Ärsyttääkö jotain muuta tuo kun sanotaan "omaa aikaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="v ieras";29479984]Ei ärsytä, mutta en minäkään koe että omaa aikaa olisi vain se kun olisin esim yksin kotona, lenkillä tai kahvilassa. Mulla on vuorokaudessa 24h omaa aikaa =)[/QUOTE]

Jaa, olispa mullakin. Töissä ollessakin annan aikaani ja vaivaani työnantajalle, ja työnantaja maksaa siitä.

Oma aika on sitä, että saa tehdä mitä haluaa, ei sitä mitä täytyy.

Tätä se mullekin tarkoittaa. Joskus lastenkin kanssa ollessa saa sitä "omaa aikaa" tarpeeksi, voi käydä vessassa ja pestä hampaat rauhassa, lukea lehden sillä aikaa kun vauva nukkuu ja isompi lapsi muovailee muovailuvahalla. Joskus taas joku roikkuu jatkuvasti lahkeessa, rämpyttää ovenkahvaa ja huuta sen ajan kun käyt pissalla jne. ja silloin todellakin odottaa sitä että mies tulee ja pääsee hetkeksi hengähtämään ja nauttimaan hiljaisuudesta. Vaikka se, että pääsee yksin tamppaamaan mattoja, saattaa siinä vaiheessa tuntua "omalta ajalta" :) Ja usein toki se lasten kanssa vietetty aika on sitä, mitä mä haluan. Vaikka joskus välillä meinaa hermoja kiristää ja väsymys painaa, niin enimmäkseen lapsiperhearki on just sitä mitä mä haluan.

Jos on ollut paljon työssä, auttamassa sukulaisten remontissa ym. niin saattaa kaivata omaa aikaa, että saa olla kotona lasten ja miehen kanssa.

Ja joskus pitää saada olla ihan yksin ilman miestä, lapsia tai kotitöitä, vaikka lenkillä tai kaupassa (jossain muussa kuin ruoka. tai lastenvaatekaupassa :D), niin että saa olla ja tehdä jotain ihan vain itseään varten.

Ehkä vielä alat ymmärtää, kun onnellisuudenpuuskasi menee ohi ja siinä alkaa olla muutama taapero pyörimässä imetettävän lisäksi.

Minulla on ollut 2.v esikoinen kun kaksoset syntyi, olosuhteiden pakosta ei ollut tukiverkkoja mailla halmeilla, ja joskus palkkasimme mll hoitajan muutamaksi tunniksi.
Siinä oli se oma aika. Ei kaikki tarvitse omaa aikaa kuin muutaman tunnin, ilmankin pärjää ihan hyvin.:)

Lasten ehdoilla meillä ainakin esimerkiksi matkustetaan, pysähdytään useammin ja syödäänkin useammin, eikä niinkuin miehen kanssa kahdestaan, ajetaan pisteestä aa pisteeseen b ja ei ole niin väliksi pysähdellä. Tai vaikkapa kotiarjessa mennään lasten ehdoilla, heidän harrastuksiin menee aikaa, kuljettamiseen menee aikaa jne. eikä vain oma napa ole kyseessä, esimerkkejä on vaikka muille jakaa, toivottavasti teilläkin jos on lapsia, mennään heidän ehdoillaan.

Väännetäänpä rautalangasta: nyt puhutaan sanonnoista ja termeistä. "Lasten ehdoilla" on kans kyl hassu, enemmänkin kuvaisi jos sanottaisiin "lapsen tarpeiden mukaan" tms. Toi "lasten ehdoilla" kun kuullostaa siltä, et lapsi sanelee ehdot ja muut pomppivat hänen tahtonsa mukaan..

ihan vaikka kauppareissu yksin on ihan luksusta välillä. :D

Mutta silloinhan sä "suljet muun perheen ulkopuolelle", kuten aiemmin joku opasti. Että siitä vaan sitten lapset ja puoliso mukaan jokaiselle kauppareissulle, gynelle, jumppaan ja vaateostoksille, ettei vaan yhteinen aika vähene. Esimerkiksi omien ystävien tapaamisen ja vain naisille tarkoitetut kuntosalit saa tietenkin unohtaa, mutta hyvä äiti nauttiikin enemmän haravoinnista omalla pihalla yhdessä omien rakkaiden kanssa. Pus pus!

