16v ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori ja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nää on just näitä, jotka parkuu täällä ennen joulua, ettei ole yhtään rahaa, eikä saatu lahjakorttia. Ei voi ikinä säästää, kun minimitukien varassa elää. Ai niin mut se mieshän tienaa hurjasti. Mun mies opiskeli vielä parikymppisenä ja kun meni töihin, alkupalkka oli aika pieni verrattuna nykyiseen. En ole vielä tavannut 20-vuotiasta, joka olisi suurituloinen. Mutta onnea vaan valitsemallasi tiellä. Toivottavasti et sitten vuoden kuluttua ole täällä parkumassa, kun ei ole varaa joululahjoihin.

Peesi, yksi elätti lisää yhteiskunnalle.

Onpa täällä taas fiksua porukkaa liikenteeessä :headwall:

Ihanko totta, että jos et itse ollut kovinkaan fiksu 16 ikäisenä niin kukaan muukaan ei voi olla?!? Voi olla että tilanne on ollut vaikea ja on joutunu tarkkaan miettimään onko valmis äidiksi jne. mutta päätöksen tekee jokainen itse eikä sitä takuulla auta nää kusipäiset kommentit kuinka "voit varautua yksinhuoltajuuteen" ja et "susta tulee taas yks elätti yhteiskunnalle".

Mä tiedän pari kolmekymppistä jotka on ihan uunoja lastenhoidossa, ja tiedän myös 3 teiniäitiä joilla ei ongelmia oo juurikaan ollut. Itse ovat lapsensa hoitaneet vaikkei isää oo näkynytkään, koulut on käyty ja töissä tällä hetkellä.

Kyllä te ootte supermammoja taas, parempia ku muut.

Onnea raskaudesta vai oliko se vauva siis syntynyt no onnea joka tapauksessa :flower:

Munkin mielestä lapset parempi tehdä nuorena, mutta harva 16vuotiaana vielä kiinnostunut lapsista ja perhe-elämästa jotkut on!

Alkuperäinen kirjoittaja TuKKa oNGeLMa:
Onnea raskaudesta vai oliko se vauva siis syntynyt no onnea joka tapauksessa :flower:

Munkin mielestä lapset parempi tehdä nuorena, mutta harva 16vuotiaana vielä kiinnostunut lapsista ja perhe-elämästa jotkut on!

Mua kiinnosti 16- vuotiaana huumeet ja irtoseksi.. pitääkö aina saada heti sitä mitä haluaa ja mikä kiinnostaa.

Ei nämä kommentit mitään v*ttuilua ole vaan ihan realismia. Jos sitä ei ymmärrä, ei ole valmis. Lasten saaminen on iso kriisi, vaikka siihen olisi kuinka valmistautunut mielestään. Ja jos on vielä lapsi itsekin (kyllä, 16-v on lapsi vaikka olisi kuinka kypsä ikäisekseen) niin rankkaa tulee olemaan. Ihan turha tätä asiaa on sievistellä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Itse sain 17 vuotiaana lapsen. Tottakai pitää luopua kaikki rilluttelemiset jos sellasta on harrastanut, minä en. Hyvää siitä tulee. Itse aloitin opiskelun kun tyttöni oli n.2 v. On ammatti, oma asunto, töitä ja vielä toinen lapsi syntyi (ikäeroa tytöillä on 6v). Saman mehen kanssa olen edelleen että hyvin menee. Tsemppiä!!! Hyvää joulua!!
p.s tasan 10 vuotta sitten itse sain tietää odottavani vauvaa, muistan sen ikuisesti.

