Jouduin tänään elvyttämään

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tiesin että tämä päivä tulee vielä joskus, työni puolesta tapaan vanhoja ihmisiä paljon ja arvelin että joku päivä voisi eteen sattua ehkä myös elvytystilanne. Se tuli sitten tänään. Nainen kerkesi tulla juuri ja juuri ovesta sisään sanoen että voi huonosti, lyyhistyi ja jäi lattialle makaamaan. Aloitin elvytyksen heti kun ei hengittänyt, kollegani soitti ambulanssin, elvytin kunnes nainen rupesi itse hengittämään ja ja pulssikin löytyi, melkein heti elvytyksen lopetuksen jälkeen tuli jo ambulanssi ja vei naisen mennessään. En tiedä miten hänelle kävi, enkä edes tiedä saanko koskaan tietääkään?

En tiedä oikein miten olisi, aviomies ei sanonut koko elvytyshommaan mitään kun kotona siitä kerroin, facebookiin en laita jo ihan työn puolesta, kavereillekaan en uskalla kertoa. Pomo onnitteli. Jäi hirveän tyhjä olo :( olen ollut ea-koulutettu niin kauan kuin vaan muistan, kaikki toiminta tuli niin selkärangasta, musta tuntui että hommaan kerkesi kulua vain pari minuuttia ennen kuin ambulanssi tuli mutta kollegan mukaan siihen meni yli 10min. Lihaksia särkee, paita oli aivan hiestä märkä kun tilanteen jälkeen lähdin kahville, oon aika varma että mursin jotain luitakin elvyksen aikana kun kävi niin kova rutina. Nyt ei tuu uni vaikka kuinka väsyttää.

Avaudun tänne kun ei voi minnekään muuallekaan purkaa...
 
Olet todennäköisesti pelastanut ihmishengen. Tilanne on varmasti ollut pelottava, mutta osasit toimia etkä lamaantunut. Voit onnitella itseäsi. Miehesi ei nyt ehkä oikein ymmärrä tilannetta, eikä siksi osaa reagoida. Pyydä pomoltasi että sast käydä tilanteen läpi hänen kanssaan tai mene työterveyteen. Sun on hyvä käsitellä toi tilanne. Onnea ap, olet hengenpelastaja! :)
 
  • Tykkää
Reactions: AmppaKoo
Tiesin että tämä päivä tulee vielä joskus, työni puolesta tapaan vanhoja ihmisiä paljon ja arvelin että joku päivä voisi eteen sattua ehkä myös elvytystilanne. Se tuli sitten tänään. Nainen kerkesi tulla juuri ja juuri ovesta sisään sanoen että voi huonosti, lyyhistyi ja jäi lattialle makaamaan. Aloitin elvytyksen heti kun ei hengittänyt, kollegani soitti ambulanssin, elvytin kunnes nainen rupesi itse hengittämään ja ja pulssikin löytyi, melkein heti elvytyksen lopetuksen jälkeen tuli jo ambulanssi ja vei naisen mennessään. En tiedä miten hänelle kävi, enkä edes tiedä saanko koskaan tietääkään?

En tiedä oikein miten olisi, aviomies ei sanonut koko elvytyshommaan mitään kun kotona siitä kerroin, facebookiin en laita jo ihan työn puolesta, kavereillekaan en uskalla kertoa. Pomo onnitteli. Jäi hirveän tyhjä olo :( olen ollut ea-koulutettu niin kauan kuin vaan muistan, kaikki toiminta tuli niin selkärangasta, musta tuntui että hommaan kerkesi kulua vain pari minuuttia ennen kuin ambulanssi tuli mutta kollegan mukaan siihen meni yli 10min. Lihaksia särkee, paita oli aivan hiestä märkä kun tilanteen jälkeen lähdin kahville, oon aika varma että mursin jotain luitakin elvyksen aikana kun kävi niin kova rutina. Nyt ei tuu uni vaikka kuinka väsyttää.

Avaudun tänne kun ei voi minnekään muuallekaan purkaa...

