Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että luottotiedoton ei maksa velkojaan ikinä ja häneen ei voi ikinä luottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuitenkin rehellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hanna";30712497]Siinäpä varsinainen talousnero.[/QUOTE]

Täällä Tallinnassa ovat naisetkin mukavimpia ja kauniimpia kuin ne lehmät siellä Suomessa.

[QUOTE="a p";30712789]Älä nyt oikeasti viitsi. Jos olisin tehnyt petoksen, niin kyllähän mä olisin siitä joutunut käräjille. Haloo. Tarkoitus on ollut maksaa, mutta elämä meni perseelleen ja siinä samalla raha-asiat. Syitä mun ei tarvitse teille kertoa, ei ne kuulu teille. Vaikea on maksaa jos ei ole enää rahaa millä maksaa.

Mä en ole tehnyt petosta ja se on fakta.[/QUOTE]

Eli siis:

Jos mä otan omenan kaupasta ja mulla on aikomus maksaa se kassalla, mutta mun rahat onkin hävinneet takin taskusta, niin mä päätänkin vaan kulkea se omena kädessä kassan ohi ja ajattelen, että maksan sen sitten myöhemmin.
Minkäänlaista kusetusta tai rikosta en siis tehnyt?

Minä sain koeajalla potkut työpaikasta koska möin luottotiedottomalle kaverille tietokoneen. Ja totta kai kaveri jättä maksamatta laskun. Totesi työnantaja että olen selkeästi laiminlyönyt kirjallista ohjetta laskutusasiakkaista ja kaiken lisäksi en ollut selvittänyt luottotietoja ohjeiden mukaan. Ja saisin pitää työpaikkani jos kaverini maksaisi laskun eräpäivään mennessä. Mutta koska maksua ei kuulunut ja kaveri lupasi kerta toisensa jälkeen sen maksaa, mutta ei maksanut, antoi työnantaja kenkää.

Tästä syystä en luota enää keneenkään, jolla on luottotiedoissa häiriöitä. Ja tiesin kaverinkin olevan luottotietojen puolesta ongelmissa koska hänen matkapuhelinliittymänsä oli vähän väliä suljettu ja autosta oli vakuutukset ja verot maksamatta. Ja auton verotkin selvisivät vasta kun oltiin lähdössä kaveriporukalla lomalle ja alettiin kysymään tältä kaverilta autoa (vuosia ennen tietokonetapausta) ja hän kiertelee ja kaartelee asiaa eteikö voitaisi vaikka lainata jotain muuta autoa. Ja sitten myönsi ettei hän ole mitään veroja tai vakuutuksia maksanut.

Ja tämäkin kaveri eli niin leveää elämää koska hänellä oli oikeus samalla tavalla ostaa tavaraa kuin muillakin. Mutta ei vaan koskaan maksanut niitä.

Selkeästi laittomat potkut.. luottotietojen selvittämättä jättäminen ei ole laillinen työsuhteen purkamissyy. Olisi pitänyt pistää ammattiliiton jurisit tuollaisen "yrittäjän" kimppuun. Olisi lahtaria kuritettu ja kunnolla.

Duunarin pitää vaan ymmärtää että yrittäjä ei ole kaveri eikä ystävä vaan lahtari ja riistäjä jonka kanssa saa olla aina tarkkana.

[QUOTE="a p";30712769]En mä ole ikinä maksanut mitään suoraan itse vaan on sovittu, että ulosmitataan suoraan palkasta/päivärahasta. Näin siis silloin kun en vielä luottanut itseeni, että ne itse varmasti maksaisin. Nyt ne maksaisin kyllä itsekin, mutta samalla tyylillä jatketaan. [/QUOTE]

Et siis ole itsekään luottanut itseesi ja nyt peräänkuulutat sitä, että muiden pitäisi luottaa sinuun. Mistä ihmeestä muut voivat tietää, missä vaiheessa kukin maksamatta jättänyt ihminen on, varsinkin kun monilla ei ole aikomustakaan maksaa koskaan mitään?

Selkeästi laittomat potkut.. luottotietojen selvittämättä jättäminen ei ole laillinen työsuhteen purkamissyy. Olisi pitänyt pistää ammattiliiton jurisit tuollaisen "yrittäjän" kimppuun. Olisi lahtaria kuritettu ja kunnolla.

