Miten niin äiti on laiska jos isompi lapsi on hoidossa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perheens syntyy vauva. Mamma raapottaa isommat muksut hoitoon 2-3 pvä viikko. Sitten vielä illalla itkee kun mies ei osallistu ja auta. Poor baby...

Itsestäänhän ne lapset on maailmaan tulltu. Ylläreinä... Kamalan työllistävinä ylläreinä.

Herää kysymys: MIKSI tehdä useampi lapsi jos ei pärjää kahden kanssa yhtä aikaa??

Toinenkin kysymys: Miten ennen kyettiin taivaan vallat elämään ilman subjektiivisia hoitoja? No kun kotiäidit oli oikeasti naisia. Ei ruikuttajia. He osasivat ihan itse järjestää lapsille tekemistä. Veivät kerhoihin tai tapasivat muita äitejä joilla saman ikäisiä lapsia. Auttoivatkin toisiaan. Se ei ollut valtion tehtävä (muistakaa subjektiivinenkin hoito maksaa maltaita valtiolle)

On ok haluta päästä helpommalla. Ja ok että lapselle järjestää ikäistään seuraa. Mutta paikka ei ole päiväkoti. Kuinkahan paljon päikkyjen tilanne helpottaisi kun subjektiivinen hoito-oikeus poistettaisiin???

Meillä on esikoisen ja toisen välillä ikäeroa 5 vuotta. Esikoinen aloitti päiväkodissa kolmevuotiaana,sai sieltä kavereita ja tykkäsi ryhmästään. Me kyllä keskusteltiin tästä lapsen kanssa ennen vauvan syntymää,kerroin että on semmoinen mahdollisuus että hän jää mun ja vauvan kanssa kotiin jos vaan niin haluaa. Ei halunnut. Ja onhan nää pihat kieltämättä aika tyhjillään päivisin kun ihmiset on töissä ja lapset hoidossa. Mun mielipide on että 5-vuotias kyllä tarvitsee niitä kavereitaan ja puuhaa päivisin. Kieltämättä pari ensimmäistä kuukautta meni aika paljon vauvan ehdoilla ja en ehkä ollut päivisin heti ekana leikkelemässä silkkipaperia tai lähtemässä pulkkamäkeen vaikka jokainen tosinainen ja hyvä äiti näin toki tekisi.

[QUOTE="vieras";27367645]Meillä on esikoisen ja toisen välillä ikäeroa 5 vuotta. Esikoinen aloitti päiväkodissa kolmevuotiaana,sai sieltä kavereita ja tykkäsi ryhmästään. Me kyllä keskusteltiin tästä lapsen kanssa ennen vauvan syntymää,kerroin että on semmoinen mahdollisuus että hän jää mun ja vauvan kanssa kotiin jos vaan niin haluaa. Ei halunnut. Ja onhan nää pihat kieltämättä aika tyhjillään päivisin kun ihmiset on töissä ja lapset hoidossa. Mun mielipide on että 5-vuotias kyllä tarvitsee niitä kavereitaan ja puuhaa päivisin. Kieltämättä pari ensimmäistä kuukautta meni aika paljon vauvan ehdoilla ja en ehkä ollut päivisin heti ekana leikkelemässä silkkipaperia tai lähtemässä pulkkamäkeen vaikka jokainen tosinainen ja hyvä äiti näin toki tekisi.[/QUOTE]

Eikö sua koskaan ole harmittanut päikkyjen suuret ryhmät?

Ei voi kieltää että lapset tarvii kavereita. Mutta minusta ei ole asiallista täyttää jo muutenkin ylitäysiä päiväkoteja. Se lapsi otetaan vaan pois. Se on elämää, muuttuhan lapsen elämä toisen syntyessä muutenkin. Kerhopaikka ja uudet kaverit. Lapset meinaan kaverustuu silmäräpäyksessä. Toki vanhojen kaverien "menettäminen" on ikävää. Mutta me vanhemmathan ollaan sitä varten että opetetaan lasta sopeutumaan elämän muutoksiin. JA miksi niitä parhaita kavereita ei voisi nähdä päiväkodin ulkopuolella?