Hienoa, aivan mahtavaa! Eihän sitä voi tietää ennakkoon, miten reagoi. Just viimeisissä Holby Cityn jaksoissa oli aika erikoisesti ne vaihtoehdot, muistaakseni tässä se parempi:
http://areena.yle.fi/1-2516512

Tietysti se edellinen kannattaa katsoa ensin, mut... No, nukkuahan sun täytyy, mut meneehän siinä aikansa, ennen kuin aivot rekisteröi sen tapahtuman talteen. Paljonko arvelet oman pulssisi olleen?

Hei se rutina voi tulla selkärangastakin, kuten naprapaatilla käynnin yhteydessä ainakin itse kuulee, kun omat nikamat oikenee. Niin, onneksi olkoon!
 
Hienoa, että lähdit elvyttämään. Yleensä jotain rintakehän alueen luita murtuu, kun elvytetään. Varsinkin vanhuksilla saattaa olla hyvin tynnyrimäinen, joustamaton rintakehä ja tehokas elvytys oikeastaan mahdotonta, jos luut ptäisi yrittää pitää ehjinä.

Monesti mietin, osaisiko sitä toimia maallikkoelvytyksessä oikein, vaikka olen alan ihmisiä. Tärkeintä on kuitenkin tehdä JOTAIN sydänhierontaa (no, pitää sitä puhaltaakin, mutta puhaltaminen korostu varsinkin lasten elvytyksissä, koska lapsilla karkeasti ajateltua syy usein hengitysteissä ja vanhemmilla taas sydänperäinen), eli ei oikeiasti ole väliä, tuleeko 29 vai 20 painallusta -kunhan teet jotain!

Sairaanhoitajat ja lääkäritkin välillä kertaavat mielessään, monessako elvytyksessä on ollut mukana, tuliko tehtyä kaikki oikein, mitä potilaalle nykyään kuuluu jne jne. Asia ei ole siis ammattilaisillekaan arkipäivää tai helppo, eikä varmasti siis maalikollekaan. Eli totta kai tämä jää lopunikäiseksi muistoksi mieleesi. Mutta myöhemmin koet asian erilailla, ymmärrät että olet vahva, kun osasit lähteä toimimaan ja teit mitä pystyit.

Työpaikan tulisi ohjata sinut keskustelemaan asiasta, hoitoalalla tiukkojen tilanteiden tullen työnhjausta tarjotaan. Toivottavasti sinunkin työpaikallasi näin on? Vaikka jo pian tuntuisi siltä, että et tarvitse työnohjausta, kannattaa keskustelutilaisuus kuitenkin hyödyntää.
 
Minä en ole koskaan elvyttänyt ja toivon etten joudukaan. Mietin vaan aina kun tämmöisiä luen, että huomaako sen helposti, että toinen ei hengitä? Meinaan ettei tule turhaan puhallettua ja sekoitettua toisen hengitystä :O
 
Hienoa mitä teit. :) Elvyttäminen on yksi isoimmista asioista mitä toiselle voi tehdä. Sun miehesi sen sijaan on aika törppö kun ei tajua...

Mun tuttu myös pelasti yhden ihmisen hengen kun antoi elvytystä asvalttiin tuupertuneelle miehelle. Joskus puhutaan että elvytys ei auta suurimmassa osassa tapauksia (ilmeisesti tajuttoman tila on jo niin vakava) mutta on rohkaisevaa kuulla niitä kertomuksia missä se on auttanut.
 
Minä en ole koskaan elvyttänyt ja toivon etten joudukaan. Mietin vaan aina kun tämmöisiä luen, että huomaako sen helposti, että toinen ei hengitä? Meinaan ettei tule turhaan puhallettua ja sekoitettua toisen hengitystä :O

Kyllä huomaa. Kokeilin kämmenselällä nenän edestä tuntuuko hengitys, kun ei tuntunut oikaisin hengitystiet auki (leukaa ylös, otsa taaksepäin) ja kokeilin vielä uudestaan samalla kun katsoin nouseeko rintakehä. Ei minkäänlaista ilmavirtaa ja liikettä. Kun asiakas sitten rupesi kesken elvytyksen itse hengittämään ei sitäkään kyllä ois voinu olla huomaamatta... ihan kuin yhtäkkiä olisi vartaloon tullu virtaa, väri palasi kasvoille, paineluun tuli ihan erilainen vastus.
 
