Mä oon huomannu ittestäni yhden asian ku oon tehny hoitotyötä

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mä oon baaris osa-aikaanen työntekijä. Siinä työs joskus kiristää pinnaa todella paljo joidenki ihmisten käytös. Toki pyrin hillittemään itteni, mutta joskus on vain pakko sanoa tiukasti eikä siltikää mee jakeluun.

Sitte taas hoitotyös vanhusten tai kehitysvammaasten kans mulla ei pala pinna. Mä jaksan kuunnella sitä toisen kiukuttelua, jaksan odottaa että toinen saa asiansa sanottua änkytykseltään, en suutu jos toinen on sotkenu. Eikä näilläkää ihmisillä asia pakosta mee heti jakeluun, mutta mä selitän asian uudestaan eikä se mua haittaa.

Ihmettelen, että miten mä jaksan enemmän noilta vanhuksilta ja vammaasilta ku kännisiltä. Eikä se ny tosiaan tarkoota, että baarityös tiuskin heti kaikille vaan mielessäni ajattelen, että ei saatana. Hoitotyös tuota olotilaa ei tuu, mä vain odotan sen ajan mitä toinen vaatii.

Että onko se känni se joka saa mut ärsyyntymään. :D Ja onhan toki baarityös hyvätki puolet, suurin osa asiakkaista on niitä mukavia. Joidenki kans tulee heitettyä läppää vähä joka asiasta.

Viimeksi muokattu:
Sulla on vielä hoitoalalla toi kuherruskuukausi päällä.. Tai sitten harvinaisen vähän vittumaisia hoidokkeja.. Kyllä niihin vielä kerkee sen tuhat kertaa palaan pinna. Tärkeintähän on vaan pitää pokka, ja kiukutella sitten kahvihuoneessa tai kotona yksin. :D

[QUOTE="vieras";26886934]Olet kasvanut aikuiseksi?[/QUOTE]

Tämä tunne on ollu jo aiemmin ku en edes ollu tehny töitä hoitoalalla. En vain ollu kiinnittäny siihen huomiota aiemmin ku vasta täs joku aika sitte. Ja jos oon kasvanu aikuuseksi, niin eikö mun pitääsi kestää myös baarityös kaikki ilman hammasten kiristelyä?

Mutta onko pakko kasvaa aikuuseksi? Peter Pan rules. :D

Tämä tunne on ollu jo aiemmin ku en edes ollu tehny töitä hoitoalalla. En vain ollu kiinnittäny siihen huomiota aiemmin ku vasta täs joku aika sitte. Ja jos oon kasvanu aikuuseksi, niin eikö mun pitääsi kestää myös baarityös kaikki ilman hammasten kiristelyä?

Mutta onko pakko kasvaa aikuuseksi? Peter Pan rules. :D

No empaattinen aikuinen ymmärtää eron sairauden ja humalan aiheuttaman käytöksen välillä.

Sama minulla, känniset saa hermostumaan, mutta hoitoalalla änkytys ja kiukuttelu ei saa minua mitenkään ärsyyntymään.

Känni se on joka ärsyttää!! Hyh...

Mulle tuli viikolla yllättäen töis eteen tilanne, että piti olla tekemisis todella pahasti änkyttävän ihmisen kans. Aluksi vaikutti etten ymmärrä yhtää mitää, mutta kyllä sitä vain aika nopiaa oppi siihen, että mitä toinen kertoo. Mutta ei mulla hermot menny vaan mä odotin, että toinen saa asiansa sanottua.

Voin kuvitella. Känniääliö on itse ajanut ryyppäämällä itsensä siihen tilaan, että käyttäytyy ärsyttävästi. Vanhuksella tai vammaisella ärsyttävä käytös ei yleensä ole oma valinta, joten sitä sietää enemmän.

Näin ainakin itse koen.

Sulla on vielä hoitoalalla toi kuherruskuukausi päällä.. Tai sitten harvinaisen vähän vittumaisia hoidokkeja.. Kyllä niihin vielä kerkee sen tuhat kertaa palaan pinna. Tärkeintähän on vaan pitää pokka, ja kiukutella sitten kahvihuoneessa tai kotona yksin. :D

Mä oon kyllä aikamoosta vittumaasuutta saanu osakseni jo baarityös. :D

Vanhus- ja kehitysvammatyö on ne joiden parissa mä tykkään tehdä töitä.

