Liian nuoren näköinen äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen jo esikoisen raskausajasta lähtien saanut osakseni tuimia katseita. Riippumatta tuijottajan sukupuolesta tai iästä, mutta yleisimmin tuijottavat keski-ikäiset tai sitä vanhemmat. Nyt kun esikoiseni on jo melkein 2-vuotias ja toinen lapsi vielä pieni vauva, on katseet vain pahentuneet.
En esimerkiksi voi käydä kahvilla tai asioilla, ilman ettei joku kääntyisi tuijottamaan, mulkoilemaan tai kysymään, että ovatko lapset omiani. Mistähän tämä johtuu? Olen kuitenkin jo iältäni 28 enkö mielestäni mitenkään nuoren tai erikoisen näköinen. Ja jos ei ole muuta kommentoitavaa kuin "sinä vain kuvittelet" niin älkää vaivautuko. Haluan asiallisia vastauksia ja vähän vertaistukea, jos joku on kokenut samaa.
Tässä vähän aikaa sitten menin kahvilaan esikoisen ja kuopuksen kanssa. Siinä sitten laitoin vaunut pöydän viereen ja aloin juomaan kahvia kaikessa rauhassa. Olin jo kassalla huomannut että eräs vanhempi pariskunta tuijotti tiiviisti lähistöllä olevasta pöydästä, erityisesti mies. Kun istuin pöytään, mies edelleen tuijotti minua herkeämättä. Vastasin tuijotukseen ja hymyilin vähän. Ei hymynhäivääkään takaisin. Syvä huokaus ja pyöritteli silmiään rouvalle ja jatkoi tuijottamista. Kohotin kulmiani vähän ihmeissäni ja jatkoin kahvin juontiani. Vaikeaa se oli kun pöydästä oli suora näköyhteys mieheen, joka vain tuijotti. Yhtäkkiä he alkoivat kuiskia kiihkeästi jotain ja hetken kuluttua mies tuli sitten tiirailemaan vaunuihin ja totesi saman kysymyksen kuin muutkin. "Ovatko lapset omiasi?". Alan olla tähän jo aika väsynyt vastaamaan ja mieleni teki tokaista että eivät ole, varastin ohikulkumatkalla. Sanoin vain tyynesti että omia ovat. Yhtäkkiä mies alkoi nauraa aivan räkäistä naurua ja hoki vain että oivoivoivoivoi lapsiparkoja. Mittani tuli täyteen ja tokaisin että anteeksi mitä. Mies siihen että eikö meille opeteta koulussa nykyään ehkäisyn käyttöä vai onko joku ollut niin tyhmä että on minua mennyt panemaan ilman mitään suojaa. En saanut sanaa suustani. Siis mitä ?! Molemmat lapset hartaasti suunniteltuja ja toivottuja. Minä melkein kolmekymppinen. Ja tiedän sangen hyvin mitä ehkäisy tarkoittaa. Totesin miehelle että kyllä on opetettu ehkäisyä ja olen 28-vuotias ja minun lisääntymiseni ei arvon herralle kuulu millään tavalla. Lähti rouvansa kanssa sitten naureskellen tiehensä.
Kuinka yleistä tämä on? Asun Savossa, onko tämä vai paikkakuntakohtaista vai ovatko ihmiset näin tyhmiä?

Tiedän tunteen, ikävä kyllä.. Monesti on kysytty, että onko tyttäreni mun pikkusisko Täytän kesällä 28v ja mulla on 6,5v tytär ja 3v poika. Mua luullaan monesti parikymppiseks, paras veikkaus ollut portsarilta, 17v! :D Oot vaan hyvin säilynyt, sehän on ihan hyvä asia ☺️ Vaikka kyllästyttääkin ihmisten katseet ja kyselyt Porista oon ☺️

Juu, tuttua on. Olen itsekin 28v ja huomaan ja tiedän kyllä itsekin, että näytän ikäistäni paljon nuoremmalta. On se vaan silti raivostuttavaa, kun pidetään ulkonäön perusteella teinimammana, töissä luultu harjoittelijaksi, kerran baarissa kieltäytyivät myymään mulle, koska ajokorttini ei kuulemma voi mitenkään olla omani, olen korkeintaan 15v, mua tytötellään jatkuvasti joka puolella ja pidetään jotenkin sellaisena nuorena ja tietämättömänä, halutaan kovasti opastaa joka hiton asiassa. Jopa anoppini tytöttelee mua. Ei varmaan muista todellista ikääni, mutta on se kiusallista.

