Palkankorotus ja muita ajatuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyonorjajasankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyonorjajasankari

Vieras
Minulla on seuraavanlainen tilanne töissä: Olen ollut tämän yrityksen palveluksessa 5 vuotta. Viihdyn täällä periaatteessa, hyvää porukkaa jne. Aloitin logistiikan konttorihommissa, palkka oli 2800 euroa kuussa. Työni oli rutiininomaista, mutta pidin siitä. Työaikani oli liukuva, pääsääntöisesti itselle sopi aikataulu 7-15. Mies vei lapset, minä hain.

Kaksi vuotta sitten osastoltamme siirtyi toiselle osastolle eräs toimihenkilö. Yllätyksekseni minulle tarjottiin noita tehtäviä. Tiesin, että homma on huomattavasti vaativampi. Lisäksi se ei todellakaan ollut omaa vahvinta alaa. Suhtauduin kielteisesti, mutta samalla tajusin, että se olisi minulle mahdollisuus.

Sanoin suoraan, että olen tehtävän suhteen vastahakoinen koska se vie työstäni ennakoitavuuden. Loppujen lopuksi kuitenkin otin tehtävän vastaan, esimieheni suostuttelujen takia. Palkkani nousi 3300 euroon. Mukava palkka, mutta edeltäjäni tienasi yli 4000 euroa (hän oli ylempi toimihenkilö, minä alempi).

Työ on aika vaativaa ja stressitaso on ihan eri planeetalta. Paluuta aikaisempaan hommaan ei kuitenkaan ole, koska niissä on jo toiset ihmiset. Ja muutenkin tämä on sellainen työ, jossa "aina" on ollut ihminen talon sisältä. Firmamme palkkapolitiikka on todella tiukka ja tiedän että muilla osastoilla moni muukin työskentelee alipalkattuna. Mutta se ei ole minun ongelma.

Tällä paikkakunnalla ja lähellä ei pilvin pimein ole minulle yhtä hyviä työpaikkoja. Periaatteessa en voi saada mistään tämän tason hommaa. Kenties voisin saada aikaisemman hommani tyyppisen tehtävän jollain kolmen tonnin palkalla.

Kävin jo palkkakeskustelun kun tätä tehtävää aloitin ja tuo 3300 oli työn ja tuskan takana. Eli tiedän, että jos alan vaatimaan lisää palkkaa, vastaus on ei. Mitä te tekisitte? Haluaisin periaatteessa "uhkailla", että 4000 tai lähden toisaalla. Mutta miten teen tämän siten että ilmapiiri ei heikkene tai aseman huonene?

Pähkinänkuoressa: Voisin tehdä duunia 3000 euron palkalla, mutta oletan että työn stressi- ja vaatimustaso olisi suunnilleen edellisen työn tasolla. Tai sitten tehdä tätä työtä 4000 euron palkalla.

4000 on aika kova liksa ja liian kova korotus kertarysäyksellä. Sehän on yli 20 prosentin korotus 3300 eurosta. Kun olet jo suostunut tekemään työtä tuohon hintaan, niin se on nyt sen työn palkka. Se on ihan sama millaisen sopimuksen edeltäjä on neuvotellut.

Sinänsä olet ihan oikeassa siinä, että jos tehtävä on niin vaativa ja firma on siitä yli 4k maksanut, palkkaasi pitäisi korjata ylöspäin. Asiasta on syytä sopia kehityskeskustelussa niin, että palkkaa hilataan pidemmällä ajanjaksolla ylöspäin esim. 5 prosenttia vuosittain.

4000 on aika kova liksa ja liian kova korotus kertarysäyksellä. Sehän on yli 20 prosentin korotus 3300 eurosta. Kun olet jo suostunut tekemään työtä tuohon hintaan, niin se on nyt sen työn palkka. Se on ihan sama millaisen sopimuksen edeltäjä on neuvotellut.

Sinänsä olet ihan oikeassa siinä, että jos tehtävä on niin vaativa ja firma on siitä yli 4k maksanut, palkkaasi pitäisi korjata ylöspäin. Asiasta on syytä sopia kehityskeskustelussa niin, että palkkaa hilataan pidemmällä ajanjaksolla ylöspäin esim. 5 prosenttia vuosittain.

Silloin kun otin tämän uuden tehtävän, tämä vääntö käytiin. Eli vaadin periaatteessa suurempaa palkankorotusta, mutta eivät siihen suostuneet.
Edeltäjäni hyvä palkka (johon en vedonnut), perustui varmaankin siihen, että oli ylempi toimihlö aikaisemmin ja sitten jonkun muutoksen seurauksena siirtyi tuohon tehtävään kun edeltäjä lähti. Tietenkään eivät voineet palkkaa alentaa.

Mutta musta vaan tuntuu, että 3300 euron palkalla ja alempana toimihenkilönä, seuraavat asiat eivät kuulu työhön:

Isojen hankintojen tekeminen; yli 100 000 sopimusten neuvottelu. OK, osto sitten hyväksyy nämä, mutta minä se olen joka neuvottelee.

Palaveeraus suht. isonkin linjojen asioista. Olen todellakin ainoa alempi toimihenkilö noissa palavereissa. Ja varmasti ainoa joka tienaa alle 5000.

Tiedän sen, että jos menen ruinaamaan lisää palkkaa, sitä ei tarjota (max 100-200). Ainoa vaihtoehto on se, että laitan todellakin kovan kovaa vastaan. Eli pyydän vaikkapa 4500 (valmiina tinkimään 4000-4200). Jos ei mene läpi, niin irtisanoudun. Ihan oikeasti minut on aika hankala paikata, varsinkaan pikaisesti.