[QUOTE="vieras";27366429]Herranjestas tätä uusavuttomuutta!!! Jos äiti hoitaa asiansa normaalisti niin leikki-ikäisen ei tarvitse todellakaan "passivoitua kotona" ;))

Tottahan toki siinä pitää vähän vaivaa nähdä, mutta aika on kallisarvoista myös leikki-ikäiselle. Onhan se oma perhe todella tärkeä. Leikkipuistot, perhekerhot, äidin järkkäämät leikki- ja askartelutuokiot (ei tarvitse mitään ihmeempää olla, muovailua ja piiirtelyä, vesivärejä niin että äiti on hengessä mukana), kirjastossa käyntiä ja kirjojen lukemista, eri leikkipuistoissa kiertelyä ja välillä voi kutsua kaverin kotiin ihan keskellä päivääkin. Joo, ei se vauvakaan siitä kärsi. Ja kotona on aivan varmasti muitakin leikki-ikäisiä!!! Niihin tutustuu aamupäivisin leikkipuistoissa ja perhekerhoissa ym.

Ei lapset kaipaa mitään ihmeellistä ulkopuolisten tahojen puolelta järjestettyä härdelliä ympärilleen. Ihan normaali puuhakas arki riittää.

Tietysti siinä tulee vastaan se, että eipä parin pienen lapsen kotiäidillä juuri aikaa ole esim. palstailla. Se aika menee siellä leikkipuistossa ja leikki-ikäisen kanssa piirrellessä ym. Mutta aika aikaansa kutakin. Se on kuitenkin ihan oikeaa elämää eikä elämänsä ulkoistamista päiväkodin hoidettavaksi.[/QUOTE]

Tiäksä ku ei täällä päivisin oo pihoilla ketään. Tai varsinkaan niitä kavereita joita voisi päivällä kutsua kylään. Mä kyllä rakastan askartelua ja ulkona seikkailua,voi juku millainen puuhapakkaus ja teräsnainen olinkaan heti kun laitokselta pois pääsin! Mutta miten selittää joka päivä lapselle joka kysyy että "äiti,miks mulla ei oo kavereita? äiti,mä en halua aina leikkiä yksin.. äiti,ois kiva jos mulla ois ees yksi hyvä ystävä" ja minä vastaan: "kultaseni,tiedän että kaikki sun kaverit on päiväkodissa mutta äiti haluaa nyt näyttää maailmalle olevansa täydellinen äiti ja viettää aikaa sinun kanssasi ihan kahdestaan. Etkö tykkää leikkiä äidin kanssa? Eikö äiti osaa ajaa yhtä hyvin autoilla rallia kuin Mikko?"

Perhekerhoissa on aika paljon alle kolmevuotiaita lapsia,harvassa olivat ne neljävuotiaat,viisivuotiaista puhumattakaan. Pitäisikö nyt alkaa lasta syyttämään jos ei leikkikaveriksi kelpaa 2-3-vuotiaat lapset?

[QUOTE="vieras";27367688]

Perhekerhoissa on aika paljon alle kolmevuotiaita lapsia,harvassa olivat ne neljävuotiaat,viisivuotiaista puhumattakaan. Pitäisikö nyt alkaa lasta syyttämään jos ei leikkikaveriksi kelpaa 2-3-vuotiaat lapset?[/QUOTE]

Ja miksköhän ne lapset on perhekerhossa harvassa? Koska ne isommat on PÄIVÄKODISSA. Kun subjektiivinen poistetaan veikka että perhekerhoissa alkaa olla ikäjakaumaa.

[QUOTE="niin";27367708]Ja miksköhän ne lapset on perhekerhossa harvassa? Koska ne isommat on PÄIVÄKODISSA. Kun subjektiivinen poistetaan veikka että perhekerhoissa alkaa olla ikäjakaumaa.[/QUOTE]

jatkoa ... ja toki niitä ei ole puistoissa ja pihoilla ihan samasta syystä.

Koska on PALJON perheitä joissa on eri-ikäisiä lapsia ja äiti kotona pienimmän kanssa. Vaan kun se pihalla olo tapahtuu siellä ylipuukatussa päiväkodissa.

Subjektiivinen pois niin johan täytyy leikkikentätkin. Loppu on kiinni äideistä

Eikö sua koskaan ole harmittanut päikkyjen suuret ryhmät?

