Ny on kyllä paha mieli.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen ap

Vieras
Hyvä ystäväni rakastui kolmisen kk sitten netissä tapaamaansa mieheen korviaan myöten, oli sitä mieltä että on löytänyt sen oikean. Minäkin olin todella onnellinen hänen puolestaan, koska hän oli vuosia haaveillut rakastuvansa, muttei ollut löytänyt sopivaa. Pian heille alkoi kuitenkin tulla ongelmia kun mies alkoi puhua ettei ole varma pystyykö kuitenkaan vakavaan suhteeseen. Pari viimestä viikkoa heillä oli paljon riitaa asiasta, yritin lohduttaa parhaani mukaan ja olla kannustava, sanoa että kannattaa katsoa jos mies on vaan hitaasti lämpenevää tyyppiä jne.

Alkuviikosta ystäväni soitti minulle itkien ja kertoi että mies oli kirjoittanut hänelle ettei halua nyt suhdetta, haluaa vaan tapailla, jutella ja jotain muuta, niin kauan kun se tuntuu hyvältä... sanoin että minusta tuntuu niin pahalta ystäväni puolesta kun hän haluaisi vakavamman suhteen. Ystäväni sanoi että aikoo jättää miehen. Kirjoitin hänelle puhelun jälkeen, että on varmasti vaikea päätös tuo jättäminen, mutta uskon sen olevan oikea koska tavoitteet eivät heillä kohtaa ja tiedän ystäväni olevan tunneihminen kuten itsekin, ja että itsekin tekisin vastaavassa tilanteessa samoin. Lähetin sitten halauksen ja halaushymiöitä jne. ja toivotin paljon voimia rakas ystäväni jne.

Ystäväni suuttui minun viestistäni verisesti, ja ainut mitä hän enää kirjoitti, oli että lietsoin hänen epävarmuuttaan miehen suhteen. Yritin selittää, että hänhän kertoi harkitsevansa miehen jättämistä ja tuin häntä aivan kuten olen tehnyt aiemminkin.

Olen kirjoittanut ja koittanut soittaa ja pyytänyt anteeksi ja että voisimme puhua puhelimessa, koska viesteillessä helposti tulee väärinkäsityksiä, ja että minä oikeasti luulin hänen jättävän miehen kun hän minulle itkien soitti. Ystäväni ei vastaa viesteihin eikä puhelimeen.

Nyt minulla on todella paha mieli. Olemme olleet yli kuusi vuotta ystäviä emmekä ole aiemmin riidelleet, tämä oli eka riita . Olen kuunnellut ystäväni huolia ja jakanut hänen ilonaiheensa, olemme olleet tiivisti yhteyksissä, joka päivä soitelleet tai viesteilleet, meillä 150 km välimatkaa. Olin myös hänen kahden lapsensa kummi.

Minulla on toki muitakin ystäviä enkä nyt ilman ystäviä jää. Mutta silti olen sitä mieltä että tämän ei olisi pitänyt mennä näin. Ystäväni sanoi monesti että olen hänen paras ystävänsä ja hänkin oli yksi minun parhaimmista ystävistäni. Olen mielestäni ystävänä lojaali, olen pyrkinyt olemaan rehellinen mutta rakentava, Vältän arvostelemasta kovin sanoin ihmisiä joiden kanssa heillä mahdollisesti on ongelmia, olen halunnut olla mahdollisimman diplomaattinen.

En hae tässä vain hyväksyntää itselleni, ja ystäväni syyllistämistä. Haluaisin vain näkökulmia asiaan.

taisi ylireagoida kun ei saanutkaan sulta sellaista vastausta mitä toivoi saavansa.
Niinpä. Minusta ystävyyden lopetus oli kyllä aika liioiteltua.

Mielestäni en olisi ollut hyvä ystävä jos olisin vain sanonut että älä jätä miestä, kyllä hänen mielensä muuttuu. Mies oli alusta asti pohtinut kovasti onko valmis suhteeseen. En ole tätä ennen arvostellut miestä enkä kehottanut ystävääni jättämään tätä koska mies ei halua suhteesta vakavaa kuten hän. Nytkin tein niin vasta kun hän itse ensin sanoi jättävänsä miehen.

Vaikka minulla on paha mieli, ystäväni reagointi tuntuu mielestäni oudolta. Olen itsekin aiemmin miettinyt eroa suhteissani, ja ystäväni on sanonut ihan samoin kuin minäkin. JOs olen olllut onneton suhteessa, ei hän ole koskaan vaan kannustanut minua jatkamaan suhdettta ja sopeutumaan siihen etten ole onnellinen. En ymmärrä että minun olisi pitänyt tehdä niin.