Duunarin pitää vaan ymmärtää että yrittäjä ei ole kaveri eikä ystävä vaan lahtari ja riistäjä jonka kanssa saa olla aina tarkkana.

No ei välttämättä ollut laiton irtisanominen. Myyjä myi kaverilleen luotolla koneen, vaikka tiesi tämän maksuongelmista ja tiesi, että pitäisi tiedot tarkistaa. Aika iso virhe ja oikeudessa voitaisiin nähdä tahallisena petoksena.

Mä en ihmettele tuota luottotietojen menetystä tai ulosottoa. Mä ihmettelen sitä, että miksi ap kuvittelee, että tavalliset ihmiset lomailevat? Meitä on monta, joilla ei ole varaa lomaa, koska elämme kädestä suuhun eikä haluta päästää tilannetta ulosottoon saakka. Mutta apllä on oikeus lomaa. Anna kun arvaa, ulkomaille pitää päästä? Koska luulet että muutkin menevät? ei me mennä, koska ollaan köyhiä.

Höpöhöpö, tuon kertoja oli koeajalla, jolloin paljon pienemmästäkin saa laittaa pihalle eikä asiaa tarvitse edes perustella. Normaalisti toki pitäisi tuollaisesta antaa varoitus ensin ja irtisanomisperuste syntyisi vasta jos asia toistuisi. Paitsi että kun kyse oli kaverista, saatettaisiin toimintaa pitää petollisena jolloin kertakin riittäisi potkuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä lapsiperhe;30713049:
Mä ihmettelen sitä, että miksi ap kuvittelee, että tavalliset ihmiset lomailevat?

Varmaan samasta syystä kun kuvittelee, että on ihan normaalia ottaa 5000e kulutusluottoa ja maksaa sitä vuosikausia, ja kerryttää 20 tonnia maksamattomia laskuja ulosottoon. Ja että velkojen maksaminen pakotettuna ulosoton kautta on jotenkin meriitti.

Sitten ihmettelee että miksi luottotietojen menetys aiheuttaa hankaluuksia, ihan kuin tuollainen toiminta olisi jotenkin normia muillekin. Ei todellakaan ole, vaan nimenomaan tyypillistä maksuhäiriöisen, talousosaamattoman ihmisen toimintaa. Juuri sellaisen, johon ei voi raha-asioissa luottaa. Pahintahan tuossa on että hän ei ole tuntunut oppineen yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä lapsiperhe;30713049:
Mä en ihmettele tuota luottotietojen menetystä tai ulosottoa. Mä ihmettelen sitä, että miksi ap kuvittelee, että tavalliset ihmiset lomailevat? Meitä on monta, joilla ei ole varaa lomaa, koska elämme kädestä suuhun eikä haluta päästää tilannetta ulosottoon saakka. Mutta apllä on oikeus lomaa. Anna kun arvaa, ulkomaille pitää päästä? Koska luulet että muutkin menevät? ei me mennä, koska ollaan köyhiä.

Ulkomailla eivät suomen maksuhäiriömerkinnät, luottotiedot, voudit ym. vaivaa joten voi vaikkaa muuttaa toiseen maahan töihin tai vaikka tekemään bisnestä.

90-luvun laman aikoihin moni konkurssiin mennyt yrittäjä lähti velkoja pakoon ulkomaille eivätkä palanneet Suomeen.

Vai, että meriitti. Ei hitto mitä idiootteja te jotkut olette. :D Mua pilkkaatte minkä ehditte, mutta ette huomaa omista teksteistänne niissä olevia idioottimaisuuksia ja harhaluuloja. :D

Mulla on täysi oikeus lähteä mieheni ja lapseni kanssa lomalle jos mies maksaa suurimman osan. Ei ole teiltä mitenkään pois tuo.

Mulla esim velkaa oli _oikeasti_ noin 4000e, mutta oikeuskulut, perintäkulut ja ulosoton korot ja kulut saivat ne nousemaan 11 000. Sairasta. Esim yksi lasku 80e -> 500e ulosotossa kaikkien oikeudenkäyntien jne jälkeen.