Aivan kun minun kirjoittamaa tekstiä, vain sillä erolla että lasten välissä olin töissä ja nyt kuopuksen olessa reilu 2v. opiskelen.:D Niin ja esikoinen on poika! :D

Alkuperäinen kirjoittaja hahaha:
Alkuperäinen kirjoittaja tonttuillaan:
miks ei vois kirjoittaa?ei kaikki 16v oo rilluttelemassa on myös näitä jotka osaa ajatella aikuismaisesti! toivotaan että kaikki menisi odotuksessa hyvin ja ei saa pahoittaa mieltään jos ja kun saatte sitä ikävääkin kommenttia!ei kaikki 30kymppisetkään ole vastuuntuntoisia vanhempia!onnea tulevalle äidille ja isälle!!ja hyvää ja rauhallista joulun aikaa!!

Mä en oo vielä yhtään tuollaista kuvailemaasi 16-vuotiasta tavannut..

Mun yks kaveri (tällä hetkellä 18v) on kirjoittanut jo 4 kirjaa ja kirjoitti tuollaista tekstiä jo 13-vuotiaana. Että silleen.

Vanhempasi ovat elatusvelvollisia sinuun siihen asti, että olet 18, joten kysypäs äiteeltä lupa, saatkohan tehdä vauvan! :xmas: Tietysti jos on jo tärpännyt, niin myöhäistä se on enää järjellä miettiä.
Ehkä se äiti sanoo, että ota kissa.

Alkuperäinen kirjoittaja nuori ja onnellinen:
Ilmeisesti toiset ovat saaneet kuvan, että luulen tietäväni asioista paljon. En luule, TIEDÄN, että en tiedä raskaudesta/äitiydestä kuin sen, mitä olen lukenut, kuullut kokemuksia ja nähnyt pienestä siskosta. Odotan, että synnytys ja sen jälkeiset viikot (kuukaudet) tulevat olemaan rankkoja, eikä todellakaan mitään ruusuilla tanssimista. En voi sanoa tietäväni, mitä "rankalla" tarkoitetaan, mutta uskon, että se on jotain vaativampaa kuin mitä olen tähän mennessä elämässäni kokenut. Rankkuudestakin on monta käsitettä, olen kokenut paljon näitä "rankkoja" asioita, mutta ne ovat paljolti erilaisia, kuin mitä lapsen kanssa tulee koskaan olemaan. Voin häpeilemättä tunnustaa, että minulla tuskin on todellista mielikuvaa millaista on olla äiti, mutta lähden siihen avoimin mielin ja innolla odotan, mitä se tuo tullessaan. Haluan elämältäni lapsen tai useamman, tiedän, että se on työtä, eikä vain kotona oleilua. Siivoamista, ruuanlaittoa, leikittämistä,... Ja tämä on sitä mitä haluan. Tiedän myöskin sen, että jokainen päivä tuskin menee kivuttomasti, mutta mulla on puoliso siinä tukemassa. Luotan, että pärjään, vaikken tietenkään ole täysin itsevarma. Varmasti jokaisella ensimmäistä lasta odottavallan käy mielessä, mitä jos en pärjääkkään. Sehän on normaalia, eikö?

Ei kukaan ensimmäistään odottava tiedä mitä odottaa, ennenkun se lapsi on siinä todella. Ite oon 23-v ja ootan esikoista ja asun mun miehen kanssa. Pikku neiti syntyy maaliskuussa ja maaliskuussa ollaan oltu vuos miehen kanssa kihloissa. Mää valmistuisin tänä keväänä, mutta nyt opiskelut siirtyy vuodella ja jatkan sitten ne loppuun. Onneks näin sain sovittua koululla. Kyllä mäki välillä mietin miten sit pärjätään ja uskon että kyllä jokainen välillä miettii miten pärjätä kun on laskuja, lainoja, vuokria ja sun muita maksuja. Mun serkku oli 16v kun sai esikoisensa. Ja jäi viä yksinhuoltajaks ja on hyvin pärjänny. Sillä oli vähän karumpi lapsuus ja ehti elää vähän enemmän kun muut mun tuntemat sen ikäset. Mutta lastansa hoiti moitteettomasti. Ei vieny/vie hoitoon, hoitaa ite ja hyvin hoitaaki. Nyt on saman ikänen kun mää ja on löytäny vihdoinkin kunnollisen miehen sekin rinnalleen.