Koit nyt jumankekka tajuta mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus!!!!!

Sää et puhu töistäs miehelles! Etkä kirjoita nettiin!!

En toimi sosiaali- ja terveysalalla. Salassapitovelvollisuutta minulla ei ole, työasioista voi kertoa kotonakin toki etiikan mukaisesti yleisluontoisesti, kertomatta kuka ja missä jne. Vaitolovelvollisuus koskee lähinnä yrityksen toimintaa minkä olen allekirjoittanut. Tottakai mä kotona kerron jos oon joutunut johonki erikoiseen tilanteeseen, kuten vaikka elvyttämään. Faboon voisin yhtä hyvin kirjoittaa että jouduin elvyttämään mutta koska hoidan paljon työasioita myös facebookissa en nyt erikoisesti halua yhdistää että meillä tämmöne ois arkipäivää.
 
Kuulostan julmalta, mutta miksi vanhuksia elvytetään? Eikö heidän voisi antaa vaan mennä, eikä väkisin pitää elossa?

Olet kyllä todella kylmä ihminen.

Se, että on vanha ei tarkoita, että on todella sairas jonka ei kannata elää. Etkä sä tiedä minkä ikäinen tuo nainen oli. Onhan tuokin nainen voinut olla elämänsä kunnossa eiliseen asti ja sitten yhtäkkiä sydän petti.

Järjeltään terve ihminen saa kuitenkin itse päättää sen koska häntä elvytetään. Jotkut jossakin vaiheessa sen kieltävät koska eivät halua joutua vuoteen omaksi. Mutta ei se ole ulkopuolisten asia sitä päättää jos ihminen on kykeneväinen sen itse vielä päättämään.

Vai miltä susta tuntuu jos sanon, että kaikkien kylmien ja julmien ihmisten elvyttäminen on turhaa eikä sitä kannata tehdä. Se tarkoittaisi sitä, että jos sä esim. joutuisit vakavaan onnettomuuteen ja näyttäisi siltä, että taidat olla mennyttä niin sun vain annettaisiin mennä... Tai mitä jos kyse olisi sun vanhasta omaisesta jonka tietäisit olleen hyvässä kunnossa, halunneen itse vielä elää ja sitten täysin ulkopuoliset päättäisi, että annetaan hänen nyt vain mennä eikä elvytetä.

Olet kyllä oikeastaan kaiken lisäksi kuvottava. Pelkästään vanhuus ei ole mikään syy olla elvyttämättä ja Suomessa on ihmisillä oma tahto ja lakikin on sen puolella.
 
Koit nyt jumankekka tajuta mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus!!!!!

Sää et puhu töistäs miehelles! Etkä kirjoita nettiin!!

Niinhän se on, mut koko ketju ontuu niin paljon, kun joku sanoo, et voi valita, elvytetäänkö vai ei: ei voi valita, jos sattuu sellainen hoitaja, joka ei sitä tee, ei pysty tai ei halua. Niin se vaan menee. Kerran muuan intialainen lääkäriksi opiskeleva sani t e l k k a r i s s a, et he katsovat paljon ulkolaisia sairaalasarjoja, koska niistä oppii hyvin kaikenlaista. No, miksi ei oppisi? Jos näyttelijä osaa näytellä tiettyä sairautta mahdollisimman hyvin - ja osaavat kyllä - kaikki epäluulo, pelko, hoitajien ja lääkäreiden k ä y t ä n n ö t. tästä voi alkaa, jos ei ole tuota hoksannu aiemmin - tipahtaa kohta pois arenalta:
http://areena.yle.fi/1-2516534

Muita sarjoja en ole katsonut, joten en kommentoi niitä. Holbyssa on niin hyvät näyttelijät, et ---juu, älä kato lasten nähden kuitenkaan.
 
Olet kyllä todella kylmä ihminen.

Se, että on vanha ei tarkoita, että on todella sairas jonka ei kannata elää. Etkä sä tiedä minkä ikäinen tuo nainen oli. Onhan tuokin nainen voinut olla elämänsä kunnossa eiliseen asti ja sitten yhtäkkiä sydän petti.