Ei voi kieltää että lapset tarvii kavereita. Mutta minusta ei ole asiallista täyttää jo muutenkin ylitäysiä päiväkoteja. Se lapsi otetaan vaan pois. Se on elämää, muuttuhan lapsen elämä toisen syntyessä muutenkin. Kerhopaikka ja uudet kaverit. Lapset meinaan kaverustuu silmäräpäyksessä. Toki vanhojen kaverien "menettäminen" on ikävää. Mutta me vanhemmathan ollaan sitä varten että opetetaan lasta sopeutumaan elämän muutoksiin. JA miksi niitä parhaita kavereita ei voisi nähdä päiväkodin ulkopuolella?

Voihan niitä toki iltaisin nähdä. Jos tietäisi missä kaverit asuvat tai jos vanhemmat vastaisivat viesteihin,synttärikutsuihin ja reppuun jätettyihin lappuihin missä on puhelinnumero. Jos vanhemmilla olisi halua tutustua enemmän kuin sen päännyökkäyksen verran niin toki voisin kysyä että hei,haluaisiko sun lapsi tulla meille leikkimään tai ottaisitko tän mun lapsen kotiisi pariksi tunniksi tänään. Mun poika muistelee vieläkin parasta kaveriaan joka vaihtoi toiseen päiväkotiin kesken vuoden ja ikävöi. Aika perseestä sanoa että eti uusia kavereita,mitäs me niistä vanhoista.

Pojan ryhmässä on 15 lasta.

Sano sä mitä haluat mutta poika pysyy päiväkodissa,eskari alkaa ensivuonna enkä todellakaan ota sitä riskiä että joutuu eskariin jonnekin muualle kuin tohon mistä lähtee lapset sit lähikouluun. Typerää lapsen pompottelua.

[QUOTE="niin";27367719]jatkoa ... ja toki niitä ei ole puistoissa ja pihoilla ihan samasta syystä.

Koska on PALJON perheitä joissa on eri-ikäisiä lapsia ja äiti kotona pienimmän kanssa. Vaan kun se pihalla olo tapahtuu siellä ylipuukatussa päiväkodissa.

Subjektiivinen pois niin johan täytyy leikkikentätkin. Loppu on kiinni äideistä[/QUOTE]

No onko se nyt sit mun vika ja pitääkö mun lapsen kärsiä siitä että kukaan muukaan ei siellä puistossa ole? Joo,ole sää sit ilman kavereita mut ollaan me hyviä ihmisiä ja näytetään esimerkkiä siitä miten lapsiperheessä eletään. Jos mun lapseni on onnellisempi niin että saa olla kavereidensa kanssa päiväkodissa niin en tosiaan ole niin sädekehän kipeä että alkaisin lapsen kustannuksella leikkimään jotain täydellistä muumimammaa.

[QUOTE="vieras";27367727]Voihan niitä toki iltaisin nähdä. Jos tietäisi missä kaverit asuvat tai jos vanhemmat vastaisivat viesteihin,synttärikutsuihin ja reppuun jätettyihin lappuihin missä on puhelinnumero. Jos vanhemmilla olisi halua tutustua enemmän kuin sen päännyökkäyksen verran niin toki voisin kysyä että hei,haluaisiko sun lapsi tulla meille leikkimään tai ottaisitko tän mun lapsen kotiisi pariksi tunniksi tänään. Mun poika muistelee vieläkin parasta kaveriaan joka vaihtoi toiseen päiväkotiin kesken vuoden ja ikävöi. Aika perseestä sanoa että eti uusia kavereita,mitäs me niistä vanhoista.

Pojan ryhmässä on 15 lasta.

Sano sä mitä haluat mutta poika pysyy päiväkodissa,eskari alkaa ensivuonna enkä todellakaan ota sitä riskiä että joutuu eskariin jonnekin muualle kuin tohon mistä lähtee lapset sit lähikouluun. Typerää lapsen pompottelua.[/QUOTE]

Niin, pompottelua ja pompottelua. Päiväkotipaina varaaminen koulunvuoksi tuntuu aika järjettömältä,mut joo. Kukin tavallaan.

