Mitä mieltä kolmen tunnin työmatka-ajasta jatkossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä kuljen joka pv 3,5h työmatkoja, eli olen kotoota pois vähintään 11,5h. Mieheni on työssä jossa vuorot menee miten sattuu ja on yleensä kaikki illat ja viikonloput töissä.
Pienemmät lapset tarhassa 10h päiviä (mies vie, minä haen) ja tokaluokkalainen iltapv kerhossa aina klo 16.00 saakka ja sitten muutaman tunnin yksin kotona.
Pienempiä Lapsia näen päivässä 1.5h. :(
Palkka molemmilla alle keskitulojen ja mun työmatkoihin menee vajaa 500e/kk...

Eli ei kannattavaa rahallisesti, mun pää varmaan tulee hajoamaan jossain vaiheessa jne, mutta en näe muutakaan ratkaisua. Sossupummiksi en lähde, töitä sitä on tehtävä.
Mulla on vakkari duuni josta tykkään, mutta nyt kun muutettiin ja työmatkat venyi, olen koittanut kyllä katsella töitä lähempää. Välillä tuntuu, että jopa siivoojaksi voisin ruveta jos vaan näkisin lapsiani enemmän. :/

Hurjalta kuulostaa, varsinkin jos molempien päivät venyisi noin... Meillä ei onnistuisi, ei taitaisi onnistua tavallinen täysi työaikakaan eli todennäköisesti palaan töihin tekemään 50% työaikaa, siinäkin toivottavaa että työpaikka mahdollisimman lähellä. Eli tuollaiseen en lähtisi missään tapauksessa.

Toisaalta asutaan sen verran isossa kaupungissa että tuskin täältä on tarvetta lähteä kauemmas töihin.

[QUOTE="vieras";29015316]Hyvä idea. Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä suomalaisten urputusta siitä, että ei voi muuttaa työpaikan perässä. Jos se kerran on niin ylivoimaista niin sitten saa kulkea pitkät työmatkat. Eihän siinä ole mitään järkeä, että töitä on tarjolla, mutta työttömät makaa kotona, koska ei jaksa matkustaa vähän pidempää matkaa töihin.[/QUOTE]

Koska ei jaksa matkustaa..? Eiköhän suurimmaksi osaksi ole kyse rahasta? Jos on matalapalkkainen ala, niin onko oikeasti järkeä, että on pitkät työmatkat? Vaikka laitosssiivoja, palkka noin 1800e/kk, työmatka n. 120km/sivu, yhteensä 240km. auto kuluttaisi vaikka 8l/100km. Matkoihin palaisi noin 24e/päivä, 480e/kk. Mitä tuosta palkasta jäisi käteen..tonni?
Ja sitten jos vielä lasten päivähoito pitenee,1½h molemmista päistä?

Ai niin, mutta kun työttömät vaan makaa kotona, kun ne eivät jaksa..

Alkuperäinen kirjoittaja revi siitä;29016474:
Mitä helvetin röyhkeyttä siinä on jos ajattelee lastensa parasta?
Kenen helvetin etu on pitää lapset 12-13 tuntia vuorokaudesta päiväkodissa?
Perheettömälle ihmisellehän se on aivan sama vaikka työmatkat kestäis 12 tuntia jos sitä haluaa.

Eiköhän aika hiton harvinaista ole, että MOLEMMAT vanhemmat käyvät käyvät reilun tunnin suuntansa olevissa töissä? Ja jos on YH, niin sitten on helppoa muuttaa töiden perässä.

[QUOTE="Niin";29015282]Ei tuo toimi matalapalkka-aloilla. Palkan pitää olla aika hyvä, että se kärsii n. 500€ matkakulut /kk. Lisäksi syrjäseuduilla yhteyksiä julkisissa kulkuvälineissä on harvoin, joten se 3h ei riitä, kun laskee mukaan mahdolliset bussin/junan odotteluajat. Etelässä varmaan onnistuu, mutta Seinäjoen pohjoispuolella (viimeistään) ei.[/QUOTE]
Pienellä palkalla ei kannata mennä kauemmas. Autottomana on hankalampaa liikkua monen mutkan taakse.

