuokin voi johtaa traumoihin joissa suhde ruokaan vaaristyy entisestaan? Suositteletko samaa lihaville aikuisille? Etta ei koskaan herkuttelua?
Herkutelkoon marjoilla, dippaamalla kurkkua ja porkkanaa, jne.

Tai kahdesti kuukaudessa pienellä suklaapatukalla ja parilla sipsillä vaikkapa.

Mutta kun se herkuttelu tuppaa syömiseen tottuneilla olemaan aivan jotain muuta.

Aikuinen saa syödä ihan niin epäterveellisesti kuin haluaa, mutta lapsi ei osaa omasta ravitsemuksestaan olla vastuussa. Ei sotketa nyt aikuisia tähän aiheeseen.

Miksiköhan sitten aikuisen laihduttaessa, sanotaan että vaikka kerran viikossa voi kohtuullisesti herkutella.

Siis sehän ON herkutellut jos on jo lihava.

Jos puhutaan sairaaloisen lihavista lapsista niin juu on varmaan herkutelutkin. Mutta jos on esim jotkin juhlat jossa paljon ja ainoastaan herkkuja tarjolla, kieltaisit talta lapselta kaiken syomisen terveellisyyden nimissa vaikka kaikki muut puputtaisi herkkuja? Tottakai lapsen tulisi oppia terveille ruoka tavoille, mutta niihin mielestani kuuluu myos se toisinaan herkuttelu, enka talla tarkoitan koko paivan mussutusta ja miljoonaa kaloria, vaan esim yhta kakkupalaa tai paria keksia.

herkutella voi todellakin myös terveellisesti, ei sille lapselle tarvi ostaa mega/kerros ateriaa hesestä.
ylipaino on suurin riskitekijä sairauksiin, sitä ei varmaan muisteta kun niitä lapsia ylensyötetään. diabetes, sepelvaltimotauti jne. tottakai ne voi tulla myös hoikemmalle ihmiselle, mutta ruokavaliolla on iso merkitys näissä asioissa.
terveydenhuoltoa rasittaa nää kansansairaudet ja lihavuus senkun kasvaa ja nuoremmat ja nuoremmat sairastuu.

mutta kun ei mene perille. jokaisen vanhemman pitäs avata silmät tässä asiassa, se ruokailu on toteutettava terveellisesti ja oikeella määrällä energiaa.
syöminen voi olla nautinto kevyesti.
ei näistä asioista turhaan puhuta, mutta monet ottaa asiasta nokkiinsa.

kun se lihavuus olisikin vain joillekkin esteettinen haitta, mutta suurimmat riskit on sairaudet, kiusaaminen ja syömishäiriöt.

Mua vähän huvittaa sekin että kun puhutaan ylipainosta, noin ylipäätänsä, vedetään mukaan aina se sohva, suklaa ja hese mätöt..

Taitaa kuitenkin aika moni lihoa pelkästää sillä kotiruualla, ei siihen enää niitä herkkuja tarvita jos syö enemmän kuin kuluttaa. (ongelma jonka kanssa painin itsekkin)

herkutella voi todellakin myös terveellisesti, ei sille lapselle tarvi ostaa mega/kerros ateriaa hesestä.
ylipaino on suurin riskitekijä sairauksiin, sitä ei varmaan muisteta kun niitä lapsia ylensyötetään. diabetes, sepelvaltimotauti jne. tottakai ne voi tulla myös hoikemmalle ihmiselle, mutta ruokavaliolla on iso merkitys näissä asioissa.
terveydenhuoltoa rasittaa nää kansansairaudet ja lihavuus senkun kasvaa ja nuoremmat ja nuoremmat sairastuu.

mutta kun ei mene perille. jokaisen vanhemman pitäs avata silmät tässä asiassa, se ruokailu on toteutettava terveellisesti ja oikeella määrällä energiaa.
syöminen voi olla nautinto kevyesti.
ei näistä asioista turhaan puhuta, mutta monet ottaa asiasta nokkiinsa.

kun se lihavuus olisikin vain joillekkin esteettinen haitta, mutta suurimmat riskit on sairaudet, kiusaaminen ja syömishäiriöt.

