Pääsin opiskelemaan, mutta ei mulla ole varaa mennä kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pettynyt"

Vieras
Huomenna olisi ensimmäinen koulupäivä johon olen osallistumassa. Koulutus on alkanut vähän aiemmin, mutta on sovittu että aloitan vasta huomenna.

Mulla on rahaa 19 euroa ja sillä pääsen just ja just sinne opiskelupaikkakunnalle 90km:n päähän. Siihen se sitten jääkin. Sanoin avomiehelle, että en mä voi aloittaa huomenna koulua. Mies kysyi miten niin et. Vastasin, että ei mulla ole rahaa. Siihen mies ei sanonut mitään. Vähän ajan päästä tuli antamaan pusun ja lähti sitten iltavuoroon.

Maksamme yhdessä miehen kanssa asumismenot niin, että kumpikin laittaa yhteiselle tilille saman summan. Mies töissä, mä liiton päivärahalla. Muuten sitten kumpikin hoitaa omat laskunsa, mä oman lapsen vaatehankinnat ja ruokaa ostan sen mitä pystyn. Mies kuitenkin pääasiassa maksaa ruuan. En voi kuitenkaan olettaa, että mies antaisi tai lainaisi mulle yli 100 euroa, että saisin ostettua matkakortin ja ladattua sen ekan kerran.

Tuo mun 19 euroa menisi siihen, että menen sinne opiskelupaikkakunnalle. Matkakorttia kun en saa täältä ostettua kun ei ole myyntipistettä. Perjantaina saan pienen palkan, mutta se menee lähinnä lainanlyhennyksiin. Eikä perjantaina tuleva raha auta mua huomiseksi. Ei ole miehen lisäksi ketään muuta jolta voisin rahaa lainata.

Eli se siitä opiskelusta sitten ja jatketaan työttömänä työnhakijana.

:( Todella ikävää. Teetkö opinnot jotenkin liiton päivärahalla vai oletko opiskelija niin että olet opintotuen piirissä? Silloinhan voi myös ottaa opintolainaa. Etkö ole muuttamassa opiskelupaikkakunnalle? Eikö lapsen elättämiseen tule jotain elareita ja jos muutat eri paikkakunnalle avopuolison luota, tulisko silloin asumistukea? Kannattais kyllä koittaa saada se opiskelu onnistumaan, jos se parantaa sun työllistymismahdollisuuksia.

Eikö siitä tule karenssi jos et käy koulua mihin olet päässyt?
En kovin korkealle moista parisuhdetta arvostaisi jos ei tollasessa tilanteessa auteta toista..vaikka lainaksi jos ei muuten voi antaa sitä summaa. En ymmärrä.

:( Todella ikävää. Teetkö opinnot jotenkin liiton päivärahalla vai oletko opiskelija niin että olet opintotuen piirissä? Silloinhan voi myös ottaa opintolainaa. Etkö ole muuttamassa opiskelupaikkakunnalle? Eikö lapsen elättämiseen tule jotain elareita ja jos muutat eri paikkakunnalle avopuolison luota, tulisko silloin asumistukea? Kannattais kyllä koittaa saada se opiskelu onnistumaan, jos se parantaa sun työllistymismahdollisuuksia.

Päivärahalla oli tarkoitus opiskella omaehtoisesti. En siis saa opintolainaa koska en saa opintorahaakaan. Muutto ei tule kysymykseen. Lapsi ei ole nykyisen avomiehen enkä voisi lasta viedä toiselle paikkakunnalle pois isänsä luota enkä kyllä itsekään halua muuttaa. Vasta olemme saaneet yhteisen kodin avomiehen kanssa.

Miksei mies lainaa? Mä joskus näitä keskusteluja lukiessa kysyin mieheltäni (avomies, yhteiset lapset) että lainaisko mulle rahaa jos tarvisin ja katsoi hölmistyneenä että miten niin lainaisinko, ei kai sun nyt tarvis takas maksaa..
Perhe on yhteinen yritys.

Eikö siitä tule karenssi jos et käy koulua mihin olet päässyt?
En kovin korkealle moista parisuhdetta arvostaisi jos ei tollasessa tilanteessa auteta toista..vaikka lainaksi jos ei muuten voi antaa sitä summaa. En ymmärrä.

