Mitä jos laina ja talo tulee vain miehen nimiin, mutta mä maksan silti puolet asumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä ihmeen takia mies laittaisi rahansa taloon jos tilanne on tuo? Ennemmin laittaisin tuloni rahastoihin ja otetaan sitten vuokralle yhdessä rivari tai OK-talo jos kerran naisen on tarve siipeillä.

Oletettavasti se mies tahtoo talon, kun on kerran sitä ostamassa :D Tuo siipeily käsitteenä on vähän omituinen, parisuhteessa kun yleensä on tapana puhaltaa yhteiseen hiileen.

Periaatteessa, omiin nimiin otetut lainat, on avioliitossakin omalla vastuulla. En tiedä sitten miten se katsotaan osituksessa, jos mies on kartuttanut omaisuuttaan, samalla, kuin nainen on maksanut yhteisiä menoja.

Niin. Mä mietinkin että jos siitä autosta oli vielä maksamatta, olisko se auto pitänyt myydä ja puolittaa rahat. Mut toisaaltahan jos velkaa vielä oli (mulle ei mitään kertonut) niin ne myyntirahat olis menneet velkoihin joten plus miinus nolla tilanne kait.. Vähän vaikea tietää kun todellista infoa ei asiasta ollut. Mut hyvin pian hällä auto vaihtui parempaan että kuvittelisin asian olleen jo hallinnassa...

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;30775908:
Niin. Mä mietinkin että jos siitä autosta oli vielä maksamatta, olisko se auto pitänyt myydä ja puolittaa rahat. Mut toisaaltahan jos velkaa vielä oli (mulle ei mitään kertonut) niin ne myyntirahat olis menneet velkoihin joten plus miinus nolla tilanne kait.. Vähän vaikea tietää kun todellista infoa ei asiasta ollut. Mut hyvin pian hällä auto vaihtui parempaan että kuvittelisin asian olleen jo hallinnassa...

Jotenkin olisin kuvitellut, että tällainen asia olisi tullut esiin osituksessa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Jos miehesi on viksu, niin voittehan te kuitenkin laittaa talon molempien nimiin, vaikka laina olisikin vain miehen nimissä. JOS siis kuitenkin maksat talokuluja lähes samoilla summilla.

[QUOTE="Jenis";30775905]Oletettavasti se mies tahtoo talon, kun on kerran sitä ostamassa :D Tuo siipeily käsitteenä on vähän omituinen, parisuhteessa kun yleensä on tapana puhaltaa yhteiseen hiileen.[/QUOTE]

Niin kuinka moni kotiäiti elää miehensä rahoilla kotona hoitaen lapsia vaikka ei ole luottotietojaan menettänyt. On yhteinen asuntolaina, asunto/talo on yhteinen, mutta miehellä paljon isommat tulot eli mies maksaa enemmän kuluja.

Ja monella pariskunnalla on niin, että miehellä on isommat tulot vaikka nainen olisi töissäkin. Niin olisi meilläkin jos olisin töissä eikä menisi ulosottoon mitään.

Niin kuinka moni kotiäiti elää miehensä rahoilla kotona hoitaen lapsia vaikka ei ole luottotietojaan menettänyt. On yhteinen asuntolaina, asunto/talo on yhteinen, mutta miehellä paljon isommat tulot eli mies maksaa enemmän kuluja.

Ja monella pariskunnalla on niin, että miehellä on isommat tulot vaikka nainen olisi töissäkin. Niin olisi meilläkin jos olisin töissä eikä menisi ulosottoon mitään.

Niin, se kotiäiti on kotona hoitamassa niiden YHTEISIÄ lapsia niiden YHTEISESTÄ sopimuksesta. Ymmärrät varmaan itsekkin, että asia on vähän eri.

Jotenkin olisin kuvitellut, että tällainen asia olisi tullut esiin osituksessa.

Tulihan se esiin mutta ei se haudanpartaalla ollut elämänhaluton miesasianaja ottanut siihen kantaa oikein mitenkään joten koko juttu jäi. Vähän vaikea tilanne kun ei edes asiantuntija auta niin siinä on aika yksin. Ositusta ei tehty yhdessä vaan myöhemmin koska mies häipyi kamoineen ja minun kamojen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;30775934:
Tulihan se esiin mutta ei se haudanpartaalla ollut elämänhaluton miesasianaja ottanut siihen kantaa oikein mitenkään joten koko juttu jäi. Vähän vaikea tilanne kun ei edes asiantuntija auta niin siinä on aika yksin. Ositusta ei tehty yhdessä vaan myöhemmin koska mies häipyi kamoineen ja minun kamojen kanssa.

