Mitä mieltä kolmen tunnin työmatka-ajasta jatkossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun valitsee paikkakunnan oikein, niin töitä riittää todennäköisemmin. Tietenkään ei kannata mennä vain toiseen kuolevaan kylään vaan mieluummin johonkin suuremman kaupungin kupeeseen.

Ei tuollaisella verukkeella ainakaan yksinhuoltaja voi mitenkään perustella sitä, että ei ottaisi vastaan työtä muuta kuin kotikylältä! Se menee jo ihan naurettavaksi.

Pisimmät työmatkani olen kulkenut Helsingissä, joten en alkaisi tämänhetkistä asuinsijaani moralisoimaan. Uskon työllistyväni myös lähikaupunkiin, vaikka tällähetkellä työttömänä olenkin.

[QUOTE="vieras";29017138]Ja mitkä ovat sinun syyt tähän? Juuri sinunlaistesi takia täytyy tiukentaa työttömyyskorvauksen ehtoja.[/QUOTE]

Olen yh ja lapset ovat joko päiväkodissa tai isommat keskenään työpäivieni ajan. 9 tuntia päivästä on jo pitkä aika possaolooni, saati jos se olisi 11h. Lapset tarvitsevat aikuista päivittäin se vain on fakta, jolle ei mitään mahda.

[QUOTE="vieras";29017170]Mitkä ihmeen 6h työpäivät? Miksei 8h?[/QUOTE]

Lapset eivät voi viettää päiväkodissa 11 tuntisia päiviä ja koululaisetkin tarvitsevat niin apua läksyihinsä kuin myös kyydittäjää harrastuksiinsa.

Olen yh ja lapset ovat joko päiväkodissa tai isommat keskenään työpäivieni ajan. 9 tuntia päivästä on jo pitkä aika possaolooni, saati jos se olisi 11h. Lapset tarvitsevat aikuista päivittäin se vain on fakta, jolle ei mitään mahda.

Eihän se kivaa ole, mutta elämässä on pakko hankkia rahaa elääkseen. Eihän ne rahat puusta putoa.

Tiedän yksinhuoltajia jotka tekevät kahta työtä.

[QUOTE="vieras";29017199]Eihän se kivaa ole, mutta elämässä on pakko hankkia rahaa elääkseen. Eihän ne rahat puusta putoa.

Tiedän yksinhuoltajia jotka tekevät kahta työtä.[/QUOTE]

Meillä lapsi lastesuojelun asiakas ja sieltä jo kehoittivat lopettamaan edellisen työn, koska minulla ei jäänyt tarpeeksi aikaa lapsille. Eli jos alkaisin nyt lasten kustannuksella kahta työtä tai 11h työpäiviä tekemään, sitä ei todellakaan katsottaisi hyvällä...

[QUOTE="vieras";29017228]Alituisen asennekin on jo sellainen, että ei taida olla pelkoa työllistymisestä kauas jos ei lähellekään.[/QUOTE]

Eihän se oo siulta pois mitenkään?

Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29017234:
Eihän se oo siulta pois mitenkään?

Ei, jos ihan itse kustantaa elämisensä. Mutta jos elää työttömyys- tms. tuilla, niin mistäs se silloin muualta pois olis kuin meidän kaikkien yhteisestä pussista? Vai rahapuustako se tukiraha satona poimitaan?

[QUOTE="vieras";29017277]Ei, jos ihan itse kustantaa elämisensä. Mutta jos elää työttömyys- tms. tuilla, niin mistäs se silloin muualta pois olis kuin meidän kaikkien yhteisestä pussista? Vai rahapuustako se tukiraha satona poimitaan?[/QUOTE]

Hehe, keljuttaako maksella.

[QUOTE="vieras";29017228]Alituisen asennekin on jo sellainen, että ei taida olla pelkoa työllistymisestä kauas jos ei lähellekään.[/QUOTE]

Totta ja tämä tilanne on sen tehnyt. Par kuukautta olen työttömänä lusinut ja ollut epätoivoinen edes siitä mitä työtä pystyn tässä tilanteessani tekemään. Alan pikkuhiljaa kallistumaan opiskelun puoleen. Muutanan vuoden kun opiskelisi uuden ammatin, niin ehkä tilanteenikin on jo parempi työllistymistäni ajatellen.

Mutta ihan oikeasti, kuinka mon7 tekstä lähtisi tekemään lasten kustannuksella 11h työpäiviä, jos se ei olisi taloudellisesti kannattavaa?

• Tykkää
Reactions: hipsterström
Totta ja tämä tilanne on sen tehnyt. Par kuukautta olen työttömänä lusinut ja ollut epätoivoinen edes siitä mitä työtä pystyn tässä tilanteessani tekemään. Alan pikkuhiljaa kallistumaan opiskelun puoleen. Muutanan vuoden kun opiskelisi uuden ammatin, niin ehkä tilanteenikin on jo parempi työllistymistäni ajatellen.

