Myyjä pahoitti mieleni vaateliikkeessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allit on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Allit on

Vieras
Jumankavita että tänään otti aivoon vaateliikkeen myyjä. Tilanne meni näin:

Menin kauppaan etsimään itselleni vaatetta pikkujouluihin. Ihan sellaiseen pukimotyyppiseen eli palveluliikkeeseen.

Etsin myyjän liikkeestä ja kerroin mitä halusin. Hihallisen mekon pikkujouluihin. Värin suhteen olin täysin avoin. Ei siis mikään ihan älytön toive.

Myyjä siinä sitten alkoi minua ohjaamaan juhlavaateosastolle. Kaikki hyvin tähän asti.

Siinä sitten aloin niitä mekkoja katselemaan ja myyjä esittelikin minulle muutamia hyviä vaihtoehtoja. Otettiin siitä viisi erilaista toiveeni täyttävää mekkoa ja eikun sovituskoppiin.

Ensimmäinen vaate ylle. Ihan kiva, mutta ei minun tyylinen. Myyjä kysyy onko sopiva koko, onko hyvä jne.

Toinen vaate ylle. Pidin, mutta ei ollut sopivan kokoinen joten pyysin myyjää hakemaan minulle isomman koon.

Kolmas vaate ylle tällä välillä. Pidin erittäin paljon. Aivan ihana leikkaus, kaunis väri ja muutenkin sopiva. Tulinkin sitten sovituskopista ulos asti näyttämään myyjälle asua ja kysymään vielä tämän mielipidettä.

Ja nyt alkaa se vituttava osio...

Myyjä kääntyi minusta pois ja alkoi ihan selkeästi nauramaan. (kuulin ja näin kehonkielestä). Kääntyi sitten minuun päin ja sanoi kuuluvalla äänellä:

"Anteeksi nyt vaan, mutta tuo ei kyllä todellakaan sovi sinun vartalollesi. Sinulla on ihan liian isot käsivarret tuohon pukuun!"

Häkellyn hieman ja katson itseäni uudestaan peilistä. Puvussa on noin 1/3 pituiset hihat ja allini olivat kyllä ihan hyvin peitossa. Mielestäni ei mitään vikaa, eikä mekossa siis ollut mitenkään erityisen korostavia tai erikoisia hihoja. Normaalit sanoisin. Eivätkä mitenkään puristaneet

Myyjä jatkaa:

"Kaikki siellä juhlissa kiinnittävät huomion vain noihin käsivarsiin, joten kannattaa unohtaa tuo mekko. Minä käyn etsimässä jonkin toisen puvun missä on kunnolla tilaa noille käsivarsillesi."

Arvatkaapa oliko jo miltei itku silmässä tuossa vaiheessa. Käsivarteni ovat aina olleet minulle hieman arka paikka ja ei kyllä todellakaan ollut myyjällä pelisilmää. Menin sovituskoppiin ja puin omat vaatteeni päälle. Poistuin ostamatta mitään, niin paljon suututti myyjän käytös.

Todella törkeä myyjä. Kuulostaa ihmiseltä, jolla on todella jotain ongelmia oman päänsä kanssa. Älä välitä tuosta. Mutta kannattaa kyllä levittää sanaa kyseisestä liikkeestä tai tehdä vaikka valitus liikkeen johtajalle.

Todella törkeä myyjä. Kuulostaa ihmiseltä, jolla on todella jotain ongelmia oman päänsä kanssa. Älä välitä tuosta. Mutta kannattaa kyllä levittää sanaa kyseisestä liikkeestä tai tehdä vaikka valitus liikkeen johtajalle.

Kävi mielessä kyllä se valitus sinne liikkeeseen. Mutta toisaalta en haluaisi hirveitä ongelmia sille naiselle. Oli vielä aika nuori ja varmaan työpaikka hänelle tärkeä.

Ystävilleni kyllä tulen asiasta kertomaan, että välttäkää sitä myyjää jos ette halua mieltänne pahoittaa. Asun pienessä kaupungissa ja tuo liike on ainut ns. parempi vaateliike täällä.