Älä välitä, en mäkä ihan täysin tiedä mitä odottaa ja kuitenkin jokainen lapsi on oma persoonansa. Onneks mulla itelläni on paljon kokemusta lapsen hoidosta ja tollasesta muusta, ei sit oo sormi suussa kun typy syntyy =) . Kun niin kovin huudetaan ton iän perään niin ei monikaan iäkkäämpi äiti ole välttämättä kykeneväinen huolehtimaan omasta lapsesta/lapsista. Näistäkin oon paljon lukenu. Mutta onnea sulle paljon jos oot raskaana ja uskon kyllä että pärjäät siinä missä muutkin äidit. Vaikka oot nuori niin ei se sitä kato että oisit äitinä huonompi, nuoresta iästä voi olla monessa asiassa paljon etua =) . :hug:

Uskomatonta että teinit saavat lapsia, jää koko ihana nuoruus väliin ja sitä ei takaisin saa. Kenelläkään tuntemallani 30-v. ei ole ollut ongelmia raskautumisessa, joten sitä ei kannata käyttää argumenttina.

Alkuperäinen kirjoittaja 2 lasta:
Ei nämä kommentit mitään v*ttuilua ole vaan ihan realismia. Jos sitä ei ymmärrä, ei ole valmis. Lasten saaminen on iso kriisi, vaikka siihen olisi kuinka valmistautunut mielestään. Ja jos on vielä lapsi itsekin (kyllä, 16-v on lapsi vaikka olisi kuinka kypsä ikäisekseen) niin rankkaa tulee olemaan. Ihan turha tätä asiaa on sievistellä.

Mutta tasan yhtä rankkaa on sillä 32vuotiaalla uusavuttomalla, ei se siitä mikskään muutu :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:

Mutta tasan yhtä rankkaa on sillä 32vuotiaalla uusavuttomalla, ei se siitä mikskään muutu :laugh:

Mutta onpahan saannut elää pitkän, vapaan nuoruuden... Ja on 16-vuotta enemmän elämänkokemusta vaikka uusavuton olisikin.

Uusavuttomuus tuskin on perisynti lasten hoidossa jos ihminen on muuten fiksu ja hyvä äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lis:

Mutta onpahan saannut elää pitkän, vapaan nuoruuden... Ja on 16-vuotta enemmän elämänkokemusta vaikka uusavuton olisikin.

No mä en oo kai sit saanu elää pitkää ja vapaata nuoruutta, mutta mulla on ihanat lapset ja elämänkokemustakin karttuu koko ajan. Tää on vaan sitä minkä kokee itselle tärkeäksi ja missä iässä... Ei kaikkia nuoria kiinnostaa baarissa juokseminen eikä kaikkien elämänohje ole nuoruus-ammatti-työt-aviomies ja lapsi vaan toiset saa tasan sen saman mutta eri järjestyksessä.

Ja tosta uusavuttomuudesta vielä, todellakin oon tavannu enemmän näitä vanhempia äitejä joilla ei oikeen mikä suju eikä mistään mitään tiedetä, kuin niitä nuoria jotka eivät tiedä miten lasten kanssa oikeen tulis toimia. Sit ollaan niin kaikkitietäväisiä eikä viitsitä keltään kysyä, kun taas nuori on uskalias ja kysyy ja ottaa asioista selvää eikä mieti niitä itsekseen.

No mä en oo kai sit saanu elää pitkää ja vapaata nuoruutta, mutta mulla on ihanat lapset ja elämänkokemustakin karttuu koko ajan. Tää on vaan sitä minkä kokee itselle tärkeäksi ja missä iässä... Ei kaikkia nuoria kiinnostaa baarissa juokseminen eikä kaikkien elämänohje ole nuoruus-ammatti-työt-aviomies ja lapsi vaan toiset saa tasan sen saman mutta eri järjestyksessä.