Kyllä siinä iskee epätoivo, kun ei ole varaa maksaa edes sitä 80e laskua.. Nyt tiedän paremmin, ja aina kaikki maksetaan ajallaan ja ostetaan mitä on varaa.

No, mulla on oikeus mielipiteeseen, että luottotiedoton on lähtökohtaisesti epäluotettava henkilö - kunnes toisin todistaa. Hän itse. Maksamalla velkansa. Loppuun.

Mulla esim velkaa oli _oikeasti_ noin 4000e, mutta oikeuskulut, perintäkulut ja ulosoton korot ja kulut saivat ne nousemaan 11 000. Sairasta. Esim yksi lasku 80e -> 500e ulosotossa kaikkien oikeudenkäyntien jne jälkeen.

Kyllä siinä iskee epätoivo, kun ei ole varaa maksaa edes sitä 80e laskua.. Nyt tiedän paremmin, ja aina kaikki maksetaan ajallaan ja ostetaan mitä on varaa.

Niin jotkut nyt ei ilmeisesti tajunnut sitä, että kun velat menee ulosottoon niin niihin tulee kuluja ja korkoja paljon. Eli kyllä mä olen maksanut kovan oppirahan siinä vaiheessa KUN velat on maksettuna.

Kulutusluoton olen ottanut aikoinani huonekalu yms. hankintoja varten kun erosin lapseni isästä. Ei pitäisi kaivella teidän napaa tuo laina.

[QUOTE="a p";30713188]Niin jotkut nyt ei ilmeisesti tajunnut sitä, että kun velat menee ulosottoon niin niihin tulee kuluja ja korkoja paljon. Eli kyllä mä olen maksanut kovan oppirahan siinä vaiheessa KUN velat on maksettuna.

Kulutusluoton olen ottanut aikoinani huonekalu yms. hankintoja varten kun erosin lapseni isästä. Ei pitäisi kaivella teidän napaa tuo laina.[/QUOTE]

Kiva, että jotkut opettelee rahankäyttöä toisten kustannuksella....

Muista ottaa lomalle puhelin mukaan että et saa työkkäristä karenssia jos päättävät tavoitella. Olen kateellinen ja katkerakin kun ei meillä ole varaa lähteä lasten kanssa lomalle. Ja toisaalta tajuan että jos on työtön (siehän sanoit olevasi ansiosidonnaisella) ja lähtee lomalle, ei ihme että on ulosotossa miun mielestä jättimäinen summa.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä lapsiperhe;30713267:
Muista ottaa lomalle puhelin mukaan että et saa työkkäristä karenssia jos päättävät tavoitella. Olen kateellinen ja katkerakin kun ei meillä ole varaa lähteä lasten kanssa lomalle. Ja toisaalta tajuan että jos on työtön (siehän sanoit olevasi ansiosidonnaisella) ja lähtee lomalle, ei ihme että on ulosotossa miun mielestä jättimäinen summa.

Voi äly hoi, tietenkin mä otan puhelimen eikä mua tarvitse siitä muistuttaa. Ei kiesus teitä. :D Miten pääosin miehen maksama loma ja mun ulosotto liittyvät toisiinsa. :D Ja huvittavaa tuollainen katkeruus ja kateus. Ei mun mies ole köyhä joten miksi mun pitäisi kärvistellä sun iloksi.

[QUOTE="a p";30713337]Tähän kohtaan voisin heittää kateuskortin. :D[/QUOTE]

tietyllä tavalla joo, kyllä me ihan rehelliset paskiaiset voidaan olla kateellisia ja katkeria teille rosvoille, petolliselle siipeilijöille, jotka katsoo asiakseen ratsastaa toisten rahoilla.

Suuryritysten asiakkaiden ja työntekijöiden selkänahoista ja kukkaroista ne sunkin rosvoomat rahat on otettu. Ulosottoviranomaiset tietysti voivat olla iloisia, heitähän teitsit työllistää...