Siis olisiko sen myyjän todella pitänyt valehdella päin naamaa ja kehua, miten UPEALTA puvussa näytät...jos todellisuus kuitenkin oli se, että käsivartesi näyttivät puvussa kaikkea muuta, kuin hyviltä.

Jos ne kädet myyjänkin silmille tuossa määrin hyppäsivät, niin ne käsivarret tuskin olisivat niiltä kanssajuhlijoiltakaan huomaamatta jääneet.

Se nyt on vaan faktaa, että sulla on isot kädet. Jo se kertoo tämän faktaksi, että kerroit itse, että kädet ovat sulle "arka paikka".

Mulla puolestaan on iso perse. Ja osaan kyllä TODELLA antaa arvoa sille, jos myyjä ihan rehellisesti sanoo, että takapuoleni näyttää entistäkin suuremmalta joku tietty kolttu päällä. Jos mä SILTI haluan sen koltun, niin sen ostan. Mutta jos myyjä ihan erikseen sanoo, että perseeni näyttää siinä puvussa seitsemän leivän uunilta, niin mä kyllä melko varmasti päätyisin toiseen kolttuun.

Myyjä oli mielestäni hyvinkin reilu ja ajatteli parastasi. Tietenkään mikään päin näköä nauraminen ei ole soveliasta, mutta oletko todella sitä mieltä, että myyjän olisi pitänyt kehua kolttu maasta taivaaseen, vaikka se näyttikin päälläsi aivan kamalalta?

Oletko heitä, jotka ystäviltäkin kysyy "miltä näytän?" ja jos vastaus ei ole positiivinen, niin loukkaannut?

[QUOTE="Aloittaja";29325032]Kävi mielessä kyllä se valitus sinne liikkeeseen. Mutta toisaalta en haluaisi hirveitä ongelmia sille naiselle. Oli vielä aika nuori ja varmaan työpaikka hänelle tärkeä.

Ystävilleni kyllä tulen asiasta kertomaan, että välttäkää sitä myyjää jos ette halua mieltänne pahoittaa. Asun pienessä kaupungissa ja tuo liike on ainut ns. parempi vaateliike täällä.[/QUOTE]

Ahaa. Sen lisäksi, että oot epävarma ulkonäöstäsi, oot myös ihan liika kiltti. Mun mielestä se myyjä ei ansaitse mitään työpaikkaa, koska oli sinulle ihan suotta vain ilkeä ja teki sulle todella huonon olon ja lisäksi menetti liikkeeltä asiakkaan.

Tuollaisen sanominen jättää suhun jäljen pitkäksi aikaa ja mun mielestä ainakin se on ihan todella törkeää sua kohtaan.

Siis olisiko sen myyjän todella pitänyt valehdella päin naamaa ja kehua, miten UPEALTA puvussa näytät...jos todellisuus kuitenkin oli se, että käsivartesi näyttivät puvussa kaikkea muuta, kuin hyviltä.

Jos ne kädet myyjänkin silmille tuossa määrin hyppäsivät, niin ne käsivarret tuskin olisivat niiltä kanssajuhlijoiltakaan huomaamatta jääneet.

Se nyt on vaan faktaa, että sulla on isot kädet. Jo se kertoo tämän faktaksi, että kerroit itse, että kädet ovat sulle "arka paikka".

Mulla puolestaan on iso perse. Ja osaan kyllä TODELLA antaa arvoa sille, jos myyjä ihan rehellisesti sanoo, että takapuoleni näyttää entistäkin suuremmalta joku tietty kolttu päällä. Jos mä SILTI haluan sen koltun, niin sen ostan. Mutta jos myyjä ihan erikseen sanoo, että perseeni näyttää siinä puvussa seitsemän leivän uunilta, niin mä kyllä melko varmasti päätyisin toiseen kolttuun.