Edelleen kummastelen miten ihmeessä ennen selvittiin ja pärjättiin ja lapsillakin oli kavereita.

Poika ainakin leikkii päiväkodissa kavereidensa kanssa jotain taisteluleikkejä,vakoiluleikkejä,sotaa,agentteja,mitä näitä nyt on. Nyt on kyllä pakko tunnustaa että en itse ehkä osaisi eläytyä noihin leikkeihin niin hyvin kuin samanikäiset pojat osaavat. Kun ei lähipiirissä ole samaa ikäluokkaa,kaikki tuttujen lapset ovat nuorempia ja kaikenlisäks tyttöjä. Niin no,mut sehän ois sitä vähän niinkun voivoi. Sit vaan pitää hyväksyä se tosiasia että lapsi kasvaa ilman kavereita jos äidillä ei pokka riitä pysäyttelemään vastaantulijoita ja kysymään alkaisko ne lapselle kaveriksi.

[QUOTE="vieras";27367751]No onko se nyt sit mun vika ja pitääkö mun lapsen kärsiä siitä että kukaan muukaan ei siellä puistossa ole? Joo,ole sää sit ilman kavereita mut ollaan me hyviä ihmisiä ja näytetään esimerkkiä siitä miten lapsiperheessä eletään. Jos mun lapseni on onnellisempi niin että saa olla kavereidensa kanssa päiväkodissa niin en tosiaan ole niin sädekehän kipeä että alkaisin lapsen kustannuksella leikkimään jotain täydellistä muumimammaa.[/QUOTE]

Niin no tässä juuri kulminoituu. Laiskoja äitejä on jo niin iso liuta - ei toki teidän vika täysin. Vaan yhteiskunnan joka ohjeistaa tähän laiskotteluun. Ihminenhän menee aina sieltä missä aita on matalin.

Tässä se vaan taas kerran naamioidaan "lapsen parhaaksi". Taustalla on kuitenkin se laiskuus. Isossa porukassa.

[QUOTE="vieras";27367755]Mitä vikaa laiskuudessa?[/QUOTE]

Mun mielestä silloin on kun toisen laiskuus kostautuu muille.

Niille lapsille joiden on pakko olla hoidossa. Valtiolle joka joutuu äitien laiskuudesta maksamaan (juu se hoito todellakin maksaa).

Ole niin laiska kuin haluat. Kun se ei vaikuta muihin.

[QUOTE="ttt";27367757]Niin, pompottelua ja pompottelua. Päiväkotipaina varaaminen koulunvuoksi tuntuu aika järjettömältä,mut joo. Kukin tavallaan.

Edelleen kummastelen miten ihmeessä ennen selvittiin ja pärjättiin ja lapsillakin oli kavereita.[/QUOTE]

Niin mäkin kummastelen. Ennen oli puistot täynnä lapsia ja käytiin kysymässä ovella että "voitsä olla?" Ei haittaa vaikka ei niin tuttu ollutkaan,kunhan edes nimen tiesi. Lapset leikkivät isoissa porukoissa taloyhtiöiden pihalla jne. Nykyään se on katoava ilmiö,pihat kaikuu tyhjyyttään eikä naapureitakaan enää tunneta samalla tavalla. Ihmiset sulkeutuu omiin oloihinsa.

Mutta se on nykyaikaa ja pitää elää tän päivän mukaan eikä menneisyydessä. Sehän oliskin ihannetilanne että lapset saisivat olla kotona kouluikään asti ja pihalla olis kaverijoukko jonka kanssa leikkiä. Mäkin kannatan tätä ihan vilpittömästi. Siihen asti ajattelen kuitenkin myös lapseni tunteita ja toiveita ja annan hänen olla siellä päikyssä jos siltä tuntuu.

Ajatelkaa oikeasti järkevästi miltä tämä edes kuulostaa??!! Ihan normaalina pidetään sitä, että äiti, joka on kotona, kuskaa lapsensa päiväkotiin??!! Jos elettäisiin parikymmentä vuotta taaksepäin ei tällainen olisi tullut kuuloonkaan! Äidit hoitivat isotkin katraat kotona ja päiväkodissa oli vain ne, joiden molemmat vanhemmat olivat töissä. Helvetin laiskaan suuntaan ollaan menossa ja joka asiassa luotetaan, että "kyllä yhteiskunta kasvattaa". Ei niistä lapsista sen sosiaalisempia kasva mitä enemmän ja aiemmin he ovat päiväkodissa.