En ajattele luottotiedottomasta automaattisesti, että hän olisi "toisen luokan kansalainen, varas, luuseri, tyhmä jne.", miten AP kirjoittaa, koska on olemassa noita extremetapauksiakin luottotietojen menetykseen. Mutta empiiristen kokemusten perusteella ne itse luottotietonsa sössineet ovat epäluotettavia ja jokseenkin typeriä vähän kaikessa. Niiden kohdalla, keiden luottohistoriasta tiedän. Mistä sitä tietää, vaikka jollain ystävälläni ei olisi luottotietoja, mutta hän ei ole kokenut tarvetta tehdä siitä numeroa.

Tällaisissa keskusteluissa näkyy sellainen ikävä vallitseva ajatusmaailma, "minulla on oikeus, oikeuksia, oikeuksia, oikeuksia, mutta viis velvollisuuksista, tai ainakin niitä voi siirtää, mutta MINULLA ON OIKEUS".

Sen takia kirjoitinkin että olen kateellinen. Mun ukko on köyhä niinkuin miekin, ole sinä tyytyväinen rikkaasta miehestä ja lomaile.mutta ei meidän tilanne helpottuisi ulosotossa. Nyt saadaan maksettua nipinnapin asuntolaina ja autolaina, jos jätettäisiin maksamatta päästäisiin lomalle. Mutta sittenpä ei pääsisi ukko töihin ja konkurssi seuraisi.

tietyllä tavalla joo, kyllä me ihan rehelliset paskiaiset voidaan olla kateellisia ja katkeria teille rosvoille, petolliselle siipeilijöille, jotka katsoo asiakseen ratsastaa toisten rahoilla.

Suuryritysten asiakkaiden ja työntekijöiden selkänahoista ja kukkaroista ne sunkin rosvoomat rahat on otettu. Ulosottoviranomaiset tietysti voivat olla iloisia, heitähän teitsit työllistää...

Voi teitä järjen jättiläisiä. Ei voi kuin nauraa teille. :D

En ajattele luottotiedottomasta automaattisesti, että hän olisi "toisen luokan kansalainen, varas, luuseri, tyhmä jne.", miten AP kirjoittaa, koska on olemassa noita extremetapauksiakin luottotietojen menetykseen. Mutta empiiristen kokemusten perusteella ne itse luottotietonsa sössineet ovat epäluotettavia ja jokseenkin typeriä vähän kaikessa. Niiden kohdalla, keiden luottohistoriasta tiedän. Mistä sitä tietää, vaikka jollain ystävälläni ei olisi luottotietoja, mutta hän ei ole kokenut tarvetta tehdä siitä numeroa.

Tällaisissa keskusteluissa näkyy sellainen ikävä vallitseva ajatusmaailma, "minulla on oikeus, oikeuksia, oikeuksia, oikeuksia, mutta viis velvollisuuksista, tai ainakin niitä voi siirtää, mutta MINULLA ON OIKEUS".

Voi kuule, et sä tietäisi munkaan luottotiedottomuudesta jos tapaisimme kasvotusten. Se kun ei näy päälle päin, ei vaikuta mun lapsen kasvattamiseen yms. normaaleihin asioihin joita perheissä yleensä tehdään. Se ei myöskään vaikuta mun työntekoon millä tavalla. Mä olen töissä jopa käsitellyt rahaa asiakaspalvelussa enkä ole varastanut senttiäkään, ei ole käynyt mielessäkään. Vai muutama läheinen tietää mun luottotiedottomuudesta. Ei asia ole mun otsaan leimattuna.

Ja kyllä mä tiedän, että mun velvollisuus on maksaa kaikki velat. Te ette vain näytä tajuavan, että mä aion maksaa ne velat. Ei vaikka olen sen teille toistuvasti kertonut. Koko ajan haen töitä, että saisin enemmän rahaa ja velatkin lyhenisi enemmän. Toki silloin myös käteen jäävä osuus olisi isompi kuin nyt.

[QUOTE="a p";30713428]Voi teitä järjen jättiläisiä. Ei voi kuin nauraa teille. :D[/QUOTE]

Vaikka vilpittömästi kadehdinkin jonkun kykyä talloa toisten päältä vain omaa etuaan ajatellen (kuten sinun) myös halveksin kaltaisiasi niin paljon, että mieluummin olen oma tyhmä rehellinen itseni, "järjen jättiläinen", kuten niin kauniisti ilmaisit.

Yhteistyössä