Mutta ihan oikeasti, kuinka mon7 tekstä lähtisi tekemään lasten kustannuksella 11h työpäiviä, jos se ei olisi taloudellisesti kannattavaa?

Mutta juuri siksi työttömyyskorvauksen ehtoja on kovennetteva, jotta ei tarvitse edes miettiä "kannattaako" työtä ottaa vastaan. Joko otat vastaan tai karenssia pukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29017280:
Hehe, keljuttaako maksella.

Kyllä. Olisi varsin mukavaa, jos palkastani maksamastani verosta isompi osa menisi näille huono-osaisille vanhuksille, jotka ovat ikänsä tehneet raskasta työtä ja nyt kärvistelevät huonolla hoidolla kun kunnilla ei ole varaa parempaan. Tai jos siitä isompi siivu ohjautuisi vaikkapa lasten ja nuorten hyvinvointiin, mielenterveystyöhön, yms. Ja vain välttämätön siivu niille, jotka tuilla elävät vain, koska ovat oikeasti tuen tarpeessa. Eikä niin, että iso siivu näille saatanan elämäntapatyöttömille kermaperseille, jotka ei vaan viitsi eikä huvita.

En vaan käsitä, miten terve, aikuinen ihminen kehtaa lusmuta. Voiko sellainen katsoa esim. isovanhempiaan silmiin ja rehellisesti sanoa, että emmääviitti, eioopakko?

Nyt on pakko kommentoida et vittu hei ihan oikeasti, ootteko te tosissanne?????
Jos perheestä toinen jää työttömäksi niin ihanko tosissaan heti pitäis sit olla muuttamassa jos 3h työmatkat tuntuu liian raskailta.

Ebtä jos se työ on 0 sopimustyö vuokrafirmasta jolloin tosiaan ei väkttämättä ole yhtään tuntia kuukaudessa työtä. Eli työviikko vaihtelee 0-40h viikko. Bonuksena tähän, ettei voi tietää onko töitä kun edellisenä päivänä aikaisintaan. Kuukausilippu julkisilla tulisi halvimmaksi JOS töitä on. Mutta voi myös olla ettei koko kuukautena ole töitä, mutta silti menee bussikorttiin tuhlaamaan rahaa. Töitä kun ei ole, niin eipä saa palkkaa. Kelalta voi jotain saada korvaukseksi, kunhan työkkäriin toimittaa tarvittavat liitteet ja odottelee kuukauden pari rahoja.

Jos on ollut sitä ennen työttömänä niin säästöt on luultavasti tässä vaiheessa jo kulutettu. Myöskään sossusta ei saa mutään, sillä hakemukseen pitää olla liitteenä kelan päätökset (joita ei ole).

Että ihan oikeasti, menkää itseenne jotka pidätte työttömyyttä pelkkänä laiskuutena. 100 työhakemukseen jos 5 viitsii vastata että "valinta ei tällä kertaa osunut sinuun" kannustaa työelämään ihan hirveästi..

Sitten vielä vaaditaan lähtemään töihin 1,5h päästä kotoa, jollain 1200e/kk palkalla, josta 500e/kk menee matkoihin.

[QUOTE="vieras";29017344]Nyt on pakko kommentoida et vittu hei ihan oikeasti, ootteko te tosissanne?????
Jos perheestä toinen jää työttömäksi niin ihanko tosissaan heti pitäis sit olla muuttamassa jos 3h työmatkat tuntuu liian raskailta.
[/QUOTE]

Kyllä täytyy muuttaa, jos työmatkat tuntuu liian raskailta. Jos ei tunnu, niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa, senkun asutaan siellä nykyisessä kodissa. Lähtökohtaisesti kahden huoltajan perheessä lasten hoitopäivistäkään ei pitäisi tulla liian pitkiä kunhan asutaan edes jomman kumman vanhemman työpaikan lähimaastossa (noin 30min töihin), vaikka toisella vanhemmalla olisikin 3h työmatkat.

Saattaa olla ihan hyväkin uudistus. Mä näen asian niin, että siinä on silloin työttömällä isompi motivaatio ottaa vastaan mitä vaan työtä lähempää, niin ettei joudu sitten pakon edessä kulkemaan 100 km työmatkaa. Ja jos joutuukin, niin eihän sen tarvitse olla kuin väliaikaista. Itse ainakin alkaisin saman tien hakea töitä lähempää. Helpompi se uusi työpaikka on ainakin saada kun on töissä, eikä työttömänä.

[QUOTE="vieras";29017300]Mutta juuri siksi työttömyyskorvauksen ehtoja on kovennetteva, jotta ei tarvitse edes miettiä "kannattaako" työtä ottaa vastaan. Joko otat vastaan tai karenssia pukkaa.[/QUOTE]

Mitä väliä sillä on, ainakaan minun tilanteessani? Saan työttömyyskorvausta tai pientä palkkaa, niin sossusta joudun hakemaan silti. En mä meinannut koko elämääni kotona makaa suunnitelmia mulla on, mutta lasten takia en voi 11h työpäiviä tehdä.

Yhteistyössä