• Tykkää
Reactions: trolli
Jep, mä tykkään kans hoitoalasta, mutta kyllä niihin demeihinkin joskus palaa hermot. Vaikka ne ei voi sille mitään.. Ammatillisuus toki silloinkin, ja tunteita ei näytetä asukkaalle. :)
Ja voisin kuvitella että baarissa menis hermot joka hiton työvuoro niihin känniääliöihin. :D Joskus ihmettelen et miten baarityöntekijät kestää niitä.

Mitäs jos hoidokkisi vamma/ vika johtuisi kännissä mokailusta, esim. itseaiheutetusta auto-onnettomuudesta, tuomitsisitko vammaisen käytöksen silloinkin, koska sen syynä olisi alkoholi?

Mä oon hoitanu alkoholidementikkoja eikä se mun käytökseen oo vaikuttanu. Toki nuo ihmiset olis itte voinu vaikuttaa mihin asiat menee, mutta ei se tuos vaihees enää auta ruveta räyhäämään. Dementikon kohdalla on tärkiää, että toinen tuntee olonsa turvalliseksi. Ku ei muisti pelaa kunnolla niin se vaikuttaa käytökseen.

Eikä asiaan vaikuttaasi jos olis esim. kännis ajanu autolla ja halvaantunu. Mä tekisin työni. Ei se mun saarnaaminen ja huonosti kohteleminen tuos kohtaa auttaasi.

Mä oon nyt vaihtamassa alaa, mutta kymmenisen vuotta olin vanhuspuolella sairaanhoitajana, eikä mullakaan pinna kiristynyt. Jaksoin vaikka ja mitä. :D Vastailla puolen tunnin sisään hymyillen "Mikä päivä tänään on?" -kysymykseen varmaan 50 kertaa, kaivella dementoituneen ikiliikkujan (oli ihana mamma!) jäljiltä koristekiviä pesukoneesta, vessan pytystä jne. sekä ihmetellä, mihin samainen mamma oli kenenkin hampaita käynyt kätkemässä.

Ikäviä juttuja oli ainoastaan niiden kohdalla, jotka olivat fyysisesti väkivaltaisia. Tosin kymmenen vuoden aikana mulle on osunut ainoastaan kolme sellaista asukasta ja useimmiten niistäkin tilanteista selvittiin puhumalla. Ja kun tiesi, että siinä oli sairaus taustalla, niin jotenkin suhtautui hyvin eri tavalla kuin henkilöön, joka yrittäisi vaikka nakkikiskajonossa vetää lättyyn.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="vieras";26887037]Se kato änkytti vaan kun meni sanattomaksi rumuudestasi.[/QUOTE]

Ei ku häikäästy mun kauneudesta.

Voi hitto ku jollekki voi edelleen olla kova paikka se, että en suostu pitämään ittiäni rumana. Oon ihan tavallisen näköönen nainen.

No baarissa en ole koskaan ollut töissä. Mutta juuri dementikkojen kanssa ei pala hihat koska tietää että ne yrittää parhaansa ja eivät voi yhtään mitään sille änkytykselleen. Ihan yhtä turhauttavaa se on yrittää sanoa jotain mutta ei vaan saa sanotuksi kuin sen kuunteleminen.

Mä en ole hoitoalalla, mut mulla sama juttu. En voi sietää kännisiä, etenkään niitä äänekkäitä. Eikä haittaa yhtään vaikka joku vammainen tms. pitää meteliä.

En tiedä onko se se alkoholi, vai se ylimielinen asenne mikä humalaisilla usein on.

En voi sietää esim. omaa miestäni kännissä, vaikika on ihan leppoisa. Se sijaan sairaana ollessa hoivaan ja huolehdin oikein antaumuksella. Onneksi juo todella harvoin enemmän ;)

Kas siinä on vissi ero: kännijorinat on tyhmyyttä mutta vammaisilla ja dementikoilla on sairaus takana eivätkä he voi käyttäytymiselleen mitään useimmiten. Olen entinen sh enkä yli 10 vuoden aikana kyllä tavannut kyllä kuin kourallisen tahallisen ilkeitä potilaita- niihin harvoihin pystyy kyllä suhtautumaan ammatillisesti, samoin kuin sairauden vuoksi 'vaikeisiin'. Känni-ääliöitä en jaksaisi sen sijaan kovin kauan katella.

[QUOTE="vieras";26886997]No empaattinen aikuinen ymmärtää eron sairauden ja humalan aiheuttaman käytöksen välillä.[/QUOTE]

Näinhän se on, mutta ei kaikista ole siihen, siis hoitotyöhön.
Scarlettille :flower:

Yhteistyössä