Mun äiti oli 17-vuotias kun sai ensimmäisen lapsensa. Kun äiti oli 18-vuotias synnyin minä. Ja 25-vuotiaaseen mennessä oli kaikki viisi lasta putkeen tehty hänen osaltaan. Uskovaisia eivät isäni kanssa ole koskaan olleet ja yhdessä ovat edelleen. Nuorena halusivat lapset hankkia. Ainoa negatiivinen asia, joka tuohon liittyi oli se, että koulut jäi käymättä ja rahallisesti oli tiukkaa, mutta hyvä lapsuus oli silti.

Kylillä puhuttiin + tuijoteltiin ennen ja puhutaan varmaan vieläkin. Vanhempien asenne vaan aina ollut sellainen, että jostakin sitä pitää kylillä joka tapauksessa juoruta, niin juorutkoon sitten vaikka heistä. Nyt minä olen 32-vuotias kahden lapsen äiti ja Äitini on 50-vuotias ja pian 7-lapsen mummo (ekan kerran tuli mummoksi hieman ennen kuin täytti 40v.). Nuoren likan näköinen on edelleen ja minuakin "vaivaa" tietynlainen lapsenkasvoisuus. Sukumme naiset tuppaavat muutenkin säilymään hyvin ja ryppyjä/ylipainoakaan ei ole taipumus saada. Äitiäni tuijotellaan edelleen, kun 11-vuotias mummottelee kaupassa. Itse en ole kiinnittänyt huomiota siihen, tuijotellaanko minua ja suoraan sanottuna, eipä kiinnostaisikaan vaikka tuijoteltaisiinkin.

No joillain vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan asenne, että heillä on joku oikeus arvostella ja opettaa muita siitä, miten heidän mielestään pitäisi olla ja elää. Ja varsinkin pienemmillä paikkakunnilla nyt tuijotetaan kaikkia vähänkään vieraan tai erikoisen näköisiä.

Juu, tuttua on. Olen itsekin 28v ja huomaan ja tiedän kyllä itsekin, että näytän ikäistäni paljon nuoremmalta. On se vaan silti raivostuttavaa, kun pidetään ulkonäön perusteella teinimammana, töissä luultu harjoittelijaksi, kerran baarissa kieltäytyivät myymään mulle, koska ajokorttini ei kuulemma voi mitenkään olla omani, olen korkeintaan 15v, mua tytötellään jatkuvasti joka puolella ja pidetään jotenkin sellaisena nuorena ja tietämättömänä, halutaan kovasti opastaa joka hiton asiassa. Jopa anoppini tytöttelee mua. Ei varmaan muista todellista ikääni, mutta on se kiusallista.
Joo on kyl ärsyttävää, mullekin käynyt baarissa noin, tosin ei ollut mitään henkkareita mutta kuvittelis, et 28v:lle myydään ilmankin k18-mestassa. xD
Onko sulla pienetkin lapset? Mulla vasta 1v eli ei edes mitään isoa lasta eli kukaan tuskin sitäkään luulee kauheen isoksi ja mua tosi nuoreksi.

kun odotin toista lastamme, olin 24. Joku nainen tuli sanomaan että "voi että olet kyllä ihana, mutta ihan liian nuori tuollaiseen". Kerroin ikäni jolloin hän sanoi minun näyttävän muka paremminkin 12 vuotiaalta.
Mielestäni outoa että vieraat ihmiset tulee aukomaan päätään. Miestä katsottiin silloin raskausaikana aina vihaisesti. :D
Vieraat ihmiset kuvittelee, että ne tietää kotain vain katsomalla.

Miksi jotain super nuortakaan saisi katsella vihaisesti... Ihan se ja sama onko oikeasti minkä ikäinen.
Aika surullista, että joku haluaa hyljeksiä toista "en hyväksy sinua" -katseilla. Mietin aina, että miksi ihmeessä? Mikä se hyöty on kun asiaa ei voi edes muuttaa millään tavalla? Se joku yksittäinen random-mami saa pahan mielen ja tuntee itsensä mahdollisesti entistä ulkopuolisemmaksi...jeee?