Minä olen oikeasti ylpeä siitä, että olen kasvattanut lapseni itse. Päivääkään ei olla käytetty hyväksi päivähoitoa vaan sitä ollaan käytetty minimaalisesti silloin kun siihen oli oikeasti tarvetta. Eli todella vähän.

[QUOTE="vieras";27367801]Niin mäkin kummastelen. Ennen oli puistot täynnä lapsia ja käytiin kysymässä ovella että "voitsä olla?" Ei haittaa vaikka ei niin tuttu ollutkaan,kunhan edes nimen tiesi. Lapset leikkivät isoissa porukoissa taloyhtiöiden pihalla jne. Nykyään se on katoava ilmiö,pihat kaikuu tyhjyyttään eikä naapureitakaan enää tunneta samalla tavalla. Ihmiset sulkeutuu omiin oloihinsa.

Mutta se on nykyaikaa ja pitää elää tän päivän mukaan eikä menneisyydessä. Sehän oliskin ihannetilanne että lapset saisivat olla kotona kouluikään asti ja pihalla olis kaverijoukko jonka kanssa leikkiä. Mäkin kannatan tätä ihan vilpittömästi. Siihen asti ajattelen kuitenkin myös lapseni tunteita ja toiveita ja annan hänen olla siellä päikyssä jos siltä tuntuu.[/QUOTE]

Ei täällä ainakaan pihat ole tyhjentyneet. Aina on lapsia. Ja on kerhoja ja muuta aktiviteettia. Me tavataaan isolla äitiporukalla monta kertaa viikossa ja käydään perhekahviloissa, uimassa, syömässä jne. Ja vauvat kulkevat tietty mukana =) Siinä samalla hoituu kaikki lapset. Yhdenkään tuttavani lapsi ei ole hoidossa, jos äiti on kotona.

[QUOTE="niin";27367784]Niin no tässä juuri kulminoituu. Laiskoja äitejä on jo niin iso liuta - ei toki teidän vika täysin. Vaan yhteiskunnan joka ohjeistaa tähän laiskotteluun. Ihminenhän menee aina sieltä missä aita on matalin.

Tässä se vaan taas kerran naamioidaan "lapsen parhaaksi". Taustalla on kuitenkin se laiskuus. Isossa porukassa.[/QUOTE]

Sano ihan rehellisesti että onko sun mielestä viisivuotiaan lapsen edun mukaista olla äidin ja vauvan kanssa päivät kotona jos on kuitenkin tottunut siihen että näkee tutut kaverit päivittäin ja siihen että on leikkiseuraa? Ihanko oikeasti on kohtuullista lapsen kannalta erottaa tutuista kavereista vuodeksi ja sen jälkeen laittaa takaisin (jos hyvä tuuri käy niin samaan päiväkotiin)? Mä voin olla ihan hyvillä mielin laiska paska ja kelvoton kusipää kuten täydelliset äidit asian ilmaisevat. Onneksi tunnen kuitenkin oman lapseni ja tiedän mikä hänelle on hyväksi.

Ihan tiedoksi että sinun mielipiteesi on yksi muiden joukossa,se ei ole mikään totuus tai yleinen suositus. Minun mielipiteeni on se että tunnen lapseni ja tiedän mikä mikä hänen kannaltaan on parasta. Sinä et tiedä elämästämme mitään etkä voi näin ollen mitään päätelmää tehdä. Ihan yhtälailla voisin väittää että olet laiska ja saamaton ja yrität lasten kustannuksella pakoilla työelämää niin kauan kuin mahdollista :) Kaikki kunnolliset ihmiset käyvät töissä.

Ei täällä ainakaan pihat ole tyhjentyneet. Aina on lapsia. Ja on kerhoja ja muuta aktiviteettia. Me tavataaan isolla äitiporukalla monta kertaa viikossa ja käydään perhekahviloissa, uimassa, syömässä jne. Ja vauvat kulkevat tietty mukana =) Siinä samalla hoituu kaikki lapset. Yhdenkään tuttavani lapsi ei ole hoidossa, jos äiti on kotona.