[QUOTE="Aapee";29480571]Väännetäänpä rautalangasta: nyt puhutaan sanonnoista ja termeistä. "Lasten ehdoilla" on kans kyl hassu, enemmänkin kuvaisi jos sanottaisiin "lapsen tarpeiden mukaan" tms. Toi "lasten ehdoilla" kun kuullostaa siltä, et lapsi sanelee ehdot ja muut pomppivat hänen tahtonsa mukaan..[/QUOTE]

Täällä palstaillessa konkretisoituu juuri tuo viimeinen lause. Ei saa komentaa edes kotonaan vieraita lapsia ettei ne nolostu ja niille tule paha mieli :kieh:

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: oma aika on ihan hyvä sanonta, koska ei mulle lapseton aika välttämättä tarkoittanut yksin oloa, vaan saatoin tavata omia ystäviäni tai tehdä jotain kahdestaan lasten isän kanssa.nykyään sitä omaa aikaa on sen verran ettei oikein tiedä mitä sillä kaikella tekee, tulisipa ees joku lapsista käymään!

Teille jotka kritisoitte sitä, että pitääkö lapsia tehdä jos kaipaa omaa aikaa: pitää. Ei se tarkoita että ei rakasta tai halua lapsia jos silloin tällöin haluaa syödä ruokansa lämpimänä tai juoda kahvinsa rauhassa. Maailma ei ole mustavalkoinen eikä siinä ole vain kahta ääripäätä. Piis änd laav.

joo omaa aikaa sanonta ärsyttää joskus mutta ei oo muutakaan. ei mulla koskaan oo esim. miehen aikaa, tai pomon aikaa. tai lapsen aikaa... ja vaikka olis niin ei se oma aika olis se kaikkein viimeisin ja vähäisin :D

tuo lasten ehdoilla taas... mä en ota sitä niin että lapsi saa tehä mitä haluaa ja mä vaan lammasmaisesti seuraan. mä käytän tuota kun mä kerron vaikka että kuivaksiopettelu menee "lasten ehdolla" eli sama kun lapsentahtisesti. tai päiväkotiin meno (se aika kun ite olin kotona mentiin päiväkotiin lapsen ehdoillla) ja näin edelleen.

MUN KOHDALLA!

Itsekään en käytä "oma aika"- ilmaisua, mutta enemmän mua ärsyttää mm. "Parhautta!"- ilmaisu. Että eikö ihminen osaa taivuttaa sanoja. Tosi itse puhun voimakkaalla murteella eikä sekään ihan kirjakieltä ole muta silti.

mulle tää sanonta, oma aika, tuli tutuksi vasta täältä palstalta. en mä ollut koskaan ajatellut koko asiaa. eikä mulla sitä koskaan ollut silloin kun lapset oli pieniä, koska sen lisäksi huolehdin myös navettatöistä suurimmaksi osaksi yksin. no nyt mulla sitä omaa aikaa aina silloin tällöin on. mutta ei tuo sanonta mua mitenkään ärsytä. oli sitä omaa aikaa tai ei.

