Lapsen kuivaksiopettaminen on kyllä niin p***eestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä esikoinen oppi kuivaksi siten että kesällä vaan oli ilman vaippaa ja paljon ilman housujakin. Matot pois lattioilta ja potta aina samassa huoneessa. Oli muistaakseni vähän päälle vuoden ikäinen. Yökuivaksi oppi sitten myöhemmin, alkuun kävi vahinkoja paljon ja vaipat piti myös ottaa takaisin käyttöön jossakin vaiheessa.

Kuopus taas alkoi isoveljen esimerkistä kiipeämään pöntölle heti kun oppi kävelemään (10 kk) eikä suostunut käyttämään vaippaa kun velikään ei käyttänyt :) Yövaippa piti laittaa vasta sitten kun poju nukahti, muuten alkoi kauhea huuto. Nekin jäi kokonaan ehkä n. 3-vuotiaana.

[QUOTE="ap";27826668]En tosiaan stressais minäkään ellei toi syyllisyys vaivaisi niin pirusti siitä jätemäärästä. Tasapainoilla nyt siinä sitten, joko hirvee stressi kuivaksi oppimisesta tai hirveä syyllisyys siitä että lapsi on edelleen vaipoissa ja jätettä tulee... En sinne hoitoon vie kestovaippoja, liikaa vaivaa niin minulle kuin pph:llekin.[/QUOTE]

Et voi kuitenkaan lapsen kustannuksella ajatella luontoa. Jos sitä haluat ajatella niin sitten lisäät omaa lastiasi ja viet pph:lle kestoja. Ei niistä hoitajalle vaivaa ole kun viet ne valmiiksi koottuina ja sanot attä laittaa sellaisenaan pussiin niin sinä huollat ne kotona.

Et voi kuitenkaan lapsen kustannuksella ajatella luontoa. Jos sitä haluat ajatella niin sitten lisäät omaa lastiasi ja viet pph:lle kestoja. Ei niistä hoitajalle vaivaa ole kun viet ne valmiiksi koottuina ja sanot attä laittaa sellaisenaan pussiin niin sinä huollat ne kotona.

Näin ei valmiskestoista oo yhtään vaivaa hoitajalle. Siinä sen vaihtaa ku kertiksenkin. Ja siis ei se ressaaminen auta tippakaan oppimista. Se menee kuten menee. Ei voi lasta väkisin opettaa.

Meillä poika täyttää 3v helmikuussa, ja edelleen käyttää vaippaa eikä suostu käymään potalla tai vessassa. Olemme kokeilleet palkitsemista eri muodoissa ja tietenkin ollaan kehuttu paljon silloin, kun on onnistunut pissaamaan tai kakkaamaa potalle/vessaan. Satunnaisesti silloin tällöin suostuu menemään vessaan. Pikkuherraa ei haittaa kakkavaippa ollenkaan, eikä edes pissa tai kakat kalsareissa kun ollaan kokeiltu vaipattomuutta.

Poika oli päiväkuiva väähn päälle 2,5v. Yökuiva 3v.
Tyttö oli päiväkuiva 1v8kk ja yökuiva 2v3kk.

Mitenkään erityisemmin ei olla kumpaakaan potateltu. On menneet potalle kun siltä tuntunut. Poika tosin ei koskaan potalle suostunut, vaan kiipesi suoraan pöntölle.

Aikoinaan kans kakkosen ajattelin opettavani kesällä kuivaksi, tämäpä keväällä päätti ettei pidä enää vaippaa, eikä antanut vaippaa laittaa ja saman tien heivasi myös yövaipan, pikkasen itteäni hirvitti, mutta vahinkoja ei tullut montaa kertaa. Ykkösen opetin kesällä, mutta hän olikin syntynyt 3 kk myöhemmin vuodenajoissa, että aika oli hänelle silloin hyvä ja muutama vahinko tuli, yökuivaksi hän oli valmis vasta 4 vuotiaana.

Miksi stressata kuivaksi oppimisen kanssa? Miksi on kiire??