Ei tule karenssia jos lopettaa omaehtoisen opiskelun kesken, tämä asia on varmistettu pariltakin ihmiseltä työvoimatoimistosta.

Ole ymmärtämättä. Mies kuitenkin maksaa suurimman osan ruuista ja on muutenkin välillä maksanut mun menoja kun mun rahat ei yksinkertaisesti riitä. Mutta ei miehenkään rahat loputtomasti riitä kun hänellä on omatkin menonsa ja oma lapsi elätettävänä.

[QUOTE="a p";30599818]Päivärahalla oli tarkoitus opiskella omaehtoisesti. En siis saa opintolainaa koska en saa opintorahaakaan. Muutto ei tule kysymykseen. Lapsi ei ole nykyisen avomiehen enkä voisi lasta viedä toiselle paikkakunnalle pois isänsä luota enkä kyllä itsekään halua muuttaa. Vasta olemme saaneet yhteisen kodin avomiehen kanssa.[/QUOTE]

Toinen menee esteen yli, ali, läpi tai kiertää sen. Toinen pysähtyy, valittaa kohtaloaan ja palaa lähtöruutuun suunnittelemaan seuraavaa pettymystä.

Tosi outoa.. Tai että meillä ei ole mitään "sinun" tai "minun" lainanlyhennyksiä, vaan se maksaa kenellä on rahaa, ja yhteiset on rahat. :o jotenkin tekee pahaa ajatella teidän tilannetta. Meillä otetaan rahaa siellä missä sitä on, eikä sitä tartte eriksseen pyytää tai kysellä.

Tosi outoa.. Tai että meillä ei ole mitään "sinun" tai "minun" lainanlyhennyksiä, vaan se maksaa kenellä on rahaa, ja yhteiset on rahat. :o jotenkin tekee pahaa ajatella teidän tilannetta. Meillä otetaan rahaa siellä missä sitä on, eikä sitä tartte eriksseen pyytää tai kysellä.

Miksi pitäisi maksella toisen lainanlyhennyksiä kun ne lainat on otettu monta vuotta ennen tätä parisuhdetta?

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30599858:
Kerrankin voisi olla pikavippi paikallaan?

En mä sellaista saa kun on luottotiedoissa merkintä. Joo oma moka luottotietojen menetys, mutta en tarvitse siitä mitään saarnaa. Maksan ulosottoon liiton rahasta joten ihan turha veetuilla, ei ole teiltä pois.

[QUOTE="a p";30599861]Miksi pitäisi maksella toisen lainanlyhennyksiä kun ne lainat on otettu monta vuotta ennen tätä parisuhdetta?[/QUOTE]

Koska te olette PERHE ja kaikkien pitäisi puhaltaa yhteen hiileen.

Ei kuulosta kohtuuttomalta asialta lainata kumppanilleen reilu 100 euroa oikeaa tarvetta varten. Eri asia on, jos olet tuhlannut omat rahasi esim. tupakkaan tai viinaan. Sitten ymmärrän, jos toinen on nihkeä lainaamisen suhteen.

[QUOTE="Hanna";30599874]Eiköhän se mies myös syö suurimman osan ruoasta.[/QUOTE]

No ei syö. Mies ei ole mikään suursyömäri. Enemmän mä olen meidän ruokia syönyt kun olen ollut kotona kaikki päivät. Mies kun ottaa töihin evääksi vain pari leivänpalaa ja jogurtin.

[QUOTE="Hanna";30599878]Ei kuulosta kohtuuttomalta asialta lainata kumppanilleen reilu 100 euroa oikeaa tarvetta varten. Eri asia on, jos olet tuhlannut omat rahasi esim. tupakkaan tai viinaan. Sitten ymmärrän, jos toinen on nihkeä lainaamisen suhteen.[/QUOTE]

En ole ikinä polttanut tupakkaa ja jos alkoholia otetaan niin mies ne yleensä ostaa molemmille.

