16v ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori ja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olin 17 kun esikoinen syntyi, ja parin vuoden välein seuraavat. Hyvinhän kaikki on sujunut oikean miehen kanssa. Tuolloin en ajatellut kaipaavani mitään muuta, mutta kyllähän se tosiasia on, että jollain tapaa se nuoruus jäi elämättä. Mitään en kuitenkaan kadu.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Varmasti pärjäät ja onnea JOS odotat! Ethän ollu vielä edes testiä tehnyt!?

Mutta mutta... En paheksu odotustasi jne, mutta sen TIEDÄN kokemuksen syvällä rintaäänellä, että 16-vuotiaana ajattelin itse juuri samoin ku sinä. Että kyllä osaan ja kyllä pärjään ja kyllä jaksan jne jne jne.... Ajattelin, että olen jo valmis ja hyvin aikuismainen ja rauhallinen muihin ikäisiini verrattuna jne jne jne... Valmis kaikkeen.

Lapsen sain vähän ennen 21 vuotis syntymäpäivääni ja voin sanoa, että se OLI erittäin suuri yllätys. Siis se, kuinka VÄSYNYT sitä oikeasti oli! Ja kuin tenava! Kuin vähän oikeasti olikaan niitä voimavaroja ja jaksamista. Olin aina toivonut tulevani äidiksi ja vieläpä nuorena. Olin aina toivonut lasta. Ja olin aina luullut olevani ihana äiti, joka kasvattaa lapsestaan tasapainoisen ja hyvän ihmisen. Mutta monta kertaa on saanut todeta, etten ehkä olekaan sellainen äiti kuin olisin halunnut olevani. Väsymys sen tekee... Ja hormoonit. Että ihminen muuttuu ihan erilaiseksi.

Nyt, kun kohta täytän 23 vuotta, ajattelen, että kumpa oisin tajunnut oikeasti, kuinka rankkaa lapsen kanssa on! Vaikka onkin rakastava mies, joka osallistuu ihanasti lapsen hoitoon. En olisi katsonutkaan miehiin päin ennen sitä 30 vuotis ikää. Ois niin kiva vaan olla ja mennä ihan vapaasti, vaikken kovin menevä ookaan. Ois niin kiva vaan olla miehen kans kahdestaan ja nauttia kahden keskisestä ajasta täysin siemauksin, ilman mitään vastuuta. Nimittäin se vastuu painaa!

Silti nautin kyllä lapsistani (2), enkä antaisi niitä pois! Ainakaan parhaimpina hetkinä... Mutta halusin vaan varottaa, että todellisuus ei ole läheskään aina sitä, miltä se 16-vuotiaana tuntuu.

Kuin omasta kynästäni paisti, että minulla on vain yksi lapsi..

miks ei vois kirjoittaa?ei kaikki 16v oo rilluttelemassa on myös näitä jotka osaa ajatella aikuismaisesti! toivotaan että kaikki menisi odotuksessa hyvin ja ei saa pahoittaa mieltään jos ja kun saatte sitä ikävääkin kommenttia!ei kaikki 30kymppisetkään ole vastuuntuntoisia vanhempia!onnea tulevalle äidille ja isälle!!ja hyvää ja rauhallista joulun aikaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja tonttuillaan:
miks ei vois kirjoittaa?ei kaikki 16v oo rilluttelemassa on myös näitä jotka osaa ajatella aikuismaisesti! toivotaan että kaikki menisi odotuksessa hyvin ja ei saa pahoittaa mieltään jos ja kun saatte sitä ikävääkin kommenttia!ei kaikki 30kymppisetkään ole vastuuntuntoisia vanhempia!onnea tulevalle äidille ja isälle!!ja hyvää ja rauhallista joulun aikaa!!

Mä en oo vielä yhtään tuollaista kuvailemaasi 16-vuotiasta tavannut..

16-vuotiaana tätä elämää vielä katselee ruusunpunaisten lasien lävitse, luulee tietävänsä kaiken ja kuvittelee olevansa kypsä ja valmis kaikkeen. Mutta täytyy sanoa, että näin 3kymppisenä on useasti naurattanut, miten lapsi sitä on vielä parikymppisenäkin ollut...

Alkuperäinen kirjoittaja hahaha:

no se on ikävää...niitä nimittäin on ja myös niitä 30v jotka ei osaa aikuistua...