Minulla on juuri 3 täyttänyt lapsi, joka suostui istumaan potalle ensimmäisen kerran ilman vaippaa noin 3 kuukautta sitten. Nyt on ollut kaksi viikkoa ilman vaippaa, ja osaa hoitaa kotona itsenäisesti pissa-kakkakäynnit potalla. Yöllä ja kodin ulkopuolla on vielä vaippa. En ole nähnyt tässä ongelmaa kun olen rauhassa odottanut, milloin lapsi on tarpeeksi kypsä ja kiinnostunut pottahommista, joten koen päässeeni aika vähällä vaivalla...

Asetatko itse "aikarajoja" johon mennessä mielestäsi pitää onnistua?
Jos asetat niin voiko se olla osasyy stressiin?
Minä en ole "opettanut" ketään lapsistani kuivaksi eikä kukaan ole enää vaippaa 2-3 ikävuoden jälkeen tarvinnut. (Ikä vaihtelee eri lapsilla persoonansa ja kypsyytensä mukaan.) Aloite vaipattomuuteen on aina tullut lapselta itseltään.

Voisiko samantyyppisestä ajattelusta olla apua teilläkin?

Meillä on mennyt myös juuri näin!
Lisäksi olen laittanut potan helposti saataville eli vessassa oli yksi, pesuhuoneessa oli yksi ja ihan alussa oli jopa olkkarissa yksi että heti kun tuli hätä niin pääsi potalle.
Meidän pojista toinen oppi alle 2 vuotiaana ja toinen 3 vuotiaana. Päiväkodin mukaan hyvin harva 2 vuotias on vielä edes päiväkuiva, joten eipä sulla kiirettä ole. Minä en kyllä usko ollenkaan tuollaisiin höpö tutkimuksiin että muka alle 1v pystyisi pidättämään pissaa, koska useassa tutkimuksessa on todettu että se on fyysisesti mahdotonta.

[QUOTE="ap";27826352]No itse ajattelen että siinä reilu 2-vuotiaana suurin osa lapsista on kuivia, ja siihen meilläkin pyritään. Mutta ei tosiaan esikoisen kohdalla toteutunut... Jos hänenkin kanssaan oltais odoteltu aloitetta niin olisikohan vieläkään (4v) kuiva, kun niin vastenmielistä se potalla käynti tuntui olevan siihen asti kunnes "pakotettiin" siihen ottamalla vaippa kokonaan pois... En jotenkin uskalla jäädä odottamaan sitä hetkeä että aloite tulisi.

Suurin syy päästä vaipoista nopeasti eroon on hirveä syyllisyys noista kertakäyttövaippojen jätemääristä. :( Nyt nuorempikin lapsi jo päivähoidossa jossa käytössä kertisvaipat (kotona usein kestovaipat/harkkahousut/ei housuja).[/QUOTE]

Mistäköhän sinä tuon olet tempaissut? Että suurin osa 2-vuotiaista on kuivia? Kun pottailuharjoittelu yleensäkin suositellaan aloitettavaksi 2 vuoden jälkeen, siinä 2,5 vuoden tietämissä on lapsella hyvä aika harjoitella kuivaksi kun herkkyyskausi menossa. Tiedän parikin tyyppiä, jotka käytti niitä kullannuppujaan potalla alle vuoden ikäisestä ja kas kummaa, 2 vuoden iässä kumpikaan lapsi ei suostunut potalle, eikä pöntölle, ei mihinkään muualle kuin vaippaan. Eli nyt odottelevat, että alkaa se oikea herkkyyskausi. Meillä on lapsi 2v2kk ja potalla käy ajoittain, ei edes joka päivä, hieman tilanteen mukaan. Joskus pyytää itse, joskus (aamulla tai päikkyjen jälkeen) kysytään haluaako mennä. Kakannut ei ole pottaan vielä koskaan, eiköhän sekin päivä joskus tule.

Eli ihan turhaan stressaatte tuosta, kyllä ne joskus oppii kuiviksi.