Järjeltään terve ihminen saa kuitenkin itse päättää sen koska häntä elvytetään. Jotkut jossakin vaiheessa sen kieltävät koska eivät halua joutua vuoteen omaksi. Mutta ei se ole ulkopuolisten asia sitä päättää jos ihminen on kykeneväinen sen itse vielä päättämään.

Vai miltä susta tuntuu jos sanon, että kaikkien kylmien ja julmien ihmisten elvyttäminen on turhaa eikä sitä kannata tehdä. Se tarkoittaisi sitä, että jos sä esim. joutuisit vakavaan onnettomuuteen ja näyttäisi siltä, että taidat olla mennyttä niin sun vain annettaisiin mennä... Tai mitä jos kyse olisi sun vanhasta omaisesta jonka tietäisit olleen hyvässä kunnossa, halunneen itse vielä elää ja sitten täysin ulkopuoliset päättäisi, että annetaan hänen nyt vain mennä eikä elvytetä.

Olet kyllä oikeastaan kaiken lisäksi kuvottava. Pelkästään vanhuus ei ole mikään syy olla elvyttämättä ja Suomessa on ihmisillä oma tahto ja lakikin on sen puolella.
No mä en sentään haukkunut ketään
 
Hienosti toimittu. Mutta eihän se miehelles kuulu.
Onpa harvinaista että vanhempaa ihmistä yleensä elvytetään. Useimmiten lääkäreillä on hirvittävä kiire lätkäistä elvytyskielto jos on yhtään vanhempi ihminen kyseessä. Se on törkeää ihmisoikeuksien sortamista.
 
Hienosti toimittu. Mutta eihän se miehelles kuulu.
Onpa harvinaista että vanhempaa ihmistä yleensä elvytetään. Useimmiten lääkäreillä on hirvittävä kiire lätkäistä elvytyskielto jos on yhtään vanhempi ihminen kyseessä. Se on törkeää ihmisoikeuksien sortamista.

No huh huh. Kyllä se DNR päätös tehdään vain jos elvytyksen jälkeen ei ole oletettavissa edes kohtalaista elämää, ja DNR päätös tehdään aina kahden eri lääkärin päätöksestä.

Lisäksi, DNR (elvytyskielto) tarkoittaa vain sitä, että sydämen pysähyksessä ei elvytetä, mutta esim. massiiviset vuodot tukitaan, ja tehdään kaikki muu tarvittava ihmisen elämän pelastamiseksi.

Hoitajana voin kertoa, että todella vanhoillekin määrätään vielä vaikka mitä tutkimuksiakin, vähän liiankin kanssa, ihan ns. loppuun asti.
 
No huh huh. Kyllä se DNR päätös tehdään vain jos elvytyksen jälkeen ei ole oletettavissa edes kohtalaista elämää, ja DNR päätös tehdään aina kahden eri lääkärin päätöksestä.

Lisäksi, DNR (elvytyskielto) tarkoittaa vain sitä, että sydämen pysähyksessä ei elvytetä, mutta esim. massiiviset vuodot tukitaan, ja tehdään kaikki muu tarvittava ihmisen elämän pelastamiseksi.

Hoitajana voin kertoa, että todella vanhoillekin määrätään vielä vaikka mitä tutkimuksiakin, vähän liiankin kanssa, ihan ns. loppuun asti.

Ja ap:lle: hienosti toimittu!!!!
 
No huh huh. Kyllä se DNR päätös tehdään vain jos elvytyksen jälkeen ei ole oletettavissa edes kohtalaista elämää, ja DNR päätös tehdään aina kahden eri lääkärin päätöksestä.

Lisäksi, DNR (elvytyskielto) tarkoittaa vain sitä, että sydämen pysähyksessä ei elvytetä, mutta esim. massiiviset vuodot tukitaan, ja tehdään kaikki muu tarvittava ihmisen elämän pelastamiseksi.

Hoitajana voin kertoa, että todella vanhoillekin määrätään vielä vaikka mitä tutkimuksiakin, vähän liiankin kanssa, ihan ns. loppuun asti.

Tukitaan vai tutkitaan?

No, mistäs sanoista se DNR tulee?
http://drantti.tv/
Kauheen hyvää tietoa tuolla.
 

Yhteistyössä