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Varmasti pärjäät ja onnea JOS odotat! Ethän ollu vielä edes testiä tehnyt!?

Mutta mutta... En paheksu odotustasi jne, mutta sen TIEDÄN kokemuksen syvällä rintaäänellä, että 16-vuotiaana ajattelin itse juuri samoin ku sinä. Että kyllä osaan ja kyllä pärjään ja kyllä jaksan jne jne jne.... Ajattelin, että olen jo valmis ja hyvin aikuismainen ja rauhallinen muihin ikäisiini verrattuna jne jne jne... Valmis kaikkeen.

Lapsen sain vähän ennen 21 vuotis syntymäpäivääni ja voin sanoa, että se OLI erittäin suuri yllätys. Siis se, kuinka VÄSYNYT sitä oikeasti oli! Ja kuin tenava! Kuin vähän oikeasti olikaan niitä voimavaroja ja jaksamista. Olin aina toivonut tulevani äidiksi ja vieläpä nuorena. Olin aina toivonut lasta. Ja olin aina luullut olevani ihana äiti, joka kasvattaa lapsestaan tasapainoisen ja hyvän ihmisen. Mutta monta kertaa on saanut todeta, etten ehkä olekaan sellainen äiti kuin olisin halunnut olevani. Väsymys sen tekee... Ja hormoonit. Että ihminen muuttuu ihan erilaiseksi.

Nyt, kun kohta täytän 23 vuotta, ajattelen, että kumpa oisin tajunnut oikeasti, kuinka rankkaa lapsen kanssa on! Vaikka onkin rakastava mies, joka osallistuu ihanasti lapsen hoitoon. En olisi katsonutkaan miehiin päin ennen sitä 30 vuotis ikää. Ois niin kiva vaan olla ja mennä ihan vapaasti, vaikken kovin menevä ookaan. Ois niin kiva vaan olla miehen kans kahdestaan ja nauttia kahden keskisestä ajasta täysin siemauksin, ilman mitään vastuuta. Nimittäin se vastuu painaa!

Silti nautin kyllä lapsistani (2), enkä antaisi niitä pois! Ainakaan parhaimpina hetkinä... Mutta halusin vaan varottaa, että todellisuus ei ole läheskään aina sitä, miltä se 16-vuotiaana tuntuu.

Tässä paljon tuttua. Ite sain lapsen 17-vuotiaana, ja mielestäni olin tosi kypsä kun ei alkoholi yms. kiinnostanut. Mut se äitiys on niiiiin paljon enemmän kuin sitä että on kotona eikä baarissa..
En kadu että lapsen tein silloin kun tein, muuten hän ei olisi juuri tämä kyseinen persoona, mutta en suosittele muille lapsen tekoa teininä. Toki ihmiset on erilaisia ym, mutta teinillä vaan ei ole vielä se henkinen kapasiteetti vielä niin kehittynyt kuin myöhemmin. Sitä on vielä arka ja kypsymätön (ja älkää nyt tarttuko tähän niin, että minä en ainakaan ole arka, äitikin sanoi niin. Se vastuu voi välillä olla nuorelle aivan musertava, tästä ei vaan puhuta). Sitähän se teini-ikä on vielä, kehitystä (kuten koko loppuikä). Sitä vielä kehittyy aikuiseksi. Aikuisena sitten aikuisten asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja hahaha:

Kyllä kai minä kirjotin 16-vuotiaana just tuolla tavalla. Ajattelin sillon hyvin aikuismaisesti ja luulin olevani aikuinen, vaikka olinki vain pahainen lapsi. Nykyään ei tarvi enää yrittää kirjottaa aikuismaisesti, ei tarvi yrittää ajatella ja puhua aikuismaisesti, kun tietää, että on aikuinen ja saa siks vapaasti yrittää olla lapsekas. :P

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Taitaa olla kirjoittaja yli 16-vuotias. ;)

siltä mustakin tuntuu. :)

Mutta itse olen myös "teiniäiti" ollut. 18-vuotiaana aloin odottaa esikoista ja nyt, 22-vuotiaana, olen kolmen lapsen äiti. Onnea odotukseen! :flower:

täällä kans 18v. raskautunut, nyt ikää mittarissa 24v. ja kaksi ihanaa lasta ja aviomies :)

Kaikki eivät ole yhtä "teinejä" toiset kypsyy aiemmin, kuin toiset. itse olin alle 20 v, jo pitkälti yli parikymppisen ajatusmaailmassa..