Olen kyllä huomannut että ystäväni on epävarma, ja hän loukkaantuu ihmisille todella helposti, ja katkaisee välejä. Tuo on myös ollut hänelle tyypillistä, että kun loukkaantuu jollekin, katkaisee heti välit kuuntelematta toista.Minusta hän on joustamaton. Hänellä ei ole paljon ystäviä ainakaan enää, kun on katkaissut välit monen kanssa pienistä syistä. Ehkä minun ei siis pitäisi liikaa syytellä itseäni. Olen kyllä vähän ihmetellyt tuota välien katkaisemista, ja sitä miten ikävästi hän puhuu ystävistään ja kertoo heidän asioitaan. Olen myös pohtinut onko hän lojaali ystävä kuten minä olen mielestäni ollut. Minun tapanani ei ole myöskään ollut haukkua jotain ystävääni tai hänen elämänvalintojaan muille ystävilleni kuten hän on tehnyt. Ehkä siis minun ei pitäisi olla surullinen. Harmittaa vaan, kun juuri olin hankkinut hänelle ja lapsilleen melkein 200 eurolla lahjoja, tämä välien katkaisu tapahtui pari päivää jouluaaton jälkeen.

Säälittää myös lapset, kun hän on vaihtanut jokaisen lapsensa kummeja katkistuaan välit jonkun kanssa, kun hän on sanonut tai ollut sanomatta vähänkin jotain joka ei ole ystävääni miellyttänyt. Olen ajatellut ettei hän osaa ratkaista erimielisyyksiä tai tulla toista puolitiehen vastaan. Minun mielestäni tämän olisi hyvin voinut puhumalla selvittää. Ilman muuta ystävyyssauhteissa tulee josksu tilanne että on toiseln kanssa eri mieltä. Tosin minulle soittaessaan ystäväni ei ollut eri mieltä, vaan itse sanoi jättävänsä miehen.

Mutta ehkä tämä olisi sattunut ennemmin tai myöhemmin. Olen kokenut ystäväni myös hyvi omanapaiseksi- hän ei juurikaan ole jaksanut kuunnella minun asioitani. Kun minulla on ollut jokin iso kriisi elämässäni- ero tai vakava sairaus ja työkyvyn menetys, hän on saattanut vain kommentoida "joo" ja alkanut pohtia vaikka että ostaako vihreät vai siniset rattaat. Olen itse kuunnellut häntä enemmän kuin hän minua, ja hänelle on ollut todella tyypillistä, että hän loukkaantuu ihmisille pienistä ja pohtii usein miten joku ihminen on sanonut jotain väärin. Itse en ole kuitenkaan asioista sen enempää tietämättä osannut sanoa mitään toisenn osapuolen puolesta. En kuitenkaan ole halunnut lähteä tuntemattomien ihmisten haukkumiseen. En mielestäni nytkään ole haukkunut tätä miestä- sanonut toki, että ei tunnu kivalta kun toinen on rakastunut ja toinen pohtii alusta saakka ääneen onko valmis suhteeseen. mutten ole kovin sanoin miestä haukkunut vaan koittanut olla mahdollisimman diplomaattinen.

Hyvin harvan miehen ihmissuhteet ovat kuin suoraan jostain saippuadraaman kieroiluista. Naisilla se taas on arkipäivää. Mukaan lukien se, että niitä omia ihmissuhdekierouksia tilitetään lähipiirille jatkuvalla syötöllä.
Siinäpä se ero onkin, että miehet eivät tuo suhdedraamoja julki vaikka luovat niitä akttivisesti ja tarkoituksella. Miehet osaavat kieroilla jäämättä kiinni, jollloin lopputuloksekna on luulo, että kyse on vain naisten saippuadraamoista. Ap:n tilanteessa voi hyvinkin olla, että ystävyyden päättäminen on lähtöisin kaverin miesystävästä.

Ei voi yleistää , että kaikki miehet tai naiset ovat tällaiisa. Mutta se on tosiasia, että heitä on sekä miehissä että naisisssa, vaikka toimintamalleissa on eroja.

Sinun ap kannattaisi panostaa enemmän vähän vähemmän vaikeisiin ihmisiin.
Joo, samaa mieltä.
Ja jatkossa, toisten suhdepäätös-mietintöihin ei ikinä kannata ottaa mitään selvää kantaa. Siinä ei voi muuta kuin mennä pieleen. Jos pari eroaa, voi eroon kannustanutta syyttää erosta. Jos pari ei eroa, vaikuttaa veemäiseltä tyypiltä, joka on käskenyt erota siitä omasta rakkaasta.

Joo, samaa mieltä.
Ja jatkossa, toisten suhdepäätös-mietintöihin ei ikinä kannata ottaa mitään selvää kantaa. Siinä ei voi muuta kuin mennä pieleen. Jos pari eroaa, voi eroon kannustanutta syyttää erosta. Jos pari ei eroa, vaikuttaa veemäiseltä tyypiltä, joka on käskenyt erota siitä omasta rakkaasta.
Kasvokkain voi aina jotain ympäripyöreää sanoa ja myötäillä lähinnä hymähdyksin toisen juttuja. Mutta en ymmärrä, että laitellaan tapaamisen jälkeen vielä jotain tekstaria asiasta, se on jo omien mielipiteiden tuputtamista ja jos ne ovat vääriä, niin sotku syntyy.

Parasta on aina esittää tällaiselle ystävälle vain kysymyksiä kuten, mitä sinä haluat? Vaikuttaako hän ihmiselle, jonka kanssa haluat viettää lopun elämääsi? Millaisen neuvon sinä antaisit täysin ulkopuolisena itsellesi?
Jne.

Yhteistyössä