Miksi jotain super nuortakaan saisi katsella vihaisesti... Ihan se ja sama onko oikeasti minkä ikäinen.
Aika surullista, että joku haluaa hyljeksiä toista "en hyväksy sinua" -katseilla. Mietin aina, että miksi ihmeessä? Mikä se hyöty on kun asiaa ei voi edes muuttaa millään tavalla? Se joku yksittäinen random-mami saa pahan mielen ja tuntee itsensä mahdollisesti entistä ulkopuolisemmaksi...jeee?
Teinivanhemmuus herättää tunteita. Sitä ei oikein hyväksytä, eikä siihen varsinkaan haluta kannustaa. Silti ei tietenkään saisi katsoa kieroon.

Teinivanhemmuus herättää tunteita. Sitä ei oikein hyväksytä, eikä siihen varsinkaan haluta kannustaa. Silti ei tietenkään saisi katsoa kieroon.
Joo ehkä sellaiset tuijottelijat on vähän matalamman älykkyystason tyyppejä. Ajattelevat juuri niin yksinkertaisesti asian: En kannustaisi ketään tekemään 15-vuotiaana lasta = en kannusta 15v äitiä. Mulkoilen siis häntä pahasti. Siitä on varmasti kauheasti hyötyä! (y)

Mulkoileekohan samat ihmiset onnettomuudessa halvaantuneita? Ehkäisee sillä onnettomuuteen joutumista, kun eihän sellainen onnettomuuteen joutuminen kannata.

Minuakin on tuijoteltu pahasti, erityisesti ruokakaupassa. Mulla on poika (ikää 1v 8kk) ja minulla ikää 24. Ja nuorelta näytän. Puolisokin luuli minua n. 17-18 vuotiaaksi kun ekaa kertaa tavattiin (vähän reilu vuosi sitten). :rolleyes:
Erityisesti katseita kerää kun ollaan puolison lapsien kanssa liikenteessä. Heillä ikää 8 ja 5 vuotta.
Kommenttia asiasta ei ole vielä tullut ja ne katseet lähinnä huvittaa. Tuijotelkoot jos ei kerta muutakaan kiinnostuksen kohdetta ole. :)

Ei ole kokemusta vastaavasta, mutta onpa harvinaisen tökeröä käytöstä. Siis vaikka olisitkin teiniäiti, joka ei ole kuullutkaan ehkäisystä, niin onko tuollainen tuijottelu ja kommentointi asiallista tai edes mitenkään hyödyllistä? Setämies haluaa vain nöyryyttää ja pilkata muita päin naamaa.

Niinpä. Päältä katsomalla ei voi tietää mitään sen toisen elämästä.

Ikää 28v ja lapsia 2kpl. Joka päivä kuulen päivittelyäni babyfacestani ja henkkareitä pyydetään jo lottoa vietäessä. Töissä pidetään tet harjoittelija ja ammattitaitoa ei oteta vakväavasti. Typerät ennakkoluulot.

Jännä. Mä sain omani jo yli 20 vuotta sitten alle kakskymppisenä enkä kyllä koskaan oo törmänny kyselijöihin tai tuijottelijoihin vaikka tismalleen näytin ikäiseltäni. Tai sitten se johtuu siitä että en ole koskaan kuvitellut kaikkien tuijottavan MINUA ;)

Ihanaa, en ole ainut. Olen siis yhden lapsen äiti ja toista ei tule, olen jo nyt niin puutunut muiden ihmisten kommentointiin ja tuijotukseen. On siis ennätys jos pääsen bussipysäkille ilman ettei joku ole tölläämässä. Minua tuijottavat niin teinit, mummot ja papat kuin muutkin äidit. Eikä millään hyvällä ilmeellä. Ja ei, en ole erikoisen näköinen, ehkä nuoren näköinen, mutta kaikki ovat sanoneet, etten miltään teiniltäkään näytä. Ja olen siis 30-vuotias. Tuijotettu on raskausajasta lähtien ja myös tota voivottelua, huokailua kun kävelen ohi ja erityisesti keski-ikäiset miehet katsovat lähes murhaavasti. Miksihän? Yksi mies näytti siltä, että käy ihan kimppuun, kun kävelin ohi. Kerran kysyttiin, että eikö minun koulussa pitäisi olla eikä lapsenlikkana olla. :D omaani siis työntelin vaunuilla. Koulut käyty 10 vuotta sitten ja työelämääkin takana.