Kuulostaa aika mulkulle.
Olisit tehnyt rikosimoituksen siitä. En tiedä olisko se auttanut asianajajaa olemaan kiinnostunut selvittämään hommaa vähän tarkemmin. Eihän se kumppani voi yksipuolisesti päättää, että mitä se mukanaan vie.

• Tykkää
No eikö tää nyt ole ihan selkeä juttu jumalauta ap!!

Sinä olet itse sössinyt raha-asiasi, eli et voi saada lainaa, eli et voi saada omistusasuntoa. Siispä miehesi voi hankkia ITSELLEEN oman omistusasunnon, eli sen talon. Sinä siis vähän niinkuin maksat VUOKRAA miehellesi siitä, että asut siellä MIEHESI OMISTAMASSA talossa. Eli sovitte tietyn summan mitä sinä sitä VUOKRAA maksat siellä asumisesta ja lisäksi sovitte miten muuten sumplitte yhteisen rahankäyttönne (ruuat yms.). Ja jos JOSKUS haluat ostaa puolet talosta itsellesi jos siihen joskus mahdollisuus tulee, niin sitten sinä myös maksat miehellesi PUOLET sen talon arvosta, huolimatta siitä että olet maksanut miehellesi jo VUOKRAA siitä hyvästä että olet saanut hänen talossaan asua.

Luonnollisesti sitten jos taloa tarvitsee remontoida, tai vaikka ikkuna hajoaa tai putket alkaa vuotamaan, niin MIEHESI maksaa nämä kulut, koska talo on hänen. Näihin kuluihin sinun ei tarvitse osallistua, koska olet vain VUOKRALLA.

Totuus nyt vain on niin, että jos mä maksan talon kuluja niin kyllä se miehen elämää helpottaa.

Talon kiinteitä kuluja ovat kiinteistövero (ilmeisesti talo on vanha, joten tämä lie max muutaman satasen per vuosi), mahdollinen tonttivuokra ja tiemaksut sekä nuohous. Nämä tekevät yhteensä max luokkaa satasen kuussa. Kaikki muut kulut ovat kulutusperusteisia, eli sinä et maksa "talon kuluja" vaan ihan itsesi ja lapsesi aiheuttamia kuluja kun esim. maksat puolet sähköstä ja vedestä.

Näin ollen ns. vuokraa, eli kiinteitä kuluja, maksat vain noin 50e kuussa jos maksat näistä kuluista puolet. En näkisi tuota "helpotusta" niin suurena, että sen takia sinun pitäisi saada osuus talon omistuksesta. Todennäköisesti jo miehen lainan korotkin on enemmän.

Ja jos minä olisin ap:n mies, niin en todellakaan ottaisi sitä riskiä että antaisin talon myös ap:n nimiin, koska jos ap:n maksukyky jostain syystä heikkenisi, niin nehän sitten ulosottaisi sen talon!

Jos miehesi on viksu, niin voittehan te kuitenkin laittaa talon molempien nimiin, vaikka laina olisikin vain miehen nimissä. JOS siis kuitenkin maksat talokuluja lähes samoilla summilla.

No ei todellakaan olisi fiksua :o! Ensinnäkin, pankki ei myönnä x kokoista lainaa x/2 talon omistusosuuteen. Toisekseen, olisi järjetöntä ottaa laina josta on YKSIN vastuussa mutta lahjoittaa omistusosuudestaan puolet toiselle. Kolmanneksi, eihän ap ollut maksamassa lainaa pätkääkään, hänen 400e/kk osuutensa tuskin kattaa edes hänen ja lapsen syömiä ruokia. Siihen päälle vielä vesi, sähkö, vakuutukset jne, niin ei niihin talon kuluihin jää kyllä senttiäkään.

[QUOTE="Realisti";30775958]No ei todellakaan olisi fiksua :o! Ensinnäkin, pankki ei myönnä x kokoista lainaa x/2 talon omistusosuuteen. Toisekseen, olisi järjetöntä ottaa laina josta on YKSIN vastuussa mutta lahjoittaa omistusosuudestaan puolet toiselle. Kolmanneksi, eihän ap ollut maksamassa lainaa pätkääkään, hänen 400e/kk osuutensa tuskin kattaa edes hänen ja lapsen syömiä ruokia. Siihen päälle vielä vesi, sähkö, vakuutukset jne, niin ei niihin talon kuluihin jää kyllä senttiäkään.[/QUOTE]

No eipä kata tällä hetkellä miehen laittama 400 euroa vuokraa, lämmitystä, sähköä ja vettä. Ei mies pystyisi yksin maksamaan tämän vuokratun talon kuluja eli kyllä siinä on iso apu mun tuloista. Kuten jo sanoin niin tuo voi olla seikka mihin se lainan saaminen stoppaa.