Ilmeisesti toiset ovat saaneet kuvan, että luulen tietäväni asioista paljon. En luule, TIEDÄN, että en tiedä raskaudesta/äitiydestä kuin sen, mitä olen lukenut, kuullut kokemuksia ja nähnyt pienestä siskosta. Odotan, että synnytys ja sen jälkeiset viikot (kuukaudet) tulevat olemaan rankkoja, eikä todellakaan mitään ruusuilla tanssimista. En voi sanoa tietäväni, mitä "rankalla" tarkoitetaan, mutta uskon, että se on jotain vaativampaa kuin mitä olen tähän mennessä elämässäni kokenut. Rankkuudestakin on monta käsitettä, olen kokenut paljon näitä "rankkoja" asioita, mutta ne ovat paljolti erilaisia, kuin mitä lapsen kanssa tulee koskaan olemaan. Voin häpeilemättä tunnustaa, että minulla tuskin on todellista mielikuvaa millaista on olla äiti, mutta lähden siihen avoimin mielin ja innolla odotan, mitä se tuo tullessaan. Haluan elämältäni lapsen tai useamman, tiedän, että se on työtä, eikä vain kotona oleilua. Siivoamista, ruuanlaittoa, leikittämistä,... Ja tämä on sitä mitä haluan. Tiedän myöskin sen, että jokainen päivä tuskin menee kivuttomasti, mutta mulla on puoliso siinä tukemassa. Luotan, että pärjään, vaikken tietenkään ole täysin itsevarma. Varmasti jokaisella ensimmäistä lasta odottavallan käy mielessä, mitä jos en pärjääkkään. Sehän on normaalia, eikö?

Ihminen on fiksuimmillaan siinä 16 - 18 -vuotiaana. Hän osaa ja tietää kaiken.
Siinä mielessä se on hyvä ikä tulla äidiksi.

Kun ikää karttuu, alkaa huomata ettei tajua tästä elämästä vielä yhtään mitään. Puhun ihan omasta kokemuksestani. Vuosien mittaan olen kasvanut vain tyhmemmäksi ja tietämättömämmäksi.
Anssi Kelalla on muuten hyvä sanoitus aiheesta :D

siksi koska et oo täysikäinen vaan joudut pyytämään vahvistukset omilta vanhemmiltasi. et saa siis itte päättää lapses asioista kahteen vuoteen laillisesti. se on tyhmää..

Niin, eihän sitä voi tietää ennen kuin kokee omakohtaisesti, miten rankkaa lasten kasvattaminen on. Se kun on muutakin kuin ruokintaa, vaatettamista ja leikkimistä. Jos se on ollut tosi raskasta minulle, nyt 30-vuotiaalle, hyvätuloiselle, naimisissa olevalle, itseeni tutustuneelle, elämää nähneelle aikuiselle naiselle, niin en osaa edes kuvitella miten siitä selviytyy 16-vuotias. Selviytyminen on toki eri asia kuin lasten kasvattaminen tasapainoisiksi yhteiskunnan jäseneksi. Voimia, niitä tulet tarvimaan (vankan tukiverkoston, rahan ja epäitsekkyyden lisäksi). Nuoruus sulta kyllä ihan oikeasti jää 90% elämättä, sen voin luvata. Ellet sitten tyrkkää lastasi hoidettavaksi mummulle tai muille sukulaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja nuori ja onnellinen:
Ilmeisesti toiset ovat saaneet kuvan, että luulen tietäväni asioista paljon. En luule, TIEDÄN, että en tiedä raskaudesta/äitiydestä kuin sen, mitä olen lukenut, kuullut kokemuksia ja nähnyt pienestä siskosta. Odotan, että synnytys ja sen jälkeiset viikot (kuukaudet) tulevat olemaan rankkoja, eikä todellakaan mitään ruusuilla tanssimista. En voi sanoa tietäväni, mitä "rankalla" tarkoitetaan, mutta uskon, että se on jotain vaativampaa kuin mitä olen tähän mennessä elämässäni kokenut. Rankkuudestakin on monta käsitettä, olen kokenut paljon näitä "rankkoja" asioita, mutta ne ovat paljolti erilaisia, kuin mitä lapsen kanssa tulee koskaan olemaan. Voin häpeilemättä tunnustaa, että minulla tuskin on todellista mielikuvaa millaista on olla äiti, mutta lähden siihen avoimin mielin ja innolla odotan, mitä se tuo tullessaan. Haluan elämältäni lapsen tai useamman, tiedän, että se on työtä, eikä vain kotona oleilua. Siivoamista, ruuanlaittoa, leikittämistä,... Ja tämä on sitä mitä haluan. Tiedän myöskin sen, että jokainen päivä tuskin menee kivuttomasti, mutta mulla on puoliso siinä tukemassa. Luotan, että pärjään, vaikken tietenkään ole täysin itsevarma. Varmasti jokaisella ensimmäistä lasta odottavallan käy mielessä, mitä jos en pärjääkkään. Sehän on normaalia, eikö?