[QUOTE="vieras";27827003]Mistäköhän sinä tuon olet tempaissut? Että suurin osa 2-vuotiaista on kuivia? Kun pottailuharjoittelu yleensäkin suositellaan aloitettavaksi 2 vuoden jälkeen, siinä 2,5 vuoden tietämissä on lapsella hyvä aika harjoitella kuivaksi kun herkkyyskausi menossa. Tiedän parikin tyyppiä, jotka käytti niitä kullannuppujaan potalla alle vuoden ikäisestä ja kas kummaa, 2 vuoden iässä kumpikaan lapsi ei suostunut potalle, eikä pöntölle, ei mihinkään muualle kuin vaippaan. Eli nyt odottelevat, että alkaa se oikea herkkyyskausi. Meillä on lapsi 2v2kk ja potalla käy ajoittain, ei edes joka päivä, hieman tilanteen mukaan. Joskus pyytää itse, joskus (aamulla tai päikkyjen jälkeen) kysytään haluaako mennä. Kakannut ei ole pottaan vielä koskaan, eiköhän sekin päivä joskus tule.

Eli ihan turhaan stressaatte tuosta, kyllä ne joskus oppii kuiviksi.[/QUOTE]

Kyllä se siltimon niin että ennen kertakäyttövaippojen aikakautta lapset oppimiuivaksi siinä1,5-2v. Minusta siinä on se oikea herkkyyskausi. Ei nuo meidän mukulat sen tyhmempiä oo ku mekään kellä käytettiin pelkkiä harsoja. Mukavuudennhalusempia vaan.

[QUOTE="Vieras";27827120]Kyllä se siltimon niin että ennen kertakäyttövaippojen aikakautta lapset oppimiuivaksi siinä1,5-2v. Minusta siinä on se oikea herkkyyskausi. Ei nuo meidän mukulat sen tyhmempiä oo ku mekään kellä käytettiin pelkkiä harsoja. Mukavuudennhalusempia vaan.[/QUOTE]

Ei se ole mikään mielipidekysymys; "Yleensä lapsi oppii kuivaksi 2–4 vuoden iässä. Herkkyyskausi kuivaksi oppimiselle on noin kaksivuotiaana."

"
Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:

1. Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä.

2. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa.

3. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita.

4. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana."

Turhaa alle 2-vuotiaita on alkaa stressaamalla opettaa, kun se herkkyyskausi ei ole vielä kunnolla päällänsä.

Kaksplus - Potalle opettaminen

Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

Ai? Meillä kyllä oli potta jo kun jätkä täytti vuoden, muttä poika ei siihen koskaan suostunut tekemään mitään / edes istumaan siihen. Tänä kesänä (poika täytti 3) vaippa hiersi ikävästi pojan alapäätä - totesin lapselle että nyt otetaan vaippa pois ja sitä ei enää takasin laiteta. Siitä lähtien asiat on tehny pytylle, samaan aikaan lähti yövaippa tietysti. Ei mitään ongelmaa, kun jätkäkin tajus että vaippa hiertää ja sattuu hiertymiin.

Olen pph eikä yksikään hoitolapsistani ole ollut vaipoissa enää 3-vuotiaana, ei edes 2,5-vuotiaana. Muutamalla harvalla on ollut päiväunivaippa vähän reilu 2 vuoden iässä, mutta ei enää 2,5-vuotiaana. Kaikilla hoitolapsillani on ollut kertakäyttövaipat, joten ei se ole vaippojen laadusta kiinni, milloin oppii kuivaksi. Omani oppivat hieman ennen 2 vuoden ikää. Pph:na olen ollut 14 vuotta ja alle 3-vuotiaita on ollut hoidossani kymmeniä.

Minä en asiasta ottanut kummankaan lapsen kanssa paineita, oppivat kunhan oppivat, ei kukaan kouluun enää vaipoissa mene. Onhan se lapsellekin stressaavaa kun äiti painostaa oppimaan kuivaksi, ei se ainakaan edistä sitä asiaa.

Esikoinen oppi vähän päälle 3-vuotiaana päiväkuivaksi ja 4-vuotiaana yökuivaksikin, alta 2-vuotiaana ei varmaan ollut juurikaan potalla istunut, kun lapsi ei yksinkertaisesti suostunut menemään lähellekään pottaa tai pönttöä.
Nuorempi taas oppi alle 2-vuotiaana niin päivä- kuin yökuivaksikin ihan omasta halustaan, päätti vaan yhtenä päivänä että hän menee potalle pissalle. Yökuiva lapsi on ollut jo ihan vauvasta lähtien ilmeisesti.