[QUOTE="jenni";29481566]Mutta silloinhan sä "suljet muun perheen ulkopuolelle", kuten aiemmin joku opasti. Että siitä vaan sitten lapset ja puoliso mukaan jokaiselle kauppareissulle, gynelle, jumppaan ja vaateostoksille, ettei vaan yhteinen aika vähene. Esimerkiksi omien ystävien tapaamisen ja vain naisille tarkoitetut kuntosalit saa tietenkin unohtaa, mutta hyvä äiti nauttiikin enemmän haravoinnista omalla pihalla yhdessä omien rakkaiden kanssa. Pus pus![/QUOTE]

Todellakin suljen ja aioin tehdä sen vastaisuudessakin.:D

Mun kokemus on, että vähemmän voi olla enemmän myös sen perheen kanssa olemisen suhteen. Jos kaikki aika menee siihen ah niin auvoiseen yhdessä oloon niin kyllä rupeaa pikku asiatkin vituttamaan aika nopeasti. Jos taas saa välillä edes pienen hengähdystauon, jolloin kukaan ei kaipaa mitään niin jaksaa sitä arkeakin paljon paremmin.

Periaatteessa kaikki aika on omaasi ja päätät itse mitä teet sillä. Täytätkö velvollisuuksia vai mihin käytät sen. Mutta silti, kyllä sitä haluaisi enemmän aikaa perheeseen yms, työt vievät turhan ison osan ajasta matkoineen. Mutta silti, itse sitä on valinnut mitä tekee.

No jo on perhana, että yksi sanapari saa aikaan noin suuren ärsytyksen. :D Anna mennä, ole vain ÄITI ja VAIMO, älä itke sitten muutaman vuoden päästä =)

"Noin suuren ärsytyksen" :D :D voin kuule kertoa ettei ole mikään kovin suuri ärsytys :D
Joo aion olla äiti ja vaimo, mut mitä mä itken muutaman vuoden päästä? Sitä etten tykkää sanonnasta/termistä "oma aika"? En todellakaan edelleenkään tarkoita ettenkö halua ja tee asioita ilman perhettä...

Mikä sinusta sitten olisi parempi termi tuohon tilalle?

Muoks. "Aika jolloin olen vapaa työvelvoitteista ja voin tehdä mitä itse haluan jonkun muun hoitaessa lapsia" kuulostaa aika pitkältä ja kankealta.

Viimeksi muokattu:
Ei ollenkaan ärsytä. Enemmän ärsyttää sellainen "pitääkö niitä lapsia tehdä jos sitten pitää päästä johonkin jumppaan ilman lapsia".

Joo sellainen ärsyttää kyllä. Kyllä sitä aikaa jumpalle menoon yms. mun mielestä pitää vanhemmille olla. Eriasia sitten on jos näistä menoista huolimatta koko ajan mangutaan kun on niin raskasta niin raskasta ja kun ei ole tarpeeksi omaa aikaa.. Joo ymmärrän jos sitä aikaa ei todella ole, mutta kovin moni mankuja on nimenomaan ollut sellainen, joka on kyllä päässyt menemään..(enkä tarkoita nyt täältä ketään)

Mun mielestä se on oikein kuvaava sanapari. Elämässä on vaatimuksia ja velvollisuuksia eri puolilta, välillä pitää saada olla ja tehdä ihan mitä päähän pälkähtää. Se on sitä omaa aikaa.

En todellakaan koe että töissä viettämäni aika on omaa aikaa, mutta ihan kiva jos jollekin on.

Mikä sinusta sitten olisi parempi termi tuohon tilalle?

Hmm.. Sepä se, kun ei siihen oikein ole hyvää termiä...Aika ilman lapsia? Kuullostaa vähän hassulta. Toisaalta tarviiko siihen olla jotain termiä? Eikö sitä vain voi mennä salille/tapaamaan ystäviä/leffaan jne.? Tarviiko sitä oikein korostaa, että nyt on OMAA aikaa? Eikö se pitäisi perheessä olla ihan normaalia, että jokaisella on aikaa tehdä niitä itselle tärkeitä asioita ihan ilman muita perheenjäseniä ilman, että sitä kailotetaan OMANA aikana? Aika harvoin kuulee isien tai lapsien käyttävän kyseistä sanontaa ;)

