Mieheni teini-ikäinen tytär ei saa tulla meille, koska käytös on niin huonoa? Olenko "pahis"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyllästynyt"

Vieras
Toivon todella, että yrittäisitte ymmärtää asiaa myös minun kannaltani.

Miehelläni on siis teini-ikäinen tytär. Hänellä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja.
Joka toinen sana on vi**t, saa*an* tms. Olen moneen kertaan pyytänyt, ettei kiroaisi, sillä meillä on yksi yhteinen päiväkoti-ikäinen lapsi, enkä halua että hänen aika kiroillaan.
Tyttö ei siis osaa oikein puhua mitään, ellei siinä lauseessa ole vähintään kaksi vit**a.
Mulla itselläni on myös teini-ikäinen lapsi, joka asuu meillä. En ole kuullut oikeasti IKINÄ poikani kiroilevan.
Mieheni tytär ei koskaan siivoa jälkiään, vaan jättää astiat pöytään, vedet pitkin kylppärin lattiaa yms.
Hän ei huomio koskaan ketään muuta kuin vaan itsensä. Esim. tönii pikkusiskonsa pois huoneeseen "painu kakara vitt***n siitä" yms.
Pari kertaa on polttanut tupakkaa meillä sisällä vaan huoneen ikkuna auki.
Tyttö määräilee ja pomottaa jatkuvasti ja saa hirveitä kiukkupuuskia ja silloin voi esim. heittää kaukosäätimen päin peiliä jne.

Mieheni ei vaan osaa jutella tytön kanssa. Olen sanonut sata kertaa, että PUHU lapsesi kanssa, mut mies ei puhu, vaan antaa tytön hyppiä seinille.
Mä olen kyllä yrittänyt puhua tytön kanssa, mutta minua hän vaan huorittelee ja ämmittelee.

Tyttö osaa kyllä mukava ja hoitaa asiansa. Mieletön "uhma" vaan päällä.

Mitä mä tekisin?

Tyttö kuitenkin tarvitsee myös isäänsä ja isä tytärtään. Olen ihan neuvoton.
Olen kerran ottanut tytön äitiin yhteyttä, mutta hän kielsi mua sekaantumasta.

Kyllä on todella huonosti kasvatettu ja mielestäni on aiheellista ettet päästä häntä teille. Nuorten kielenkäyttö on nykyisin tosi törkeää mutta eivät yleensä kyllä kehtaa käyttäytyä niin varsinkaan vieraampien aikuisten seurassa. Kotonanne on teidän säännöt ja niitä pitää kunnioittaa, se täytyy tehdä selväksi tai muuten ei ole teille asiaa. Jos mies ja tytön äiti eivät puutu ja ovat aina antaneet hyppiä silmille niin ihmekään että hän käyttäytyy noin. Sinun on vaikeaa toisten lasta alkaa kasvattamaan, se olisi alusta saakka ollut lapsen vanhempien tehtävä.

[QUOTE="vieras";27214791]Olet. Vaikka lapsella menisi kuinka huonosti tai vaikka hän käyttäytyisi kuinka huonosti vanhempien luo pitää saada aina tulla. Ne ongelmat ratkaistaan siellä kotona, ei niin että lasta ei päästetä kotiin.[/QUOTE]

samaa mieltä.
ymmärrän hyvin, että tilanne on sinulle tosi raskas ja turhauttava enkä tieddä miten itse ainakaan jaksaisin.
mutta niin tuo elämänvaihe on varmasti tuolle tytöllekin raskas ja turhauttava. erona se, että sinä aikuisena olet itse itsesi siihen soppaan laittanut, toisin kuin tuo tyttö jolle mielestäni kuuluu oikeus isään ihan käytöksestään riippumatta.

Ei lasta hyljätä vaikka olisi miten vaikea teini-ikä. Puhukaa tytön kanssa, puhelinta ja viikkorahaa pois jos kiroilu jatkuu jne. Pikkusiskole voi puhua kiroilemisben olevan rumaa eikä sitä saa tehdä, vaikka isosisko tekeekin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27214812:
Myöhäistä se yleensä tuossa vaiheessa on. Olisi pitänyt aloittaa kasvatus jo paljon aikaisemmin.