No täällä ei. Hyvä että ajattelet asioita vain sen oman navan kautta,tottakai joka paikassa on samanlaista kuin teillä,miksi ihmiset siis päätyisivät erilaisiin ratkaisuihin kuin sinä itse.

Luin ketjun puolihuolimattomasti, mutta muutama asia kiinnitti huomion. Oma 4-vuotiaani on puolipäiväisesti hoidossa (vajaa 4 tuntia /päivä), itse olen kotona vauvan kanssa. Lapsemme aloitti hoidon 3-vuotiaana. Ennen sitä hänellä ei ollut yhtäkään kaveria, ja nytkin kaikki kaverit ovat päiväkodissa. Emme tunne täältä lähistöltä yhtäkään perhettä, jossa olisi samanikäisiä lapsia. Parilla omalla ystävälläni on, mutta he asuvat sen verran kaukana, että tapaaminen onnistuu ehkä kerran kuussa, vaikka samalla paikkakunnalla asutaankin (ystävieni työn vuoksi onnistuu vain viikonloppuisin, eikä heillä ole aina aikaa joka viikonloppu).

Itse pärjäisin ihan hyvin, vaikka 4-vuotias olisi kotona. En koe sitä rasittavaksi. Toki puistoon en aina jaksa tai pysty vauvan kanssa lähtemään - esim. jos on jotain pitkiä imetyssessioita tms. Minusta kaikkein rasittavinta on se, että nyt pitää vauvan kanssa onnistua viemään ja hakemaan esikoinen ajallaan, toki pieni ongelma sekin.

Meillä ainoa syy päivähoidolle sekä ennen vauvaa että vauvan tulon jälkeen on ollut juuri ikätovereiden seura ja lapsiryhmässä toimiminen - halusimme näitä lapsellemme. Ja toki päiväkodissa tehdään asioita, jotka oikeasti antavat vaihtelua ja virikkeitä, esim. siellä on musiikkihetkiä, askarteluja, tehdään erilaisia retkiä jne. Kyllähän näitä voi kotonakin tehdä, mutta on ihan eri asia, että itse lauleskelen lapsen kanssa kuin että muiden lasten kanssa lauletaan niin, että lastentarhanopettaja soittaa jotain soitinta. Minusta näillä on ihan eri funktio lapsen elämässä. Päiväkodista saa kavereita ja ikäänkuin harrastuksen samalla.

Miksi sitten lapsi ei ole kerhossa? No, kerhoja ei täällä oikein ole. Seurakunnan kerho ei käy, koska emme kuulu kirkkoon. Kaupungin kerhoon olisi saanut paikan kerran viikossa pariksi tunniksi. Minusta tämä on liian vähän lapselle, jolla ei muuten ole mitään kodin ulkopuolisia lapsikontakteja. Kalliita harrastuksia meillä ei ole varaa maksaa.

Minusta olisi sinänsä ihan ok, jos lapsi olisi vaikka kerhossakin, MUTTA kerhon pitäisi olla useammin kuin kerran viikossa, sen pitäisi olla maksuton, siellä pitäisi olla päiväkodin lailla yksilöllinen varhaiskasvatussuunnitelma, jne. Nythän näin ei ole.

Näissä keskusteluissa kannattaisi myös muistaa, että on täysin eri asia viedä päiväkotiin virikkeiden takia vaikka 4-vuotias kuin joku 1,5-vuotias. Ja kannattaa myös muistaa, että ei se päiväkoti palvele vain äidin tarpeita. Esim. itselläni on ihan kohtalaisen hyvin nukkuva vauva ja lapsenhoitoon osallistuva mies - minun ei tarvitse nukkua tai levätä päivisin. Päivähoidon syy on siis lähinnä lapsen tarpeet.

Tosin - ennen kuin joku alkaa haukkua minua laiskaksi kotiäidiksi, niin todettakoon nyt, että laiska saatan olla, mutta kotiäiti en ole. Teen kotona töitä vauvan nukkuessa ja esikoisen ollessa hoidossa. Ja en tarkoita kotitöitä.

miksi ihmeessä niitä lapsia pitää tehdä enemmän kuin 1 jos niitä ei sitten jakseta hoitaa siellä kotona kun uusi vauva syntyy?