Varminta olisi tietenkin se, hankkisi toisen työpaikan "varalle", että voisi pelata kovaa peliä. Mutta sitten siinä kuitenkin joutuu ne oharit tekemään johonkin suuntaan.

Jos irtisanoudut eikä ole uutta työpaikkaa odottamassa, niin sitten olet 3kk ilman tuloja. Kai olet sen huomioinut?

Olen sen huomioinut. Eli en tietenkään sitä halua tehdä. Käytännössä siis on pakko olla varapaikka tiedossa.

Mutta siis se mistä tässä on kyse on se, että miten voisin vaatia tätä palkankorostusta siten että se menisi läpi. Siis ajatuksena oli uhata irtisanoutumisella, mutta se on toisaalta mielestäni hieman epäammattimaista.

Joo, eipä noita kolmen tonnin ja vähemmän vastuun tehtäviäkään ole pilvin pimein jaossa. Mutta uskoisin sellaisen saavani kuhan hakisin.

Ei sellainen uhkavaatimus ole järkevä, jos ei ole varasuunnitelmaa. Eli sitä toista työpaikkaa valmiina. Alkujaan sinun olisi pitänyt olla ottamatta työtä vastaan, jos palkka ei vastaa vaatimustasoa. Tietenkään aina sitä ei voi ihan tarkkaan tietää, mutta ilmeisesti olit vähän käryllä asiasta ja silti suostuit pienemmällä palkalla.

Nyt kannattaa käydä asia kehityskeskustelussa läpi ja päästä yhteisymmärrykseen siitä, onko palkka oikealla tasolla. Jos esimies myöntelee, että se on vähän alhainen, niin sitten suunnitelma siitä miten sitä nostetaan. Jos esimies tyrmää suoraan, että ei missään nimessä, niin sitten alat katsella uutta työpaikkaa ja kun sellainen on kiikarissa, niin jätät irtisanomisilmoituksesi.

Hyvässä työyhteisössä esimies kyllä pitää siinä mielessä alaisensa puolia, että ei ehdoin tahdoin teetä työtä alihintaan. Eli kyse on siitä onko käsityksesi oikeasta palkkatasosta kohdallaan vai oletko sitten kuitenkin vain sellainen pelinappula, jonka firma voi korvata parilla puhelinsoitolla. Niin tai näin, vastaus löytyy sieltä kehityskeskustelusta kun vain uskallat ottaa asian suoraan puheeksi.

Ei sellainen uhkavaatimus ole järkevä, jos ei ole varasuunnitelmaa. Eli sitä toista työpaikkaa valmiina. Alkujaan sinun olisi pitänyt olla ottamatta työtä vastaan, jos palkka ei vastaa vaatimustasoa. Tietenkään aina sitä ei voi ihan tarkkaan tietää, mutta ilmeisesti olit vähän käryllä asiasta ja silti suostuit pienemmällä palkalla.

Ongelmahan on se, että mun pomo ei tajua mun hommasta mitään. "Myi" sen mulle helppona hommana. Itseasiassa mun pomo on aika heikko lenkki tässä duunissa. Eli on esimies kuudelle ihmiselle, mutta ei johda eikä oikeastaan osaa mitään.

Yksi syy, että otin tämän tehtävän, oli se että pelkäsin että hommaan tulee joku tunari jonka tukena sitten me kaikki joudumme kovemmalle paineelle.

Eli tosiaan kai sitä pitää hakea muita duuneja. Itteasiassa olen parissa työhaastattelussa ollutkin parin vuoden sisään, mutta en saanut paikkaa. Oletan, että eivät oikein uskoneet lähtöhaluihini. On vaikea hakea paikkaa ns. "alempaa".

No tossa hommassa kun työpaikalta lähtee duunit jää siihen, eikä tartte murehtia. Eikä duunissakaan tartte liikoja murehtia kunhan tekee määräyksien mukaan.
Missä työssä? Mun omassa vai? Tervetuloa tekemään töitä henkilökohtaisena avustajana kun työnantaja on todella veemäinen tyyppi joka keksii avustajien tekemisistä koko ajan virheitä vaikka mitään virheitä ei ole. Työ stressaa ja todellakin tulee kotiin ja ihan uniin asti, painajaisia ne unet on. Etsin koko ajan muualta töitä koska tuo työpaikka on aivan sietämätön. Irtisanoutua ei voi koska talous ei kestä karenssia.

Että siinä sulle työn helpoutta ja työtä jossa ei tarvitse murehtia. Palkka ei kerro työn vaativuudesta ja siitä mitä töissä vaaditaan.

Missä työssä? Mun omassa vai? Tervetuloa tekemään töitä henkilökohtaisena avustajana kun työnantaja on todella veemäinen tyyppi joka keksii avustajien tekemisistä koko ajan virheitä vaikka mitään virheitä ei ole. Työ stressaa ja todellakin tulee kotiin ja ihan uniin asti, painajaisia ne unet on. Etsin koko ajan muualta töitä koska tuo työpaikka on aivan sietämätön. Irtisanoutua ei voi koska talous ei kestä karenssia.

Että siinä sulle työn helpoutta ja työtä jossa ei tarvitse murehtia. Palkka ei kerro työn vaativuudesta ja siitä mitä töissä vaaditaan.

No tuo on tietty kamalaa, mutta ei tässä voi aloittajaa ja sua verrata. Toinen on korkeakoulutettu yksityisen sektorin toimihenkilö ja sinä taas julkisen puolen... Näin se menee, omia valintoja.

Yhteistyössä