Mutta noin muutoin ap:n ongelmaan...voisitko joskus pitää tytön kanssa kahdenkeskisen illan ja kysyä häneltä, mikä riepoo? Jotain vastaanhan hän kapinoi ja sinä ja pikkusisko olette kohteena.

Tuo oli ihan loistava idea. Tyttö on puhun ikean reissusta ja voisin tarjoutua lähtemään hänen kanssa ikeaan. Täältä on kuitenkin reilu kahden tunnin ajomatkakin sinne.

Mä olen tutustunut tyttöön, kun hän oli 6-vuotias. Eli kauan olen ollut elämässä mukana.
Mä voin sanoa käsi sydämellä, että minä rakastan tuota tyttöä. Mä TIEDÄN että se tyttö osaa olla tosi mukava ja kiva (eikä teinin tarvitse aina olla edes mukava ja kiva). MÄ TIEDÄN että se tyttö osaa siivota jälkensä.
Mä en vaan hyväksy sitä jatkuvaa kiroilua, tavaroiden paiskontaa ja rikkomista, pikkusiskon tönimistä, velipuolen haukkumista, mun huorittelua, varastamista pikkusiskon säästöpossusta yms.

Tyttö on aina pärjännyt koulussakin hyvin, mutta nyt kasiluokka mennyt ihan alamäkeen. Mä olen omaa apuani tarjonnut kyllä.

Mä olisin valmis kyllä tekemään sitä ja tätä, mutta esim. tytön vanhemmat eivät hyväksy ulkopuolita apua ym.

Kamalaa käytöstä kieltämättä, mutta joku muu ratkaisu-(/rankaisu-)malli tähän pitäisi löytää. Kyllä tytöllä kuitenkin on aina oltava oikeus tavata isäänsä.

Se, ettei saa tulla 'kotiinsa' ei varmaan ole ratkaisu, mutta joku tapa antaa rangaistus huonosta käytöksestä pitäisi olla. Puhelin pois, viikkoraha pois... noi kai on niitä perinteisiä tapoja. Kuri pitäisi löytyä isän tai sinun avulla, ei niin, että tytön äiti vedetään isällä oloon mukaan. Teidän säännöt selkeästi, ja jos teet näin, et saa viikkorahaa. Jos teet uudestaan, et saa seuraavalla viikolla rahaa. Tarvittaessa samanlainen tarrataulu jääkaapin oveen kuin taaperolle. Samoin kiitos, jos siivoat tämän ja tämän, saat jotain. (vaikka kotitöistä ei pitäisi maksaa, tuossa kohdassa voisi olla paikallaan) Jos rikot jotain (esim kaukosäätimen), maksat itse. Asialliset säännöt, ja sen jälkeen ei jurnutusta vaan suhtaudut aikuismaisesti.

Tuo oli ihan loistava idea. Tyttö on puhun ikean reissusta ja voisin tarjoutua lähtemään hänen kanssa ikeaan. Täältä on kuitenkin reilu kahden tunnin ajomatkakin sinne.

Mä olen tutustunut tyttöön, kun hän oli 6-vuotias. Eli kauan olen ollut elämässä mukana.
Mä voin sanoa käsi sydämellä, että minä rakastan tuota tyttöä. Mä TIEDÄN että se tyttö osaa olla tosi mukava ja kiva (eikä teinin tarvitse aina olla edes mukava ja kiva). MÄ TIEDÄN että se tyttö osaa siivota jälkensä.
Mä en vaan hyväksy sitä jatkuvaa kiroilua, tavaroiden paiskontaa ja rikkomista, pikkusiskon tönimistä, velipuolen haukkumista, mun huorittelua, varastamista pikkusiskon säästöpossusta yms.

Tyttö on aina pärjännyt koulussakin hyvin, mutta nyt kasiluokka mennyt ihan alamäkeen. Mä olen omaa apuani tarjonnut kyllä.

Mä olisin valmis kyllä tekemään sitä ja tätä, mutta esim. tytön vanhemmat eivät hyväksy ulkopuolita apua ym.

Kuullostaa siltä, että tytön vanhemmat ovat ongelma...