Meillä poika rupes käymään potalla sen jälkeen, kun heräs aamulla ja vaippa oli ihan kuiva, nakkasin sen sitten potalle ja teki pissat sinne.. Muutamassa vkossa oppi päiväkuivaksi ja yö vaippa jäi pois noin 3-4 kk myöhemmin.
Ja potalla en ollut istuttanut ollenkaan, kun ei siinä halunnut istua.. Ja olin ihan varautunut että saattaa hyvin olla vielä seuraavan vuoden vaipoissa, mutta enpä stressannu.. Sanoinkin joskus, että eiköhän tuo viimestään kouluun mene ilman vaippaa..

Lapsi oppii kun oppii.. ei sitä voi pakottaa oikein kuivaksi vaikka kuinka haluais.. Eikä kannatakkaan, tulee vaan lapsellekkin paineita, kun yrittää jotain mikä ei vaan toistaseks luonnistu..

[QUOTE="vieras";27827476] Yökuiva lapsi on ollut jo ihan vauvasta lähtien ilmeisesti.[/QUOTE]

Ilmeisesti? Etkö sä tiedä onko lapseltas tullu öisin jotain vaippaan vai ei.. :D (vaikka vaikea uskoa, että esim 2 vkoa vanha vauva, osaisi yöt pidättä)

Alkuperäinen kirjoittaja mömömömöm;27827569:
Meillä poika rupes käymään potalla sen jälkeen, kun heräs aamulla ja vaippa oli ihan kuiva, nakkasin sen sitten potalle ja teki pissat sinne.. Muutamassa vkossa oppi päiväkuivaksi ja yö vaippa jäi pois noin 3-4 kk myöhemmin.
Ja potalla en ollut istuttanut ollenkaan, kun ei siinä halunnut istua.. Ja olin ihan varautunut että saattaa hyvin olla vielä seuraavan vuoden vaipoissa, mutta enpä stressannu.. Sanoinkin joskus, että eiköhän tuo viimestään kouluun mene ilman vaippaa..

Lapsi oppii kun oppii.. ei sitä voi pakottaa oikein kuivaksi vaikka kuinka haluais.. Eikä kannatakkaan, tulee vaan lapsellekkin paineita, kun yrittää jotain mikä ei vaan toistaseks luonnistu..

Ja lapsi oli siis 1v10kk kun kävi ekan kerran potalla.

[QUOTE="vieras";27827148]Ei se ole mikään mielipidekysymys; "Yleensä lapsi oppii kuivaksi 2–4 vuoden iässä. Herkkyyskausi kuivaksi oppimiselle on noin kaksivuotiaana."

"
Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:

1. Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä.

2. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa.

3. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita.

4. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana."

Turhaa alle 2-vuotiaita on alkaa stressaamalla opettaa, kun se herkkyyskausi ei ole vielä kunnolla päällänsä.

Kaksplus - Potalle opettaminen

Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL[/QUOTE]

Kerro tuo meidän mukulalle, joka noin tasan vuoden vanhana osasi sanoa "kakka" päästäkseen potalle :)

Tai 60-70-luvuilla vauvoja hoitaneille, joille oli arkea opettaa alle kaksivuotiaita kuiviksi.

meillä jo alle 1-vuotias, siinä 8-9kuisena kiinnostui potasta ja otinkin tytön aina mukaan vessaan istumaan potalle kanssani kun itse kävi. Hänellä oli sopiva herkkyyskausi juuri tuolloin ja oppi kakkakuivaksi alle vuodne iässä eli teki aina kakat pottaan. Pissavaippoja käytettiin 2-vuotiaaksi päivisin ja öisin vähän sen päälle, mutta ei ihan 2,5-vuotiaaksi, jolloin tyttö oli täysin "sisäsiisti". Päiväkotiin meni 1-vuotiaana

No minun nähdäkseni se olisi lapsenkin edun mukaista jos osaisi tehdä tarpeensa muualle kuin vaippaan. Ja valmiiksi kootuista kestovaipoistakin on vaivaa myös pph:lle enemmän siinä mielessä, että niitä pitää vaihtaa useammin. Tai ainakin meillä joka pissan jälkeen, tai alkavat haista nopeasti. Muuten taitaa pph:lla mennä useimmiten kolme vaippaa hoitopäivän aikana, mutta kestoja pitäisi olla varmasti 4-5.