No siks kun vauvat on niin ihaniiii!!1!111!1!11

Mites semmonen tilanne että perheneuvolan psykologi ja neuvolan terveydenhoitaja vat suosittaneet päiväkotipaikan hakemista ihan vaan siksi että lapsi saa ikäistään seuraa ja tottuu olemaan ryhmässä? Kun ei ihan ajaneet tarkoitustaan nuo seurakunnan kerhot ;) Ja töttäkaaiiiiiii tässäkin nyt saadaan vedettyä esiin se äidin huonommuus ja laiskuus ja vaikka mitä. MUTTA JOS EI NIITÄ KAVEREITA OLE NIIN PERSEESTÄKÖ NE KAIVETAAN????????? Mä en voi sille mitään että taloyhtiö on täynnä eläkeläisiä,en voi sille mitään että perhekerhossa on alle kolmevuotiaita,en voi sille mitään että seurakunnan kerho oli kaksi tuntia kerran viikossa,en voi sille mitään että mun sisarukset ja kaverit ei lisäänny samaan aikaan kuin me tai tee poikalapsia,en voi sille mitään että esikoisella ja kakkosella on niin iso ikäero!!! Niin MITÄ VITTUA mun olis pitänyt tehdä,häh?

[QUOTE="vieras";27367909]No siks kun vauvat on niin ihaniiii!!1!111!1!11

Mites semmonen tilanne että perheneuvolan psykologi ja neuvolan terveydenhoitaja vat suosittaneet päiväkotipaikan hakemista ihan vaan siksi että lapsi saa ikäistään seuraa ja tottuu olemaan ryhmässä? Kun ei ihan ajaneet tarkoitustaan nuo seurakunnan kerhot ;) Ja töttäkaaiiiiiii tässäkin nyt saadaan vedettyä esiin se äidin huonommuus ja laiskuus ja vaikka mitä. MUTTA JOS EI NIITÄ KAVEREITA OLE NIIN PERSEESTÄKÖ NE KAIVETAAN????????? Mä en voi sille mitään että taloyhtiö on täynnä eläkeläisiä,en voi sille mitään että perhekerhossa on alle kolmevuotiaita,en voi sille mitään että seurakunnan kerho oli kaksi tuntia kerran viikossa,en voi sille mitään että mun sisarukset ja kaverit ei lisäänny samaan aikaan kuin me tai tee poikalapsia,en voi sille mitään että esikoisella ja kakkosella on niin iso ikäero!!! Niin MITÄ VITTUA mun olis pitänyt tehdä,häh?[/QUOTE]

No jos lapsi kehityksellisesti jo tarvitsee perheneuvolan psykologia niin silloin hoito lienee ihan ok, kun perus lapsesta ei ole kyse.

Mutta muutoi. Päiväkoti kuuluu niille lapsille joiden vanhemmat opsikelee/käy töissä jne. Tai jos äidin terveydentila ei salli kotona oloa.

Valtion tehtävä ei ole kuitenkaan maksaa siitä että kotiäitin lapset on hoidossa. Piste.

[QUOTE="jep";27367936]No jos lapsi kehityksellisesti jo tarvitsee perheneuvolan psykologia niin silloin hoito lienee ihan ok, kun perus lapsesta ei ole kyse.

Mutta muutoi. Päiväkoti kuuluu niille lapsille joiden vanhemmat opsikelee/käy töissä jne. Tai jos äidin terveydentila ei salli kotona oloa.

Valtion tehtävä ei ole kuitenkaan maksaa siitä että kotiäitin lapset on hoidossa. Piste.[/QUOTE]

Lapsi on terve,nimenomaan sai VIRIKEPAIKAN ;)

[QUOTE="vieras";27367984]Lapsi on terve,nimenomaan sai VIRIKEPAIKAN ;)[/QUOTE]

No ei jokainen lapsi psykiatrilla käy - teillä on ollut "aavistuksen epänormaali" lappsi joka tarvii terveytens'ä tuekti hoitoa.

Yhteistyössä