Anteeksi nyt vaan ,mutta 16 -vuotias ei tiedä vieltä mitä elämältään haluaa. Minä halusin 16- vuotiaana parturiksi ja teen jotain ihan muuta eikä se todellakaan ollut sitä mitä halusin. Ero urahaaveisiin ja lapseen on se, että urahaaveet voi muuttaa..lasta et saa pois

Kannattaa myöskin miettiä se tosiasia, että harva 16-vuotiaana alkanut parisuhde kestää eläkeikään tai edes lasten kotoamuuttamiseen asti. Eli varaudu yksinhuoltajuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Taitaa olla kirjoittaja yli 16-vuotias. ;)

Sama tulli mulle mieleen, ei 16v noin kirjoita.

Verbaalisesti lahjakas 16-vuotias voi aivan hyvin kirjoittaa noin. Viestin taustallahan ei mitään suurta ajatusta ollut, ja kielenhuolto voi olla hallussa nuorellakin.

Alkuperäinen kirjoittaja nuori ja onnellinen:
Pohtijoille, kyllä olen itse 16 vuotias. Enkä missään nimessä tahdo mitenkään naureskella heille, jotka lapsen tekevät myöhään. Jokaisella on se oma hetki ja omat kiemurat elämässä. Tässä otin vain tuon esimerkiksi, en siis millään tavalla sitä pahalla tarkoittanut. 30 vuotiaana ei vain niin helposti VÄLTTÄMÄTTÄ tule enää raskaaksi.

Kiitos kaikille onnitteluista ja tsemppauksista :)

Sinulla ei ole yhta hyvin tarkeaa asiaa: Elamankokemusta. Samalla myos kadotat vapaan nuoruuden, ainoan ajan elamasta milloin ihminen todella on vapaa.

Nää on just näitä, jotka parkuu täällä ennen joulua, ettei ole yhtään rahaa, eikä saatu lahjakorttia. Ei voi ikinä säästää, kun minimitukien varassa elää. Ai niin mut se mieshän tienaa hurjasti. Mun mies opiskeli vielä parikymppisenä ja kun meni töihin, alkupalkka oli aika pieni verrattuna nykyiseen. En ole vielä tavannut 20-vuotiasta, joka olisi suurituloinen. Mutta onnea vaan valitsemallasi tiellä. Toivottavasti et sitten vuoden kuluttua ole täällä parkumassa, kun ei ole varaa joululahjoihin.

Jäin miettimään tuota, kun sanoit kokeneesi jo rankkoja asioita..
aika usein teiniäidit ovat näitä paljon nähneitä ja hankkivat turvallisuuden tunteen oman perheen muodossa.
En tiedä, mutta omalla kohdallani myöhemmin pohdiskeltuani asian huomasin.
Onnea perhe-elämälle, jos se todella on sitä mitä sinä haluat.

Hassua, miten melkein kaikki teiniäidit ovat mielestään keskivertoa kypsempiä. Mitenkään yleistämättä, monella on ehkäisy unohtunut ja koulukin jäänyt kesken. Mutta silti osoitetaan jonkinlaista ylenkatsetta niitä opiskelevia ja elämänkokemusta hankkivia ikätovereita kohtaan, leimataan heidät esimerkiksi baarissa juoksijoiksi ja pintaliitäjiksi.

Juttelin juuri ystäväni kanssa, hän on teinivanhempien lapsi. Hän kirosi jälleen kerran sitä, miten on epäreilua kasvaa lapsena perheessä, jossa vanhemmatkin ovat "lapsia". Kiitin jälleen mielessäni sitä, että omat vanhempani olivat ihan reilusti aikuisia tullessaan vanhemmiksi.

Yhteistyössä