Nyt suu auki hyvä nainen ja kysyt suoraan mieheltä sitä rahaa lainaksi jos teillä on tarkkaan omat rahat. Kirjoittamasi perusteella ET ole pyytänyt sitä mieheltä, ainoastaan vihjaillut, ettei sinulla ole rahaa. Hän varmaan kuvittelee, että olet päättänyt olla menemättä, etkä sitä rahaa sitten tarvitse. Miehille pitää asiat sanoa suoraan.

Jos on mahdollista, niin soitat sinne miehelle töihin ja kysyt saatko lainaa sen tarvitsemasi summan. Tai kysyt viimeistään kun tulee töistä kotiin. Jos saat mieheltä kieltävän vastauksen, kyselet muualta vaikka pienempiä summia, että saa tarvittavan kasan. Ei sitten lapsen isältä lainaaminen onnistuisi?

Oletko edes kysynyt mieheltäsi, voisiko hän lainata sinulle matkakorttiiin tarvittavan summan? Minusta ainakin olis tosi ikävää, jos mieheni ei edes kysyisi minulta rahaa lainaksi. Jos näin olisii , niin ajattelisin, ettei mies halua jakaa elämäänsä kanssani.

Onneks mun mies on ymmärtäväinen ja maksaa suurimman osan kaikesta kun opiskelen. Sanoin kyllä, etten sitä odota mutta opiskelu on mulle tärkeää. Jos pitäisi maksaa puolet ja revetä bensarahoihin yms menoihin niin olisin muuttanut miehen luota opiskelu paikkakunnalle. Silloin mies olisi voinut tulla tapaamaan kun käy töissä ja on rahaa bensaa ja minä olisin saanut kaikki tuet ja pärjännyt hyvin.

Ap jos olet työtön olisit voinut hakea omaehtoisenopiskelun tukea. Miksi et hakenut? On sama summa kuin työttömyystuki. Itse sain sitä ekat 2 vuotta ja hyvin maksoin auton ja bensat yms ostin ruokaakin etten ihan miehen siivellä elänyt kuitenkaan.

[QUOTE="Anne";30599941]Onneks mun mies on ymmärtäväinen ja maksaa suurimman osan kaikesta kun opiskelen. Sanoin kyllä, etten sitä odota mutta opiskelu on mulle tärkeää. Jos pitäisi maksaa puolet ja revetä bensarahoihin yms menoihin niin olisin muuttanut miehen luota opiskelu paikkakunnalle. Silloin mies olisi voinut tulla tapaamaan kun käy töissä ja on rahaa bensaa ja minä olisin saanut kaikki tuet ja pärjännyt hyvin.

Ap jos olet työtön olisit voinut hakea omaehtoisenopiskelun tukea. Miksi et hakenut? On sama summa kuin työttömyystuki. Itse sain sitä ekat 2 vuotta ja hyvin maksoin auton ja bensat yms ostin ruokaakin etten ihan miehen siivellä elänyt kuitenkaan.[/QUOTE]

Siis omaehtoisesti mä opiskelenkin liiton rahalla! Ei mun rahat riitä ja tässä kuussa oli normaalia enemmän menoja niin ei yksinkertaisesti jäänyt rahaa siihen matkakorttiin. Sä et tiedä mun tuloja ja menoja joten et voi mun puolesta sanoa, että hyvin pärjää näillä rahoilla.

En tietenkään voi sun puolesta sanoa että riittää. Omasta puolesta voin sanoa että riitti hyvin auton lyhennykseen, lapsen parin sadan euron hoitomaksuun, täyskaskoon, kuntosalimaksuun, opintolainan lyhennykseen, puhelinlaskuun, vaatteisiin, kouluruokaan, muihin kouluhankintoihin, bensaan 800km/vko, ruokaan sun muuhun oikein mainiosti.

[QUOTE="Anne";30599958]En tietenkään voi sun puolesta sanoa että riittää. Omasta puolesta voin sanoa että riitti hyvin auton lyhennykseen, lapsen parin sadan euron hoitomaksuun, täyskaskoon, kuntosalimaksuun, opintolainan lyhennykseen, puhelinlaskuun, vaatteisiin, kouluruokaan, muihin kouluhankintoihin, bensaan 800km/vko, ruokaan sun muuhun oikein mainiosti.[/QUOTE]

Niin miten tämä sun kehuskelu auttaa mua?

Yhteistyössä