Ja tosta uusavuttomuudesta vielä, todellakin oon tavannu enemmän näitä vanhempia äitejä joilla ei oikeen mikä suju eikä mistään mitään tiedetä, kuin niitä nuoria jotka eivät tiedä miten lasten kanssa oikeen tulis toimia. Sit ollaan niin kaikkitietäväisiä eikä viitsitä keltään kysyä, kun taas nuori on uskalias ja kysyy ja ottaa asioista selvää eikä mieti niitä itsekseen.

Ei vapaus tarkoita baareissa juoksemista, vaan sitä tunnetta että voi tehdä ihan mitä haluaa eikä kenestäkään muusta ole vastuussa kuin omasta itsestään.

En ole tuollaisia kaikkitietäväisiä äitejä tavannut kolmekymppisissä, sen ikäisenä näkee yleensä harmaankin sävyjä. Kaikkitietävävyys jää yleensä teini-ikään.

No entä jos 32 v uusavuton olisi saanut lapsen 16-vuotiaana! Yhtä paha?

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Yleensä kun ne 16vuotiaat ei niitä muksuja tee jos eivät koe olevansa valmiita siihen, kun taas 32v tekee koska on pakko. Biologinen kello tikittää ja kohta on jo liian vanha :D

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Yleensä kun ne 16vuotiaat ei niitä muksuja tee jos eivät koe olevansa valmiita siihen, kun taas 32v tekee koska on pakko. Biologinen kello tikittää ja kohta on jo liian vanha :D

Eli 16-vuotiaille ei satu ns. vahinkoja? Ja lisäksi 16-vuotias nyt ei ole aivan pätevä itse käsittämään onko valmis vai ei, 32-vuotias luultavasti on.

Kenelläkään ei ole pakkoa lapsia hankkia.

Sattuu tietenkin (niinkuin niille 30vuotiaillekin...) mutta siihen on myös olemassa ratkaisu, mitä melko moni nuori käyttää. Ja edelleen se 16v voi olla sen verran kypsä ikäisekseen että tietää mihin on ryhtymässä. Se onkin se asia, mitä olen tässä halunnut toitottaa :whistle: Enkä pidä ihmisistä jotka syrjivät ja säälivät jonkun äitiä vain, koska hän on nuori ja teilaavat hänet yksinhuoltajaksi ja yhteiskunnan elätiksi.

Anteeksi nyt tämä mielipide mutta minusta kukaan ei voi olla valmis äidiksi 16-vuotiaana. Varmasti joku näin tuntee mutta äidiksi tuloon tarvitaan muutakin kun munasarjat. On hyvä nähdä ja elää elämää ennen äitiyttä, kokea ja kasvaa ihmisenä.

Sattuu tietenkin (niinkuin niille 30vuotiaillekin...) mutta siihen on myös olemassa ratkaisu, mitä melko moni nuori käyttää. Ja edelleen se 16v voi olla sen verran kypsä ikäisekseen että tietää mihin on ryhtymässä. Se onkin se asia, mitä olen tässä halunnut toitottaa :whistle: Enkä pidä ihmisistä jotka syrjivät ja säälivät jonkun äitiä vain, koska hän on nuori ja teilaavat hänet yksinhuoltajaksi ja yhteiskunnan elätiksi.

Ok, en ole itse kypsää 16-vuotiasta ikinä tavannut, en edes 20-vuotiasta. En sääli teiniäitejä, ajattelen vain mielessäni ettei ollut kauhean fiksu valinta.

Ok, en ole itse kypsää 16-vuotiasta ikinä tavannut, en edes 20-vuotiasta. En sääli teiniäitejä, ajattelen vain mielessäni ettei ollut kauhean fiksu valinta.

Mä tunnen paljon fiksuja ja kypsiä 16- ja 20-vuotiaita. En silti pidä järkevänä, että lapsia hankitaan siinä iässä. Olen itse 20v enkä haluaisi lapsia vielä vuosiin.

Yhteistyössä