Eiköhän aika hiton harvinaista ole, että MOLEMMAT vanhemmat käyvät käyvät reilun tunnin suuntansa olevissa töissä? Ja jos on YH, niin sitten on helppoa muuttaa töiden perässä.

Mutta sellainenkin mahdollisuus on, että niin kävisi. Siis että molempien työ olisi jossain kaukana. Teoriassa yh:n tai kenen tahansa on helppo muuttaa työn perässä, mutta koska ihmiset eivät ole mitään robotteja eikä elämän keskiössä ole joku työpaikka, ei tällainen työn perässä muuttaminen aina ole suinkaan helppoa. Joskus vaakakupissa painavat muut asiat niin paljon, että se ei kannata. Eri asia toki, jos asuu jossain sadan asukkaan kylässä keskellä korpea. Mutta jos normaalikokoisessa kaupungissa asuu, ei ole mitään järkeä muuttaa joka ikisen mahdollisen matalapalkkaisen pätkän takia ja riepotella lapsia koulusta ja kaveripiiristä toiseen. Pahimmillaan lasten koulunkäynti tai vaikka lukio-opiskelu voi todella häiriintyä jatkuvasta muuttamisesta.

Hienoa näillä uudistuksilla (kotihoidontuen jako ja työmatkauudistus) kuntamme joutuu rakentamaan ainakin kaksi uutta päiväkotia ja pitämään niitä auki 3-4 tuntia pidempään kuin aiemmin. Tätä ei kyllä ole budjetteihin laskettu taidamme joutua hakemaan valtiolta tukea.

Kyllä se työ vaan on syytä alkaa olemaan keskiössä. Ei muilla ihmisillä ole edelleenkään velvollisuutta maksaa töitävieroksuvien elämää. Se riski pitää lapsia alulle hässiessä muistaa, että jatkuvasti niiden kanssa ei voi olla paitsi jos on omia rahoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29018843:
Mutta sellainenkin mahdollisuus on, että niin kävisi. Siis että molempien työ olisi jossain kaukana. Teoriassa yh:n tai kenen tahansa on helppo muuttaa työn perässä, mutta koska ihmiset eivät ole mitään robotteja eikä elämän keskiössä ole joku työpaikka, ei tällainen työn perässä muuttaminen aina ole suinkaan helppoa. Joskus vaakakupissa painavat muut asiat niin paljon, että se ei kannata. Eri asia toki, jos asuu jossain sadan asukkaan kylässä keskellä korpea. Mutta jos normaalikokoisessa kaupungissa asuu, ei ole mitään järkeä muuttaa joka ikisen mahdollisen matalapalkkaisen pätkän takia ja riepotella lapsia koulusta ja kaveripiiristä toiseen. Pahimmillaan lasten koulunkäynti tai vaikka lukio-opiskelu voi todella häiriintyä jatkuvasta muuttamisesta.

Kyllä se työ vaan on syytä alkaa olemaan keskiössä. Ei muilla ihmisillä ole edelleenkään velvollisuutta maksaa töitävieroksuvien elämää. Se riski pitää lapsia alulle hässiessä muistaa, että jatkuvasti niiden kanssa ei voi olla paitsi jos on omia rahoja.

Omasta tilanteestani voisin sen verran sanoa, että jos olisi vain laiskuutta ja vieroksumista niin hyppisin innosta.

Tahtoo sanoa, että automaattisesti kaikki työttömät ei suinkaan ole mitään vieroksujia.

Se, että työ ei ole elämän keskiössä, ei ole synonyymi muiden elätettävänä olemiselle. Eikä riipu palkan suuruudestakaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Purppura";29019839]Hienoa näillä uudistuksilla (kotihoidontuen jako ja työmatkauudistus) kuntamme joutuu rakentamaan ainakin kaksi uutta päiväkotia ja pitämään niitä auki 3-4 tuntia pidempään kuin aiemmin. Tätä ei kyllä ole budjetteihin laskettu taidamme joutua hakemaan valtiolta tukea.[/QUOTE]

Työtä niille jotka rakentaa ja ylläpitää päiväkoteja :) Ehkä jollekin löytyy siitä se työ, eikä tarvitse lähteä sinne puolentoista tunnin päähän?