Ei oo tuijoteltu saati kommentoitu, vaikka olin oikeasti nuori kun lapseni syntyi.
Lasta kyllä tuijoteltiin, ihasteltiin ja kommentoitiin kaikkea mukavaa, mutta minua ei koskaan (no, joskus joku sanoi jotain "voi miten söpö pieni, tainnut periä äitinsä kauneuden"-tyyppistä, mutta ei mitään negatiivista ikinä).

Todella vulgaaria tommonen ap:n kuvailema käytös.

Itse sain lapseni 19-vuotiaana ja olen kyllä ihan ikäiseni näköinenkin. Mutta ei minä ole kukaan tuijottanut tai sanonutkaan mitään. Paitsi tietysti nyyttiä ihasteltu välillä. Eräs ystäväni tuli taas raskaaksi 23-vuotiaana ja kun ole hänen kanssaan liikenteessä niin olen huomannut, että hän kyllä saa vinoja katseita ja huomautuksia. Jännää.

Ei tuo käytös ole vielä mitään. Menin kerran esikoisen kanssa ulkoilemaan ja naapurin mummo kysyi 2-vuotiaaltani, että miltä tuntuu kun oma äiti on tuommoinen teinihuora. :) toisaalta hän olikin vähän sekaisin päästään.

Vinkkinä ketjussa trollaileville harmaille: seuraavalla kerralla kirjoittakaa juttunne vähän uskottavammin.
Esim. "Joo, välillä tulee pahoja katseita ja joskus joku on tuhahdellut/kommentoinut jotain, mutta ei onneksi usein" on paljon uskottavampi, kuin mukahurjat tarinat siitä, kuinka AINA ja KOKOAJAN ihmiset vaan tuijottaa, kommentoidaan jatkuvasti jotain ilkeää ja jopa jätetään lapsiluku pienemmäksi sen vuoksi. :LOL::ROFLMAO::ROFLMAO:

Itselleni tuli mieleen, että kyseinen pariskunta (ja ne jotka tuijottavat) ovat epävarmoja itsestään ja lisääntymisestään. Ehkä he eivät halua ollenkaan / vielä lapsia ja siksi kohdistavat vihaa nuoria äitejä kohtaan uskotellakseen itselleen, että ovat oikeassa kun eivät vielä tee lapsia. Tai ehkä he eivät voi saada lapsia ja pitävät epäreiluina, että nuoremmat jo lisääntyvät eivätkä itse ole saaneet aikaiseksi elämässään jälkikasvua.Jotain tämän tyyppistä pakko olla, koska miksi muuten niin muiden asiat kiinnostaisi?

Itselleni tuli mieleen, että kyseinen pariskunta (ja ne jotka tuijottavat) ovat epävarmoja itsestään ja lisääntymisestään. Ehkä he eivät halua ollenkaan / vielä lapsia ja siksi kohdistavat vihaa nuoria äitejä kohtaan uskotellakseen itselleen, että ovat oikeassa kun eivät vielä tee lapsia. Tai ehkä he eivät voi saada lapsia ja pitävät epäreiluina, että nuoremmat jo lisääntyvät eivätkä itse ole saaneet aikaiseksi elämässään jälkikasvua.Jotain tämän tyyppistä pakko olla, koska miksi muuten niin muiden asiat kiinnostaisi?

No mulla tuli mieleen,että ihmiset jotka luulevat heitä aina tuijotettavan oikein suurennuslasin kanssa, ovat kyllä niin itsekeskeisiä ja heikolla itsetunnolla varustettuja että huhhuh :D Sama juttu kuin nämä jotka jaksavat päivästä toiseen itse lääsätä siitä, että kaikki puhuvat heistä, yleensä pahaa...joo Tottakai. Niinhän ne ihmiset aina tekee ;)

Yhteistyössä