[QUOTE="Aapee";29482139]Hmm.. Sepä se, kun ei siihen oikein ole hyvää termiä...Aika ilman lapsia? Kuullostaa vähän hassulta. Toisaalta tarviiko siihen olla jotain termiä? Eikö sitä vain voi mennä salille/tapaamaan ystäviä/leffaan jne.? Tarviiko sitä oikein korostaa, että nyt on OMAA aikaa? Eikö se pitäisi perheessä olla ihan normaalia, että jokaisella on aikaa tehdä niitä itselle tärkeitä asioita ihan ilman muita perheenjäseniä ilman, että sitä kailotetaan OMANA aikana? Aika harvoin kuulee isien tai lapsien käyttävän kyseistä sanontaa ;)[/QUOTE]

Ehkä tuo korostuukin niillä (meillä?) kellä se oman ajan ottaminen ei ole ihan niin helppoa? Siis vähän harvinaisempaa huvia, mikä nyt ei vaadi mitään natinaa.

Itselleni tuollainen täysin lapsivapaa aika on sellaista mikä vaatii jo vähän erityiskärjestelyjä ja siksi sillä on minulle nykyään enemmän merkitystä kuin esim silloin kun teki yötöitä ja lapset oli päiväkodissa ja pystyi näin halutessaan ottamaan "omaa aikaa" milloin halusi. :)

Ehkä samasta syystä isätkään ei tuota termiä käytä, he kun kuitenkin äitejä harvemmin ovat sen 24/7 kiinni lapsissa?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Aapee";29482139]Hmm.. Sepä se, kun ei siihen oikein ole hyvää termiä...Aika ilman lapsia? Kuullostaa vähän hassulta. Toisaalta tarviiko siihen olla jotain termiä? Eikö sitä vain voi mennä salille/tapaamaan ystäviä/leffaan jne.? Tarviiko sitä oikein korostaa, että nyt on OMAA aikaa? Eikö se pitäisi perheessä olla ihan normaalia, että jokaisella on aikaa tehdä niitä itselle tärkeitä asioita ihan ilman muita perheenjäseniä ilman, että sitä kailotetaan OMANA aikana? Aika harvoin kuulee isien tai lapsien käyttävän kyseistä sanontaa ;)[/QUOTE]

No onko se jotenkin paha, jos sen ääneen sanoo ja vieläpä siitä nauttii?

Oma aika = aika jolloin olen olemassa vain omaa itseäni varten oli se sitten 5 minuuttia tai pari päivää tai jotain siltä väliltä. Eli aika jolloin kukaan ei vaadi minulta mitään. Lasten kanssa oleminen on perheaikaa ja elämää, oma aika on Omaa aikaa kirjaimellisesti.

Juuri näin! Miten ap kokee, että vaihtaessaan vauvan vaippoja, hän viettää omaa aikaansa? Ymmärrän sen, jos hän rakastaa vaippojen vaihtamista ja se on sitä, mitä hän haluaisi tehdä, vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja, mutta kyllä lapsen vuoksi tehtävät asiat ovat minusta ennemminkin lapselle/perheelle annettua aikaa. Minulle lapsen perusrutiinit eivät todellakaan ole omaa aikaa. Jos minä olen ollut vaikka syömässä rauhassa tai lukemassa lehteä ja sen keskeyttää vauvan oksentaminen lattialle tai housuun kakkaaminen, niin se oma aika todellakin loppuu siihen!

No onko se jotenkin paha, jos sen ääneen sanoo ja vieläpä siitä nauttii?

No siis mun mielestä se "oman ajan" suureen ääneen kailottaminen on erikoista. Sellaisesta ajasta saa ja kannattaa toki nauttia ja tuskimpa se ettei erikseen huutele "vietän nyt OMAA aikaa" poista sitä etteikö siitä ajasta nauttisi. Mun korvaa tuo vain on vähän sellaista suomalaisille tyypillistä marttyyriäitiyttä ja valittamista...

Yhteistyössä