Mua ottaa niin päähän ku kaverin tytär olisi muuttamassa omilleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helskutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helskutti

Vieras
Tyttö on just täyttänyt 16-vuotta ja nyt etsii itselle asuntoa.
Töitä on osa-aikakassana tarvittaessa 8 joku viikko ei ollenkaan ja enimmillään ollut 15h) ja työ iltaisin/vikonloppuisin kun opiskelee päivisin. Juuri aloitti ammattikoulun.

Kertoi,että joutuu menee sossuun hakee apua,et ei muuten pärjää.
Kotonaan voisi asua aivan hyvin,mutta kun vaan halua omilleen.

Mua niin pännii tuo,et sossuun vaan. Toivoisin,niin,että apua ei tippuisi kun ei pakko muuttaa.

En tiedä miksi vanhemmat edes antaa lapensa muuttaaa tuon ikäisenä jos ei ongelmia kotona ja kaikki vielä niin alussa ja lapsi vielä niin lapsi.

tosin lapsi ei saa asuntoa kovin helposti, kaupungilta ei ollenkaan. Alaikäisen on helppo saada asunto ainoastaan opiskelukämpistä ja se taas on suhteellisen halpaa asumista.

No ei ole minun ongelma,mut jotenkin tuo pitää hakee sossusta,mut ei se haittaa-asenne hieman kyl pistää patittamaan.

Ei minusta ihan tervettä ajattelutapaa ole kyl

[QUOTE="voi elämä";28856134]Tuntuuhan toi jonkinlainen ongelma olevan. Ei minusta ihan tervettä ajattelutapaa ole kyl..[/QUOTE]

Sinustako sitten on tervettä? Olet itsekkin ilmeisesti sossupummi

olen itse muuttanut 16 vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.. asumistukea ei herunut eikä muutakaan tukea, sillä lapsilisää vanhemmat sai 17 vuotiaaksi asti.. joten mamman maksettavaks jäi vuokra ja elelin sitten iltatöillä saamillani palkoilla..

• Tykkää
Reactions: Porho
16-vuotias ei saa sossusta rahaa elleivät vanhemmat ole persaukisia. Ei myöskään opinto- tai asumistukea.
Mikä sinusta siinä on niin kamalaa jos nuori käy koulussa ja tekee töitä? Minusta se on hienoa, kun nykyään tuntuu olevan niin paljon laiskoja vetelehtijöitä, jotka eivät viitsi edes töitä etsiä.

[QUOTE="voi elämä";28856165]:laugh: niin eli heti jos ei pidä terveenä sun kyylä-asennettas, on sossupummi. Itse taidat olla, ja kateellinen jos nuori sais enemmän rahaa kun sä :laugh: Hommaa oma elämä, niin ei tartte kaverin lapsen asioita täällä levitellä![/QUOTE]

En vain käsitä mitä puolusteltavaa on siinä,että nuori opetetaan jo heti sossunluukulle. Tästä automaattisesti tulee mieleen ,että itse olet varmasti myös näin timinut kun sinusta se on hyväksyttäväää ja ok.
Minusta olisi tosiaan häpeä,että lapseni joutuisi sossuluukulle menemään jo 16v jos kerta on paikka missä asua ja säästää ne rahat mitä sieltä töistä saa.

Asiahan olisi ihan toinen jos muutto olisi pakollinen opiskelun takia.

Jos vanhemmat rahoittaa tai itse työssä käymällä, niin ihan ok. Muuten on aika turha jo tuon ikäisenä heittäytyä tukien varaan, jää vielä helposti päälle. Tämä kaikki olettaen toki, että kotona voi asua.

hmm.. saattaa olla.. reiippuu varmasti tilanteesta, itselleni joskus ammoisina aikoina sanottiin ettei silloisen avomiehen kanssa voida hakea, kun minä olin 17v ja mies oli menossa armeijaan.. (kyse oli 1kk:n vuokrasta tai oikeastaan puolikkaasta) olin itse menossa pohjoiseen palkattomaan työharjoitteluun ja mies armeijaan..

Sitä mieltä minäkin ettei kenenkään itsenäistyminen kuulu sossun/yhteiskunnan maksettavaksi, siksihän sitä itsenäistytään että pidetään huolta omasta elämästä ja taloudesta. Kuitenkin tämä tyttö opiskelee ja tekee töitä, joten ihan hyvältä alulta kuulostaa. Vanhemmat sitten maksavat pussistaan sen loppuosan.

[QUOTE="...";28856189]16-vuotias ei saa sossusta rahaa elleivät vanhemmat ole persaukisia. Ei myöskään opinto- tai asumistukea.
Mikä sinusta siinä on niin kamalaa jos nuori käy koulussa ja tekee töitä? Minusta se on hienoa, kun nykyään tuntuu olevan niin paljon laiskoja vetelehtijöitä, jotka eivät viitsi edes töitä etsiä.[/QUOTE]

Eihän opiskelussa ja työssä käymisessä mitää kamalaa olekkaan,mutta jos sitä työtä ei ole elättämään itseään ilman sossun apua niin iksi pitää muuttaa, sitä en ymmärrä.
Töitä kun on todella vähän,että se ei riitä oikeasti edes siihen vuokranmaksuun.

Niinkö?

Mä olen kyllä saanut toimeentulotukea 17v iässä. Joskin tästä on kyllä jo vuosi jos toinenkin aikaa. Mutta ainakin ennen siis sai.

Mä kans, en ole varma olinko jopa 16v. sitä saadessani.
Mut siis oikeasti en usko että ap.n ongelma nyt on oikeasti se kaverin tyttö, vaan joku ongelma omassa elämässä joka purkautuu nyt näin.
Kuulosteleppa ap mikä siinä elämässä kyrsii.

En vain käsitä mitä puolusteltavaa on siinä,että nuori opetetaan jo heti sossunluukulle. Tästä automaattisesti tulee mieleen ,että itse olet varmasti myös näin timinut kun sinusta se on hyväksyttäväää ja ok.
Minusta olisi tosiaan häpeä,että lapseni joutuisi sossuluukulle menemään jo 16v jos kerta on paikka missä asua ja säästää ne rahat mitä sieltä töistä saa.

Asiahan olisi ihan toinen jos muutto olisi pakollinen opiskelun takia.
Olet varmaan "hyvänä ystävänä" kertonut kantasi kaverillesi. Vai oletko näitä kaksnaamasia jotka jauhaa selän takana?

Uusimmat

Yhteistyössä