Minkä ikäisestä teinistä on kyse? Tuleeko hän teille silloin, kun itse haluaa vai onko edelleen käytössä tietyt viikonloput + lomat, joista vanhemmat sopivat? Jossain vaiheessa nimittäin lapset eivät aina haluaisi tulla etävanhempansa luokse, koska silloin menettää kaiken sen kivan, mitä olisi voinut juuri silloin tehdä kavereidensa kanssa. Jos siis teini joutuu jäämään porukan viikonlopun vietosta pois sen vuoksi, että on isäviikonloppu, se voi suututtaa ja teini sen vuoksi käyttäytyä kertomallasi tavalla. Jo pelkästään se, että teini saisi käyttää itsemääräämisoikeuttaan noiden isätapaamisten suhteen, voisi auttaa.

Et ole pahis. Miehesi tehtävä on puhua tytölle. Sinun ja siskon ei tarvitse sietää kodissa tuollaista verbaalista väkivaltaa. Tyttö itse käytöksellään valitsee missä saa olla, rajat on oltava. Jos rajoja ei ole niin teidän kaikkien suhteet on kohta karilla ja onnettomia on muitakin kuin tyttö. Miksi tyttö tulee jos ei selvästi halua? Ei tuollainen isän tapaaminen hyödytä ketään osapuolista.
Meille ei tultaisi riehumaan, miehen tehtävä olisi hoitaa kasvatusongelmansa eikä lisätä niitä tulevaisuutta ajatellen. Munat, munat.

Asutaan samalla paikkakunnalla. Tyttö ei enää meille ns. "vapaaehtoisesti" tule, ellei tule sitten pyytämään isältään rahaa tms. Tytön äiti on vuorotyössä ja yleensä siloin tyttö on "passitettu" meille. Meille on vapaasti saanut tuoda kavereita ja omaa rauhaa on tarjottu. Olen sanonut, että tyttö kavereineen voi olla meilläkin yötä ja nukkua meidän makkarissa alakerrassa, jolloin koko alakerta olisi heidän käytössä ja me muut mentäisiin yläkertaan jne.
Meillä on pari koiraa, joita tyttö käy lenkittämässä ja joskus saattaa tulla sitten sisällekin hetkeksi.
Yötä on meillä nykyään noin 3krt kuussa.

Muuten niin rakastava, perheestään huolehtiva ja kiltti mieheni on täysi urpo tässäkin asiassa. Tyttö pelaa lentopalloa ja se harrastus on hänelle tärkeä. Olen esim. miestäni pyytänyt, että menisi katsomaan pelejä, kehuisi paljon kun tyttö saa mitalin jne.. Ei mies osaa kehua. Pelejä ei mene katsomaan, koska tyttö EI PYYDÄ! Eikä tajua, että harva tuon ikäinen iskää kentän laidalle pyytää.

Asutaan samalla paikkakunnalla. Tyttö ei enää meille ns. "vapaaehtoisesti" tule, ellei tule sitten pyytämään isältään rahaa tms. Tytön äiti on vuorotyössä ja yleensä siloin tyttö on "passitettu" meille. Meille on vapaasti saanut tuoda kavereita ja omaa rauhaa on tarjottu. Olen sanonut, että tyttö kavereineen voi olla meilläkin yötä ja nukkua meidän makkarissa alakerrassa, jolloin koko alakerta olisi heidän käytössä ja me muut mentäisiin yläkertaan jne.
Meillä on pari koiraa, joita tyttö käy lenkittämässä ja joskus saattaa tulla sitten sisällekin hetkeksi.
Yötä on meillä nykyään noin 3krt kuussa.
Hmm...kuullostaa just siltä, mitä vähän epäilinkin eli että tyttö "passitetaan" teille, vaikka hän itse tekisi mieluummin jotain muuta. Tee se Ikean reissu hänen kanssaan ja ota matkalla jotenkin neutraalisti puheeksi nämä teillä olemiset. Voit kysyä ihan suoraan, että joutuuko hän joskus kieltäytymään jostain kivasta sen vuoksi, että joutuu tulemaan teille. Ja voit kysyä myös, millainen tapaamisjärjestely olisi hänen mielestään kaikista paras. Voit myös kysyä, mitä hän yleensä tekee viikonloppuisin kavereidensa kanssa ja voisiko samoja asioita tehdä myös silloin, kun hän on isänsä luona. Kodin sijasta hän tulisi kuitenkin illalla teille.