Myyjä oli mielestäni hyvinkin reilu ja ajatteli parastasi. Tietenkään mikään päin näköä nauraminen ei ole soveliasta, mutta oletko todella sitä mieltä, että myyjän olisi pitänyt kehua kolttu maasta taivaaseen, vaikka se näyttikin päälläsi aivan kamalalta?

Oletko heitä, jotka ystäviltäkin kysyy "miltä näytän?" ja jos vastaus ei ole positiivinen, niin loukkaannut?

Siis sinun mielestäsi tuossa tilanteessa ei ollut mitään, minkä vuoksi olisi mielensä voinut pahoittaa? On sulla paksu nahka ei voi muuta sanoa.

Siis Chef, jos myyjä kääntyy ympäri, ja rupeaa nauramaan, hänen käytöksessäänkö ei ole mitään vikaa - vaan oli vain hyvä, kun halusi asiakkaan ostavan toisenlaisen mekon.

Suoraan sanoen, siinä kohdin kun rupesi nauramaan, olisin minäkin kävellyt ulos.

Joskus vartalon ongelmakohdan peitteleminen saattaa tehdä pikku asiasta vielä suuremman. Esim. pullea ihminen ei hoikistu pukeutumalla säkkiin, vaan saattaa näyttää entistäkin lihavammalta.

No siis jos käsivarret on paksut niin ne hyppää silmille joka tapauksessa jos joku semmoiseen asiaan nyt huomiota kiinnittää mutta tuollaista ei todellakaan sanota ihmiselle tai varsinkaan asiakkaalle! jos ei ole mitään hyvää sanottavaa kannattaa olla hiljaa.

Tossa tilanteessa haetaan vaatteeseen sopiva jakku joka peittää kädet.

Et voi olla varma nauroiko? Ymmärrän, ettei tunnu kivalta, että huomautetaan asiasta, joka on muutenkin arka paikka, mutta en varmaan itse loukkaantuisi, jis olisin kerran mielipidettä kysynyt. Vaikutti myös siltä, että myyjä oli todellakin halukas etsimään sinua pukevan mekon. hänen mielestään. Sinähän toki päätöksen teet, mutta joskus myyjä on osannut suositella sellaista, jota itse ei ole tullut ajatelleeksikaan.

Aika paljon pokkaa vaatii myyjältä sanoa suoraan jos joku vaate ei sovi asiakkaan päälle ollenkaan. Se nyt on ihan totta, että liian pieni vaate ei sovi kenellekään. Oli se ylikireä kohta sitten mahan, takapuolen, rintojen tai käsien kohdalla. Yleensä nämä myyjät joojottelevat, että oikein hyvältä näyttää, voi kuinka ihana jne... Ihan reilua sanoa suoraan jos vaate ei istu. Paitsi jos ei ole valmis myöntämään itse kys. ongelmaa mutta turha siitäkään on suuttua. Euroopan alueella tuo on muuten verrattain yleistä juhlapukuliikkeissä, mitä etelämmässä niin sitä todennäköisempää.

Whaaaat? Mitä minun vanhat silmäni lukivatkaan? Ja KYLLÄ myyjän olisi pitänyt kehua jotain asiaa mekossa ja osata peittää naurunsa ja kertoa mielipiteensä niin ettei asiakas loukkaannu, tietenkin.

Käytöstapojen puutteen lisäksi ko. henkilö on todella huono myyntihenkilö ja ansaitsee potkut jo pelkästään noin huonon myyntiesityksen vuoksi, ihan ilman nauruakin..

Ja aidossa tilanteessa asiakas ei todellakaan halua kuulla että perse on leveä kuin tuplaovi, sä oot jotenkin outo jos tuo on sinusta ok myyntitilanteessa.

Voi jumankeuta jos joku myyjä olisi mulle tuollainen! :O

Itse asiassa teet monelle muullekin palveluksen, jos teet hänestä valituksen ja laitat sanan kiertämään kyseisestä myymälästä. Tuskin olet ainoa, joka on joutunut noin töykeän kohtelun kohteeksi siinä liikkeessä ja sen myyjän toimesta. :vampire:

"Anteeksi nyt vaan, mutta tuo ei kyllä todellakaan sovi sinun vartalollesi. Sinulla on ihan liian isot käsivarret tuohon pukuun!"