No ei tietenkään ole. Mutta se, että saa (työttömyys)tukia on synonyymi, että on muiden elätettävä. Vaikkakin vasten tahtoaan, mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29020222:
Se, että työ ei ole elämän keskiössä, ei ole synonyymi muiden elätettävänä olemiselle. Eikä riipu palkan suuruudestakaan.

[QUOTE="vieras";29020276]Käytkö töissä? Ellet, niin millä rahalla elät?[/QUOTE]

Tosi outo kysymys. En oikeastaan "käy" töissä, koska työskentelen pääasiassa kotona, mutta minulla siis on ammatti, työ ja saan siitä rahaa. Ja ei ole työ elämäni ykkösjuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29020297:
Ala työttömäksi, niin loppuu tuo valitus.

Joillain on jo äidinmaidosta rakentunut se moraali, että työtä on tehtävä elääkseen, eikä sillä moraalilla "aleta" työttömäksi. Jos sellaiselle ihmiselle työttömyys osuu kohdalle, hän JOUTUU työttömäksi. Ja koska joutuu, niin on myös vahva motivaatio ja pyrkimys päästä siitä irti eli löytää työtä taas.

Mä kävelen aamuisin 4,5 km bussipysäkille, jotta pääsen lähtemään töihin. Bussi lähtee 6.10 ja on perillä työpaikkakaupungissa 6.50. Kävelen reilun kilometrin töihin ja aloitan työt noin 7.05. Pääsen pois klo 14, kävelen bussipysäkille ja bussi lähtee klo 14.30, perillä kotipysäkillä 15.10. Ja taas kävelen 4,5 km kotiin. Ja joo, ihan hiton puhki olen työviikon jälkeen.

Meillä yksi auto, ja mies tarvitsee sitä. Onneksi vie ja hakee lapsen.

[QUOTE="Lis";29017461]On se tosiaan janna etta Suomessa on vaihtoehtona jaada kotiin ja nostaa rahat sossunluukulta.

Taalla Keski-Euroopassa ei ole vaihtoehtoja, taalla menet toihin tai muuten et saa rahaa mistaan.[/QUOTE]

Maailmassa on monia jänniä vaihtoehtoja. Voi vaikka kasvattaa itse omat ruoat ja elää ilman rahaa, kärsiä nälästä, sairauksista...asua vaikka kylmässä majassa kuten jossain Afrikan perukoilla. Aina vaihtoehtoja riittää. Kuolemakin on yksi vaihtoehto jos ruvetaan näsäilemään :D Tervetuloa takasin Suomeen jos Keski-Eurooppa kismittää ;)

Maailmassa on monia jänniä vaihtoehtoja. Voi vaikka kasvattaa itse omat ruoat ja elää ilman rahaa, kärsiä nälästä, sairauksista...asua vaikka kylmässä majassa kuten jossain Afrikan perukoilla. Aina vaihtoehtoja riittää. Kuolemakin on yksi vaihtoehto jos ruvetaan näsäilemään :D Tervetuloa takasin Suomeen jos Keski-Eurooppa kismittää ;)

Eihan se kismita ollenkaan, minulla nimittain on hyva tyo ja tulee aina olemaan. Mina nimittain vaikka muutan maata tyon perassa, tyottomaksi en halua ikina jaada.

[QUOTE="Lis";29020477]Eihan se kismita ollenkaan, minulla nimittain on hyva tyo ja tulee aina olemaan. Mina nimittain vaikka muutan maata tyon perassa, tyottomaksi en halua ikina jaada.[/QUOTE]

No hyvä että koet noin :) Kai olet ottanut ja otat huomioon myös lasten mielipiteet, jos niitä sinulla on, kun muutat työn perässä? Se kun ei ole aina niin hubaa lapsille vaihtaa kaveripiiriä ja koulua sen mukaan miten vanhempia huvittaa muuttaa.

Yhteistyössä