Takana voi olla myös se, että tämä teini olisi kotona - äidin ollessa töissä - vapaampi tekemään mitä lystää ja siksi teille tuleminen on kuin tulisi "vankilaan". Tätä sun ei pidä näin hänelle esittää, mutta koittaa löytää jokin keino, jolla vanhemmilla säilyisi luottamus teiniin, mutta teini saisi ottaa tarvitsemaansa etäisyyttä vanhempiinsa. Jos etäisyyttä - samasta paikkakunnasta huolimatta - kavereiden luota isän luokse on jalkaisin/bussilla liian paljon, voisiko vaikka sopia, että isä kävisi esim klo 23 hakemassa tytön sovitusta paikasta?

Järkeviä ajatuksia. Kiitos teille! Ihan hyvä, että tein tämän aloituksen, niin pääsi eroo omista - niin mustavalkoisista ajatuksista.

Varmaankin tyttö saa kotona olla enemmän yksin ja vain kavereiden kanssa, koska äiti on paljon poissa.

Keittiksen jutuissa on ideaa. Ikean reissu on teille hyvän pituinen. Ottakaa muuten kylmälaukku mukaan niin voitte tuoda pakastealtaasta lihalullia ja kakkuja.

Käsitin niin että kasiluokkalainen on teillä hoidossa kun äitinsä on töissä. Toivottavasti käsitin väärin.

Järkeviä ajatuksia. Kiitos teille! Ihan hyvä, että tein tämän aloituksen, niin pääsi eroo omista - niin mustavalkoisista ajatuksista.

Varmaankin tyttö saa kotona olla enemmän yksin ja vain kavereiden kanssa, koska äiti on paljon poissa.
Teinien kohdalla on tärkeää, että he kokevat voivansa itse vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Jos näin ei tällä hetkellä ole, se voi purkautua turhautuneena kiukutteluna. En lähtisi ensin edellyttämään parempaa käytöstä vaan ensin ottaisin selville teinin omat toivomukset. Tuo on vaikeaa aikaa, kun liekaa pitäisi antaa lisää, mutta täysin vapaaksikaan ei voisi vielä päästää. Yleensä kuitenkin käy niin, että jos sitä liekaa pikkuhiljaa antaa lisää, teinikin haluaa olla saamansa lisääntyneen vapauden vuoksi luuottamuksen arvoinen. Jos osoittautuu, ettei ollutkaan, niin sitten jokin sanktio tai edun menetys. Teineille ei muuten kannata enää sanoa perusteluksi "koska minä niin sanon", se ei nimittäin tuota kovinkaan positiivista lopputulosta :D Säännöt, joita haluat noudatettavan, pitää perustella jo toisella tavalla. Meillä toimi omien lasteni kanssa oikein mainiosti ilmoitusvelvollisuus. Selitin teineilleni, että en minä vittumaisuuttani halua heidän olevan klo 23 kotona vaan jos he eivät ole, minä olen huolissani. JOS täytyy sitä pidempään olla, sitten mulle pitää ilmoittaa missä on ja milloin tulee. Mielellään vielä, kenen kanssa ja mitä tekemässä (ei yksityiskohtaisesti, mutta suurinpiirtein). Jos oli esim sovittu, että leffan jälkeen tulee kotiin, mutta teini halusikin mennä vielä Mäkkäriin syömään, niin se oli ihan ok, kunhan asiasta ilmoitti mulle. Silloin en huolestunut.

Lapsi luottaa sinuun koska hän uhmaa. Hän uskaltaa uhmata sinua, koska sinun rakkaudestasi ja välittämisestäsi hän voi olla varma. Ei tämä lohduta, mutta ota uhma luottamuksenosoituksena?

Ja juuri tuo kohta kun ollaan 14 v on monelle se kaikista vaikein ja hirvein kohta elämää.

Älä estä vierailuja teille, lapsi tarvitsee eniten rakkautta silloin, kun sitä vähiten ansaitsee.

Keittiksen ideat ovat hyviä. Ensin puhetta. Jos tarvitaan, sitten sanktiot käyttöön, mutta ei kielletä lasta tulemasta kotiin.

Yhteistyössä