"Kaikki siellä juhlissa kiinnittävät huomion vain noihin käsivarsiin, joten kannattaa unohtaa tuo mekko. Minä käyn etsimässä jonkin toisen puvun missä on kunnolla tilaa noille käsivarsillesi."

Tuo EI ole hyvää asiakaspalvelua eikä fiksua käytöstä myyjältä. Faktat pitää osata sanoa asiallisesti.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Et voi olla varma nauroiko? Ymmärrän, ettei tunnu kivalta, että huomautetaan asiasta, joka on muutenkin arka paikka, mutta en varmaan itse loukkaantuisi, jis olisin kerran mielipidettä kysynyt. Vaikutti myös siltä, että myyjä oli todellakin halukas etsimään sinua pukevan mekon. hänen mielestään. Sinähän toki päätöksen teet, mutta joskus myyjä on osannut suositella sellaista, jota itse ei ole tullut ajatelleeksikaan.

Siis kuulin kun myyjä nauroi/naurahti, ehkä paremmin sanottuna ns. hihitti, ja kehon kielestä näin sen myös + ilmeestä kun kääntyi minun suuntaan. Kun kääntyi nauramaan niin oli muka tutkivinaan viereisen rekin asuja. Ei se paljon selvemmin olisi voinut tulla selville.

Ja olet ihan oikeassa, kyllä myyjillä varmasti voi olla hyviä ehdotuksia, mutta ei minun mielestä ole oikein arvostella käsivarsiani kuuluvalla äänellä paikassa, jossa on myös muita ihmisiä. Mm. viereisessä kopissa oli joku ja ihan siinä viereisellä rekillä kanssa oli joku nainen tutkimassa vaatteita.

Mietin tässä, että ehkä kuitenkin voisi tehdä valituksen myyjästä siihen liikkeeseen. Mitenkä se muuten menee, onko kenelläkään kokemusta? Liikkeellä ei ole nettisivuja, joissa palautetta voisi antaa (en ainakaan löytänyt). Pitääkö sinne mennä vain tiskille ja antaa kirje joka on osoitettu johtajalle? Vai miten?

Siis kummalta kyllä kuulostaa, jos omasta mielestä ihan hyvät hihat ja ei edes purista, ja myyjä sitten muka purskahtaisi nauramaan...

Porvoossa kaiketi tääkin on tapahtunut. Jos käsivarret on isot ja hihat piukottaa niin huomaahan sen ihminen itsekin.

Siis sinun mielestäsi tuossa tilanteessa ei ollut mitään, minkä vuoksi olisi mielensä voinut pahoittaa? On sulla paksu nahka ei voi muuta sanoa.

Mielestäni mä kyllä kirjoitin, että "mikään päin näköä nauraminen ei ole soveliasta"...mutta tuo kohta on toki ihan ok jättää mun tekstistäni ignooraamatta, jos siltä tuntuu.

No paksu ja paksu, mutta mä (kuten jo kerroin) tosiaan tiedostan ison perseeni olemassaolon ja jos siitä myyjä vaateliikkeessä huomauttaa jonkun tietyn koltun kohdalla, niin olen kyllä tosiaan ennemmin iloinen, kuin surullinen siitä, että asiasta mulle sanotaan. Varsinkin siis silloin, kun nimenomaan olen ottanut myyjän tarjoaman avun vaatteiden sovituksessa vastaan myyjän mielipiteen kuuntelemisen muodossa.

[QUOTE="myyjä";29325103]Näissä kannattaa aina muistaa, että jutuilla on monta puolta.[/QUOTE]

Lopputulos on se että asiakas loukkaantui niin että lähti kesken liikkeestä. Siinä ei ole montaa puolta, joku meni pahasti pieleen.

Yhteistyössä