No eipä kata tällä hetkellä miehen laittama 400 euroa vuokraa, lämmitystä, sähköä ja vettä. Ei mies pystyisi yksin maksamaan tämän vuokratun talon kuluja eli kyllä siinä on iso apu mun tuloista. Kuten jo sanoin niin tuo voi olla seikka mihin se lainan saaminen stoppaa.

Mä en pysy enää kärryillä. Sun avomies on ostamassa asuntoa itselleen, mutta sillä ei ole varaa laittaa asunnon kuluihin 400 euroa enempää.
Uskallan olla aika vakuuttunut, että kuten sinäkään et voi saada asuntolainaa, ei voi miehesikään saada.

• Tykkää
Mä en pysy enää kärryillä. Sun avomies on ostamassa asuntoa itselleen, mutta sillä ei ole varaa laittaa asunnon kuluihin 400 euroa enempää.
Uskallan olla aika vakuuttunut, että kuten sinäkään et voi saada asuntolainaa, ei voi miehesikään saada.

Missä mä kirjoitin, että miehellä ei ole varaa laittaa 400 euroa enempää? On varaa laittaa enemmän, teki jo niin silloin kun asui kahdestaan lapsensa kanssa vuokralla. Ei vain olisi yksin varaa maksaa lähes 800 euroa kuukaudessa.

Lainan jos saisi niin lyhennykseen menisi vähemmän kuin tämän talon vuokraan.

Vähän aikaa joutuu lukemaan ketjua, et luulee pääsevänsä kärryille, mut ei sittekää pääse.

Mie kans oon aika vakuuttunu, että asuntolainaa ei mieskään saa, jos ei ole vara maksaa vuokratusta talosta kuluja. Missä mennee mettään?

Minkä vuokratun talon, hänhän oli ostamassa taloa? En nyt ymmärrä. Jos puhut nykyisestä talostanne, niin miksi sen pitäisi yksin kattaakaan, yhdessähän siinä asutte? Eikä sen tarvitse kattaa (mahdollisesti) ostettavassa uudessakaan yksin esim. vettä, koska sinä ja lapsesihan kulutatte sitä myös. Nämä kulut kuuluvatkin siis puoleksi maksettaviksi, ei vain miehelle.

Vähän aikaa joutuu lukemaan ketjua, et luulee pääsevänsä kärryille, mut ei sittekää pääse.

Mie kans oon aika vakuuttunu, että asuntolainaa ei mieskään saa, jos ei ole vara maksaa vuokratusta talosta kuluja. Missä mennee mettään?

Miksi miehellä pitäisi olla yksin varaa maksaa tämän talon kulut kun mä kerran maksan osan niistä?

Mähän kirjoitin jo aikoja sitten, että lainaa on vasta haettu ja mietin näitä asioita JOS mies lainan saa. En ole missään kirjoittanut, että se lainan saaminen olis varmaa. Hitto vieköön.

Mä lopetan tähän ketjuun vastaamisen tähän koska palstan tapaan homma meni osalla vain silkaksi vittuiluksi, vääristelyksi ja olettamiseksi. Palstaan voi aina luottaa tässä asiassa. Jääkää te tänne tappelemaan ja vääristelemään mun sanoja.

[QUOTE="Realisti";30775993]Minkä vuokratun talon, hänhän oli ostamassa taloa? En nyt ymmärrä. Jos puhut nykyisestä talostanne, niin miksi sen pitäisi yksin kattaakaan, yhdessähän siinä asutte? Eikä sen tarvitse kattaa (mahdollisesti) ostettavassa uudessakaan yksin esim. vettä, koska sinä ja lapsesihan kulutatte sitä myös. Nämä kulut kuuluvatkin siis puoleksi maksettaviksi, ei vain miehelle.[/QUOTE]

Ei helvetti mitä idiootteja! :headwall: No tietysti tämä vuokrattu talo jossa nyt asumme vuokralla!! Sillan allako meidän kuvittelit asuvan?!? :headwall:

Aika ihmeellinen hermostuminen. Alkoiko vituttaa kun suurin osa sanoikin että et omista talosta mitään vain siksi, että maksat oman osuutesi ruoasta ja vedestä??

Ja kukahan tässä on idiootti - jos keskustellaan teidän spekulatiivisesta tulevasta talosta ja sen kuluista, niin teidän nykyisen vuokra-asunnon kuluilla ei ole siinä hevon helvetin merkitystä. Vaikka maksaisit yksin teidän koko vuokran niin se ei vaikuta pätkääkään tulevan mahdollisen talon omistuksiin.

Yhteistyössä