Ja tosiaan äitinikin on usein sanonut (mitenkään arvostelematta) että 70- ja 80-luvulla, jolloin siis minä ja sisarukseni olimme pieniä, ja käytettiin harsovaippoja, oli kyllä harvinaista että paljon yli 2-vuotias olisi vielä vaipoissa kulkenut. Joten taitaa se olla pienten lasten mukavuudenhalua tosiaankin tuo myöhemmin oppiminen ennemmin kuin oppimiskyvyn puutetta.

Ja ne huomiot mitä olen tehnyt tuosta omasta 1v10kk lapsesta on, että hyvin usein vaippa on yön jäljiltä kuiva (aamulla sinne tulee aivan massiivinen pissa, myös esikoisen vaipat olivat pääosin kuivia n. 1,5-vuotiaasta lähtien). Lapsi myös hallitsee rakkoaan sen verran että esim. päiväunilta herättyä kun olen ottanut housut pois ja yrittänyt suostutella lasta potalle/pöntölle ja hän ei siihen suostu, niin kun hän alkaa pissata lattialle, hän aina keskeyttää pissan siinä vaiheessa kun huomaa että sitä tulee, kävelee jonkun askeleen eteenpäin ja taas lirauttaa vähän. Tätä voi jatkua jonkin aikaa kunnes kontrolli pettää ja pissa tulee kokonaisuudessaan. Minusta nuo ovat jo selkeitä merkkejä että lapsella on jonkinlainen kontrolli rakostaan, ja luulen että harjoittelemalla se nopeasti paranisi, kun vaan saisi lapsen mukaan harjoittelemaan.

No mut ei tässä nyt varmaan auta kun odotella, ei se stressaaminenkaan tosiaan ainakaan tilanneta paranna...

Joku kirjoitti, että on lastenhoitajan työtä vaihtaa pissapöksyjä että rohkeasti vaan hoitoon harjoittelemaan. On juu eri asia, kun ollaan päiväkodissa. Mitä se hoitajia haittaa, että pissaa tulee minne sattuu mutta kyllä rehellisesti sanottuna pph on vähän eri asia. Kyseessä on kuitenkin OMA KOTI, omat sohvat, sängyt ym. Ap on järkevä, kun viitsii ajatella tätä asiaa myös hoitajan kannalta. Itse olen suoraan sanonut, että vaipat pidetään siihen asti, kun jotain hajua on potasta. Toki vahinkoja sattuu mutta siihen en lähde, että lapsi ei tunne hätää vielä ollenkaan ja silti ollaan ilman vaippoja. Ei mitään järkeä. Se jatkuva pissojen luuttuaminen on pph: ssa pois muilta lapsilta myös, kun hoitaja ei ehdi tehdä muuta kuin siivota. Omien hoitolasten vanhemmat ovat onneksi ymmärtäneet ja silti jokainen lapsi on oppinut kuivaksi vaikka sitä onkin harjoiteltu vaipat jalassa pitkään hoidossa ja kotona sitten enemmän ilman vaippaa. Kestovaipat ei ole ongelma, kun pussi vaan suljetaan ja vanhemmat pesevät ja putsaavat ne itse kotonaan :)

Omani on 1v10kk ja satunnaisesti istutan potalla koska mielenkiintoa ei lapselta löydy. Välillä pottaan tulee jotain mutta useammin ei. En jaksa stressata! Kyllä se joskus oppii :) Sen olen päättänyt etten pakota. Silloin, kun ei halua potalle niin en laita. Jätteiden määrää voi vähentää monellakin muulla tapaa. Esim. kierrättämällä kaiken mitä voi eikä osta uutta kuin ihan pakon edessä... :)

Yhteistyössä