No tällä viikolla palstalla oli lasten iltapalaketju. Siinäkin kävi ilmi kuinka jo 4-5-vuotiaat söivät 100 hiilarin verran iltapalaa.

[QUOTE="mmm";25101443]Samaa mieltä. Mä en muutenkaan tajua että miksi se herkuttelu pitää tehdä roskaruualla ja hamppareilla. Saa mun mielestä kuka tahansa lapsi herkutella jos ne herkut on marjoja, hedelmiä ym.

Hmm.... meillä hedelmät ja marjat ovat ihan jokapäiväistä ruokaa ja herkuttelu on ihan erikseen. Joka päivä ei herkutella. Herkuttelua on yleensä sunnuntaina ja se on jokin jälkiruoka, arkisin en pahemmin jaksa jälkiruokia tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25101598:
Hmm.... meillä hedelmät ja marjat ovat ihan jokapäiväistä ruokaa ja herkuttelu on ihan erikseen. Joka päivä ei herkutella. Herkuttelua on yleensä sunnuntaina ja se on jokin jälkiruoka, arkisin en pahemmin jaksa jälkiruokia tehdä.

No sitä tarkoitin että se tavallinen ruoka voi olla sitä herkkua. Mun 3v:n herkkua on makaronilaatikko, itse rakastin lapsena sienikastiketta ja oli todellinen herkkupäivä kun sitä harvoin sai. Mä en taas ymmärrä sitä että sen herkun pitää olla joku makea ylimääräinen juttu. Ja tuskin teilläkään on joka päivä esim. tuoreita mansikoita, jotka on mun lapselle todellista herkkua, syö vaikka litran hetkessä.

Mua rupes taas niin ärsyttään että pitää mennä rauhottuun.. vaikka mä paljon hyväksyn asioita niin tää asia on sellanen mistä mun hermot ratkee ja ymmärrys loppuu..
Neuvoloihin pitäisi antaa enempi nouvoja miten puhua tälläisille vanhemmille ja mistä asioista. Ei riitä pienet vinkit vaan on lyötävä faktaa pöytään ja kertoa totuus mitä se lihavuus tuo tullessaan.

ja sit jos niitä roskaruokaherkkupäiviä on usein niin painoakin tulee. Toki tavallisellakin ruualla saa isoilla annoskoilla itsensä lihavaksi, mutta tässä on taas se vanhempien vastuu, paljon lapsi syö.

[QUOTE="mmm";25101626]No sitä tarkoitin että se tavallinen ruoka voi olla sitä herkkua. Mun 3v:n herkkua on makaronilaatikko, itse rakastin lapsena sienikastiketta ja oli todellinen herkkupäivä kun sitä harvoin sai. Mä en taas ymmärrä sitä että sen herkun pitää olla joku makea ylimääräinen juttu. Ja tuskin teilläkään on joka päivä esim. tuoreita mansikoita, jotka on mun lapselle todellista herkkua, syö vaikka litran hetkessä.[/QUOTE]
Kesällä meillä on joka päivä tuoreita mansikoita, kun ne ovat parhaimmillaan ja niitä kerran saa. Kesällä ei syödä appelsiineja, koska valinnanvaraa on muutakin. Yritetään hedelmissä ja marjoissa mennä sesongin mukaan. Talvella tietysti kaivellaan marjoja pakkasesta. Mulle herkuttelu on jotain sellaista, mitä ei tapahdu joka päivä. Korkeintaan kerran viikossa. Mä teen aina hyvää ruokaa, josta lapseni pitävät, ja siksi miellän herkuttelun eri asiana kuin tavallisen syömisen. Muutenhan mun pitäisi sanoa, että meillä herkutellaan 5 kertaa päivässä eli joka kerta kun syödään jotain. Mutta tässä on varmaan kyse enemmänkin siitä, mitä herkuttelulla tarkoitetaan eikä niinkään siitä, mitä se herkuttelu varsinaisesti pitää sisällään.